Skillnad i kylning (temps/ljudnivå) mellan Asus och MSI RX580?

Permalänk
Medlem

Skillnad i kylning (temps/ljudnivå) mellan Asus och MSI RX580?

Lär det finnas någon speciellt stor skillnad i kylning (temps/ljudnivå/fläkthastigheter) mellan dessa två grafikkort?
Bortse från prisnivå mm.

Har MSI varianten just nu men har fortfarande öppet köp så tänkte ifall någon annan variant kanske är lite tystare.

https://www.inet.se/produkt/5403343/asus-radeon-rx-580-8gb-du...
https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...

Kan detta kort möjligen vara tystare?
https://www.webhallen.com/se/product/248322-ASUS-GeForce-GTX-...

Eller man kanske ska försöka kika på hur kylningen är i chassit i övrigt?

Har googlat lite men svårt att hitta specifikt för vissa modeller och ännu svårare att hitta jämförelser...

Permalänk
Medlem

@roggeee: GTX 1060 har bättre prestanda/watt så det är sannolikt tystare. Du kan ju alltid leka runt med fläktkurvor själv också och få kortet så tyst du vill när du inte spelar. Men ja, RX 580 blir varmare vid spelande. Personligen hade jag köpt 4GB versionen för 2000:- hos inet. Helt klart bäst pris/prestanda. RX 580 är ändå för trött kort för att orka nyttja grafikinställningar som kräver mer än 4GB vram. Kanske finns några få undantag förvisso och i lägen där du låser frameraten till något lägre framerate om du till exempel vill skala upp interna upplösningar och köra typ 4K, eller köra 4K på tvn i vardagsrummet. Men jag tror ändå att du måste upp i GTX 1070 prestanda eller mer för att dra nytta av mer än 4GB rent generellt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Asus DUAL-kylare (gäller alltså både Radeon och Geforce) är lite av instegs-korten dvs deras lite billigare varianter (till skillnad från deras ROG STRIX som är biffigare). De är inte kända för att ha den bästa kylningen eller tystaste fläktarna.

Med det sagt - det jag har hört är väl i princip att de är mellanmjölk. De hörs när man spelar, ja. Är man en sån som stör sig på sånt kanske man ska leta sig vidare. Kör man med hörlurar är det inga problem. Men ljudnivån ska inte vara så att man blir galen

I idle har väl också både Radeon och Geforce korten teknik så fläktarna stannar?

temperaturmässigt går ingen av korten i överstyr. har du tänkt överklocka eller är du mer känsligt för just ljudnivå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

@roggeee: GTX 1060 har bättre prestanda/watt så det är sannolikt tystare. Du kan ju alltid leka runt med fläktkurvor själv också och få kortet så tyst du vill när du inte spelar. Men ja, RX 580 blir varmare vid spelande. Personligen hade jag köpt 4GB versionen för 2000:- hos inet. Helt klart bäst pris/prestanda. RX 580 är ändå för trött kort för att orka nyttja grafikinställningar som kräver mer än 4GB vram. Kanske finns några få undantag förvisso och i lägen där du låser frameraten till något lägre framerate om du till exempel vill skala upp interna upplösningar och köra typ 4K, eller köra 4K på tvn i vardagsrummet. Men jag tror ändå att du måste upp i GTX 1070 prestanda eller mer för att dra nytta av mer än 4GB rent generellt.

Ok!
Jag köpte nyss ny skärm och testade t.ex Hellblade i 1440p, very high. Ca 3500 RPM och 80C går den då vid, typ som vid benchmarks alltså. Kanske det är att förvänta från ett sånt kort med ett sånt spel på så höga inställningar? (MSI Rx580 armor kortet)

Jag tycker det låter jävligt mycket, speciellt då jag gillar att köra med högtalare. Idle är det inga som helst problem, då går den ner till 0 rpm.

Vet inte om man kan leka med fläktkurvorna på något sätt för att förbättra detta. Annars kanske det behövs fler fläktar i chassit eller att jag tar bort ljudkortet som sitter under grafikkortet, men det är ändå en del utrymme där tycker jag. Har ett ganska litet chassi, fractal design define c.

Edit:
Jag testade far cry 4 på high nu & där ligger jag på 3000-3500 rpm och 70-75C.

Skrivet av Cirap:

Asus DUAL-kylare (gäller alltså både Radeon och Geforce) är lite av instegs-korten dvs deras lite billigare varianter (till skillnad från deras ROG STRIX som är biffigare). De är inte kända för att ha den bästa kylningen eller tystaste fläktarna.

Med det sagt - det jag har hört är väl i princip att de är mellanmjölk. De hörs när man spelar, ja. Är man en sån som stör sig på sånt kanske man ska leta sig vidare. Kör man med hörlurar är det inga problem. Men ljudnivån ska inte vara så att man blir galen

I idle har väl också både Radeon och Geforce korten teknik så fläktarna stannar?

temperaturmässigt går ingen av korten i överstyr. har du tänkt överklocka eller är du mer känsligt för just ljudnivå?

Ok, så kanske inte blir någon massiv skillnad med Asus 1060 kortet jag länkade? Jag kör mest med högtalare. Och nu när jag körde Hellblade lät det ordentligt, 3500 rpm.

När jag kikat i afterburner skulle jag säga att allt under 40% max rpm låter OK (ca 2000 rpm) och allt över 50% (2600 rpm) låter ganska mycket. Här när jag spelade gick ju fläktarna som mest på ca 75% av max rpm.

Ja, idle är inga som helst problem. Det funkar super, helt tysta.
jag ska inte överklocka, tänker mest på ljudnivå.

Ska testa lite fler spel och se hur det låter. Men det här kanske är normalt och något man får acceptera av ett rx580/1060 för 2500 kr?

Edit:
Jag testade far cry 4 på high nu & där ligger jag på 3000-3500 rpm och 70-75C.

Permalänk
Medlem

@roggeee: Nej, så höga varvtal på fläktarna är inte ok med RX 580 även om de slukar en del ström. Skulle fly lägenheten om fläktarna på mina grafikkort snurrade så snabbt som dina :). Har du testat att undervolta och/eller aktivera chill i Wattman? Mitt Vega 56 och RX 580 ligger som mest på 2000 rpm under load i spel. Tycker personligen det är värt att strypa hastigheten marginellt för att få ned effekt och därmed fläkthastighet.

Finns en mängd guider och tips på nätet. Pilla på och du kanske i dina mått mätt finner en acceptabel nivå.

Permalänk
Medlem

Tror att MSIs armorkylare är sämst i klassen. Nu har jag inte koll på just RX 580 versionen men har för mig det var den sämsta kylaren i ett test mellan olika GTX 1080 ti kort. Asuskortet är förmodligen bättre. Men ja, är det ljudnivå du främst bryr dig om så är GTX 1060 från asus som du länkade betydligt bättre ur det avseendet.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wcx:

@roggeee: Nej, så höga varvtal på fläktarna är inte ok med RX 580 även om de slukar en del ström. Skulle fly lägenheten om fläktarna på mina grafikkort snurrade så snabbt som dina :). Har du testat att undervolta och/eller aktivera chill i Wattman? Mitt Vega 56 och RX 580 ligger som mest på 2000 rpm under load i spel. Tycker personligen det är värt att strypa hastigheten marginellt för att få ned effekt och därmed fläkthastighet.

Finns en mängd guider och tips på nätet. Pilla på och du kanske i dina mått mätt finner en acceptabel nivå.

Nope, kan testa det.

Lekte runt lite med fläktkurvor igår och lyckades hålla den på 50% men då kröp temperaturen upp till som högst 90C (Hellblade). Vet inte hur hållbart det är långsiktigt? Ska testa leka lite till med kurvan sen undervolta & chill.

Här är kurvan jag har nu, ska testa med den ikväll.
https://i.imgur.com/MEpbsJ1.png

Skrivet av Chris_Kadaver:

Tror att MSIs armorkylare är sämst i klassen. Nu har jag inte koll på just RX 580 versionen men har för mig det var den sämsta kylaren i ett test mellan olika GTX 1080 ti kort. Asuskortet är förmodligen bättre. Men ja, är det ljudnivå du främst bryr dig om så är GTX 1060 från asus som du länkade betydligt bättre ur det avseendet.

Ja det snackades lite om det i tråden som dök upp när kortet var på erbjudande hos elgiganten:
#17573295

Ska se om jag kan lösa det med förslagen ovan först.

Permalänk
Medlem

Jag har haft en del AMD-kort, och eftersom de rent generellt drar mycket mer ström än motsvarande Nvida-kort så kommer de att låta mer. Så är det bara. Sen är vissa kylare bättre och andra sämre.

Saker att fixa för att få ner ljudet:

  • Se över kylningen i chassit. Undvik toppmonterade fläktar som riskerar att dra ut luften som kommer in där fram innan den når till GPU. Det blir lätt en ficka med varm luft under GPU som höjer temp och därmed ljud.

  • Lägg liquid metal på GPU***

***) Plocka isär kortet, sära på PCB och kylare så du fram fram själva GPU. Liquid metal skall endast appliceras på kopparbaserat block, skrapa på ytan på kylaren där GPU sitter för att se om det är koppar under. Täck komponenterna runt om GPU med transparent nagellack och lägg sedan tunt med liquid metal på GPU die. Enkelt och snabbt.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asyvan:

Jag har haft en del AMD-kort, och eftersom de rent generellt drar mycket mer ström än motsvarande Nvida-kort så kommer de att låta mer. Så är det bara. Sen är vissa kylare bättre och andra sämre.

Saker att fixa för att få ner ljudet:

  • Se över kylningen i chassit. Undvik toppmonterade fläktar som riskerar att dra ut luften som kommer in där fram innan den når till GPU. Det blir lätt en ficka med varm luft under GPU som höjer temp och därmed ljud.

  • Lägg liquid metal på GPU***

***) Plocka isär kortet, sära på PCB och kylare så du fram fram själva GPU. Liquid metal skall endast appliceras på kopparbaserat block, skrapa på ytan på kylaren där GPU sitter för att se om det är koppar under. Täck komponenterna runt om GPU med transparent nagellack och lägg sedan tunt med liquid metal på GPU die. Enkelt och snabbt.

Hmm, tråkigt att höra!

Kylningen har jag inte mer än det som kom med, en 120 mm fläkt bak och fram.
Har även ett ljudkort som sitter under GPU men tror nästan det är bättre att det sitter där än ovan, för tror utrymmet under GPU:n blir ännu mindre om det sitter på den PCIE plats som ljudkortet sitter i nu.

Får kolla upp liquid metal!

Permalänk
Medlem

@roggeee: SUS GeForce GTX 1060 OC 6GB DUAL har en högljudd kylare så du vet. Den gör sitt jobb, men låter fan.

Liquid metal kommer inte påverka ett skit samt att det är överkurs att applicera. Lätt att det blir fel och då bränner du kortet.
Sök på youtube.

Vad du lätt kan göra är att montera två 120mm fläktar på din nuvarande kylning. Du kommer få ett svalt och tyst grafikkort.

Så här gjorde jag.

Du kan styra fläktarna på tre sätt.

1. Du köper en adapter och kopplar som vanligt till grafikkortet.
2. Du kopplar dom i moderkortet och styr dom med speedfan eller Argus Monitor.
3. Du köper en fläktkontroller.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roggeee:

Hmm, tråkigt att höra!

Kylningen har jag inte mer än det som kom med, en 120 mm fläkt bak och fram.
Har även ett ljudkort som sitter under GPU men tror nästan det är bättre att det sitter där än ovan, för tror utrymmet under GPU:n blir ännu mindre om det sitter på den PCIE plats som ljudkortet sitter i nu.

Får kolla upp liquid metal!

Hej
sitter ljudkortet nära CPU under, så att det kanske hindrar luftströmmarna från GPU'ns fläktar?
Dessutom, om du bara har en 120mm fläkt fram... vart sitter den? Sitter den nedtill så den blåser in luft under GPU eller sitter den ovanför? Du borde kanske komplettera med en till fläkt framtill.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server?
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS

Aight! Tack för svaret. Ska överväga det där. Kanske tom har någon 120 mm som ligger och skräpar.

Vilken adapter är det du syftar på?

Om man kopplar till moderkortet är det vanliga fläktuttag man kopplar in i antar jag, vet inte om jag har tillräckligt där.

@Asyvan

Orkar inte ta bild just nu men sitter typ i mitten, ungefär så att halva fläkten sitter ovanför grafikkortet och andra hälften under.

Jag tror inte att luftströmmarna hindras, det är ändå några cm mellan grafikkortets fläktar och ljudkortet. Kan testa ta bort det och se om det blir någon skillnad. Men vill ju helst ha kvar kortet på något sätt

Ska se om jag orkar öppna datorn imorn och knäppa några bilder.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@roggeee: Jag köpte faktiskt en VGA PWM Adapter som jag länkade i veckan. Så nu styr jag mina två 120mm genom grafikkortet via MSI afterburner. Precis som med originalkylningen

Smidigt, tyst och bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@roggeee: Jag köpte faktiskt en VGA PWM Adapter som jag länkade i veckan. Så nu styr jag mina två 120mm genom grafikkortet via MSI afterburner. Precis som med originalkylningen

Smidigt, tyst och bra.

Hej igen!

Vilken max rpm rekommenderas på fläktarna? 120 mm fläktarna jag köper är väl större än fläktarna som sitter på grafikkortet just nu, annars finns det ingen speciell anledning att köpa nya fläktar eller? Så man lär inte behöva lika hög max rpm? Funkar det nedan, 1550 rpm? Låter lite lite kanske.

Är det OK om man har 3-fläkts splitter istället för 2, men bara kopplar in 2 fläktar? Inet verkar inte ha 2-fläkts versionen nämligen.

https://www.inet.se/produkt/5322397/corsair-air-series-sp120-...
https://www.inet.se/produkt/6912170/ek-cable-y-splitter-3-fla...
https://www.inet.se/produkt/5322248/vga-pwm-adapter

Permalänk
Medlem

@roggeee: Hejsan.
Ja det ska gå bra med den, annars finns här en. https://www.coolerkit.se/shop/ek-cable-y-splitter-4400p.html

1500RPM och två 120 är lysande. Det kör jag. Fast dom går mest under 1000RPM. Mer behövs inte för mig. Så det är tyst.
Hur dina kommer vara vet jag ej, mina hörs först vid 1100RPM men ändå tyst. Provade full RPM just för att se hur det blev och när jag spelade så tänkte jag inte på det. Skulle dock ej haft full RPM om jag lyssnade på musik

Dom här kan jag rekommendera om du inte redan har.
https://www.inet.se/produkt/6990052/inet-buntband-100st-svart...

Min fläktkurva.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Har du testat att undervolta kortet lite? Mindre spänning ger mindre temperaturutveckling ger lägre varvtal på fläktarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@roggeee: SUS GeForce GTX 1060 OC 6GB DUAL har en högljudd kylare så du vet. Den gör sitt jobb, men låter fan.

Liquid metal kommer inte påverka ett skit samt att det är överkurs att applicera. Lätt att det blir fel och då bränner du kortet.
Sök på youtube.

Vad du lätt kan göra är att montera två 120mm fläktar på din nuvarande kylning. Du kommer få ett svalt och tyst grafikkort.

Så här gjorde jag.
https://i.imgur.com/0mmTEZN.jpg
https://i.imgur.com/yOsGplu.jpg

Du kan styra fläktarna på tre sätt.

1. Du köper en adapter och kopplar som vanligt till grafikkortet.
2. Du kopplar dom i moderkortet och styr dom med speedfan eller Argus Monitor.
3. Du köper en fläktkontroller.

Du skrev till mig i en annan tråd gällande mitt R9 290 och kom fram till att din lösning vore klockren i mitt fall. Kylflänsen är ordentligt tilltagen men har bara två mindre fläktar så skulle vara sugen att dra på 2 ordentliga 120mm fläktar. Vilken adapter är det jag ska ha om jag vill kunna låta grafikkortet sköta fläktstyrningen?

Never mind... Hittade svaret ovan. Tack!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Lysande.
Du kan väl ta lite bilder och visa före/efter resultat sen?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Lysande.
Du kan väl ta lite bilder och visa före/efter resultat sen?

Ja, jag får se när det blir av. Måste se om tredjeparts mjukvara kan övervolta kortet mer än wattman kan. Om inte, så finns det inte så stor anledning eftersom spänningen är på max och det är precis på gränsen för att kylningen ska slå i taket.

Har du tips på fläktar som flyttar mycket luft, låter som tröskverk men är sjukt billiga? Prioriterar alltså inte låg ljudvolym just nu utan vill att den här modden ska vara nära inpå gratis eftersom det rör sig om ett gammalt r9 290.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Okey

Lagom pris? https://www.inet.se/produkt/5320018/corsair-ml120-basic-2-pac...

Annars finns det ju fläktar på kjell.com/se ^^

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Okey

Lagom pris? https://www.inet.se/produkt/5320018/corsair-ml120-basic-2-pac...

Annars finns det ju fläktar på kjell.com/se ^^

Insåg precis att jag har fläktar liggandes och att om jag snor en cpu-fläkt från min gamla Q6600-rigg så har den en Arctic F12 i push/pull konfiguration. Fläkten har dessutom en 4 pins splitt "inbyggd". Blir kanske till att fulmodda imorgon om jag får tid över.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Haha gött ^^

Jag hoppas det blir en Frankenstein imorgon

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Haha gött ^^

Jag hoppas det blir en Frankenstein imorgon

I'm back! Har varit på fläktjakt och hittat ett gäng, men insåg rätt snabbt att det är mer casefläktar än sånna med högt statiskt tryck, så risken är nog ännu sämre temperaturer med dessa. Dyker det upp några snorbilliga på black friday kommer jag slå till.
En tanke bara... Har du inte monterat fläktarna åt fel håll på ditt kort? Det ser ut som att bladen sitter så att de blåser luft på kortet istället för att avleda värmen från kortet? Eller ger det där bättre temperaturer kanske? Hur stor skillnad blev tempen med monsterfläktarna kontra orginalfläktarna?

Update:
Insåg precis att alla fläktar på grafikkort är monterade så att de blåser kall luft på grafikkortet?! :S
Snacka om att ha dålig koll x)

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@Chris_Kadaver: Kul om du hittar billiga fläktar sen.

Haha, ja alla fläktar blåser på grafikkorten

Ca 15c när kortet är helt tyst. När jag spelar så brukar det ligga runt 62c i krävande spel med fläktarna på 23%
Med originalkylning så fick fläktarna gå på 100% för att hålla kortet runt 70c som minst. Och det lät rent för mycket.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@Chris_Kadaver: Kul om du hittar billiga fläktar sen.

Haha, ja alla fläktar blåser på grafikkorten

Ca 15c när kortet är helt tyst. När jag spelar så brukar det ligga runt 62c i krävande spel med fläktarna på 23%
Med originalkylning så fick fläktarna gå på 100% för att hålla kortet runt 70c som minst. Och det lät rent för mycket.

Okej, hej igen!

Efter några månader av prokrastinering tog jag mig slutligen tid att försöka byta ut fläktarna. Dumt nog hade jag inte kollat några mått innan jag köpte fläktarna, och det visade sig att kylflänsen på grafikkortet var väldigt liten jämfört med de 2 fläktarnas storlek. Så det blev väldigt svårt att fästa det på ett bra sätt med buntband. Vet inte riktigt heller hur bra det måste sitta eller hur det ska sitta, en bra bit av den ena fläkten hamnar oavsett utanför flänsen. Möjligen skulle 1 fläkt gå bra att fästa.

Jag sket därför i det, och nu har jag två fläktar över! Kan dessa fläktar in i chassit kanske? Står på Inets produktsida att dom inte riktigt är lämpade för det?

Så här (https://i.imgur.com/iPS1R5c.jpg) ser det ut i chassit just nu, finns det något vettigt att göra när det gäller att tex flytta fläktarna eller slänga in några fler?

Ska ge mig på att undervolta kortet också, borde ju varit det första jag gjorde innan jag testade detta..

Permalänk
Medlem

@roggeee: Du ser på mina bilder hur jag har fäst mina fläktar. Det gör inget om fläktarna är utanför en bit.
Det finns denna att köpa med. En engångssumma för alla grafikkort du kommer köpa
https://www.ebay.co.uk/itm/Evercool-PB-01-PCI-slot-Fan-bracke...
Går ju att ha den i chassit även om ett framtida grafikkort är tyst för att få luftrörelse.

Om du inte tänker använda fläktarna till grafikkortet så köp dig en annan cpu kylning och använd dom där.
Intels stockkylare skulle jag inte ens kasta på en fiende. Usch

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@roggeee: Du ser på mina bilder hur jag har fäst mina fläktar. Det gör inget om fläktarna är utanför en bit.
Det finns denna att köpa med. En engångssumma för alla grafikkort du kommer köpa
https://www.ebay.co.uk/itm/Evercool-PB-01-PCI-slot-Fan-bracke...
Går ju att ha den i chassit även om ett framtida grafikkort är tyst för att få luftrörelse.

Om du inte tänker använda fläktarna till grafikkortet så köp dig en annan cpu kylning och använd dom där.
Intels stockkylare skulle jag inte ens kasta på en fiende. Usch

Jo, kikade på bilderna lite. Men när det är utanför så tyckte jag att det blev svårt att fästa. Kan tänka mig att det inte spelar någon större roll för kylningen dock.

Den var intressant, finns inte i Sverige antar jag?