Tror ni i5 8600k kommer gå tillbaka till "normalt" pris?

Permalänk
Medlem

Tror ni i5 8600k kommer gå tillbaka till "normalt" pris?

Kollar man på prisutvecklingen så brukade den cpun kosta ca 2300:- Vilket jag tycker känns rimligt. Men tänker inte betala 3k+ som den kostar nu. Av princip, och att jag försöker bygga en prisvärd dator. Ska man helt enkelt strunta i Intel eller vänta. Jag gillar att dom har integrerad grafik därför föredrar jag dom. Men om priset på ryzen 2600 går ner till 1500-1600. Så jag har nog inget val än att köpa den.

Har Intel gett upp att konkurrera i prisnivån runt 2000:-?

Permalänk
Medlem

@hackeron: Prisökningen beror på bristande tillgång. Men om du ser till minnespriserna så är det omöjligt att bygga en prisvärd dator hur du än vrider eller vänder på det. Nöj dig med det du har. Har du ingen dator får du väl bita i det sura äpplet. i5 8400 konkurrerar med Ryzen 5 2600. Presterar bättre i spel ur kartong men förlorar om du överklockar Ryzen 5 2600. Pris/prestanda så är Ryzen 5 2600 svårslagen. Att vänta på prisnedgång så lär 7nm hinna lanseras innan något större drastiskt händer vad gäller priser på dagens generation.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Prisbilden på Intel-processorer kommer hålla i sig lång tid framöver. Det är inte förrän nu som svenska återförsäljare börjat känna av bristen på allvar och enligt uppgift börjar det sina i kanalerna. En gissning är att det dröjer till tidigast våren innan de kommer ned till nivåerna de är tänkta att ligga i.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner