Windows 10 Version 1809 (OS Build 17763.1)

Permalänk
Medlem

Windows 10 Version 1809 (OS Build 17763.1)

Hej

Fick precis senaste builden från Microsoft: Windows 10 Version 1809 (OS Build 17763.1)
Någon mer som fått den? Vad som är nytt är bl.a. att det mörka temat har utökats.
Har inte hunnit gå igenom så mycket annat, men här finns mer info om vad som är nytt:
Windows 10 October 2018 Update: The complete changelog
https://www.windowscentral.com/windows-10-redstone-5-changelo...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

@sp1k3n: Tankar hem den till alla datorer hemma i skrivande stund.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HC-8315:

@sp1k3n: Tankar hem den till alla datorer hemma i skrivande stund.

Tankar ISO-filen här med eftersom jag har flera datorer som ska uppgraderas. Går snabbare och mer säkert på så vis. Hur tipsar man redaktionen om det här? De har ju inte nämnt nånting om det än.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Avstängd

@sp1k3n: kontakta sweclockers här för att tipsa redaktionen.

Själv valde jag att söka manuellt via Windows Update och samtliga datorer började tanka direkt. Gillade också att i stort sett allt tar efter de mörka temat numera.

Tillägg
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Avstängd

Installerade innan via deras mediatool. DirectX Raytracing är en av dom större nyheterna.

Permalänk
Avstängd

@Pruttans: Ja, DXR är ju något som ägare till RTX 20 kort väntar ivrigt på. Dock så måste ju spelen nu få RT och DLSS också så att man kan få se hur de presterar och ser ut. För min egen del är DXR ganska överflödigt då jag för stunden inte har några planer alls på ett RTX 20 kort.

Rättstavning
Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Fack, då börjas det igen med deployment och images igen.

Vadå fack? Det blir ju mycket roligare nu med Server 2019. /s

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av LemonIllusion:

Vadå fack? Det blir ju mycket roligare nu med Server 2019. /s

Har 2016 *host* just nu, det är just uppdatering av image i WDS och MDT som är lite "bökigare"
Men hur blir det roligare med Server 2019?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har 2016 *host* just nu, det är just uppdatering av image i WDS och MDT som är lite "bökigare"
Men hur blir det roligare med Server 2019?

Tror du missade min /s. Det lär vara ganska exakt lika tråkigt och bökigt som tidigare.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

[LÖST]

Installerat nyss men två saker jag tycker är konstigt. Ska vara rätt enkelt att ta ett kort på sin mobil och dela eller ta en skärmbild att dela på forum, men vilken app utan att först lägga på hårddisken och dra över?

Kollade i MS Store men den butiken är ju efterbliven. Ingen beskrivning alls utan att man får klicka på den, backa och proceduren igen.

Någon som kan kolla på min film och föreslå en bra tjänst som tex imgbb.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Installerat nyss men två saker jag tycker är konstigt. Ska vara rätt enkelt att ta ett kort på sin mobil och dela eller ta en skärmbild att dela på forum, men vilken app utan att först lägga på hårddisken och dra över?

https://youtu.be/SU-rF77xTPo

Kollade i MS Store men den butiken är ju efterbliven. Ingen beskrivning alls utan att man får klicka på den, backa och proceduren igen.

Någon som kan kolla på min film och föreslå en bra tjänst som tex imgbb.com

För Windows, ShareX. På telefonen vet jag inte, har inte samma behov där.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

ShareX är absolut FANTASTISKT! Har fil, bilduppladdning kopplat till FTP så det smidigt generas en länk redo på någon sekund.

För mobil så har jag också via FTP vilket inte kan bli smidigare. Bara att dra in det filer man vill från datorn och få tillgång till på mobilen, eller söka på mobilen via datorn.

Annars finns appar såsom Pushbullet, Airdroid, EsayJoin för att enkelt skicka allt du vill mellan mobil -> dator, dator -> mobil på någon sekund.

Permalänk
Medlem

Efter lite sökande hittade jag Imgur4Win och fungerar bra som ni ser:

Från mobilen kör jag redan DirectUploadNet

Och visst, ShareX är ett fantastiskt gratisprogram.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Går det att aktivera Dark Mode i explorer utan att aktivera det för resten av systemet? Tänker om det finns en liten registernyckel att pilla på eller liknande.

Permalänk
Medlem

Dynga som oftast...tappade allt ljud. Alltid är det nått med dessa stora uppdates.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

@Gorham: Låter inte bra men här fungerar ljudet från HDMI

Oj, nu kan man köra HDR hela tiden utan att det blaskar bilden när man tittar på SDR.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Uppdtaerade via windows update, slutade med att jag inte kuna logga in från låsskärmen varken med pin eller lösenord. Så fick bli en ren installation. Funkat bra hitills.

Gillar att när man sitter och gamear sen alt tabbar ut till windows från spelet får man upp nån slags påminnelse vilka notifikation som man missat under spelets gång. Kanske funnits tidigare men jag stänger ofta av så mkt saker i windows att jag aldrig vet vad som är nytt

Dock får jag inte Your Phone appen att funka med min Huawei lur, Windows säger att min app jag använder i luren är gammal och jag måste uppdatera, men den länk den skickar till telefon är till samma version av appen som jag redan installerat. Så jag kommer aldrig vidare.

Men annars så har det funkat smidigt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

@Gambit_2K: Tog några omklick när min Your Phone också skulle fungera men i mitt fall var det Windows appen som skulle uppdateras. Tror jag gjorde om det 5 ggr och sedan funkade det. Smidigt att slippa synka till OneDrive, usb sladd eller ftp för att få över ett foto till datorn snabbt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Dynga som oftast...tappade allt ljud. Alltid är det nått med dessa stora uppdates.

Verkar vara problem med ljud just för Skylake system:
https://wccftech.com/intel-windows-10-1809-compatibility/
Jag vet, chockerande att MS släpper en "uppdatering" med alvarliga buggar !

Mitt tips som vanligt är att skippa "uppdateringen" ett par månader tills fler buggar är hittade och fixade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vadå fack? Det blir ju mycket roligare nu med Server 2019. /s

Ska de släppa en LTSB 2019 också då? (om du nu är allvarlig)
(Väntar på den nämligen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Gambit_2K: Tog några omklick när min Your Phone också skulle fungera men i mitt fall var det Windows appen som skulle uppdateras. Tror jag gjorde om det 5 ggr och sedan funkade det. Smidigt att slippa synka till OneDrive, usb sladd eller ftp för att få över ett foto till datorn snabbt.

Jag fick det att funka MEN! I det SMS som microsoft tiill ens telefon skickar så länkar de till sin android launcher INTE till Your Phone appen. Jag trodde hela tiden det var launchern som jag skulle använda... När jag väl hade Your Phone appen för android funkade det direkt.

Så tack iaf

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Har 2016 *host* just nu, det är just uppdatering av image i WDS och MDT som är lite "bökigare"
Men hur blir det roligare med Server 2019?

Känns som att du krånglar till det lite väl mycket...
Du har ju alla inställningar och programvaror i Applications, Packages och Task Sequences.

Allt du behöver göra när det kommer en ny version av Windows är en import av image filerna, typ 5 min arbete i MDT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ska de släppa en LTSB 2019 också då? (om du nu är allvarlig)
(Väntar på den nämligen)

Finns redan. Den kom väl den 2:e samtidigt som allt annat skulle jag tro.
https://www.microsoft.com/en-us/evalcenter/evaluate-windows-1...

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pyrree:

Känns som att du krånglar till det lite väl mycket...
Du har ju alla inställningar och programvaror i Applications, Packages och Task Sequences.

Allt du behöver göra när det kommer en ny version av Windows är en import av image filerna, typ 5 min arbete i MDT.

Känns som att jag även har usb-minne med syspreps och jag är mer rörlig än vad exempelvis morsan är;)
Måste sätta in mig mer i MDT dock ja.

Har stock uppdaterade syspreps i WDS men för mina egna datorer (hela två stycken) använder jag MDT i simpelt utförande.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Paddanx:

Ska de släppa en LTSB 2019 också då? (om du nu är allvarlig)
(Väntar på den nämligen)

Finns en Preview av 2019 jap^^

Permalänk
Medlem

Satan vad det fuckade upp allt av ljudinställningar. Voicemeeter, OBS, Discord....allt är åt skogen. Till och med default ljud är galet. De satte ljudkvalitet på kortet till 8khz.........

Tips, ta screenshots på dina inställningar innan du installerar denna.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Ingen update för mig i windows updates. 1803 17134.320

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Tror du missade min /s. Det lär vara ganska exakt lika tråkigt och bökigt som tidigare.

Du ska ge fan i att luras, jag gick ju också på det...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Verkar vara problem med ljud just för Skylake system:
https://wccftech.com/intel-windows-10-1809-compatibility/
Jag vet, chockerande att MS släpper en "uppdatering" med alvarliga buggar !

Mitt tips som vanligt är att skippa "uppdateringen" ett par månader tills fler buggar är hittade och fixade.

Vad den gör är att ändra inställningar på kontrollpanelen i windows. Så man får pussla tills det funkar igen, varje jäkla gång. Finns dock värre saker i livet. Uppdaterade min iphone.....nu laddar den ej.....

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.