Permalänk
Medlem

letar efter ny datorskärm

Hej

Tittat lite på ny skärm men känner mig väldigt osäker.

sitter just nu med Dell 23" 60hz ips 1080p, gpu r9 280x.

Har tänkt att det ialf ska vara 2560x1440 och 144hz. tittat på VA-panel och Freesync men känns som en djungel. är det värt det extra? behöver man freesync? (eller är det freesync2?)

märke på skärmen spelar inte så stor roll inte heller storleken. låga priser och problemfria skärmar är högt prio, orkar inte hålla på o skicka tillbaka skärmar för att det är en död pixel eller dylikt. vet att ibland drar man bara nitlotten men på vissa modeller verkar det finnas mer återköp än på andra.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/11865164/

denna verkar intressant fast väldigt dyr. har ingen budget direkt, blir antagligen klarna.

kortet kommer nog strypa en hel del, vad har ni att säga om den biten?

Permalänk
Avstängd

Du behöver ett nytt grafikkort till att börja med. Sedan bör du vara beredd på att spel blir mer tungdrivna i 1440p så beroende på vad du har för krav på grafik/fps samt vilka spel du spelar behöver du ett ganska bra.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Detta med att vissa skärmar har fler återköp än andra kan också förklaras av att dessa skärmar har mer krävande kunder. Precis detta är tex orsaken till att Kia vunnit pris för nöjdast kunder. Man har sänkt kraven redan vid valet att köpa en kia. Medans en som valt en dyrare bil ser minsta fel och påpekar detta, så ser kiaägaren mellan fingrarna mer då jag faktiskt betalat 150000kr mindre för denna så lite småfel får den ha. Men för att svara på din fråga så tycker jag att du ska gå in på prisjakt. Där kan du ställa in filter för vad dina krav är. Sedan googlar du och läser på om de skärmar som dyker upp med dina filterinställningar. Viktigast är vad du tänkt göra med datorn och dina krav. 1440p 144hz freesync begränsar redan där rätt bra. Så borde inte vara alltför många skärmar att välja mellan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Medlem

Såg just att du har ett r9 280x. Så ska du köra nyare titlar så får du nog gå ner rätt rejält i settings för att öht kunna spela. Och en 1440p skärm gör inte din gpu en tjänst heller. Beror ju självklart på vad du tänkt spela också men 144fps kan du glömma med detta kort. Jag har ett 1070ti och ligger tex på 90-110 fps i bf1 på 1440p ultra. I pubg på low så har jag 165fps med dips till 130. Och ett 1070ti är rätt långt före ett r9 280x. Mitt tips är att vänta med skärmuppdate till du har pengarna att uppgradera systemet du har.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8600k @5Ghz - 1.23V - NH-D15 - z370 strix gaming-f - 1070ti strix binned@2150Mhz/9250Mhz - Corsair vengeance 16Gb@3200Mhz - Define R5 - PG279Q - Strix flare - Logitech G502 - Logitech G633

Permalänk
Inaktiv

r9 280x Stödjer inte FreeSync varken v1 eller 2, tvåan skiljer sig enbart på färgnivån från ettan, där ettan inte har stöd för HDR.

Jag kör ett AMD rx 580, skillnaden att gå från utan freesync / gsync till, är enorm, om du spelar spel med snabba rörelser, all form av tearing försvinner! Vilket V-sync iof också tar bort, men med *Sync så droppar du inte från 75hz till 60hz.. varje hz är synkad på någon höger..

Vad jag vet, gsync är bättre än freesync, på en nivå där man knappt ser skillnad bredvid varandra i syntetiska tester!
Vad är tearing?

Permalänk
Medlem

nytt grafikkort innan du ens funderar på en ny skärm är nog det bästa alternativet.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34034:

r9 280x Stödjer inte FreeSync varken v1 eller 2, tvåan skiljer sig enbart på färgnivån från ettan, där ettan inte har stöd för HDR.

Jag kör ett AMD rx 580, skillnaden att gå från utan freesync / gsync till, är enorm, om du spelar spel med snabba rörelser, all form av tearing försvinner! Vilket V-sync iof också tar bort, men med *Sync så droppar du inte från 75hz till 60hz.. varje hz är synkad på någon höger..

Vad jag vet, gsync är bättre än freesync, på en nivå där man knappt ser skillnad bredvid varandra i syntetiska tester!
Vad är tearing?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/0/03/Tearing_%28simulated%29.jpg/1280px-Tearing_%28simulated%29.jpg

Skrivet av Kethsi:

nytt grafikkort innan du ens funderar på en ny skärm är nog det bästa alternativet.

ja, kanske får bli nytt kort före skärm då....
är det sånna tider nu där man ska vänta på att något nytt kommer? vad är mest bang for buck nuförtiden. funderat på vega 64 för 6490:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enbitost:

ja, kanske får bli nytt kort före skärm då....
är det sånna tider nu där man ska vänta på att något nytt kommer? vad är mest bang for buck nuförtiden. funderat på vega 64 för 6490:-

nej inget nytt på grafikkorts marknaden på ett tag så om det är amd du är ute efter så absolut vega 64 är det bästa valet då.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14