Google Pixel Slate är hybriddator med operativsystemet Chrome OS

Permalänk
Melding Plague

Google Pixel Slate är hybriddator med operativsystemet Chrome OS

Google ger sig nu in på marknaden för hybriddatorer med Pixel Slate, som bestyckas med Intel-processor, upp till 16 GB primärminne och operativsystemet Chrome OS.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig denna upplaga av Chrome OS från den i Chromebooks? Om dessa är Chromebooks med i7:or för 18000kr har jag väldigt svårt att se behovet för denna produkt.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk

Bara jag som tycker chromebooks var lite hype i början. Riktigt svårt att använda dem datorerna...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Måste ju bli en flopp? Chrome Os är ju mer begränsat än vad surface RT var och vem vill betala såhär mycket för en?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

Vilket skämt.

Visa signatur
Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Casper:

Hur skiljer sig denna upplaga av Chrome OS från den i Chromebooks? Om dessa är Chromebooks med i7:or för 18000kr har jag väldigt svårt att se behovet för denna produkt.

Den största skillnaden verkar vara utformningen av användargränssnittet, som är mer likt det som finns på andra surfplattor och telefoner. Google pratade även om en bättre implementerad röstassistent, men det förmodar jag dyker upp även för Chromebooks. Det verkar alltså inte vara några grejer som lägger till nya funktioner kopplade till prestanda.

Permalänk
Inaktiv

Mer än dubbelt så hög upplösningar som en macbook Air inte illa.

Google Pixel slate är en modell för att visa vad skåpet ska stå, jag tror de flesta nöjer sig med betydligt enklare som kostar mindre. Men Pixel sätter ändå en visst rida och prispressar neråt.

Permalänk
Medlem

Personligen har jag inget användningsområde med en enhet som kör Chrome OS, och ännu mindre sådan om det kostar ~7 laxar för nöjet. Sexig liten pryl får man dock erkänna.
Det lär ju finnas någon publik för denna: Google kastar ju inte blind precis.

Permalänk

Den enkla modellen kan jag tänka mig att den kan sälja. Den har bra upplösning och om tangentbordet är bra så kan man arbeta med officeliknande program, 6 800 :- är inte så farligt för en bra "surfplatta". Jag fattar däremot inte vilken kundgrupp datorn för 18 000 riktar sig till. Windows 10 måste ju vara oerhört mycket bättre för produktivitet. Är även förvirrad över vad Google vill med Chrome OS. Har tidigare förstått det som att de nischat in sig på att ha ett lätt OS för datorer med billig hårdvara. Vad vill de att Chrome OS ska bli, ett nytt Windows? Någon här som har insikt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte intresset för 2 in 1 svalnat de senaste åren?

Permalänk
Medlem

Skriver detta på en klassisk laptop i mitt knä....
Något jag inte kommer kunna göra med en 599+199 dollar dyr enhet.

Finns bara en surfplatta som är värd att skaffa - ipad. Allt annat är dyrt som stryk och erbjuder inte ens i närheten av vad en laptop för halva priset erbjuder - och laptops i samma prisklass är ofta bättre.

Blir en ny Carbon X1 när den X1'an jag har (2016) lägger av. Det är dock 1.5 år kvar på den inkluderade on-site garantin så det lär ju inte hända. Och då har jag två usb portar, hdmi, wifi, ethernet och stöd för docka.

2in1 som denna och surface ser jag ingen användning för utanför mötesrummen på google, obekväma att jobba med och för stora för att ha i soffan som nå slags slösurf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Mer än dubbelt så hög upplösningar som en macbook Air inte illa.

Google Pixel slate är en modell för att visa vad skåpet ska stå, jag tror de flesta nöjer sig med betydligt enklare som kostar mindre. Men Pixel sätter ändå en visst rida och prispressar neråt.

Haha, läste du samma artikel som vi andra? Detta är en dyrare och sämre Surface pro. Prispressar neråt? Från vadå? Deras pixelbook möjligen, men det är ju inte så svårt att vara billigare än den...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johandea:

Haha, läste du samma artikel som vi andra? Detta är en dyrare och sämre Surface pro. Prispressar neråt? Från vadå? Deras pixelbook möjligen, men det är ju inte så svårt att vara billigare än den...

Surface pro brukar kosta långt över 10 000kr.
Det finns mer exklusiva chromebook, denna prispressar de dyrare och tvingar de för mer normala priser att hålla en hög standard.

Sedan chromebook vs Surface pro, så är Office bättre i Windows. Bortsett från det har många slutat med lokalt installerade programvaror och det är denna grupp de riktar denna dator till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Surface pro brukar kosta långt över 10 000kr.
Det finns mer exklusiva chromebook, denna prispressar de dyrare och tvingar de för mer normala priser att hålla en hög standard.

Sedan chromebook vs Surface pro, så är Office bättre i Windows. Bortsett från det har många slutat med lokalt installerade programvaror och det är denna grupp de riktar denna dator till.

Ja, de flesta köper bättre utrustade Surface-modeller. Men det förändrar inte att denna är mycket dyrare för sämre hårdvara och mycket trängre mjukvara.

Så vad du menade var att Google försöker höja kvalitén av chromebook, inte att de prispressar dem. Priset är ju det enda som talat för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Måste ju bli en flopp? Chrome Os är ju mer begränsat än vad surface RT var och vem vill betala såhär mycket för en?

Gällde ju före det gick att installera android och linux appar på chrome OS. Skulle helt klart kunna tänka mig den billigare varianten.

Permalänk
Medlem

Känns rätt meningslöst att läsa om produkter som inte släpps i Norden.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte komma på ett enda skäl till att skaffa en Pixel Slate framför en Surface Pro..

Permalänk
Medlem

Hade den haft thunderbolt 3 och man kan köra linux på den utan problem så hade det kunnat vara intressant.

Men utan det så är dessa ointressant för min del.

Permalänk
Medlem

Som många andra skriver så förstår jag fortfarande inte va alla 5k+ chromebooks ska vara till. Jobbar i skolvärlden och där används chromebooks flitigt både bland vuxna och elever. Men det är ju inte så att vi köper in en burk med i7a Ala 18k... Mera mellan 3-4 till 5-6 tusen max.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Surface pro brukar kosta långt över 10 000kr.
Det finns mer exklusiva chromebook, denna prispressar de dyrare och tvingar de för mer normala priser att hålla en hög standard.

Googles billigaste med tangentbord kostar ca 9k. Då får du en celeron processor, 4GB ram och 32GB lagring. Den hade inte kunnat prispressa något ens för 5 år sedan...

Sen att du får mer hårdvar för pengarna i den högre prisklassen jämfört med surface spelar liten roll. Prestandan är ändå oanvändbar i chromeOS, det har inte stöd för de vanliga program som kräver högre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Räcker med TV-reklamen för att skrämma bort en.

"Önskar du att din dator vore mer som en telefon/surfplatta?"

Nej tack.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

... Bortsett från det har många slutat med lokalt installerade programvaror och det är denna grupp de riktar denna dator till.

Är det - och i så fall varför släpper de en dyr en med i7? Har svårt att se det cpu behovet om man inte kör lokalt.
Som vissa andra sagt ser jag inte vad planen är här, det är förvirrande.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se vart den hör hemma då den varken kan konkurrera med Surface Pro eller iPad Pro.

Permalänk
Medlem

Folk kommer ju ändå att köpa den för att det är google.

Permalänk
Relik 📜

Svårt ointresserad av den här produkten, inget som lockar mig alls. Känns för dyrt för vad det är.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SayZk:

Googles billigaste med tangentbord kostar ca 9k. Då får du en celeron processor, 4GB ram och 32GB lagring. Den hade inte kunnat prispressa något ens för 5 år sedan...

Sen att du får mer hårdvar för pengarna i den högre prisklassen jämfört med surface spelar liten roll. Prestandan är ändå oanvändbar i chromeOS, det har inte stöd för de vanliga program som kräver högre prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Den mest exklusiva är troligen en marknadsföreingspryl för att driva på utvecklingen av allt mer Cromebooklösningar.

Prestanda i Chromebook är inte på något sätt oanvändbar, det finns tunga weblösningar och jag personligen har RDP lösningar där inte ens iPad Pro klarar av att köra dem utan att lagga vid in/utzoom etc. Och med lagga menar jag till den grad att användare får testa flera gånger för att få det resultat som den vill ha.

Skrivet av dpom86:

Är det - och i så fall varför släpper de en dyr en med i7? Har svårt att se det cpu behovet om man inte kör lokalt.
Som vissa andra sagt ser jag inte vad planen är här, det är förvirrande.

Planen med Pixelbook är väl lite som med Microsoft och deras Surface book att försöka höja standarden. i7 känns idag överdriven för den stora skaran.

Det har kommit ut lite reviews och tester som denna: https://www.youtube.com/watch?v=qdN7JdI4BnI
Och det är en mycket trevlig dator som klarar av det den stora skaran gör vid sin dator. Får vi 5G bättre utbytt internet, esim etc så kan chromebook bli riktigt stort.

*edit*
Att gå konfigurera väldigt högt skulle vara en nackdel har jag svårt att se. Väldigt många produkter går att konfigurera superhögt för vansinnespriser, Apple, Lenovo etc.
Ta den snart populära arbetsdatorn Lenovo P52, som direkt från tillverkaren går att konfigurera med 128GB ecc ram-minne, 2st 1TB nmve m.2 hårddiskar etc. Vansinnes högt vilket är ett val som typ ingen gör, men det är inget argument emot.

*edit*
För min del vill jag ha fullhd, vare sig högre eller lägre. Undantaget är 4k som skalar bra ner till fullhd. Men det är inget jag prioriterar på små skärmar, när de blir över 27" så är det en annan femma.

Jag skulle tro att de flesta tycker Google Pixel Slate är för dyr, på samma sätt som de tycker Micrososoft surfbook är detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Skriver detta på en klassisk laptop i mitt knä....
Något jag inte kommer kunna göra med en 599+199 dollar dyr enhet.

Finns bara en surfplatta som är värd att skaffa - ipad. Allt annat är dyrt som stryk och erbjuder inte ens i närheten av vad en laptop för halva priset erbjuder - och laptops i samma prisklass är ofta bättre.

Blir en ny Carbon X1 när den X1'an jag har (2016) lägger av. Det är dock 1.5 år kvar på den inkluderade on-site garantin så det lär ju inte hända. Och då har jag två usb portar, hdmi, wifi, ethernet och stöd för docka.

2in1 som denna och surface ser jag ingen användning för utanför mötesrummen på google, obekväma att jobba med och för stora för att ha i soffan som nå slags slösurf.

Håller med. Har en surface pro 2, 4 år gammal, men håller än idag bra.

Sitter man vid ett bord är den helt ok, men det går verkligen inte att jobba med den i knät, vilket jag tycker är rätt kasst. Formfaktorn är ju annars jättebra, hade gärna haft en "laptop" på 1kg, bara inte det "fladdriga" tangentbordet som surface pro eller denna pixel slate.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Gällde ju före det gick att installera android och linux appar på chrome OS. Skulle helt klart kunna tänka mig den billigare varianten.

Fast nu pratar jag inte bara om "appar" så att säga. Vill man vara produktiv så finns ju bra mycket bättre produkter.
Skulle nog ha satsat på att göra en billig platta istället.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

@DeluxXxe: Tanken är nog inte att man ska jobba med den i knät. Där är den nog mer tänkt att användas precis som en surfplatta

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

16GB RAM på en "top-modell" för att surfa på nätet? Whaaat?

Tom Windows laptops med 8GB kan göra mer än dessa kan. Och moderna sådana kan också få 10+ timmars drift. Helt vansinnigt dyrt...

Antar detta är beviset på att Chrome faktiskt tar mer resurser än helt OS numera i både RAM och annat, när man behöver dessa överprisade saker för att kunna använda "en webbläsare" + lite appar.