Speldator till 19-årig dotter. Akut! Ca 15 tkr!? Köpa nu.Ej ”bygga själv”

Permalänk
Medlem

Hej! Detta är en av alternativen som jag tittar på. Tack!
Jag behöver köpa till skärm + tangentbord oavsett vilken stationär det blir. Några rekommendationer där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Tror du det kan vara att hon vill spela nyare spel som tex Fortnite? Inte heller särskilt krävande.
Hur som helst så för 15tkr kan du bygga en dator som klarar samtliga spel idag, inte på högsta inställningar på allt, men säkerligen medium.
SSD är ett krav skulle jag säga, köp en dator med en simpel 1080p skärm, det är något man skulle kunna uppgradera i framtiden om det finns pengar över.

Här har du färdigt från webhallen:
Dator
Om hon har tangentbord och mus:
Skärm
Annars, köp en begagnad skärm, vilken 24" som helst duger.
Skulle isf rekommendera dig att ta med henne till typ Webhallen så hon får välja mus och tangentbord för resterande, säg 1500kr, så har du 500kr till skärm.
Mus och tangentbord är väldigt individuellt vad man gillar.
Köp skärm begagnat, finns massor på blocket, vilken 24" som helst fungerar.

Hej! Ett mycket intressant alternativ. Tack också för bra tips om skärm

Permalänk
Medlem

Får man inte ett 1070ti på 15k budget? Känns tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Åter igen: Tusen, tusen tack för superbra info och tips! Jag börjar långsamt känna mig bättre uppdaterad nu och försöker nu koka ner alla förslag till några få alternativ. Jag pratade förresten med dottern får några timmar sedan. Hon blev överlycklig!!

Jag har nu läst igenom alla inlägg och tittat på många olika alternativ. Med utgångspunkt från dessa så tänker jag att nedanstående är en möjlig miniminivå. Tänker jag rätt? Synpunkter tas gärna emot, särskilt på frågorna eller om något annat känns "fel". Har jag glömt något viktigt som jag bör hålla koll på när jag jämför alternativen?

Det är alltså stationär som gäller (ej byggsats)
1) 8:e generationens i5-processor (t.ex i5-8400)
2) GTX 1070.
3) 8 GB videominne bör väl räcka? Här finns det DDR4 och DDR5 (säger mig ingenting). Är det det stor skillnad? Viktigt?
4) Ramminne 16 GB RAM. Samma fråga här om DDR4 och DDR5. Är det det stor skillnad? Viktigt?
5) Ramminnet utbyggbart till 32 MB, räcker det som "framtidssäkring" (är möjlighet till 64 GB overkill som man inte behöver "kräva"?)
6) SSD. Är det 256 eller 512 GB man behöver? Hur tänker man här?
7) Vanlig HDD. Hur mycket behövs? Om man har en SDD på XX GB behöver man väl motsvarande mindre SDD?!
8) Windows 10 home edition

Viktigt: Är det något viktigt som jag INTE tagit upp ovan, som man bör hålla koll på?!? Klockfrekvens, wifi etc. verkar ju vara ganska likvärdigt, och knappast någon risk att man inte automatiskt får det senaste. Finns det något annat viktigt?! Det kan även vara småsaker som typ "se till att HDD:n har ett varvtal på minst xyz" eller "kolla att nätaggregatet är av typen abc, undvik xyz"

Tack på förhand för all hjälp!

Edit om budget: Efter att ha sett olika alternativ tänker jag sikta på 15 tkr enbart för själva datorn. Tangentbord och skärm får jag köpa till "extra". Det verkar gå på drygt 2 tkr till.

Stavfel samt edit längst ner om budget.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej allihopa!
Åter igen: Tusen, tusen tack för superbra info och tips! Jag börjar långsamt känna mig bättre uppdaterad nu och försöker nu koka ner alla förslag till några få alternativ. Jag pratade förresten med dottern får några timmar sedan. Hon blev överlycklig!!

Jag har nu läst igenom alla inlägg och tittat på många olika alternativ. Med utgångspunkt från dessa så tänker jag att nedanstående är en möjlig miniminivå. Tänker jag rätt? Synpunkter tas gärna emot, särskilt på frågorna eller om något annat känns "fel". Har jag glömt något viktigt som jag bör hålla koll på när jag jämför alternativen?

Det är alltså stationär som gäller (ej byggsats)
1) 8:e generationens i5-processor (t.ex i5-8400)
2) GTX 1070.
3) 8 GB videominne bör väl räcka? Här finns det DDR4 och DDR5 (säger mig ingenting). Är det det stor skillnad? Viktigt?
4) Ramminne 16 GB RAM. Samma fråga här om DDR4 och DDR5. Är det det stor skillnad? Viktigt?
5) Ramminnet utbyggbart till 32 MB, räcker det som "framtidssäkring" (är möjlighet till 64 GB overkill som man inte behöver "kräva"?)
6) SSD. Är det 256 eller 512 GB man behöver? Hur tänker man här?
7) Vanlig HDD. Hur mycket behövs? Om man har en SDD på XX GB behöver man väl motsvarande mindre SDD?!
8) Windows 10 home edition

Viktigt: Är det något viktigt som jag INTE tagit upp ovan, som man bör hålla koll på?!? Klockfrekvens, wifi etc. verkar ju vara ganska likvärdigt, och knappast någon risk att man inte automatiskt får det senaste. Finns det något annat viktigt?! Det kan även vara småsaker som typ "se till att HDD:n har ett varvtal på minst xyz" eller "kolla att nätaggregatet är av typen abc, undvik xyz"

Tack på förhand för all hjälp!

Edit om budget: Efter att ha sett olika alternativ tänker jag sikta på 15 tkr enbart för själva datorn. Tangentbord och skärm får jag köpa till "extra". Det verkar gå på drygt 2 tkr till.

1. Ja i5 8400 som minimum.
2. GTX 1070 eller bättre är en bra grund en GTX 1060 skulle förmodligen också räcka då spelen din dotter spelare inte verkar vara speciellt krävande.
3. Videominne bör alltid vara GDDR5, GDDR5X, HBM2 eller GDDR6.
4. RAM minnet är det bland det billigaste att utöka och relativt enkelt så 8GB räcker ifall 16GB är för dyrt.
5. 16GB kommer vara tillräckligt för en vanlig användare.
6. 240GB+ är att föredra men SSD är billigt och enkelt att uppgradera så du behöver inte köpa en dator med 500GB SSD ifall det inte är prisvärt.
7. Vanlig HDD behövs inte ifall du har en 480GB+ SSD.

Edit Ifall du har tänkt köpa GTX 1060 så köp 6GB VRAM varianten av kortet.

Edit 2 Då du tänker köpa en OEM dator så kvittar det med nätaggregat, chassi och kylning du får okej kvalitet på nätaggregat samt chassit kylning brukar väl inte vara så på kostat i en vanlig burk men duger förmodligen ganska högljutt under full load.

Wifi brukar vara okej för normala användare bättre än billiga USB wifi kort.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Tjena!
Ok, gör såhär så kommer du bli supernöjd:

Köp den här från Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/286597-Acer-Nitro-N50-60...

Den där är riktigt mycket dator för pengarna, med allt du efterfrågar. Finns i lager på några ställen Sthlm. Jag tror det länkades till en annan väldigt liknande modell innan med 16 gig ram istället för 8, men för 2000 kr mer. Superovärt, om hon någon gång i framtiden behöver uppgradera RAM (vilket inte är så troligt med tanke på de relativt enkla spel hon tycks köra) så är det bättre att göra det då, och för en mindre peng.

Datorn ligger lite under din budget men är riktigt kraftfull, så lägg resten av pengarna på en lite bättre skärm istället. Den här är lite av en "klassiker" som många har och är nöjda med: https://www.webhallen.com/se/product/166048-ASUS-VG248QE-24-1...

Den finns i massa Webhallen butiker, just eftersom den är så populär. Det som är grejen med moderna spelskärmar är att de når upp i 144 Hz, alltså 144 bilder per sekund. Det ger ett mycket trevligt flyt i spel, och hela datorupplevelsen blir mycket bättre!

Angående tangentbord är det ju kanske mer en smaksak vad din dotter gillar. Många gillar mekaniska tangentbord med mekaniska brytare, som finns i massa olika typer och som känns olika att trycka på. Om hon inte bryr sig så mycket alls så kan du ju ta något lite billigare, typ det här: https://www.webhallen.com/se/product/256883-Corsair-Gaming-K5...
Corsair är ett bra märke som jag själv har bra erfarenhet av, men om hon inte gillar hur det ser ut/känns är det kanske bättre att ta något annat hon gillar mer.

Kör du på detta paket får du ett topmodernt och sjuhelsikes bra datorpaket för 15878 kr, och kan köpa alltihop i samma butik på en gång! Taget!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

Beroende på vart du bor i det avlånga landet så nyöppnar media markt i Täby Centrum på torsdag kl 08:00.
Dom kommer ha ”superbra deals” (framgår inte vad för varor), men helt klart värt att åka dit och kolla.
När Elgiganten i länna hade öppningserbjudande så fick jag tag på en msi burk med dubbla 1070, i5-6600k, 250gb ssd osv osv.. för 10000kr!!
Ibland kan dom chocka

EDIT: Såg nu att dom släppt erbjudanden, finns 1 stationär dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

1. Ja i5 8400 som minimum.
2. GTX 1070 eller bättre är en bra grund en GTX 1060 skulle förmodligen också räcka då spelen din dotter spelare inte verkar vara speciellt krävande.
3. Videominne bör alltid vara GDDR5, GDDR5X, HBM2 eller GDDR6.
4. RAM minnet är det bland det billigaste att utöka och relativt enkelt så 8GB räcker ifall 16GB är för dyrt.
5. 16GB kommer vara tillräckligt för en vanlig användare.
6. 240GB+ är att föredra men SSD är billigt och enkelt att uppgradera så du behöver inte köpa en dator med 500GB SSD ifall det inte är prisvärt.
7. Vanlig HDD behövs inte ifall du har en 480GB+ SSD.

Edit Ifall du har tänkt köpa GTX 1060 så köp 6GB VRAM varianten av kortet.

Edit 2 DÅ du tänker köpa en OEM dator så kvittar det med nätaggregat, chassi och kylning du får okej kavitet på nätaggregat samt chassit kylning brukar väl inte vara så på kostat i en vanlig burk men duger förmodligen ganska högljutt under full load.

Wifi brukar vara okej för normala användare bättre än billiga USB wifi kort.

Stort tack för att du rätade ut mina frågetecken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Tjena!
Ok, gör såhär så kommer du bli supernöjd:

Köp den här från Webhallen: https://www.webhallen.com/se/product/286597-Acer-Nitro-N50-60...

Den där är riktigt mycket dator för pengarna, med allt du efterfrågar. Finns i lager på några ställen Sthlm. Jag tror det länkades till en annan väldigt liknande modell innan med 16 gig ram istället för 8, men för 2000 kr mer. Superovärt, om hon någon gång i framtiden behöver uppgradera RAM (vilket inte är så troligt med tanke på de relativt enkla spel hon tycks köra) så är det bättre att göra det då, och för en mindre peng.

Datorn ligger lite under din budget men är riktigt kraftfull, så lägg resten av pengarna på en lite bättre skärm istället. Den här är lite av en "klassiker" som många har och är nöjda med: https://www.webhallen.com/se/product/166048-ASUS-VG248QE-24-1...

Den finns i massa Webhallen butiker, just eftersom den är så populär. Det som är grejen med moderna spelskärmar är att de når upp i 144 Hz, alltså 144 bilder per sekund. Det ger ett mycket trevligt flyt i spel, och hela datorupplevelsen blir mycket bättre!

Angående tangentbord är det ju kanske mer en smaksak vad din dotter gillar. Många gillar mekaniska tangentbord med mekaniska brytare, som finns i massa olika typer och som känns olika att trycka på. Om hon inte bryr sig så mycket alls så kan du ju ta något lite billigare, typ det här: https://www.webhallen.com/se/product/256883-Corsair-Gaming-K5...
Corsair är ett bra märke som jag själv har bra erfarenhet av, men om hon inte gillar hur det ser ut/känns är det kanske bättre att ta något annat hon gillar mer.

Kör du på detta paket får du ett topmodernt och sjuhelsikes bra datorpaket för 15878 kr, och kan köpa alltihop i samma butik på en gång! Taget!

Hej!
Kanon!! Vilket tips!! Precis enligt min specifikation och bra tips angående att starta med lite mindre minne och istället lägga pengarna på en bättre skärm. Nu har jag pratat med dottern och nu har vi bokat datorn och skärmen du föreslog! Imorgon eftermiddag åker vi till webhallens butik i Fruängen!

Gällande tangentbord gillar hon tydligen bättre sådana som har "låga tangenter" (tror att det är membranteknik det heter, som jag har fattat att är motsatsen till mekaniska brytare, som hon alltså inte gillar). Vi letar nu efter ett bra sådant tangentbord. Vi är dock lite osäkra på om det är bäst med ett trådlöst, eller om man pga prestandakrav (reaktionstider) ska ha ett med kabel.
Utan att ha så mycket kunskap sprang jag på detta, som kanske kan vara något?!
https://www.webhallen.com/se/product/234885-ASUS-Cerberus-Gam...

Nu ser vi (ja, särskilt min dotter) med spänning fram emot morgondagen!! För mig blir det också en bra dag, när jag vet hur glad hon kommer att bli! Tack igen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberri:

Beroende på vart du bor i det avlånga landet så nyöppnar media markt i Täby Centrum på torsdag kl 08:00.
Dom kommer ha ”superbra deals” (framgår inte vad för varor), men helt klart värt att åka dit och kolla.
När Elgiganten i länna hade öppningserbjudande så fick jag tag på en msi burk med dubbla 1070, i5-6600k, 250gb ssd osv osv.. för 10000kr!!
Ibland kan dom chocka

EDIT: Såg nu att dom släppt erbjudanden, finns 1 stationär dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Tack. Tittade på den stationära som fanns där, men specen var lite för klen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej allihopa!
Åter igen: Tusen, tusen tack för superbra info och tips! Jag börjar långsamt känna mig bättre uppdaterad nu och försöker nu koka ner alla förslag till några få alternativ. Jag pratade förresten med dottern får några timmar sedan. Hon blev överlycklig!!

Jag har nu läst igenom alla inlägg och tittat på många olika alternativ. Med utgångspunkt från dessa så tänker jag att nedanstående är en möjlig miniminivå. Tänker jag rätt? Synpunkter tas gärna emot, särskilt på frågorna eller om något annat känns "fel". Har jag glömt något viktigt som jag bör hålla koll på när jag jämför alternativen?

Det är alltså stationär som gäller (ej byggsats)
1) 8:e generationens i5-processor (t.ex i5-8400)
2) GTX 1070.
3) 8 GB videominne bör väl räcka? Här finns det DDR4 och DDR5 (säger mig ingenting). Är det det stor skillnad? Viktigt?
4) Ramminne 16 GB RAM. Samma fråga här om DDR4 och DDR5. Är det det stor skillnad? Viktigt?
5) Ramminnet utbyggbart till 32 MB, räcker det som "framtidssäkring" (är möjlighet till 64 GB overkill som man inte behöver "kräva"?)
6) SSD. Är det 256 eller 512 GB man behöver? Hur tänker man här?
7) Vanlig HDD. Hur mycket behövs? Om man har en SDD på XX GB behöver man väl motsvarande mindre SDD?!
8) Windows 10 home edition

Viktigt: Är det något viktigt som jag INTE tagit upp ovan, som man bör hålla koll på?!? Klockfrekvens, wifi etc. verkar ju vara ganska likvärdigt, och knappast någon risk att man inte automatiskt får det senaste. Finns det något annat viktigt?! Det kan även vara småsaker som typ "se till att HDD:n har ett varvtal på minst xyz" eller "kolla att nätaggregatet är av typen abc, undvik xyz"

Tack på förhand för all hjälp!

Edit om budget: Efter att ha sett olika alternativ tänker jag sikta på 15 tkr enbart för själva datorn. Tangentbord och skärm får jag köpa till "extra". Det verkar gå på drygt 2 tkr till.

Skulle rekommendera en SSD då hastigheten på disken gör att datorn känns betydligt snabbare och mer responsiv.

För skärm kan jag rekommendera en HP 27 es (fin skärm dock något jobbig IPS glow, men billig och bra färgåtergivning).

För tangentbord så är nog ett Coolermaster MK750 (fint mekaniskt tangentbord med bra brytare, byggkvalitet etc. Men det är något ni får diskutera själva. Kan bara säga att jag är väldigt nöjd med det.

Mus är en oerhört personlig sak, skulle tipsa om att kolla på en mus som passar hennes händer. Den ska vara bekväm att använda. Är den inte bekväm så kvittar det hur många tusentals kronor den kostar, imo. Kolla dock på en sladd-mus då batterier är ett jävla sjå.

Annars kan jag bara rekommendera ett 1070ti grafikkort
i5 8600
16GB ram (DDR4 3000mhz)
SSD på minst 256GB samt en HDD på ca 1 TB (terrabyte för lagring, ssd till operativsystem och något spel).

Resten är upp till er, men den listan ska ge dig en riktigt bra dator imo.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Tack. Tittade på den stationära som fanns där, men specen var lite för klen.

Jag håller med, den var klen 👍🏼

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej!
Kanon!! Vilket tips!! Precis enligt min specifikation och bra tips angående att starta med lite mindre minne och istället lägga pengarna på en bättre skärm. Nu har jag pratat med dottern och nu har vi bokat datorn och skärmen du föreslog! Imorgon eftermiddag åker vi till webhallens butik i Fruängen!

Gällande tangentbord gillar hon tydligen bättre sådana som har "låga tangenter" (tror att det är membranteknik det heter, som jag har fattat att är motsatsen till mekaniska brytare, som hon alltså inte gillar). Vi letar nu efter ett bra sådant tangentbord. Vi är dock lite osäkra på om det är bäst med ett trådlöst, eller om man pga prestandakrav (reaktionstider) ska ha ett med kabel.
Utan att ha så mycket kunskap sprang jag på detta, som kanske kan vara något?!
https://www.webhallen.com/se/product/234885-ASUS-Cerberus-Gam...

Nu ser vi (ja, särskilt min dotter) med spänning fram emot morgondagen!! För mig blir det också en bra dag, när jag vet hur glad hon kommer att bli! Tack igen!!

Vad kul för er! Hoppas allt blir bra nu och att hon blir nöjd! Skönt att ha allt köpt klappat och klart på ett ställe med, så hjälper Webhallen er om det skulle bli knas med något!

Angående tangentbordet så är i princip alla billigare tangentbord med membranteknik = en typ av gummibrytare. De flesta billigare tangentbord känns alltså ungefär likadana att skriva på. Det du länkat funkar säkert bra om hon inte har några direkta preferenser. Det är lite av en djungel när det kommer till datortillbehör så som möss/tangentbord/headsets mm. Många tillverkare har väldigt liknande produkter när det kommer till kvalitet/prestanda, särskilt i de lite billigare segmenten, så det är nog bäst att helt enkelt gå på ett tangentbord som hon tycker är snyggt och känns skönt att skriva på. Extrafunktioner som finns på vissa tangentbord är ju t.ex. mediaknappar, makroknappar, olika typer av bakgrundsbelysning mm. Men som sagt, har hon inga speciella preferenser spelar det ingen större roll skulle jag säga. Din dotter kan ju bara beskriva för de på Webhallen vilken typ av tangentbord hon är van vid och tycker om, så kan de säkert hjälpa henne på plats att välja ut ett bra för er budget

Edit;
Tänkte bara påminna att den datorn ni tog nu har en stor SSD disk, men saknar en HDD för större lagring. SSD:n räcker gott ock väl om hon bara ska ha spel mm på datorn, men vill hon t.ex. lagra stora mängder bilder eller videofiler så hade det kanske vart värt att köpa till en lagringsdisk också. Det är ju dock också en sån grej som går att köpa till senare om hon märker att det behövs

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej!
Kanon!! Vilket tips!! Precis enligt min specifikation och bra tips angående att starta med lite mindre minne och istället lägga pengarna på en bättre skärm. Nu har jag pratat med dottern och nu har vi bokat datorn och skärmen du föreslog! Imorgon eftermiddag åker vi till webhallens butik i Fruängen!

Gällande tangentbord gillar hon tydligen bättre sådana som har "låga tangenter" (tror att det är membranteknik det heter, som jag har fattat att är motsatsen till mekaniska brytare, som hon alltså inte gillar). Vi letar nu efter ett bra sådant tangentbord. Vi är dock lite osäkra på om det är bäst med ett trådlöst, eller om man pga prestandakrav (reaktionstider) ska ha ett med kabel.
Utan att ha så mycket kunskap sprang jag på detta, som kanske kan vara något?!
https://www.webhallen.com/se/product/234885-ASUS-Cerberus-Gam...

Nu ser vi (ja, särskilt min dotter) med spänning fram emot morgondagen!! För mig blir det också en bra dag, när jag vet hur glad hon kommer att bli! Tack igen!!

Såg inte ditt svar innan jag skrev mitt, uppdaterar här:

Skaffa ett tangentbord med sladd så slipper ni störningar samt byte av batteri Kvalitetsskillnaden varierar ganska mycket men välj ett tangentbord från en välkänd tillverkare så ska ni nog få ett bra bord.

Det tangentbordet ni länkade till använder vanliga stora tangenter dock.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Vad kul för er! Hoppas allt blir bra nu och att hon blir nöjd! Skönt att ha allt köpt klappat och klart på ett ställe med, så hjälper Webhallen er om det skulle bli knas med något!

Angående tangentbordet så är i princip alla billigare tangentbord med membranteknik = en typ av gummibrytare. De flesta billigare tangentbord känns alltså ungefär likadana att skriva på. Det du länkat funkar säkert bra om hon inte har några direkta preferenser. Det är lite av en djungel när det kommer till datortillbehör så som möss/tangentbord/headsets mm. Många tillverkare har väldigt liknande produkter när det kommer till kvalitet/prestanda, särskilt i de lite billigare segmenten, så det är nog bäst att helt enkelt gå på ett tangentbord som hon tycker är snyggt och känns skönt att skriva på. Extrafunktioner som finns på vissa tangentbord är ju t.ex. mediaknappar, makroknappar, olika typer av bakgrundsbelysning mm. Men som sagt, har hon inga speciella preferenser spelar det ingen större roll skulle jag säga. Din dotter kan ju bara beskriva för de på Webhallen vilken typ av tangentbord hon är van vid och tycker om, så kan de säkert hjälpa henne på plats att välja ut ett bra för er budget

Edit;
Tänkte bara påminna att den datorn ni tog nu har en stor SSD disk, men saknar en HDD för större lagring. SSD:n räcker gott ock väl om hon bara ska ha spel mm på datorn, men vill hon t.ex. lagra stora mängder bilder eller videofiler så hade det kanske vart värt att köpa till en lagringsdisk också. Det är ju dock också en sån grej som går att köpa till senare om hon märker att det behövs

Bra tanke kring lagring. Hon fotar en hel del (systemkamera, RAW-format tror jag), så en intern HDD på typ 1 TB kanske är läge att köpa till. Osäker på exakt spec., men det verkade finnas för typ 600 kr. På webhallen bör de ju kunna ge lämpligt råd tänker jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pan.Pan:

Såg inte ditt svar innan jag skrev mitt, uppdaterar här:

Skaffa ett tangentbord med sladd så slipper ni störningar samt byte av batteri Kvalitetsskillnaden varierar ganska mycket men välj ett tangentbord från en välkänd tillverkare så ska ni nog få ett bra bord.

Det tangentbordet ni länkade till använder vanliga stora tangenter dock.

Tack! Jag såg nu att tangenterna var stora. Svårt att hitta sådana med låga tangenter (saknar filterval). Vi får väl fråga och testa på plats på Webhallen. Förhoppningsvis har de ett passande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul att du får så mycket bra tips.
Ville bara lyfta en fundering då jag förstod det som att hon tidigare spelat på en laptop och ska övergå till stationär.

Nätverkskort. Har hon idag tillgång till nätverkskabel? Då jag antar att hon tidigare spelat över wifi? Annars kanske ni ska slänga på ett trådlöst nätverkskort eller titta på att dra en kabel till datorns plats.

Ni kanske redan tänkt på detta. Ville bara att ni skulle slippa en eventuell huvudvärk.

Tjoff!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antagligen:

Kul att du får så mycket bra tips.
Ville bara lyfta en fundering då jag förstod det som att hon tidigare spelat på en laptop och ska övergå till stationär.

Nätverkskort. Har hon idag tillgång till nätverkskabel? Då jag antar att hon tidigare spelat över wifi? Annars kanske ni ska slänga på ett trådlöst nätverkskort eller titta på att dra en kabel till datorns plats.

Ni kanske redan tänkt på detta. Ville bara att ni skulle slippa en eventuell huvudvärk.

Tjoff!

Skickades från m.sweclockers.com

I datorn de beställde nu sitter det redan trådlöst nätverkskort

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

I datorn de beställde nu sitter det redan trådlöst nätverkskort

Ah, okej. Jag uppfattade det aldrig som att dom hade beställt någon.
Jag var nog trött när jag läste igenom tråden.
Tack!

Permalänk
Medlem

Asus skärmen är ju lastgammal och presterar rätt kasst, det måste finnas något bättre.

https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5...

Vad säger panelen om denna skårmen?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Komplett Gamer Premium i150 från komplett är nog svårslagen.

Köp valfri 1080p skärm begagnat, helt ok skärmar för ett par hundralappar brukar finnas.
Samma sak med mus + tangentbord, så kan man uppgradera efter hand om man önskar.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Asus skärmen är ju lastgammal och presterar rätt kasst, det måste finnas något bättre.

https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5...

Vad säger panelen om denna skårmen?

Jo vet den har ett par år på nacken. Rekommenderade den mest för jag har flera kompisar som har den som är väldigt nöjda, så gick på ett säkert kort Men mycket möjligt att en lite nyare skärm kanske kan prestera bättre. Den du länkade ser väl helt ok ut. Bra pris!

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem

@bumper13

Precis som din dotter har jag aldrig fått känsla för något mekaniskt tangentbord (än så länge?) och jag hatar dessutom full height tangenter. Brukade ha ett Microsoft-tangentbord med låga tangenter men det hade gått sönder lite väl mycket efter typ 10 år av användning.
Kollade länge runt efter något som skulle kännas att det var bättre kvalité än gamla vanliga skräpiga tangentbord, men ändå membranbrytare och dessutom att det inte skulle vara gigantiska torn till tangenter.
Hittade till slut Razer Ornata Chroma, membranbrytare men med lite klickigare känsla, half height keycaps så att man fortfarande kan glida runt med fingrarna utan att fastna i en ravin mellan tangenterna, och det har fortfarande en hög kvalitetskänsla trots att det är ett membrantangentbord vilka vanligtvis brukar kännas billiga kvalitetsmässigt.

Razer Ornata och Razer Ornata Chroma:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3897438
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3897419
Tror enda skillnaden mellan dom är att Ornata enbart har grön bakgrundsbelysning medan Ornata Chroma kan ha vilken färg som helst på vilken tangent du än vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Komplett Gamer Premium i150 från komplett är nog svårslagen.

Köp valfri 1080p skärm begagnat, helt ok skärmar för ett par hundralappar brukar finnas.
Samma sak med mus + tangentbord, så kan man uppgradera efter hand om man önskar.

Skulle aldrig någonsin köpa en färdigbyggd dator från Komplett igen, d.v.s. om man inte vill dras in i långa tvister och upptäcka hur företaget försöker slingra sig undan sitt ansvar. Vanligtvis har enklare beställningar fungerat bra och ofta väldigt trevlig personal, dock inte alltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Asus skärmen är ju lastgammal och presterar rätt kasst, det måste finnas något bättre.

https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5...

Vad säger panelen om denna skårmen?

Hej!
Tack för superbra "sista-minuten-tips". Vi ska köpa prylarna i eftermiddag, så ännu är det inte för sent. Vad säger övriga här?

Alt 1) Bör jag gå på skärmen enligt tipset ovan, dvs denna för 2.490 kr:
https://www.webhallen.com/se/product/287747-Acer-KG251QD-24-5...

Alt 2) Istället för den som jag först funderade på enligt annat tips för 2.790 kr:
https://www.webhallen.com/se/product/166048-ASUS-VG248QE-24-1...

Vad säger ni? Är det alt.1 som gäller?

Permalänk

Alltså jag köpte min MSI 17,3" för 12k nedsatt från 15. i7-7700, 16GB, 128SSD/1TB, 1060 6GB.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej!
Kanon!! Vilket tips!! Precis enligt min specifikation och bra tips angående att starta med lite mindre minne och istället lägga pengarna på en bättre skärm. Nu har jag pratat med dottern och nu har vi bokat datorn och skärmen du föreslog! Imorgon eftermiddag åker vi till webhallens butik i Fruängen!

Gällande tangentbord gillar hon tydligen bättre sådana som har "låga tangenter" (tror att det är membranteknik det heter, som jag har fattat att är motsatsen till mekaniska brytare, som hon alltså inte gillar). Vi letar nu efter ett bra sådant tangentbord. Vi är dock lite osäkra på om det är bäst med ett trådlöst, eller om man pga prestandakrav (reaktionstider) ska ha ett med kabel.
Utan att ha så mycket kunskap sprang jag på detta, som kanske kan vara något?!
https://www.webhallen.com/se/product/234885-ASUS-Cerberus-Gam...

Nu ser vi (ja, särskilt min dotter) med spänning fram emot morgondagen!! För mig blir det också en bra dag, när jag vet hur glad hon kommer att bli! Tack igen!!

Jag kan rekommendera att kika på Razer Ornata. De har en speciell brytare som Razer gjort själva som är en kombination av membran och mekanisk brytare. Tangenterna är lägre än vanliga mekaniska men har alla de funktioner mekaniska har (bra känsla i knapparna tex, så lätt att känna om man tryckt eller ej).

Har är en länk: https://www.webhallen.com/se/product/251160-Razer-Ornata

Är själv oerhört nöjd med Logiteck K740 som nog är det bekvämaste tangentbord jag använt - dock går det INTE att ha det till spel! Detta beror på att du inte kan trycka på tillräckligt många knappar samtidigt då det bara registrerar vissa kombinationer av knappar korrekt.

I och med att du skriver om membrantangentbord är det viktigt att ha just detta i åtanke - de allra flesta av den typen är mer för kontorsarbete och saknar de funktioner som behövs vid spelande.

Lycka till!

Visa signatur

Main | R7 5800x3d@4.45ghz | 128GB 3200mhz | 3TB NVME | GeForce RTX 4090
Secondary | i7 2600k@4.4ghz | 32GB 1866mhz | 2TB SSD | GeForce 1080ti

Permalänk
Medlem

Hej!
tack för tips om Logitechs tangentbord ovan. Det ser kanonfint ut. Dock skrev en som recenserade det följande (på webhallens hemsida):
"Bästa TGBt jag haft.
Ingen N-Key rollover så gamers gör sig inte besvär."

Jag har tyvärr inte en susning om vad det sista betyder ("N-key rollover") och på vilket sätt det är viktigt. Kan någon hjälpa till please?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej!
tack för tips om Logitechs tangentbord ovan. Det ser kanonfint ut. Dock skrev en som recenserade det följande (på webhallens hemsida):
"Bästa TGBt jag haft.
Ingen N-Key rollover så gamers gör sig inte besvär."

Jag har tyvärr inte en susning om vad det sista betyder ("N-key rollover") och på vilket sätt det är viktigt. Kan någon hjälpa till please?!

Att kunna trycka ner många tangenter samtidigt och att alla tryckningarna faktiskt registreras.
Med Razer Ornata, och Razer Ornata Chroma som jag och även @Markland nämnde en liten bit upp i tråden så kan du trycka på säkert 20 tangenter samtidigt, fler än vad man har fingrar :^) Så Razer Ornata har inga problem alls med detta.