Priserna för DDR4-minnen på väg nedåt – runt 100 kronor per gigabyte

Permalänk
Melding Plague

Priserna för DDR4-minnen på väg nedåt – runt 100 kronor per gigabyte

Efter en längre tid av uppgång har priserna på DDR4-minne börjat vika nedåt. Nu finns minnespaket för runt 100 kronor per gigabyte, vilket dock är fortsatt mycket högre än våren 2016.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Det lär ej bli billigt före DDR5 har kommit.
Själv funderar jag idag köpa att 3*8GB SO DDR3 minne för 1500kr, det känns som att detta minne har slutat tillverkas och priserna aldrig kommer gå ner i pris.

Och lite samma håll är är det väl snart med DDR4, lusten att satsa på detta minne börjar väl avta.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 64GB för 2000kr. #iframtiden :/

Permalänk
Rekordmedlem

Då får man hoppas att 2 x 16 Gbyte blir normen så att det kommer betydligt fler 16 Gbyte stickor. .

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara liiiiiite till så kompencerar det för prisökningen på grafikkort om man bygger nytt

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Avstängd

Förr i tiden vart saker billigare i framtiden.

Dollarn är ganska hög nu med vilket förstör lite också.

Permalänk
Medlem

Ett bra tag kvar till 2kr per gigabyte

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Något positivt i dessa tider av ocker och konsumentförakt. Men tvivlar på att det varar ifall DDR5 är nära.

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga här.
Kan man kompensera extra ram med en snabb SSD ex Intels optane som ska ha bra latency?
Säg att man har 16GB ram och behöver mer. Kan man då köpa en NVME SSD på 128GB och ha swapfilen på (billigare än 16GB ram extra och man kan ju lagra saker på det också) eller är det en dum ide? Alltså tänker för en användare som någon gång då och då slår i ram taket.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

ddr4 borde väll börja ersättas av ddr5 om ett år eller 2?

Var tider när jag fick 16gb ddr3 för 555kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

ddr4 borde väll börja ersättas av ddr5 om ett år eller 2?

Var tider när jag fick 16gb ddr3 för 555kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer. Varr tider det. Själv slog jag till på 32GB DDR4 för 1400kr 2016.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Förr i tiden vart saker billigare i framtiden.

Dollarn är ganska hög nu med vilket förstör lite också.

och Sverige har en hel sjö med olika skatter som ska tilläggas på allt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Påväg ner? Betala 2800 kr för 16GB G.Skill Trident 3200 MHz i veckan!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

Påväg ner? Betala 2800 kr för 16GB G.Skill Trident 3200 MHz i veckan!

Jag köpte G.Skill 16GB Ripjaws 3200MHz för 1700 spänn för en månad sen.

Priserna har alltså gått ner på RAMminnen.
Det du betalt 1100 spänn till för är väl främst RGB LEDs. De verkar inte ha gått ner i pris hehe

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Slänger in en fråga här.
Kan man kompensera extra ram med en snabb SSD ex Intels optane som ska ha bra latency?
Säg att man har 16GB ram och behöver mer. Kan man då köpa en NVME SSD på 128GB och ha swapfilen på (billigare än 16GB ram extra och man kan ju lagra saker på det också) eller är det en dum ide? Alltså tänker för en användare som någon gång då och då slår i ram taket.

Beror på vad man gör, men svaret är att man kan kompensera lite minne med snabbare ssd/hårddiskar.
Men det finns undantag då program kräver ens mängd ram. VMplayer är ett bra exempel, där man ej kan skapa 3st VM med 8GB ram vardera om man bara har 16GB ram totalt i datorn.
Men ta cadfiler så har jag under bearbetning sett att det går sakta framåt, ramminnesanvändningen går emot 64GB som datorn har, när den kommer upp i dessa 64GB så börjar det gå riktigt segt (swapen tar över) men tillslut blir den klar. Hade jag hade en slöare disk än min 960 evo så hade man fått ge upp.

Angående lägga på annan disk: Förr i tiden vid installation av mer krävande applikationer kunde man få upp en varning om man försökte installera programmet på samma disk som systemdisken. För några år sedan pratade många att lägga swappen på en egen disk, men min känsla är att windows i sig själv belastar en disk så lite så om man har en 970 evo så är det bara att skapa mer problem.
Bättre är då en 970 evo för windows + swappen och en egen 970 evo för det programmet som man ska köra.

Alternativet med swap är
Disk 1: Windows
Disk 2: Swap
Disk 3: programmet
Där alla diskarna ovanför är 970 evo eller bättre och jag vet 0st personer som ens har funderat på att göra det ovanför.

*edit*
I ditt fall så är självklart mer minne det rätta valet. 16GB ram idag är väldigt lite, det blir problem vad man än gör förutom att spela och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte G.Skill 16GB Ripjaws 3200MHz för 1700 spänn för en månad sen.

Priserna har alltså gått ner på RAMminnen.
Det du betalt 1100 spänn till för är väl främst RGB LEDs. De verkar inte ha gått ner i pris hehe

Man kan inte betala för mycket för LED, de ger våra liv mening.

Permalänk
Medlem

Trevlans men mina 8gb DDR3 jag har i denna bruk gick väl på mellan 3-400 eller ngt...det är ju rätt avlägset att DDR4 någonsin når ner dit alltså. :-/

Jag menar...att bygga en burk då var ju typ i nivå med att RAM gled med bara liksom. 5% av priset var väl RAM då i ett bygge för 10k kanske. Nu står ju RAM för 10-20% av kostnaden i ett bygge i 10k-klassen. Rätt absurt.

Förstod ju att DDR4 skulle vara dyrt när det kom. Nyhetens behag och få gjorde det osv. Men trodde ju inte att priserna skulle stanna flera 100% över DDR3 priset så här många år kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@Söderbäck:

Så är det nog men de vart de ända minnena jag hitta med CL14 typ!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Perfekt! Hoppps vi på en stadig nedgång till våren när Zen² kommer, så man slipper vända ut och in på plånboken

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haziza:

@Söderbäck:

Så är det nog men de vart de ända minnena jag hitta med CL14 typ!

Fair! Det ser ut att vara bättre timings också!
Jag har inge emot utsmyckningen heller. Lät kanske så innan vilket var lite orättvist.

Min poäng var väl mer att du köpt ganska dyra minnen vilket kanske inte blir en jättebra mätpunkt för om minnena gått ner i pris.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Beror på vad man gör, men svaret är att man kan kompensera lite minne med snabbare ssd/hårddiskar.
Men det finns undantag då program kräver ens mängd ram. VMplayer är ett bra exempel, där man ej kan skapa 3st VM med 8GB ram vardera om man bara har 16GB ram totalt i datorn.
Men ta cadfiler så har jag under bearbetning sett att det går sakta framåt, ramminnesanvändningen går emot 64GB som datorn har, när den kommer upp i dessa 64GB så börjar det gå riktigt segt (swapen tar över) men tillslut blir den klar. Hade jag hade en slöare disk än min 960 evo så hade man fått ge upp.

Angående lägga på annan disk: Förr i tiden vid installation av mer krävande applikationer kunde man få upp en varning om man försökte installera programmet på samma disk som systemdisken. För några år sedan pratade många att lägga swappen på en egen disk, men min känsla är att windows i sig själv belastar en disk så lite så om man har en 970 evo så är det bara att skapa mer problem.
Bättre är då en 970 evo för windows + swappen och en egen 970 evo för det programmet som man ska köra.

Alternativet med swap är
Disk 1: Windows
Disk 2: Swap
Disk 3: programmet
Där alla diskarna ovanför är 970 evo eller bättre och jag vet 0st personer som ens har funderat på att göra det ovanför.

*edit*
I ditt fall så är självklart mer minne det rätta valet. 16GB ram idag är väldigt lite, det blir problem vad man än gör förutom att spela och liknande.

Okej då låter det som att det hade fungerat för min del.
För mig är 16gb inte väldigt lite. Är väl några gånger per år jag råkar ut för brist. Spel och klippa ihop videor är väl det mest krävande jag gör hemma.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har helt slutat bry mig om pcn för första gången sen 20 år tillbaka
Priserna är helt åt helvete

Samma med många jag känner som brukar ofta upgradera. De har helt slutat och gått över till konsol och en fet tv istället.

Undrar om pc marknaden kommer gå neråt med dessa priser. Det är inte hållbart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

@Söderbäck:

Så är det nog men de vart de ända minnena jag hitta med CL14 typ!

Skrivet av Söderbäck:

Fair! Det ser ut att vara bättre timings också!
Jag har inge emot utsmyckningen heller. Lät kanske så innan vilket var lite orättvist.

Min poäng var väl mer att du köpt ganska dyra minnen vilket kanske inte blir en jättebra mätpunkt för om minnena gått ner i pris.

Skillnaden är att CL14 har Samsung b-die och de andra för 16-1700 är med stor sannolikhet CL16 och därför inte b-die.
Om man har en helt ok dator så tjänar man rätt mycket prestanda på att just gå på b-die.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har helt slutat bry mig om pcn för första gången sen 20 år tillbaka
Priserna är helt åt helvete

Samma med många jag känner som brukar ofta upgradera. De har helt slutat och gått över till konsol och en fet tv istället.

Undrar om pc marknaden kommer gå neråt med dessa priser. Det är inte hållbart

Ingen i min krets spelar spel som man skulle kunna spela på konsol på samma sätt. Det beror nog vad man spelar för något.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag köpte G.Skill 16GB Ripjaws 3200MHz för 1700 spänn för en månad sen.

För CL 16, visst, men CL 14 är fortfarande skitdyrt (som billigast 150 kr/GB).

Priskurvan är inte rolig för 2x16 GB Ripjaws V 3200 MHz CL 14:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3464900

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har helt slutat bry mig om pcn för första gången sen 20 år tillbaka
Priserna är helt åt helvete

Samma med många jag känner som brukar ofta upgradera. De har helt slutat och gått över till konsol och en fet tv istället.

Undrar om pc marknaden kommer gå neråt med dessa priser. Det är inte hållbart

Känner samma sak. Aldrig haft en CPU så länge som jag haft min. Är inne på 6 år snart för min 3570k. Innan bytt efter 2-3 alltid.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Spawnbadboy:

Jag har helt slutat bry mig om pcn för första gången sen 20 år tillbaka
Priserna är helt åt helvete

Samma med många jag känner som brukar ofta upgradera. De har helt slutat och gått över till konsol och en fet tv istället.

Undrar om pc marknaden kommer gå neråt med dessa priser. Det är inte hållbart

Fast hur dyr dator behöver man idag för att kunna spela idag? Går vi längre tillbaka så kunde man knappt starta de mest krävande spelen med en dator för 20 000kr på Siba, då det fanns spel som krävde hutlösa 8MB ram.
Idag så klarar väl en 5000kr dator på närmsta datorbutik i princip köra alla de mest populära spelen, men visst kanske inte köra dem 3*8k i 244fps.

Det stora problemet är dock att datorutvecklingen håller på att stagnera, detta påverkar hela samhället. och det kommer påverka samhället om de inte löser problemet med att det ej går att krympa så mycket mer.

Permalänk
Medlem

Fan vad skönt. Då kanske man ska ta och uppgradera med lite mera minne snart. En fråga, är det stor skillnad mellan minnen som körs i t.ex. 2400MHz och de som körs i 3200MHz?

Permalänk
Medlem

Det här är vi konsumenter värda. Plånboken ska inte behöva gråta blod för att man köper minne. Det är inte naturligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag som är ute efter 64GB, kanske är smart att vänta ytligare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil