Fick en stöt från psu, sjukhus?

Permalänk

Fick en stöt från psu, sjukhus?

Fick just en rejäl stör från mitt psu och undrar om jag borde vara orolig, typ sjukhus orolig?

UPPDATERING/SAMMANFATTNING AV MOD

Trådskaparen kontaktade, på mångas uppmaning, sjukvård och fick göra EKG. Det fanns avvikelser, så han åkte vidare till akuten.

Låt det vara spiken i kistan för inläggen om "du behöver inte bry dig". Var aldrig rädd att ringa 1177 för rådgivning om du är tveksam, eller (givetvis) 112 om ärendet är akut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Glacialend:

Fick just en rejäl stör från mitt psu och undrar om jag borde vara orolig, typ sjukhus orolig?

Lever du kan du lugna dig. Enligt föreskrifter ska man söka upp en läkare. Hur fick du stöten? iÍ handen och sedan ut i handen eller genom kroppen (in i ena handen ut i andra handen?).

Är du orolig bör du vilket som söka upp en läkare då man kan få diverse olika otrevliga bekymmer som hjärtflimmer och interna brännskador.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@Glacialend: Hade åkt och kollat istället för att skriva på SweC. Ta vara på ditt liv <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av gdmllj:

Lever du kan du lugna dig. Enligt föreskrifter ska man söka upp en läkare. Hur fick du stöten? iÍ handen och sedan ut i handen eller genom kroppen (in i ena handen ut i andra handen?).

Är du orolig bör du vilket som söka upp en läkare då man kan få diverse olika otrevliga bekymmer som hjärtflimmer och interna brännskador.

Hjärtflimmer och interna brännskador hade du känt av om du fått dem.
Så det är lugnt....

Bara en upplevelse rikare i livet.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Det intressanta är vad som hände när du fick en stöt!

För du fick det knappast spontant av att den låg där med höljet på?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Hjärtflimmer och interna brännskador hade du känt av om du fått dem.
Så det är lugnt....

Bara en upplevelse rikare i livet.

Stämmer faktiskt inte. Faktum är att mindre kraftiga stötar kan vara farliga i form av hjärtflimmer medan kraftigare stötar orsakar interna brännskador.

EDIT: Växelströmmens frekvens på 50 Hertz (Hz) i s k hushållsel (220 V) ligger nära hjärtats egna retledningssystem och kan därmed framkalla ventrikelflimmer (eller förmaksflimmer) i synnerhet om strömmen går från arm till arm.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5851

Sen väljer man givetvis själv vad om man vill uppsöka läkare eller. Har själv fått en del stötar men det är väl inget att leka macho om på nätet. Om killen/tjejen är orolig bör man uppsöka läkare.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk

Du kan ju slå en signal till 1177. Där får du nog bättre svar än här på SC's.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Skrivet av gdmllj:

Lever du kan du lugna dig. Enligt föreskrifter ska man söka upp en läkare. Hur fick du stöten? iÍ handen och sedan ut i handen eller genom kroppen (in i ena handen ut i andra handen?).

Är du orolig bör du vilket som söka upp en läkare då man kan få diverse olika otrevliga bekymmer som hjärtflimmer och interna brännskador.

Skulle säga in i handen och genom kroppen har ont på nästan hela högra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Du kan ju slå en signal till 1177. Där får du nog bättre svar än här på SC's.

Det han sa, ring 1177 nu.

Permalänk
Medlem

Exakt hur gick det till? Var det någon slags statisk urladdning som du fick när du rörde utsidan av nätdelen, eller höll du på att peta inne i aggregatet och fick 230V växel genom kroppen?

Ring 1177. De kommer förmodligen säga åt dig att åka in för säkerhets skull och då borde du göra det. Du kan då någon okänd hjärtåkomma och i vissa fall så kan elstötar ställa till konstiga saker med blodet, att det liksom koagulerar och sätter igen ådror

Citat raderat
Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Skulle säga in i handen och genom kroppen har ont på nästan hela högra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det är dags att kontakta sjukvården. 1177 kommer säga "åk in" men det är rimligt att det är första kontakten. De kan vägleda dig till rätt instans.

Nej, man "känner inte av" hjärtflimmer som någon ovan påstod. Man kan göra det men det är också fullt möjligt att du inte gör det. Kvarvarande smärta efter elstöt är ett gott skäl att uppsöka sjukvård.

I övrigt kanske folk som inte har koll bör sätta sig ned och hålla käft när det handlar om såpass allvarliga saker som detta.

/Mvh sjuksköterska som upptäckt åtskilliga flimmer hos patienter som inte "kände av" dessa.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Avstängd

Fick 220v i mig förut i runt 10-15sec och fastnade och ringde inte ...still alive

Får man bara en liten kyss brukar det inte vara någon större fara om man är frisk och kry och vill man testa nått "spännande" så gashak på cross i fullgas sen dra av en bakelit tändhat är med en upplevelse

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Fick 220v i mig förut i runt 10-15sec och fastnade och ringde inte ...still alive

De som inte överlevde ringde oftast inte heller. Av olika skäl, kanske framförallt för att de dog.

Nej, det är inte troligt att TS fick kvarvarande skador, förmodligen kommer allt fungera som vanligt imorgon. Men det faktum att han/hon har kvarvarande smärta samt inte vet hur det gick till (var strömmen gick) är skäl nog för att ta en kontakt med sjukvården.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.2GHz | Hyper 212 EVO | 12 GB DDR3 |GTX 1070 8GB ROG STRIX DC3 | Fractal Design Tesla R2 650W | Fractal Design Define R4 Titanium | 370 GB SSD totalt | ~2TB HDD totalt
+ Acer Predator Helios 300 GTX 1060
Båda kör MS Röj i minst 50 FPS.

Permalänk
Medlem

i sommras/slutet på sommaren fick jag en stöt när jag skulle dra ur kabeln till nätdelen från ett uttag. Lever än men det kändes att man fick en stöt.

Permalänk
Medlem

Fick en rejäl stöt en gång då jag satte en varm metallspade (rensade ut varm aska ur en panna) på en kabel. Hade inte direkt ont efter, men var riktigt skakis. Hade nog uppsökt vårdcentral eller ringt 1177 om det var idag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Det roliga är att folk fortfarande säger "hushållsel".

Vad är det?

Vi kör 230V inom industri också, när slutar det vara hushållsel, vid 16A? Vid 125A?

Det räcker ju med några få mA för att stoppa hjärtat så en stöt hemma med 230V avsäkrat 10A kan vara minst lika farligt som att få en kyss från 230V 250A.

Sluta säg hushållsel.
Sluta yttra er om ni inte begriper något, håll istället käft.

230V kan med lätthet döda om det tar "rätt".

Ja, ja har fått några rejäla pärlor utan att åka in, macho? Nä, korkat.
Men jag skulle inte råda någon annan att vara lika dum.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Du ska åka in o kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Skulle säga in i handen och genom kroppen har ont på nästan hela högra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Vad gjorde du då? Körde utan kåpan?

Mig veterligen är spänningen betydligt högre i nätagget än 230V eftersom man likriktar växelström. Det ligger väl iaf på 230V * roten ur två. Högre om man glättat?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det roliga är att folk fortfarande säger "hushållsel".

Vad är det?

Vi kör 230V inom industri också, när slutar det vara hushållsel, vid 16A? Vid 125A?

Det räcker ju med några få mA för att stoppa hjärtat så en stöt hemma med 230V avsäkrat 10A kan vara minst lika farligt som att få en kyss från 230V 250A.

Sluta säg hushållsel.
Sluta yttra er om ni inte begriper något, håll istället käft.

230V kan med lätthet döda om det tar "rätt".

Ja, ja har fått några rejäla pärlor utan att åka in, macho? Nä, korkat.
Men jag skulle inte råda någon annan att vara lika dum.

"Hushållsel" syftar inte på spänningen eller strömmen utan på apparaturen i sig.

Sen vad man menar med det är en annan femma.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Fick 220v i mig förut i runt 10-15sec och fastnade och ringde inte ...still alive

Får man bara en liten kyss brukar det inte vara någon större fara om man är frisk och kry och vill man testa nått "spännande" så gashak på cross i fullgas sen dra av en bakelit tändhat är med en upplevelse

Du verkade inte bli klokare av det heller?

Sen killar tändsystemet en aning men det är inte växelström och innebär inte samma risk med hjärta etc!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

"Hushållsel" syftar inte på spänningen eller strömmen utan på apparaturen i sig.

Sen vad man menar med det är en annan femma.

Nä, men det är ju verklige bara bullshit att säga hushållsel, samma dödliga spänning finns i en hushållsmaskin som i en industrimaskin.

Det är ett fullständigt meningslöst uttryck.

Lite som att om någon som ringer in till 112 för att anmäla någon som blivit överkörd av en bil, och man får frågan: "var det en privatbilist eller en yrkesförare som körde?"

Edit: Risken för hjärtflimmer och hjärtstopp är väl hög 24h efter? (eller är det t o m 48h?) Alltså man kan få en pärla och sen ligga hemma o dö natten efter.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd

Fick en gång 250 volt DC i mig, hade en bank på 2000 microF...plus i ena hand och minus i andra...vet inte hur ja lever idag men studsade nästan i taket av det (satt på golvet)

Får väl tacka att det var en varm sommarkväll och var svettig antar jag

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Kan du springa snabbare? Ne men uppsök läkare, det är säkert ingen fara.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Förstår inte dessa personer som sitter och påstår att man ska tåla detta eller inte kontakta läkare. Bättre att vara på den säkra sidan. Framförallt när det handlar om el.

Skrivet av Medien:

Kan du springa snabbare? Ne men uppsök läkare, det är säkert ingen fara.

"My name is Glacialend and i'm the fastest Sweclocker alive..."

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Fick en gång 250 volt DC i mig, hade en bank på 2000 microF...plus i ena hand och minus i andra...vet inte hur ja lever idag men studsade nästan i taket av det (satt på golvet)

Får väl tacka att det var en varm sommarkväll och var svettig antar jag

Det var DC.

Går inte jämföra med AC.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

Det var DC.

Går inte jämföra med AC.

Jodå, men folk brukar ju säga att man kan dö av mindre T.ex kondisar i PSUer.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glacialend:

Skulle säga in i handen och genom kroppen har ont på nästan hela högra sidan

Skickades från m.sweclockers.com

Ring 1177 bums och/eller kontakta läkare för undersökning.

Har du ont så kolla upp det.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Vad gjorde du då? Körde utan kåpan?

Mig veterligen är spänningen betydligt högre i nätagget än 230V eftersom man likriktar växelström. Det ligger väl iaf på 230V * roten ur två. Högre om man glättat?

När man säger 230V så pratar man RMS. Den verkliga spänningen är en sinusvåg med amplitud 230*sqrt(2)=325V, så högre än så blir det ju inte om man likriktar strömmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Jodå, men folk brukar ju säga att man kan dö av mindre T.ex kondisar i PSUer.

Snarare risk att man bränner hål i fingertoppar etc, ta över benen på en laddad konding så får du ett snyggt hål genom fingertoppen. Men det är nog rätt sällan det slår ut hjärta etc. Men visst ska man ha respekt även för DC om det finns mycket lagrad energi. Ett bilbatteri är ofarligt att röra med fingrarna men många har svetsat med ringar och smycket, klockarmband etc när man kortslutit och fått ut många hundra A ström. Det ger inte snälla brännskador!

AC är lurigt så det vid väldigt låga strömmar påverkar nervsystemet, hjärta osv.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

När man säger 230V så pratar man RMS. Den verkliga spänningen är en sinusvåg med amplitud 230*sqrt(2)=325V, så högre än så blir det ju inte om man likriktar strömmen.

Låter bekant, det är 15år sen minst ja hade det där i skolan, det jag ville komma till var att spänningen i nätagget kan vara högre än i väggen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.