Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Permalänk
Melding Plague

Assassin's Creed: Odysseys prestandaproblem uppges inte bero på kopieringsskydd

Enligt spelmoddaren "Kaldaien" beror den höga processorbelastningen i Assassin's Creed: Odyssey inte på kopieringsskydd, utan istället på dålig optimering för PC-plattformen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Länka denna mod???

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Intressant...då borde Ubisoft själva släppa en fix på detta problem relativt snart om det var så lättfixat.

Men det är udda att man släppte genom det alls från första början också om det var så lättfixat för denna moddare...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SCORPIUS:

Länka denna mod???

Förtydligade länken till modden i artikeln.

https://github.com/kaldaien/SpecialK/releases/sk_odyssey

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

Ni har säkert inte tänkt på att det vore kul med ett litet test med modden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Well well well.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Ratatosk:

Ni har säkert inte tänkt på att det vore kul med ett litet test med modden.

Jag vill gärna testa det men får se när det går att göra. Några företag som bestämmer sig för att lansera produkter samma vecka...
Skulle vilja vänta tills utvecklarna fixar AMD-buggen också, men det kanske kommer ta för lång tid.

Permalänk
Medlem

Men de hade minsann tid och resurser att lägg mikrotransakrioner i spelet. Blir inga fler spel från ubisoft med undantag för på rea.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Avstängd

Då var det dags igen

Ska ju köpa spelat på torsdag. Men nu avvaktar man en bra tid fram över. Om jag ens köper spelet.

Har inte velat köpa serien på ett tag efter problemen med Assassin’s Creed Unity.

Men Assassin's Creed Origins var ju bra för mig.

Så får man höra detta nu. Man blir så trött på dessa problem. Sen ta 600 kr och mer för detta spel och sen sådana problem.

Nä Ubisoft. Nu gör ni bort er igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananen12:

Ska ju köpa spelat på torsdag. Men nu avvaktar man en bra tid fram över. Om jag ens köper spelet.

Har inte velat köpa serien på ett tag efter problemen med Assassin’s Creed Unity.

Men Assassin's Creed Origins var ju bra för mig.

Så får man höra detta nu. Man blir så trött på dessa problem. Sen ta 600 kr och mer för detta spel och sen sådana problem.

Nä Ubisoft. Nu gör ni bort er igen.

För mig flöt Origins utan problem, det gör Odyssey också. Har för mig att det är samma motor, så det känns logiskt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Trist när det hela tiden utlovas att man minsann satsar på PC och att de älskar plattformen när man ideligen möts av dessa portningar som så uppenbart antingen gjorts på en kafferast eller utvecklats av inkompetenta personer.

Mest troligt är det kafferasten, alternativt att man överlåtit PC-porten till personer som enbart jobbat med konsol och inte kan översätta detta till PC. Om det tar en "random" moddare att hitta det exakta problemet och dessutom kunna avgöra att det är enkelt att fixa så säger det väl ganska mycket om hur mycket tid/kompetens som funnits.

Trist, men jag är inte förvånad. I framtiden skulle det inte förvåna mig om vi får vänta på PC-portar så länge som konsol kommer att vara en så pass dominerande marknad för spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Funkar bra för mig, inget lagg eller liknande iaf.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

@Defender:

Med datorn i din signatur 6800@4.6Ghz vore det konstigt om det du hade CPU-bottleneck problem.

Permalänk
Medlem

jag har märkt av att med en i5 4690k (på 4.2Ghz), 16Gb och ett Rx580 8Gb och en SSD så...

i 1080p med de flesta settings på High inkl anti aliasing, utom volumetric clouds som är på medium, så...

använder bara spelet 6Gb ram, men...

spelet flyter på "bra" rent "fps-mässigt" i 50-60fps, men...

så fort man sätter sig på en häst och ska springa genom värden så frys-laggar spelet typ var 10:e sekund med frame-spikes när det försöker strömma in resurser hela tiden. gryyyymt frustrerande.

Utom häst-problemet anser jag prestandan acceptabel. Gammal processor ja, men tråkigt ändå

Permalänk
Medlem

Samma problem som i Origins alltså, och underligt nog fanns det inte i tidigare titlar trots snarlik motor.. Vilket sammanträffande att det dyker upp när de börjar köra dubbla koperingsskydd med rykte om att strula en jävla massa.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Kenneth:

Jag vill gärna testa det men får se när det går att göra. Några företag som bestämmer sig för att lansera produkter samma vecka...
Skulle vilja vänta tills utvecklarna fixar AMD-buggen också, men det kanske kommer ta för lång tid.

Denna vecka har ni nog fullt upp.
Sant, tänkte inte på AMD-buggen, säkert några här som kommer att testa, ni får kanske tid senare när spelet patchat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Det är Ubisoft Kiev som gör PC-versionen. De har varit ansvariga för PC-version till många av Ubisofts spel. De borde kunna spelmotorn utan och innan. Konstigt om de gjort en miss på något som påstås av moddaren. Om det är en bugg borde de kunna fixa det i en patch.
https://uk.wikipedia.org/wiki/Ubisoft_Kiev

Permalänk
Medlem

6600k som går i 4.6 hanterar spelet helt ok enligt mig, slowdowns ner mot 50 kan jag leva med i städer. Inga som helst problem med stutter eller frysningar av bilden. Så länge jag slipper det sistnämnda så är jag rätt nöjd. Spelet ser otroligt bra ut i mina ögon i alla fall.
1080ti är gpun.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

6700K hade lite problem då alla kärnor kördes på 100% och proppen blev varm. Har inte det problemet med nuvarande då den är deliddad, och har även dragit ner volumetric clouds eller vad det nu heter. Det har frigjort några FPS, men jag ligger stabilt över 60fps och då det inte är något FPS så fungerar det alldeles galant.

Sällar mig till skaran som skulle vilja se lite siffror i en benchmark med modden inlagd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Slängde in modden och startade spelet, flummade runt 3-4 minuter och körde lite båt, red och slogs med några random soldater. Absolut ingen skillnad, fortfarande samma sjuka frame drops som innan men man får ett skitfult UI-overlay av modden vid start.

Insåg en annan intressant grej; Anti Alias på OFF drar mer prestanda i både VRAM och GPU-kraft än Anti Alias på Low. 38 FPS på Low, 26 FPS på OFF. Förklara den om ni kan..?

Testar benchmark med och utan för att se om det syns där iaf.

Edit; Screensots blev svarta, vet inte om jag hade DX12 på eller om något annat jävlas men skitsamma - här är iaf jämförelsen, före är MED modden, efter är UTAN. Så modden gav mig -1 averagen -1 min och -5 max.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Trist när det hela tiden utlovas att man minsann satsar på PC och att de älskar plattformen när man ideligen möts av dessa portningar som så uppenbart antingen gjorts på en kafferast eller utvecklats av inkompetenta personer.

De har dock iaf lagt tid på en rätt fantastisk meny och benchmarks för grafikinställningar, som skulle få många andra utvecklare att skämmas så lite verkar de satsa iaf...

Tycker även att konsolversionerna för många spel också har väldigt mycket barnsjukdomar nu för tiden, känns mer som att utvecklare är mer måna om att träffa deadline än att släppa färdiga spel.

Permalänk
Medlem

@Masyve: Kan kanske vara att low AA nersamplar för att gröta ut bilden och på så vis göra någon form av ful-AA?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Efter att ha tittat på Digital Foundrys analys av PC-porten står det klart för mig att spelmotorn helt enkelt är förlegad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De har dock iaf lagt tid på en rätt fantastisk meny och benchmarks för grafikinställningar, som skulle få många andra utvecklare att skämmas så lite verkar de satsa iaf...

Tycker även att konsolversionerna för många spel också har väldigt mycket barnsjukdomar nu för tiden, känns mer som att utvecklare är mer måna om att träffa deadline än att släppa färdiga spel.

Känns som om den delen kräver otroligt liten tid att utveckla, men visst, det är absolut trevligt att det finns. Så är det, men så är det ofta ett stort spelhus i bakgrunden och de kan ju inte ösa pengar i all evighet eller missa viktiga releasefönster.

Det intressanta hade ju varit att få veta anledningen, är det studios som inte kan planera, ljuger de eller vad är problemet? Har svårt att se att det inte finns en utstakad plan från början. Nu är väl inget spel sig likt det andra, men det är ändå intressant att det mer är en regel än ett undantag att releaser skjuts upp på AAA-spel.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Enkelt att fixa, sätt allt på medium 900P lås FPS'en på 30 och ni har samma 'problemfria' upplevelse som hos konsolerna.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Enda "problemet" jag märkt är hur länge spelet tar på sig att starta efter man dubbelklickat på ikonen typ 2-3 minuter, men efter det så flyter spelet utan problem eller fryslagg.

Visa signatur

i7 6700k| 16GB DDR4 | Asus STRIX GTX 1080ti OC | Intel 510 120gb + Corsair Force 3 120gb

Permalänk
Medlem

Assassins Creed Unity dramatisk återkomst

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Assassins Creed Unity dramatisk återkomst

Njae. Prestandan var hyfsat kass i Origins också. Däremot Oddysey innehåller inte alls i närheten av samma buggar som Unity.

Skrivet av Masyve:

Slängde in modden och startade spelet, flummade runt 3-4 minuter och körde lite båt, red och slogs med några random soldater. Absolut ingen skillnad, fortfarande samma sjuka frame drops som innan men man får ett skitfult UI-overlay av modden vid start.

Insåg en annan intressant grej; Anti Alias på OFF drar mer prestanda i både VRAM och GPU-kraft än Anti Alias på Low. 38 FPS på Low, 26 FPS på OFF. Förklara den om ni kan..?

Testar benchmark med och utan för att se om det syns där iaf.

Edit; Screensots blev svarta, vet inte om jag hade DX12 på eller om något annat jävlas men skitsamma - här är iaf jämförelsen, före är MED modden, efter är UTAN. Så modden gav mig -1 averagen -1 min och -5 max.

https://i.imgur.com/dFerNXr.jpg

Med andra ord.... ubisoft snackar goja som vanligt?

Skrivet av trickeh2k:

Trist när det hela tiden utlovas att man minsann satsar på PC och att de älskar plattformen när man ideligen möts av dessa portningar som så uppenbart antingen gjorts på en kafferast eller utvecklats av inkompetenta personer.

Mest troligt är det kafferasten, alternativt att man överlåtit PC-porten till personer som enbart jobbat med konsol och inte kan översätta detta till PC. Om det tar en "random" moddare att hitta det exakta problemet och dessutom kunna avgöra att det är enkelt att fixa så säger det väl ganska mycket om hur mycket tid/kompetens som funnits.

Trist, men jag är inte förvånad. I framtiden skulle det inte förvåna mig om vi får vänta på PC-portar så länge som konsol kommer att vara en så pass dominerande marknad för spel.

Njae. Skulle inte kalla det en kass PC port eftersom både menyer, kontroller och diverse inställningar faktiskt pekar emot det eftersom de är bra. Prestandan däremot verkar vara ett problem och det är inte händelsevis ett port problem utan är antagligen flera lager av DRM som orsakar (oberoende av vad Ubisoft sitter och försöker påstå). De förnekade det ju även i Origins och det visade sig att crackade versioner av spelet hade betydligt bättre prestanda överlag vilket kan tas som belägg för just att diverse DRM-lager är orsaken till problematiken.

Skrivet av brillorm:

Efter att ha tittat på Digital Foundrys analys av PC-porten står det klart för mig att spelmotorn helt enkelt är förlegad.

Den har flertalet år på nacken så ja. Skulle nog vara fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

@Xinpei:
Nej jagh uppleva Origins som buggig i början men mycket bättre senare. Handlade mycket om inställning efter uppdatering av spelet
Unity var KASS i början... jag förborkat Unity like an idiot!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

@Xinpei:
Nej jagh uppleva Origins som buggig i början men mycket bättre senare. Handlade mycket om inställning efter uppdatering av spelet
Unity var KASS i början... jag förborkat Unity like an idiot!

Spelade Origins från dag ett och Oddysey från dag ett likaså. Även om de hade sina beskärda delar av prestandaproblem så var det inte i närheten av samma buggiga soppa som Unity var som var fullt av "gamebreaking" buggar så som att vissa zoner inte gick att beträda utan att spelet crashade. Samma sak gällde i Syndicate där vissa torn inte kunde klättras upp i för att spelet crashade direkt. Inget av detta har jag märkt i Origins eller Odyssey.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |