Speldator till 19-årig dotter. Akut! Ca 15 tkr!? Köpa nu.Ej ”bygga själv”

Permalänk
Medlem

Speldator till 19-årig dotter. Akut! Ca 15 tkr!? Köpa nu.Ej ”bygga själv”

Hej! Jag skulle vara *otroligt* tacksam för *mycket* snabb hjälp som gäller min 19-åriga dotter.

Pga en akut situation (och en del personligt jobbiga saker) med trasig laptop med många år på nacken (och som reserv finns bara en gammal trög som knappt går att spela på) funderar jag på att hjälpa min 19-åriga dotter med en ny gamingdator. Jag har funderat på en budget omkring 15.000 kr, men jag vill veta om det överhuvudtaget är rimligt att få en BRA gamingdator för ungefär det priset, och i så fall var man kan köpa den. Färdigbyggd gäller.

Jag vet att hon spelar Team Fortress 2 väldigt mycket. Hon säger också att hennes (numera trasiga laptop) inte klarar alla spel på Steam som hon vill spela (jag tror det var Minecraft som hon nämnde som exempel).

Fungerar min budget på ca 15 tkr? Om ni säger att jag måste lägga ut ”ca 25 tkr” för att få något vettigt, då vet jag inte hur jag ska göra...

Vilka minimikrav och annat bör jag tänka på när det gäller olika delar som grafikkort, internminne, processor, SSD, skärm etc. Det var många år sedan jag köpte en dator själv och har inte alls koll på bra delar / krav etc.

Var köper man bäst? Vi bor i Södertälje, dvs lite söder om Stockholm (webhallen, media markt, netonnet m.fl. finns inom räckhåll). Jag tänker köpa datorn senast imorgon (tisdag 26 sept)

Tusen tack i förväg till er alla hjälpare där ute!

Permalänk
Medlem

Är det alltså en stationär dator du är ute efter nu, och inte en laptop? Behöver hon i så fall också skärm/tangentbord mm?

Visa signatur

CPU: Core i5 4690K | GPU: MSI GeForce GTX 970 Gaming | Mammabräda: Asus Maximus VII Ranger | Minnen: Corsair Vengeance 8 gb (2x4) 1600 Mhz | Kylare: Be Quiet! Pure Rock Slim | PSU: Evga SuperNova G2 750W | Chassi: NZXT H440 Red/Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej! Jag skulle vara *otroligt* tacksam för *mycket* snabb hjälp som gäller min 19-åriga dotter.

Pga en akut situation (och en del personligt jobbiga saker) med trasig laptop med många år på nacken (och som reserv finns bara en gammal trög som knappt går att spela på) funderar jag på att hjälpa min 19-åriga dotter med en ny gamingdator. Jag har funderat på en budget omkring 15.000 kr, men jag vill veta om det överhuvudtaget är rimligt att få en BRA gamingdator för ungefär det priset, och i så fall var man kan köpa den. Färdigbyggd gäller.

Jag vet att hon spelar Team Fortress 2 väldigt mycket. Hon säger också att hennes (numera trasiga laptop) inte klarar alla spel på Steam som hon vill spela (jag tror det var Minecraft som hon nämnde som exempel).

Fungerar min budget på ca 15 tkr? Om ni säger att jag måste lägga ut ”ca 25 tkr” för att få något vettigt, då vet jag inte hur jag ska göra...

Vilka minimikrav och annat bör jag tänka på när det gäller olika delar som grafikkort, internminne, processor, SSD, skärm etc. Det var många år sedan jag köpte en dator själv och har inte alls koll på bra delar / krav etc.

Var köper man bäst? Vi bor i Södertälje, dvs lite söder om Stockholm (webhallen, media markt, netonnet m.fl. finns inom räckhåll). Jag tänker köpa datorn senast imorgon (tisdag 26 sept)

Tusen tack i förväg till er alla hjälpare där ute!

Gäller det spel som Team Fortress 2 och Minecraft räcker 15 gott och väl du kan även få en bärbar spel laptop för det priset som klarar många spel

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ha den här på lager och den kommer man långt på i spel https://www.webhallen.com/se/product/285500-Acer-Predator-Hel...

Visa signatur

HP 800 G1

Permalänk
Medlem

@riax
Intygar att man kommer långt på Acer Predator Helios 300, och @Bumper13 om 17" känns för stort och du har en Inet butik i närheten så är denna ett alternativ: Acer Predator Helios 300, 15,6"

15.6" istället för 17",
512 GB SSD istället för 256 GB SSD + 1 TB HDD och
16 GB RAM istället för 8 GB RAM.

Denna funkar också som alternativ om du vill hamna så lågt som möjligt men få det bästa: ASUS Gaming FX504GM-EN079T, inga erfarenheter med denna modellserie men ASUS brukar göra bra kvalité, gillar deras ROG serie för bärbara starkt åtminstone.

Största nackdelen med ovan är endast 256 GB SSD, vilket kan vara i minsta laget om man vill ha många spel installerade samtidigt.

La till ett förslag från Webhallen på 15.6"
Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

Webhallen verkar ha den här på lager och den kommer man långt på i spel https://www.webhallen.com/se/product/285500-Acer-Predator-Hel...

Ser ut som en galet bra deal. Har faktiskt riktigt bra prestanda också, Helios har väl dessutom fått fina recensioner avseende kylning.

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Inaktiv

12 990 kr

https://www.webhallen.com/se/product/288466-Acer-Nitro-N50-60...

Här är mitt tips om du är ute efter en stationär dator.

Verkar vara värt det om jag lägger ihop en snarlik dator på prisjakt! 11 333 Kr

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3552634&view=m

Jag fick detta ihop exklusive "chassit"

Permalänk
Medlem
Skrivet av crumpets:

Ser ut som en galet bra deal. Har faktiskt riktigt bra prestanda också, Helios har väl dessutom fått fina recensioner avseende kylning.

Köp den riax länka till på webbhallen! Mycket bättre för den pengen blir det inte

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem

@Bumper13
Om det ska vara en stationär dator skulle jag sikta efter en 8:e generationens i5-processor (t.ex i5-8400) med GTX 1070, 16 GB RAM och SSD. Webhallen har ett par färdigbyggda sådana för under din budget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@FZL
Acer Nitro som @anon152135 länkade har nästan allting bättre än deras egen konfiguration, i normala fall hade den annars inte varit så dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej! Jag skulle vara *otroligt* tacksam för *mycket* snabb hjälp som gäller min 19-åriga dotter.

Pga en akut situation (och en del personligt jobbiga saker) med trasig laptop med många år på nacken (och som reserv finns bara en gammal trög som knappt går att spela på) funderar jag på att hjälpa min 19-åriga dotter med en ny gamingdator. Jag har funderat på en budget omkring 15.000 kr, men jag vill veta om det överhuvudtaget är rimligt att få en BRA gamingdator för ungefär det priset, och i så fall var man kan köpa den. Färdigbyggd gäller.

Jag vet att hon spelar Team Fortress 2 väldigt mycket. Hon säger också att hennes (numera trasiga laptop) inte klarar alla spel på Steam som hon vill spela (jag tror det var Minecraft som hon nämnde som exempel).

Fungerar min budget på ca 15 tkr? Om ni säger att jag måste lägga ut ”ca 25 tkr” för att få något vettigt, då vet jag inte hur jag ska göra...

Vilka minimikrav och annat bör jag tänka på när det gäller olika delar som grafikkort, internminne, processor, SSD, skärm etc. Det var många år sedan jag köpte en dator själv och har inte alls koll på bra delar / krav etc.

Var köper man bäst? Vi bor i Södertälje, dvs lite söder om Stockholm (webhallen, media markt, netonnet m.fl. finns inom räckhåll). Jag tänker köpa datorn senast imorgon (tisdag 26 sept)

Tusen tack i förväg till er alla hjälpare där ute!

Tror du det kan vara att hon vill spela nyare spel som tex Fortnite? Inte heller särskilt krävande.
Hur som helst så för 15tkr kan du bygga en dator som klarar samtliga spel idag, inte på högsta inställningar på allt, men säkerligen medium.
SSD är ett krav skulle jag säga, köp en dator med en simpel 1080p skärm, det är något man skulle kunna uppgradera i framtiden om det finns pengar över.

Här har du färdigt från webhallen:
Dator
Om hon har tangentbord och mus:
Skärm
Annars, köp en begagnad skärm, vilken 24" som helst duger.
Skulle isf rekommendera dig att ta med henne till typ Webhallen så hon får välja mus och tangentbord för resterande, säg 1500kr, så har du 500kr till skärm.
Mus och tangentbord är väldigt individuellt vad man gillar.
Köp skärm begagnat, finns massor på blocket, vilken 24" som helst fungerar.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

2k billigare än webhallens exemplar

Permalänk
Medlem

@MaynardJ
OP vill ha datorn redan idag, därav att färdigbyggt är efterfrågat. Men självklart kan det vara bra att informera om alternativ som ovan att det går att spara pengar om hans dotter kan vänta ~5-10 dagar.

Dock jämför du GTX 1060 med ett GTX 1070 som Webhallens dator hade.

EDIT: Med webhallens dator menar jag Acer Nitro N50-600, som Webhallen säljer för 12990 kr och inte deras egna konfiguration.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av MaynardJ:

Dock inte än acern som det var rea på, 1070 och 16 gb ram.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Landmark90:

@MaynardJ
OP vill ha datorn redan idag, därav att färdigbyggt är efterfrågat. Men självklart kan det vara bra att informera om alternativ som ovan att det går att spara pengar om hans dotter kan vänta ~5-10 dagar.

Dock jämför du GTX 1060 med ett GTX 1070 som Webhallens dator hade.

https://www.webhallen.com/se/product/289383-Webhallen-Config-...

Står tillochmed i länken att det är ett 1060.

EDIT: Missade Acern som blev länkad.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaynardJ:

https://www.webhallen.com/se/product/289383-Webhallen-Config-...

Står tillochmed i länken att det är ett 1060.

EDIT: Missade Acern som blev länkad.

Vi snackar om denna https://www.webhallen.com/se/product/288466-Acer-Nitro-N50-60...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Väldigt bra pris, och galet snygg. Haha, jag är en torsk för LED.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bumper13:

Hej! Jag skulle vara *otroligt* tacksam för *mycket* snabb hjälp som gäller min 19-åriga dotter.

Pga en akut situation (och en del personligt jobbiga saker) med trasig laptop med många år på nacken (och som reserv finns bara en gammal trög som knappt går att spela på) funderar jag på att hjälpa min 19-åriga dotter med en ny gamingdator. Jag har funderat på en budget omkring 15.000 kr, men jag vill veta om det överhuvudtaget är rimligt att få en BRA gamingdator för ungefär det priset, och i så fall var man kan köpa den. Färdigbyggd gäller.

Jag vet att hon spelar Team Fortress 2 väldigt mycket. Hon säger också att hennes (numera trasiga laptop) inte klarar alla spel på Steam som hon vill spela (jag tror det var Minecraft som hon nämnde som exempel).

Fungerar min budget på ca 15 tkr? Om ni säger att jag måste lägga ut ”ca 25 tkr” för att få något vettigt, då vet jag inte hur jag ska göra...

Vilka minimikrav och annat bör jag tänka på när det gäller olika delar som grafikkort, internminne, processor, SSD, skärm etc. Det var många år sedan jag köpte en dator själv och har inte alls koll på bra delar / krav etc.

Var köper man bäst? Vi bor i Södertälje, dvs lite söder om Stockholm (webhallen, media markt, netonnet m.fl. finns inom räckhåll). Jag tänker köpa datorn senast imorgon (tisdag 26 sept)

Tusen tack i förväg till er alla hjälpare där ute!

Den här tycker jag ser ut att ge mycket för pengarna: https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Ryzen 2600 (brukar ligga strax under i5 8400 i spel)
GTX 1060 3 GB
8 GB RAM 2666 MHz
256 GB PCIe SSD
80 Plus Gold PSU
WiFi, bluetooth, CD, minneskortsläsare (allt detta saknas ofta på hembyggen)

8790 kr. Frågan är om 256 GB lagring är tillräckligt?
Finns en del benchmarks på hemsidan, t.ex. 400 fps i Minecraft..
Priset ger pengar över till en fin skärm, vilket ofta höjer upplevelsen mer än en något bättre dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Tack!! Jag är helt överväldigad!!

På lunchrasten gick jag in och kollade på mailen, och höll tummarna att jag åtminstone hade fått 2-3 svar. Hela 12 personer har kommit till min hjälp, med totalt 20 inlägg så här långt. Jag kan inte beskriva alla omständigheter här, men detta betyder verkligen jättemycket! Tack allihopa för alla tips och råd som redan har kommit in. Nu när jag ser att det kommer att gå att få ihop en dator, ska jag strax lyfta luren och ringa min dotter och berätta den glada nyheten om en ny dator.

Nu kommer jag snart gå in djupare och kolla på alla era tips, råd och frågor. Jag återkommer!

...och tack igen allihopa!!! Du, just DU med ditt bidrag, har gjort skillnad

glömde ett ord
Permalänk
Medlem

Acer Nitro N50-600 i5 8GB 256GB SSD GTX 1060
https://www.inet.se/produkt/1978374/acer-nitro-n50-600-i5-8gb...
9 999 kr

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Priset verkar har höjts för mig så kostar datorn du länkade 14499

Skrivet av Bumper13:

Hej allihopa!
Tack!! Jag är helt överväldigad!!

På lunchrasten gick jag in och kollade på mailen, och höll tummarna att jag åtminstone hade fått 2-3 svar. Hela 12 personer har kommit till min hjälp, med totalt 20 inlägg så här långt. Jag kan inte beskriva alla omständigheter här, men detta betyder verkligen jättemycket! Tack allihopa för alla tips och råd som redan har kommit in. Nu när jag ser att det kommer att gå att få ihop en dator, ska jag strax lyfta luren och ringa min dotter och berätta den glada nyheten om en ny dator.

Nu kommer jag snart gå in djupare och kolla på alla era tips, råd och frågor. Jag återkommer!

...och tack igen allihopa!!! Du, just DU med ditt bidrag, har gjort skillnad

Denna datorn från Mediamarkt finns i lager vid Länna och Nacka i5 8400 GTX 1080 8GB DDR4, 128GB SSD+1TB HDD.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk... 13500 kr

Minus är liten SSD 256GB SSD är att föredra och bara 8GB DDR4 men är väldigt enkelt att senare uppgradera RAM minnet samt SSD och hyfsat billigt att uppgradera RAM eller SSD senare.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Bumper13: Elgiganten har en bra deal
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar...

Har en liknande dator själv och den klarar alla spel jag slängt på den.

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Anders9110:

Priset verkar har höjts för mig så kostar datorn du länkade 14499

Denna datorn från Mediamarkt finns i lager vid Länna och Nacka i5 8400 GTX 1080 8GB DDR4, 128GB SSD+1TB HDD.
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_hp-pavilion-gaming-desk... 13500 kr

Minus är liten SSD 256GB SSD är att föredra och bara 8GB DDR4 men är väldigt enkelt att senare uppgradera RAM minnet samt SSD och hyfsat billigt att uppgradera RAM eller SSD senare.

Vad tråkigt att de ändrade den under de senaste 2 timmarna. Jag vet Webhallen brukar vara schysta om man pratar med kundtjänsten, brukar de lösa det?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon152135:

Vad tråkigt att de ändrade den under de senaste 2 timmarna. Jag vet Webhallen brukar vara schysta om man pratar med kundtjänsten, brukar de lösa det?!

Vet inte men tror inte det.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Vet inte men tror inte det.

Jag hade turen med Webhallen med en produkt de hade på rea över en helg som jag ändå fick köpa för reapriset på en måndag. Dock hade jag vid detta tillfälle relativt nyligen handlat för över 20k hos Webhallen vilket absolut kan ha påverkat. Detta var dock flera år sedan och mkt kan hända på den tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av folmeroN:

Är det alltså en stationär dator du är ute efter nu, och inte en laptop? Behöver hon i så fall också skärm/tangentbord mm?

Hej! Det är stationär som gäller, och hon behöver även skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riax:

Gäller det spel som Team Fortress 2 och Minecraft räcker 15 gott och väl du kan även få en bärbar spel laptop för det priset som klarar många spel

Hej! Det är stationär som är önskemålet. Gällande minecraft så var det tydligen ett spel som heter FTB Beyond som nuvarande dator inte klarade av.