Alienware överväger att ge sig in på komponentmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Alienware överväger att ge sig in på komponentmarknaden

Tillverkaren Alienware meddelar att de har planer på att bredda sitt utbud av produkter, och de kan komma att ge sig in på marknaden för komponenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Lustigt om de hade börjat tillverka grafikchip Dessa hade kunnat konkurrera med nVidia gällande världens dyraste grafikkort för konsumenter dvs mer än 16k SEK

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar inte särskilt logiskt att de skulle sälja sådana komponenter löst. Ungefär som att Dell skulle sälja egenbrandade moderkort.

Kanske att de skulle ha särskilda Alienware-brandade grafikkort att ha i en spel-pc för att det skulle se ballt ut?

Permalänk
Medlem

Var inte Alienware ett eget företag förut? Har Dell köpt upp dem?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Niolator:

Var inte Alienware ett eget företag förut? Har Dell köpt upp dem?

Grundades 1997. Köptes upp av Dell år 2006. https://sv.wikipedia.org/wiki/Alienware

Vid det här laget har de varit en del av Dell längre än de varit ett eget bolag...

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir, möss och tangentbord, fler skärmar ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alpha77:

Undrar vad det blir, möss och tangentbord, fler skärmar ?

Skulle anta att det blir möss och tangentbord till att börja med. Dom kan ju inte låta Razer ha monopol på dyra produkter med låg byggkvalité.

Permalänk
Medlem

Dyrare komponenter, precis vad alla är sugna på just nu!

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Avstängd

Alienware är Razer 2.0
Vi kommer bara få se massa skitkomponenter från dem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Verkar inte särskilt logiskt att de skulle sälja sådana komponenter löst. Ungefär som att Dell skulle sälja egenbrandade moderkort.

Kanske att de skulle ha särskilda Alienware-brandade grafikkort att ha i en spel-pc för att det skulle se ballt ut?

Är det verkligen så ologiskt?

Tillverkaren XFX släpper grafikkort trots att de inte har egen tillverkning av GPUchip.
g.skill säljer ju RAMminnen utan att ha egen minnestillverkning.
Asus säljer spelskärmar utan att tillverka egna skärmpaneler.
Corsair som inte gör minneskapslar säljer ändå SSDdiskar.
Inom nätaggregatsvälrden finns det långt många fler märken än tillverkare så samma sak gäller väl där.

Finns fler exempel inom alla dessa produktkategorierna.

Så att ailenware skulle börja konkurrera med de andra på att sätta ihop exempelvis grafikkort eller kanske spelskärmar är väl inte så märkligt ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tumvanten:

Alienware är Razer 2.0
Vi kommer bara få se massa skitkomponenter från dem.

Förstår inte riktigt vad du menar där, Razer gör iallafall ingen skit enligt mig.
Har använt mig av razers lurar möss och tangentbord sen jag pensionerad min mx518.
Aldrig blivit besviken och jag tycker det är kvalitets produkter. Sen att det inte passar alla är en annan femma 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon239600:

Förstår inte riktigt vad du menar där, Razer gör iallafall ingen skit enligt mig.
Har använt mig av razers lurar möss och tangentbord sen jag pensionerad min mx518.
Aldrig blivit besviken och jag tycker det är kvalitets produkter. Sen att det inte passar alla är en annan femma 😊

Det är coolt att hata på Razer, glöm inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Det är coolt att hata på Razer, glöm inte det.

Skickades från m.sweclockers.com

Just det ja! Det glömde jag ^^

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Lustigt om de hade börjat tillverka grafikchip Dessa hade kunnat konkurrera med nVidia gällande världens dyraste grafikkort för konsumenter dvs mer än 16k SEK

Nu är det inte riktigt så lätt. Att kasta på minneskretsar på en DIMM är en sak. Att designa mikroprocessorer från grunden i ett hav av upphovsrättsskyddade designer är något helt annorlunda, och skulle kräva en rejäl rivstart. Hade man så lätt kunnat hoppa på den hästen hade Apple gjort de för 20 år sedan. Och om Apple nyligen börjat kika på sådana alternativ, kan du ju tänka dig hur svårt det skulle vara för dotterbolag till Dell ska lyckas

Det här kommer gälla minneskort, SSD diskar, eventuellt grafikkort/moderkort.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Skrivet av Niolator:

Var inte Alienware ett eget företag förut? Har Dell köpt upp dem?

Sovit under en sten bra länge? Senaste gången Alienware var eget företag så fanns inte Minecraft, och YouTube var inte marknadsledande.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det verkligen så ologiskt?

Tillverkaren XFX släpper grafikkort trots att de inte har egen tillverkning av GPUchip.
g.skill säljer ju RAMminnen utan att ha egen minnestillverkning.
Asus säljer spelskärmar utan att tillverka egna skärmpaneler.
Corsair som inte gör minneskapslar säljer ändå SSDdiskar.
Inom nätaggregatsvälrden finns det långt många fler märken än tillverkare så samma sak gäller väl där.

Finns fler exempel inom alla dessa produktkategorierna.

Så att ailenware skulle börja konkurrera med de andra på att sätta ihop exempelvis grafikkort eller kanske spelskärmar är väl inte så märkligt ändå.

Det är inte ologiskt av anledningarna ovan. Det är ologiskt eftersom Alienware är ett märke för kompletta datorer och kringutrustning, inte för datorkomponenter. Kan inte komma på någon annan tillverkare som gör så. (Möjligen Intel då med sina NUC:ar, men ska man vara noga så är de inte kompletta datorer utan barebone...)

Permalänk
Skrivet av AppleMuffin:

Skulle anta att det blir möss och tangentbord till att börja med. Dom kan ju inte låta Razer ha monopol på dyra produkter med låg byggkvalité.

Razer har inte låg byggkvalitet, de är bara så att deras priser är desamma som företag med hög byggkvalitet samtidigt som de har en medioker byggkvalitet

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Avstängd

@anon239600: Jag kommer ihåg den gamla goda tiden då det var coolt att hacka på Corsair. Jag har blivit gammal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Det är inte ologiskt av anledningarna ovan. Det är ologiskt eftersom Alienware är ett märke för kompletta datorer och kringutrustning, inte för datorkomponenter. Kan inte komma på någon annan tillverkare som gör så. (Möjligen Intel då med sina NUC:ar, men ska man vara noga så är de inte kompletta datorer utan barebone...)

Jaja! du tänker så du ja.

Asus är väl ett exempel på tillverkare som släpper laptops, hela datorer (yepp), typ NUCs och även komponenter så som moderkort, grafikkort och spelskärmar.

Men även om asus inte funnits så skulle alienware kunna vara först i att ge sig in i branchen att både skruva ihop datorer och sälja grafikkort och spelskärmar (Edit: eller vafanken, jag tror inte asus är först/pionjärer här heller).
Ser inte det som så jätteorimligt eller ologiskt ändå liksom

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Jaja! du tänker så du ja.

Asus är väl ett exempel på tillverkare som släpper laptops, hela datorer (yepp), typ NUCs och även komponenter så som moderkort, grafikkort och spelskärmar.

Men även om asus inte funnits så skulle alienware kunna vara först i att ge sig in i branchen att både skruva ihop datorer och sälja grafikkort och spelskärmar. Ser inte det som så jätteorimligt eller ologiskt ändå liksom

Bra tänkt om Asus! De hade jag glömt bort. Det är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloodstainer:

Nu är det inte riktigt så lätt. Att kasta på minneskretsar på en DIMM är en sak. Att designa mikroprocessorer från grunden i ett hav av upphovsrättsskyddade designer är något helt annorlunda, och skulle kräva en rejäl rivstart. Hade man så lätt kunnat hoppa på den hästen hade Apple gjort de för 20 år sedan. Och om Apple nyligen börjat kika på sådana alternativ, kan du ju tänka dig hur svårt det skulle vara för dotterbolag till Dell ska lyckas

Det här kommer gälla minneskort, SSD diskar, eventuellt grafikkort/moderkort.

Notera att jag inte var värst seriös

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Finns ett hål på marknaden för "cool" blinkande hårdvara som har kraftigt överpris. Go for it.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Bra tänkt om Asus! De hade jag glömt bort. Det är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Finns fler undantag om man bara rotar lite hehe.

• Corsair gör exempelvis SSDer, minnnen, spelmöss och även stationära datorer.
https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Systems/COR...
• Dell kränger både datorskärmar, tangentbord, möss och datorer (och man kan faktiskt köpa dell moderkort också om än främst för deras egna datorbyggen)
• Acer släpper både skärmar och datorer.
• Samsung har väl lite windows10-datorer och de tillverkar också komponenter och skärmar.
• Toshiba har både desktops och laptops under bältet och de har väl även lite SSDer på marknaden.

Men även om alienware varit först ut med det här... så ser jag inte riktigt att det hade varit ologiskt. Mer kanske... ovanligt

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bra tänkt om Asus! De hade jag glömt bort. Det är väl undantaget som bekräftar regeln antar jag.

Så har vi MSI också som gör pc, laptop, möss & tb, grafikkort, moderkort med lite mera...

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Så har vi MSI också som gör pc, laptop, möss & tb, grafikkort, moderkort med lite mera...

Och Gigabyte som gör komponenter men även stationära (Gigabyte Brix bland annat) och bärbara datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Och Gigabyte som gör komponenter men även stationära (Gigabyte Brix bland annat) och bärbara datorer.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och Zotac som gör grafikkort och PC och säkert fler saker. Det är ju i alla fall inte ovanligt att företag gör flera olika saker samtidigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |