Permalänk

Datorbygge för välgörenhet på Julafton

Hej,

Jag tänkte bygga en dator igen och behöver denna gång hjälp med vem den ska till. Förra gången fick Simon som var sjuk i cancer en dator som han fick " designa " själv som byggdes med hjälp av medlemmar här. Jag vill återigen tacka alla medlemmar som bidrog, och var med och utan er hade det aldrig varit möjligt.

Om ni har förslag på hur detta projekt ska genomföras, bygga datorn och sälja den på tradera och skänka pengarna till någon organisation? eller någon ni känner som förtjänar en ny dator men kanske inte har den möjligheten? eller är sjuk och behöver piggas upp?

Min plan var att skänka den till sjukhusets canceravdelning men stränga IT regler satte stop för det ganska snabbt...

Mitt mål är att kunna leverera denna dator på julafton morgon som överraskningen till den personen det blir.
Jag har redan köpt alla delar till datorn, men vill man skänka något steam spel, eller tillbehör är man välkommen.

Specsen på datorn är följande:
NZXT S340 Elite
i7-7700k
Asus Rog Maximus Code
NZXT Kraken x62 vattenkyld.
Trident RGB 16 GB DDR4 2666mhz
Asus Rog Strix GTX 1070ti
4 TB WD Red
Samsung Evo 250 GB
Asus WIFI kort
Asus Soar 7,1 Ljudkort.
EVGA Supernova 850w Gold standard

I år tänkte jag däremot ett fint julkort med datorn med hälsningar från medlemmar på Sweclockers.
Är öppen för andra roliga förslag.

När vi valt vem det blir så sätter jag igång bygget och lägger upp en bygglogg, tänkte göra lite moddningar och göra den unik för personen det blir med ingraveringar och kanske något motiv.

Jag ser fram emot förslagen.

Trevlig helg allihop

Permalänk

Man kan också kommentera här med eget förslag om man inte vill rösta på något ovan

Permalänk
Medlem

Vore det inte smidigt att kontakta "min stora dag" eller liknande och ordna detta i samarbete med dem?

Trevligt initiativ, och jag kan absolut bidra med en slant för att ex köpa in spel eller skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av carlbanan:

Vore det inte smidigt att kontakta "min stora dag" eller liknande och ordna detta i samarbete med dem?

Trevligt initiativ, och jag kan absolut bidra med en slant för att ex köpa in spel eller skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Klockrent alternativ, det ska jag definitivt göra bra förslag, mer sånnahär förslag uppskattas. Stort tack drog iväg ett mejl till de precis!

Permalänk
Hjälpsam

Auktion på den som går till Musikhjälpen 2018?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Auktion på den som går till Musikhjälpen 2018?

Snyggt förslag, när är musikhjälpen för mig som är icke insatt?

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av salar5555:

Snyggt förslag, när är musikhjälpen för mig som är icke insatt?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3946&art...

10-16 december i Lund

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Grymt alternativ, skicka gärna förslag i PM om det är på en specifik individ som ni tycker skulle behöva denna julklapp!

Permalänk
Inaktiv

Köpa datordelar, montera ihop för att sedan sälja och skänka pengarna, känns för mig som att gå en liten omväg till att inte bara skänka pengarna direkt. Det skulle isåfall vara om man sålde den på ett sådant sätt så köparen vet var pengarna går och då kanske bjuder mer. Tradera har haft såna auktioner: https://www.tradera.com/charity/musikhjalpen?itemType=All&sor...

Permalänk
Skrivet av anon159643:

Köpa datordelar, montera ihop för att sedan sälja och skänka pengarna, känns för mig som att gå en liten omväg till att inte bara skänka pengarna direkt. Det skulle isåfall vara om man sålde den på ett sådant sätt så köparen vet var pengarna går och då kanske bjuder mer. Tradera har haft såna auktioner: https://www.tradera.com/charity/musikhjalpen?itemType=All&sor...

Sant iofs, skulle ju vara klockrent att göra som med Simon projektet, vill verkligen att en person får känna julens magi på morgonen på julafton och verkligen få energi i deras liv.

Är öppen för alla förslag, kommer bestämma mig i slutet av veckan baserat på era tips och förslag! Ni är grymma

Permalänk

Någon som känner till fler organisationer som min stora dag?

Permalänk
Medlem

Vore nog bättre om folk skänkte presentkort på Steam istället för spel.
Som vi alla vet har alla olika smak när det kommer till spel.

Om det är så att datorn ges bort till någon behövande är jag på att donera ett presentkort till Steam / Battle.net

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Vore det inte smidigt att kontakta "min stora dag" eller liknande och ordna detta i samarbete med dem?

Trevligt initiativ, och jag kan absolut bidra med en slant för att ex köpa in spel eller skärm eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis vad jag tänkte! Bra förslag!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Vore nog bättre om folk skänkte presentkort på Steam istället för spel.
Som vi alla vet har alla olika smak när det kommer till spel.

Om det är så att datorn ges bort till någon behövande är jag på att donera ett presentkort till Steam / Battle.net

Smart ide, du har nog helt rätt, smaken är nog ganska olika.

Permalänk
Medlem

Det här är en sådan där tråd som gör mig glad rakt igenom, jävligt schysst att förgylla någons julafton!

Håller med om att min stora dag antagligen skulle kunna hjälpa dig hitta någon som förtjänar datorn

Permalänk
Skrivet av Sholdar:

Det här är en sådan där tråd som gör mig glad rakt igenom, jävligt schysst att förgylla någons julafton!

Håller med om att min stora dag antagligen skulle kunna hjälpa dig hitta någon som förtjänar datorn

Riktigt kul att höra att det gör dig glad, det är tack vare engagemanget från tidigare medlemmar som detta är möjligt dock, så precis som innan med projektet med Simon så är det en group effort, och därför jag också vänder mig till er för att välja tillsammans hur vi ska göra det. Byggandet av datorn är den lilla delen av det i min värld. Jag tror definitivt att det finns någon där ute som kan behöva en julafton som de aldrig glömmer bort.

Permalänk
Medlem

Nice initiativ! Har inga grejer liggandes men jag kan absolut lägga 250:- till insamling av skärm eller annan kringutrustning, alternativt Steam om så behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Vore nog bättre om folk skänkte presentkort på Steam istället för spel.
Som vi alla vet har alla olika smak när det kommer till spel.

Om det är så att datorn ges bort till någon behövande är jag på att donera ett presentkort till Steam / Battle.net

Det är dock lättare sagt en gjort har jag själv märkt, för digitala presentkort verkar det krävas att man är Steam vänner innan man kan ge bort dom, eller har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Det är dock lättare sagt en gjort har jag själv märkt, för digitala presentkort verkar det krävas att man är Steam vänner innan man kan ge bort dom, eller har jag missat nåt?

Det finns koder som man "redeemar" i steam och får saldo på kontot.
Dvs man kan köpa presentkort på exempelvis Gamestop.

I annat fall får man väl bara lägga till kontot som vän, alternativt att OP slänger in dom pengarna som doneras på Steam.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av carlbanan:

Vore det inte smidigt att kontakta "min stora dag" eller liknande och ordna detta i samarbete med dem?

Blev lite skeptisk till dom när jag arbetade åt en kund med kontor vägg i vägg på en av Stockholms dyraste adresser och slogs över att det rätt ofta var mingelpartyn med finklädda människor. Men ska ärligt erkänna att jag inte vet så mkt mer om dom än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det finns koder som man "redeemar" i steam och får saldo på kontot.
Dvs man kan köpa presentkort på exempelvis Gamestop.

I annat fall får man väl bara lägga till kontot som vän, alternativt att OP slänger in dom pengarna som doneras på Steam.

Syftade på digitala presentkort. Känns lite jobbigt behöva gå via fysiska kort men gissar att dom kanske haft problem med bedrägeri och liknande och därför infört det kravet. Lite osäker på om det kanske finns ålderskrav och liknande på Steam (sett till att datorn väl ska ges till något barn antar jag). Men det är väl en sidodiskussion från trådens egentliga ämne måhända.

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Nice initiativ! Har inga grejer liggandes men jag kan absolut lägga 250:- till insamling av skärm eller annan kringutrustning, alternativt Steam om så behövs.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt snällt och som sagt all kringutrustning välkomnas, och uppskattas stort. Det viktiga nu är också att hitta rätt mottagare för denna dator, har kontaktat ett par organisationer men inte fått något svar ännu.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det finns koder som man "redeemar" i steam och får saldo på kontot.
Dvs man kan köpa presentkort på exempelvis Gamestop.

I annat fall får man väl bara lägga till kontot som vän, alternativt att OP slänger in dom pengarna som doneras på Steam.

Kan man inte starta ett nytt steamkonto och sedan gifta det kontot med presentkort eller är det bara specifika spel man kan gifta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Kan man inte starta ett nytt steamkonto och sedan gifta det kontot med presentkort eller är det bara specifika spel man kan gifta?

Jodå, det fungerar.

Det tidigare postare menade var att alla som vill slänga över presentkort måste själva ha steam och lägga till kontot som vän, istället för att bara PMa en kod som kan lösas in mot pengar på Steam.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk

Goda nyheter, min stora dag var väldigt intresserade av projektet och vill gärna vara med och hitta en person som ska få datorn. Även Sweclockers redaktionen är med och bidrar med hjälp i detta projekt.

Det som ni välkomnas från medlemmar är hjälpa till med insamling av spel och tillbehör och starta ett nytt steamkonto. Skriv här i forumet om ni vilö vara med och dela gärna denna tråd på sociala medier så fler kan involvera sig.

Permalänk

Röstningen är klar och som planerat så blir det en organisation som väljer ut vem som får datorn i år. Jag har kontakt med min Stora Dag och de hjälper till att hitta personen som ska få datorn till Jul. Idag har jag även varit på Sweclockers kontoret och träffat Jacob en barndomsvän och deras chefsredaktör. Det var riktigt kul att se deras bild på detta och även deras vilja att vara med och vara involverade i framtida projekt.

Nu är de allra flesta delarna på plats och snart lägger jag upp en bygglogg

Permalänk
Medlem

@salar5555: Har du spel färdigt till datorn?

Permalänk
Skrivet av PsyCor:

@salar5555: Har du spel färdigt till datorn?

Tjena, Nej det har jag faktiskt inte hunnit ta tag i ännu alls. Min plan var att börja bygga den nu och den installera allting och försöka fylla upp med spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av salar5555:

Tjena, Nej det har jag faktiskt inte hunnit ta tag i ännu alls. Min plan var att börja bygga den nu och den installera allting och försöka fylla upp med spel

Har du någon ETA för när organisationen hittat någon som ska få datorn? Tänker om man ex vill donera några spelkoder så är det ju smidigt om personen redan har ett steamkonto

Permalänk
Inaktiv

Kul att du kör i år igen! Sweclockers verkar ha mjuknat mer och mer för välgörenhetsprojekt vilket är väldigt positivt. Kör hårt!