Cooler Master lanserar vinklad adapter för snyggare anslutning av 24-pinskontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Modellen med kondensator kostar 19,95 euro, motsvarande 210 kronor.

Nu har jag fått svaret på vad det innebär av andra hjälpsamma medlemmar i nyhetstråden, men det känns lite underligt att nämna det här i förbigående då det inte tagits upp tidigare i artikeln. Framförallt i bestämd form.
Men det verkar inte vara bara jag som tycker att det kom lite på svanken.

Redigeringstillägg:
Det fördjupas av hur det lanseras "en adapter", snarare än t ex "en adapter i olika utföranden". Det blir en liten dissonans där.
Nu är jag egentligen inte den som ska komma med råd till andra om hur de ska förbättra språket, då jag som bäst har en begränsad förståelse av det, det var bara något t o m jag reagerade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Många mobos baseras och liknar mkt de gamla när alla kablar bara låg framför mobot. Finns nog mycket att fixa till för att det lättare och snyggare ska gå att peta in bakom moderkortat som är vanligt idag.
Detta är en liten bit på väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

@Teddis: Det är säkert i pipelinen. Men först ska du köpa 2x90 grader, sen 180 varianten 395kr. Efter det lanseras RGB 180 modellen för 595kr, sen avslutas produktens livslängd med RGB ROG Gaming Edition och 270 grader för 1195kr

Permalänk
Skrivet av deltascu:

Bra! Ännu bättre om de kan standardisera de modulära kablarna på nätagg också.

Kommer aldrig att ske då det till och med skiljer mellan vissa modeller hos samma tillverkare.

Bitwit fick erfara detta problem när han testade NZXT Hue (orelaterad produkt) då han använde kabel från fel psu till annat psu från samma tillverkare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tigerhamster:

Nu har jag fått svaret på vad det innebär av andra hjälpsamma medlemmar i nyhetstråden, men det känns lite underligt att nämna det här i förbigående då det inte tagits upp tidigare i artikeln. Framförallt i bestämd form.
Men det verkar inte vara bara jag som tycker att det kom lite på svanken.

Redigeringstillägg:
Det fördjupas av hur det lanseras "en adapter", snarare än t ex "en adapter i olika utföranden". Det blir en liten dissonans där.
Nu är jag egentligen inte den som ska komma med råd till andra om hur de ska förbättra språket, då jag som bäst har en begränsad förståelse av det, det var bara något t o m jag reagerade på.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, det borde ju kanske stå med i nyheten. Vi tar tacksamt emot all typ av feedback, men det görs bäst genom kontaktformuläret då det är lätt att sånt försvinner i långa kommentarstrådar. Men jag ser till att lägga till det i texten.

Visa signatur

How can we win when fools can be kings?

Permalänk
Medlem

Köpte en sån här för tio år sedan, men tyvärr var den vinklad åt fel håll, så den gick inte att använda. Vet inte om det ändrats sen dess, men på den tiden fanns ingen standard för vilket håll 20/24-pinskontakten satt.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en på aliexpress för en bråkdel av kostnaden.

24-pin 90 graders vinkel Aliexpress

Dock skulle jag inte våga koppla in den i mitt moderkort

Permalänk
Hjälpsam

Tycker att de som säljer modulära nättaggregat, kunde kosta på sig att skicka med en kabel som har vinklad kontakt från början.
Men nog med gnäll, bra att denna finns att köpa, inget snack om den saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Köpte något sådant där från Ebay fast ingen adapter utan en ersättare till den ursprungliga 24-pin kontakten. Mycket billigt också.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att de som säljer modulära nättaggregat, kunde kosta på sig att skicka med en kabel som har vinklad kontakt från början.
Men nog med gnäll, bra att denna finns att köpa, inget snack om den saken.

Istället för eller utöver? Jag tänker mig att det förstnämnda blir besvärligt då det finns moderkort som har vinklad kontakt från början. Vid det sistnämnda så tror jag att de hade känt att det vore en kostnadsfråga. Kanske en snygg adapter med deras märke på för att få in lite branding, men inte en hel kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men den heter ju inte gaming!? jag vill ju inte tappa massa Fps! Till och med kylpastan heter ju gaming numera. (Sarkasm)

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Tigerhamster:

Istället för eller utöver? Jag tänker mig att det förstnämnda blir besvärligt då det finns moderkort som har vinklad kontakt från början. Vid det sistnämnda så tror jag att de hade känt att det vore en kostnadsfråga. Kanske en snygg adapter med deras märke på för att få in lite branding, men inte en hel kabel.

Skickades från m.sweclockers.com

Utöver, är det jag inne på.
Kanske inget för de billiga aggen, men vissa koster ju rejält med pengar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@anon159643: Ah du tänker så. Ja ATX-kontakten/standarden som sådan är ju lite förlegad, och har väl i princip varit så ända sedan "P4-kontakten" kom till. En ny upprensad version med mer 12-voltslinor vore kanske på sin plats. Som då kunde monteras på ett bättre ställe, och med ett lite smidigare kontaktdon.

Snyggast vore ju nån form av fjäderbelastad BGA-kontakt som satt på en given plats på moderkortsplåten, så fick moderkortet ström direkt från chassiet För begränsande konstruktion för verkligheten - jag vet. Men ändå

Skrivet av granen92:

Jag hittade en på aliexpress för en bråkdel av kostnaden.

24-pin 90 graders vinkel Aliexpress

Dock skulle jag inte våga koppla in den i mitt moderkort

Tror inte det är nån fara. Det är ju ingen aktiv elektronik, bara ledningsbanor som går till motsvarande stift typ. Hade de kopplat nåt i kors hade den nog inte fått den poäng den hade Enda risken är väl om det är dåligt lött så nåt stift skulle glappa.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Kommer aldrig att ske då det till och med skiljer mellan vissa modeller hos samma tillverkare.

"Aldrig" är ett väldigt långt tidsspann... och knepigare saker har ju standardiserats förr. Jag har dessutom svårt att se någon betydande nackdel för tillverkarna.

Skrivet av Patrik356b:

Bitwit fick erfara detta problem när han testade NZXT Hue (orelaterad produkt) då han använde kabel från fel psu till annat psu från samma tillverkare.

Ja, det är ju verkligen uselt och pekar på problemet. Med standardiserade kablar skulle man t.ex. kunna byta PSU utan att dra om kablaget, även med olika nätaggstillverkare. Det skulle vara enklare att tillhandahålla ett stort sortiment av kablar med olika längder och färger, vinklar, RGB (?) etc.

Permalänk
Medlem

Har sökt dom där i föera år och undrat varför jag inte gittar någon... det fanns inte än eller vad?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rillsarn:

Najs tänkte jag först! Sen blev det lite mer "Meh".

Var är RGB-belysningen liksom?

Skickades från m.sweclockers.com

Fattas bara det. Hahahaha.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Så enkelt och så smart!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hade de inte kunna gjort en 180° version också, så hade man kunna dolt ATX kabeln totalt istället.
Annars smidigt.

Permalänk

Hur kunde detta ta så lång tid för någon att komma på?

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk
Medlem

Har inte denna 24pin kabeln sett likadan ut i 100 år? Borde inte den vara lika liten som en USB nu

Titta på IDE till Sata..

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har inte denna 24pin kabeln sett likadan ut i 100 år? Borde inte den vara lika liten som en USB nu

Titta på IDE till Sata..

Håller med. Den känns rätt omodern. Det känns som man ska knäcka moderkortet ibland när man skall trycka i den kabeln.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av loefet:

Hade de inte kunna gjort en 180° version också, så hade man kunna dolt ATX kabeln totalt istället.
Annars smidigt.

Köp 2 st

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har dom en för interna USB 3.0-kabeln också...?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Har inte denna 24pin kabeln sett likadan ut i 100 år? Borde inte den vara lika liten som en USB nu

Titta på IDE till Sata..

Moderkortskontakterna var faktiskt mindre förr.
24pins kontakten var tidigare 20pin och 8pins kontakten var 4 pin...
...och innan det var det bara 20pins kontakt utan extra kontakt.
Och ännu längre tillbaka på AT tiden (före ATX) så var det två 6pin kontakter.

Mindre och smidigare strömkontakter förr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Hade de inte kunna gjort en 180° version också, så hade man kunna dolt ATX kabeln totalt istället.
Annars smidigt.

Om avstånden stämmer så hade 270 grader varit smidigt.
Vinklat bakom moderkortsplåten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är detta ens en nyhet? köpte två st på ebay, banggood eller aliexpress för 6-7 år sedan och har hängt med till i våras då jag sålde datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Har dom en för interna USB 3.0-kabeln också...?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tänker på en sånhär:
https://www.ebay.com/itm/5pcs-90-Degree-Angled-USB-3-0-19-Pin... eller?

Permalänk
Medlem

@granen92: hade inte jag heller, med tanke på hur finnishen såg ut på framsidan, skeva kanter som någon klippt med en nagelsax xD

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Tycker alla produkter heter Gaming idag för att sälja bättre... får nästan hitta på något nytt typ:
ROG STRIX PISSED-OFF EDITION! and our new ROG STRIX ANGRY GAMER EXTRA FPS EDITION!
-ish

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

@knaschans: Då kan jag ju lika gärna köpa två PCB kontakter, en av varje kön, och sedan göra en egen för under 100 lappen och lagt resten på bättre komponenter i övrigt.
Och så slipper man ju CoolerMaster logon också.