Polisen: "Finns ingen sanning i utpressningsmejlen"

Permalänk
Melding Plague

Polisen: "Finns ingen sanning i utpressningsmejlen"

Under de senaste månaderna har tusentals personer över hela Sverige mottagit utpressningsmejl och krävts på pengar. Polisen rekommenderar att inte betala.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Många av de som fått mejlet har inte heller en webbkamera, vilket ytterligare tyder på att hoten saknar grund.

Fast de flesta har ju smartphones. Det är väl inte helt osannolikt att någon installerar någon skum app som spionerar på användaren genom mikrofon och kamera.

I övrigt så känns det ju rätt korkat av brottslingarna att skicka ut så många på en gång. Det hade väl varit bättre att skicka några få om dagen istället.

Permalänk
Medlem

Jag vill också få ett mail jag kan ignorera.

Folk är tyvärr lite hare över det här. Det är bara ytterligare ett sätt att spela på rädsla, och har funnits i olika iterationera sedan nätet föddes.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Polisen rekommenderar att inte betala. Ahh fan

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Ajdå, någon stackare som gått på detta och slantat upp dyrt eller klickat fel?

Hur som saknar jag alternativ för om det inkommit på privat mail och/eller företagsmail.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Den adress som fanns i mailet som någon i forumet fick har idag tagit emot sammanlag 2.24736076 BTC eller ~127 493kr

Man tror ju att folk skulle vara smarta nog att inte gå på skiten.. men men.

Permalänk
Medlem

Hatar att någon har röstat "Ja, och har betalat".

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det här blivit så uppblåst. Phising pågår väl konstant varje dag, sedan 90-talet. Varför är det en nyhet?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Nej något sånt har jag inte fått!

Men jag blev för länge sen, uppringd av någon person med indisk/engelsk accent sa sig ringa från Microsoft och påtalade att jag hade säkerhetsproblem med min dator

Satan i gatan vad roligt jag och min kompis hade det.
Vi visste ju vad som gällde och spelade dumma som fan, och drev han till vansinne.

Efter 30min trodde jag bokstavligt talat att snubben skulle bryta samman i ett nervsammanbrott

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Ajdå, någon stackare som gått på detta och slantat upp dyrt eller klickat fel?

Hur som saknar jag alternativ för om det inkommit på privat mail och/eller företagsmail.

Skrivet av Masyve:

Hatar att någon har röstat "Ja, och har betalat".

Tänkte samma sak först, men fråga till artikeln är generell och ej specifikt för de i artikeln nämnda bedrägerit.

OBS:
"Har du någon gång fått ett utpressningsmejl?"

Visa signatur

MAIN » CM NR200P | Ryzen 3800X | ASUS STRIX X570-I | G.Skill Trident Z Neo 2x16 GB 3600MHz CL16 | Radeon RX 7900XTX Liquid Devil | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Asus Loki SFX-L 1000W | EKWB Custom Loop | Sennheiser GAME One | Corsair Masterkeys Pro M | Logitech G502 Lightspeed Powerplay | HTC Vive Pro Wireless

NAS » Silverstone DS380 | Fractal Design 300W PSU | Core i5 3570k | ASUS P8Z77-I Deluxe | Corsair Vengeance LP 2x4 GB 1600MHz CL9 | IBM ServeRAID M5110

Använder Better SweClockers med Soitora's Mörka tema aktivt

Permalänk
Medlem

När jag läste titeln till artikeln trodde jag det handlade om utpressningsbreven som upphovsrätts-trollen skickar ut. Blev glad när jag läste "Polisen: Betala inte".

Sen blev jag ledsen.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk

Aldrig fått något vad jag kommer ihåg, och försöker någon med att de kan se genom webkameran skulle det ge ett gott skratt eftersom jag inte har någon

Permalänk
Medlem

Även om påståendet vore sant: Då finns alltså filmbevis när jag ser ut som Richard Stallman när han får en hjärnblödning, medan jag kollar på Böse Mädchen 5? Handlar utpressningsförsöket om något slags skadeståndskrav då, eller?

Permalänk
Medlem

Har med fått det på min egna mail. Hur de nu kom åt den. Aldrig fått spam på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om påståendet vore sant: Då finns alltså filmbevis när jag ser ut som Richard Stallman när han får en hjärnblödning, medan jag kollar på Böse Mädchen 5? Handlar utpressningsförsöket om något slags skadeståndskrav då, eller?

Iaf jag skulle nog fundera på att yrka på skadestånd om jag tvingades se en video av det du beskriver

Permalänk
Medlem

Lite fundersam blir man ju om folk har så dålig datorvana att det går på detta, men är tillräckligt vassa för att betala i Bitcoins.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Lite fundersam blir man ju om folk har så dålig datorvana att det går på detta, men är tillräckligt vassa för att betala i Bitcoins.

Haha, eller hur? Jag tänkte precis samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Även om påståendet vore sant: Då finns alltså filmbevis när jag ser ut som Richard Stallman när han får en hjärnblödning, medan jag kollar på Böse Mädchen 5? Handlar utpressningsförsöket om något slags skadeståndskrav då, eller?

Tänkte samma, inte fan skulle jag bry mig om någon kunde se mig surfa porr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Fattar inte varför det här blivit så uppblåst. Phising pågår väl konstant varje dag, sedan 90-talet. Varför är det en nyhet?

Problemet började egentligen med att flera sidor läckte användardata och detta sedan hamnat i fel händer.
Datan innefattade email och lösenord på relevanta sidan och just det faktum att folk fick mail där bevisningen var ett lösenord dom använt eller använder skrämde många.

Använder jag min gamla berörda mail på denna sidan https://haveibeenpwned.com/ som har en databas över läckor och därmed kan kolla om dina uppgifter läckt vid ett tillfälle så dyker "sweclockers" och "dropbox" upp för mig som jag använde med den emailen.
Så båda har sannolikt läkt email och lösenord, sweclockers läkter år 2015 tex.
Lösenordet jag fick var definitivt något jag använt och använde förr i tiden men enligt mina egna loggar bytte jag år 2015 på sweclockers, troligen respons till läckan, har bytt sedan dess igen så klart, man ska alltid byta om man tror att någon har ens uppgifter.

Det är mer än sannolikt att flera på Sweclockes fått mailen pga detta.
Polarens email var ej berörd men min är med som sagt.
https://www.sweclockers.com/nyhet/20800-sweclockers-drabbas-a...

Det som egentligen är mest irriterande är att folk än i dag inte förstår att det finns IGEN kontroll över vem avsändaren är för email.
Lika lite kontroll som på snigelpost när det gäller att sätta en avsändare på ett brev.
Vill du sätta din granne eller polare som avsändare på ett brev kan du det, likaså kan du be din email klient skicka ett brev med vem som helst som avsändare om du vet vad du gör.

För i tiden vad mail spofing legitimt.
Man kan tex använda ett mail konto på ett dator system på jobbet eller universitetet, sätta sin privata email som avsändare, därmed när mottagaren svarar så skickas det till sin egna mail istället för den man skickade ifrån.
Sedan hemma kan man nu läsa motagarens svar hemma.
Så kontot man skickar från och avsändaren man använder behöver inte vara samma.

Utpressare använder email spoofing antigen för att utge sig för att var dig och emaila andra i hop om att dom tar betet, ett vanligt symtom är att när dom emailar till någon vars email inte existerar så svarare emailserverns demon dig med ett email som säger att emailet inte kunde levereras, där sitter du och funderar på vilket email, du har ju inte skickat något till denna främling.
Någon spofade min polares email ganska länge så fick ofta bluff mail med han som avsändare.

Samma metod kan användas för att maila dig direkt, som i detta fallet och få det att se ut som att dom skickat ett email från din email till din email.
Många blir nervösa när dom ser ett email från sig själva till sig själva som någon annan uppenbarligen skickat och tror att kontot är hackat.
Men allt som behövs är att veta din email adress, inget mer då email spoofing är ett grundläggande problem med email i dag då det aldrig fans ett skydd mot detta när systemet utvecklades och det i början hade legitima användningsområden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing

Citat:

MAIL FROM: - generally presented to the recipient as the Return-path: header but not normally visible to the end user, and by default no checks are done that the sending system is authorized to send on behalf of that address.

Det räcker oftast att kolla headern för emailet och kolla vad för IP avsändaren har, i mitt fall kom det från en server i sydafrika och jag kan tala om att där står inte mail servern som är relevant i alla fall.

Så i slutändan vad är mest sannolikt, att någon bemödat sig med att hacka din email eller bara använt din email address (ej konto) som avsändare för att skrämma skiten ur dig när du står som både avsändare och mottagare i ett mail från en främling.

Det senare är relativt enkelt och kan göras i bulk, hacka konto är lite svårare.

Det finns i princip igen orsak för dom att hacka något, dom vill ha enkla pengar med liten risk och spoofa email fungerar rätt bra för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zilanto:

Tänkte samma sak först, men fråga till artikeln är generell och ej specifikt för de i artikeln nämnda bedrägerit.

OBS:
"Har du någon gång fått ett utpressningsmejl?"

Fast jag var ju ute efter att få svaren skilda :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Mossan fick ett igår, stod typ exakt samma som i ett annat som någon postade här på Sweclockers.
Borde vara mer kreativa iaf och ändra innehållet lite

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ens hur man betalar med bitcoin även om jag säkert listar ut det fort. Men man är väl så rädd att man får lägga energin på att ta reda på hur man gör, normalt sett hade man ju frågat en datorkunnig men det vågar man nog inte nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

webcamera??? ... mobil??? XD

Permalänk

Man undrar om de som valt "Har betalat" bara trollar eller om det är på allvar ^^

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Iaf jag skulle nog fundera på att yrka på skadestånd om jag tvingades se en video av det du beskriver

Det är fullt rimligt men den som spionerar på en skäggig gubbe som surfar porr gör det ju på egen risk.

Permalänk
Inaktiv

Vi lär se mer sånt här och allvarligare. För varje år som går läcker det bara mer information.
Tex finns många dommar ute. Då kan någon hota med att ge bekanta dessa om de ej får betalt. Om de ej. får betalt så läcker de lite smått o. s. v.

Så jag vill påstå vi nu bara är i fas 1 i massmailutpressningvågen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet började egentligen med att flera sidor läckte användardata och detta sedan hamnat i fel händer. Datan innefattade email och lösenord på relevanta sidan och just det faktum att folk fick mail där bevisningen var ett lösenord dom använt eller använder skrämde många.

Detta. Har fått en drös olika och en del är ganska sofistikerade med välskriven svenska, lösenord eller t.o.m. telefonnummer. Det sistnämnda tyckte jag var intressant då telefonnummer främst sparas av e-butiker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cyne:

Lite fundersam blir man ju om folk har så dålig datorvana att det går på detta, men är tillräckligt vassa för att betala i Bitcoins.

Inget alls konstigt. Jag känner hur mångs totalt teknikalfabeter till den grad att jag blir förbannad att hjälpa dem över telefon. Tex användare som har haft egen dator i 35år suttit med den 5h varje dag men ta fan i mig ej klarar av att starta Teamviewer. Förstår ej hur man kan komma åt skrivbordet, vet ej vad startknappen är, har svårt att hitta windowstangenten osv.

Men jävlar när det gäller rackartyg, alla knepiga tjänster som helst skaffar de. De handlar på hur många auktionssidor som helst i världen, de har skaffat postboxar utsprida i världen som de beställer till osv. (postboxar för att de flests ej leverar till europa)

Att de trots sin teknikalfabet klarar av att fixa alla konstiga tjänster beror på att de milt sagt skiter i allt vad säkerhet heter. . Det svåraste för mig att skaffa en tjänst är ju att kolla upp den.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Lite fundersam blir man ju om folk har så dålig datorvana att det går på detta, men är tillräckligt vassa för att betala i Bitcoins.

Skrivet av Henkinen:

Haha, eller hur? Jag tänkte precis samma sak.

De bifogar en guide hur man köper bitcoins i brevet, eller en länk till hur man gör iallafall.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar fick detta mail, de förstod att det förstås är scam osv.
Men hur får man det att se ut att de skickat mailet till sig själva från sin egen adress?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR