Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Ej längre möjligt att konfigurera ChromeCast utan Google-account - konsumenträtt?

Permalänk
Medlem

Ej längre möjligt att konfigurera ChromeCast utan Google-account - konsumenträtt?

Upptäckte precis att Google nu stängt av alla möjligheter att installera eller konfigurera en ChromeCast utan att logga in med Google-konto och acceptera en mängd nya ganska långtgående villkor.

Google Home-appen går ej längre att använda utan inloggning, och Google har raderat alla sina siter som gav möjlighet att ställa in ChromeCasten via dator.
Vidare... Loggar man in med sitt Google-konto i Google Home-appen tvingas man acceptera att kontot automatiskt även loggar in i alla andra Google-appar i mobilen (Youtube, Google Maps mfl) och att dessa medger Google tillgång till mängder med personlig information, gps-positioner, intressen mm. Loggar man ut sig återgår man till att man ej kan konfigurera sin ChromeCast.

Riktigt ofräsch utveckling, och känns som ett mycket tveksamt grepp juridiskt att radikalt ändra villkoren för redan sålda produkter.

Är detta verkligen tillåtet? Att radikalt ändra användarvillkoren för sålda produkter på detta sätt, och förvägra mig tillgång till mina ChromeCasts om jag inte medger Google access till stora mängder personlig data?

Permalänk
Inaktiv

Ja, det är tillåtet att ändra villkoren när dom vill, oavsett.

Permalänk
Medlem

Noterade också detta för ett tag sen, allmänt irriterande men knappast oväntat drag av Google.
Finns det konkurrerande produkter till chromecast eller är det bara att svälja villkoren om man vill ha den onekligen smidiga lösningen CC är?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Noterade också detta för ett tag sen, allmänt irriterande men knappast oväntat drag av Google.
Finns det konkurrerande produkter till chromecast eller är det bara att svälja villkoren om man vill ha den onekligen smidiga lösningen CC är?

Skickades från m.sweclockers.com

Den konkurrerande är väl Apple TV, men då måste man ha antingen iOS eller Mac enhet för att "casta" dit

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Miracast kanske

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag inga belägg för det jag skriver, men rent spontant känns det som att om en vara inte går att änvända längre under de premisser som gällde när den köptes borde kunna returneras.

Angående kommentaren om att ändra villkoren i ett avtal. Avtalet ingås väl när man köper en fysisk vara och kan inte ändras i efterhand. Det är inte en tjänst man köpte, en tjänst kan man avsluta om villkoren ändras. Å andra sidan kan man hävda att tjänsten för att ställa in saker är just en digital tjänst, och när man köper en CC kanske det står att den tjänsten krävs för att kunna använda produkten? Oavsett känns det lite snårigt och inte helt tydligt vad som bör gälla när/om en fysisk vara och en tjänst nyttjas tillsammans. Hoppas någon påläst kan ge lite relevant information.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem

Känner mig förföljd. Google har sålt en pryl till mig och står plötsligt ett år senare utanför min dörr och säger att de nu låst ner min produkt, och kräver att få insyn i mitt liv för att jag ska få fortsätta använda den.

Hm, klok input angående vara vs. tjänst mm. Rimligtvis borde det va så att de villkor som gällde vid köpet inte kan ändras under produktens livslängd utan att man isf har rätt att returnera produkten - dvs häva sin del av köpeavtalet om man så önskar, även om det gått över 1år. Om tjänsten förändras så att varan blir obruklig, och det anses att personuppgifter är en värdehandling/valuta, men det tror jag det gör nu iom GDPR mm. Men fan vet.. Har mailat lite kors å tvärs och ställt frågan.

Ska göra ett statement isf, har 4 ChromeCasts som nån ska få ta tebax. Får meka ihop något eget alternativ.
Google har klivit över en gräns här.

Permalänk
Medlem

Inte använt min CC på ett tag men detta är inget jag gillar. Är läget på detta viset, så räkna med min CC om du ska göra något utav det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Som @Klumpeduns säger så är det i sverige inte tillåtet att ändra på vilkor på det sättet så en produkt inte längre fungerar som den gjorde vid köp utan då har du rätt att få tillbaka pengarna.

Dock kan det nog vara svårt att faktiskt göra det då Google inte lär bry sig och svenska återförsäljare lär vara svåra att intala att det faktiskt är så.

Vad jag vet så är det väl fortfarande rättsprocesser som pågår lite överallt i världen om PlayStation3 och dess möjlighet att köra Linux och PS2 spel etc som försvann med någon uppdatering. Tror inte de kommit fram till något än och då har det ändå kommit två nya sen dess...

Permalänk
Medlem

Som andra säger kan du ha rätt att reklamera varan till återförsäljaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Men det är väll enbart inställningen av Chromecasten som kräver konto?
Om du nu är så anti google, använd dig utav en VPN, skapa ett konto, ställ in din chromecast med väldigt generiska inställningar och sen loggar du ut och kopplar bort från VPN.

Vips så bör du ha en fungerande produkt?

Osmidigt? Ja, otroligt. Men sen är det bara att köra efter det.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Finns möjligheter att kringgå allt skräp Google prackar på en, GPS fimpar jag med FakeGPS T ex

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Som @Klumpeduns säger så är det i sverige inte tillåtet att ändra på vilkor på det sättet så en produkt inte längre fungerar som den gjorde vid köp utan då har du rätt att få tillbaka pengarna.

Dock kan det nog vara svårt att faktiskt göra det då Google inte lär bry sig och svenska återförsäljare lär vara svåra att intala att det faktiskt är så.

Vad jag vet så är det väl fortfarande rättsprocesser som pågår lite överallt i världen om PlayStation3 och dess möjlighet att köra Linux och PS2 spel etc som försvann med någon uppdatering. Tror inte de kommit fram till något än och då har det ändå kommit två nya sen dess...

Är det fortfarande en rättsprocess? De vann väl 2016, kränkta kunder hade väl rätt att plocka ut typ en femhundring som kompensation.

Tycker det låter som att du borde kunna reklamara varan (iaf om den köptes hyfsat nyligen) den fungerar ju inte som den gjorde när den köptes. Maila gärna Arn eller liknande, hade vart väldigt interresant att få ett få ett svar av någon med expertise, är ju en väldigt interessant frågeställning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara köra den äldre Google Home-appen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Upptäckte precis att Google nu stängt av alla möjligheter att installera eller konfigurera en ChromeCast utan att logga in med Google-konto och acceptera en mängd nya ganska långtgående villkor.

Google Home-appen går ej längre att använda utan inloggning, och Google har raderat alla sina siter som gav möjlighet att ställa in ChromeCasten via dator.
Vidare... Loggar man in med sitt Google-konto i Google Home-appen tvingas man acceptera att kontot automatiskt även loggar in i alla andra Google-appar i mobilen (Youtube, Google Maps mfl) och att dessa medger Google tillgång till mängder med personlig information, gps-positioner, intressen mm. Loggar man ut sig återgår man till att man ej kan konfigurera sin ChromeCast.

Riktigt ofräsch utveckling, och känns som ett mycket tveksamt grepp juridiskt att radikalt ändra villkoren för redan sålda produkter.

Är detta verkligen tillåtet? Att radikalt ändra användarvillkoren för sålda produkter på detta sätt, och förvägra mig tillgång till mina ChromeCasts om jag inte medger Google access till stora mängder personlig data?

Men vänta nu...du tror på allvar att även google produkter som inte kräver(eller tidigare krävt) konto inte spionerar och säljer din data ändå?

De kan ju ju t ex bara se vilket ip den befinner sig på och matcha det mot din telefon och vara 99% säkra på vem som använder den.

Permalänk
Medlem

@Baxtex: Tror inte att han är ovetandes utan att man helt enkelt tröttnat. Måste också ifrågasätta varför det skall loggas in för att köra chromecast. Jag kommer dock att leva/överleva men likväl vill jag också ifrågasätta.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

@Baxtex: Tror inte att han är ovetandes utan att man helt enkelt tröttnat. Måste också ifrågasätta varför det skall loggas in för att köra chromecast. Jag kommer dock att leva/överleva men likväl vill jag också ifrågasätta.

Det kan vara för att underlätta uppkopplingen men högst troligt är det för att spåra dina tittarvanor för att bygga på din reklamprofil.

Permalänk
Medlem

@snraway: ja det är dåligt men tyvärr så har de rättigheter att göra såhär.

jag skulle rekommendera att inte använda något som google ligger bakom i framtiden om du bryr dig om din personliga integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kan du inte bara köra den äldre Google Home-appen?

Tyvärr kan jag inte det, annars hade det varit en lösning - kör IOS. Google har blockerat möjligheten att ställa in ChromeCasten via dator (anonymt).

Skrivet av dakke:

@snraway: ja det är dåligt men tyvärr så har de rättigheter att göra såhär.

jag skulle rekommendera att inte använda något som google ligger bakom i framtiden om du bryr dig om din personliga integritet.

Men har dom verkligen rättigheter till det, hur isf? Undrar genuint alltså.
Jag tänker att om de ändrar villkor för att kunna använda en inköpt produkt i efterhand, så måste man som konsument ha rätt att avböja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Men vänta nu...du tror på allvar att även google produkter som inte kräver(eller tidigare krävt) konto inte spionerar och säljer din data ändå?
De kan ju ju t ex bara se vilket ip den befinner sig på och matcha det mot din telefon och vara 99% säkra på vem som använder den.

Jag använder GoogleAccount-baserade tjänster sporadiskt och är helt okej med det så länge jag själv kunnat ta ställning till villkoren när jag tecknade kontot.
Här har villkoren ändrats under produktens livslängd, och jag krävs på mer och mer data med tiden för att kunna fortsätta använda (konfigurera) min ChromeCast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Tyvärr kan jag inte det, annars hade det varit en lösning - kör IOS. Google har blockerat möjligheten att ställa in ChromeCasten via dator (anonymt).

Men har dom verkligen rättigheter till det, hur isf? Undrar genuint alltså.
Jag tänker att om de ändrar villkor för att kunna använda en inköpt produkt i efterhand, så måste man som konsument ha rätt att avböja?

Bluestacks?

Permalänk
Medlem

Jag har idag skickat in en anmälan till konsumentverket. Via deras onlineformulär (https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...). Om det finns andra här som känner att de idag knyter näven i fickan och vill slå ett slag för att motverka liknande utveckling, och göra någonting för den personliga integriteten online, lämna gärna in en egen anmälan. Formuläret är mycket simpelt och snabbt.

Mitt case till KO. Fetat är för TLDR;

--------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund
ChromeCast tillverkas och marknadsförs av Google för försäljning online, samt via ett stort antal butiker.
ChromeCast är en produkt som finns i 4-5 varianter inom ett prisintervall på ca 400-800kr. Enkelt beskrivet är det en videospelare som man kopplar in i sin TV. För att konfigurera sin ChromeCast tillhandahåller Google ett antal tjänster som år 2017 var följande:
* En webbsida som man kan nyttja ifrån en dator (vilken som helst)
* En app för Iphone eller Android-mobiler (Namn: Google Home).
Vid användning av appen kunde man år 2017 frivilligt logga in med ett Google-konto för att få tillgång till några i huvudsak estetiska bonusfunktioner (ändra bakgrundsbild). Vid inloggning samtycker man samtidigt till att Google samlar in stora mängder personliga uppgifter, som de sedan kan bearbeta, handla med eller marknadsföra på andra sätt. Vid marknadsföringen år 2017 var detta dock inget krav för att kunna använda ChromeCastens grundfunktionalitet. Om man inte ville dela med sig av sina personuppgifter kunde man konfigurera sin ChromeCast i appen utan att logga in, eller göra det anonymt via sin dator.

Sammanfattning
Min anmälan berör tre områden; oskäliga avtalsvillkor, felaktig marknadsföring och felaktig prisinformation.
Under varans (ChromeCasten) livslängd har Google successivt förändrat tjänsten som används för att konfigurera varan - till konsumentens nackdel. För att kunna använda sin inköpta ChromeCast krävs successivt mer och mer av användaren. Går man ej med på detta, kan man ej längre konfigurera och ställa in sin produkt.

Oskäliga avtalsvillkor
I Googles villkor menar man att deras vara (ChromeCast) kräver deras tjänster (ovan beskrivna konfigurationsverktyg - app eller dator) för att kunna användas, samt att dessa tjänster kan förändras med tiden.
Jag anser att man som konsument här sitter i en utpressningssituation. Utan konfigurationstjänsten är ChromeCasten oanvändbar.

Detta är också saken; Google har under 2018 förändrat sina konfigurationstjänster på ett sätt som innebär att de vill ha allt mer data av användarna. Vissa tjänster har helt stängts av. Möjligheten att konfigurera sin ChromeCast via dator har tagits bort, trots att produkten varit marknadsförd med denna möjlighet.
Kvar finns enbart appen Google Home. Denna app har också förändrats. Det är nu krav på att logga in och identifiera sig, annars kan man inte komma åt sin ChromeCast.
Nyttjande av produkten kräver således numera att man måste acceptera en mycket omfattande datainsamling kring ens person.
Vidare har Google förändrat sina tjänster på andra vis. När man loggar in i denna app för att konfigurera sin ChromeCast, loggas man även mot sin vilja in i samtliga andra Google-appar i telefonen vilket möjliggör en än mer omfattande insamling av personliga uppgifter vilka Google kan använda för egen vinning i exempelvis marknadsföringsändamål. Uppdateringarna som möjliggjort detta har inte varit möjliga att neka och villkoren ger Google långtgående möjligheter.

Jag anser att ovanstående scenario beskriver oskäliga avtalsvillkor. Avtalsvillkoren är utformade så att Google kan marknadsföra produkter där hela kostnaden ej framgår vid köpet. Nya kostnader kan tillkomma vid senare tillfälle, med alternativet att produkten annars blir oanvändbar.
Google säljer ChromeCast med villkoret att det krävs en tjänst för att använda den - och tjänsten är föränderlig.

Det skulle naturligtvis anses orimligt att sälja en ChromeCast och ett år senare avgiftsbelägga konfigurationstjänsten med 10kr/mån, för att vidare stänga av möjligheten att använda sin ChromeCast för den som ej betalar.
Men detta har Google avtalat sig rätten till att göra. Google tar betalt via stora mängder personuppgifter från ens mobiltelefon, och andra appar. Personuppgifter är en av världens största handelsvaror. Det finns ett flertal tjänster online idag tar betalt enbart genom att ta del av ens personliga data.

Avtalsvillkor som tillåter ovanstående scenario finner jag oskäliga.

Felaktig Marknadsföring
Google är i marknadsföringen av varan mycket otydlig i sin information om att varan kräver ett Google-konto. Det framgår inte heller att produkten plötsligt kan förändras eller att tidigare utlovat stöd, tex för konfiguration via dator, plötsligt kan raderas.

Felaktig prisinformation
Enligt ovanstående scenario finner jag att priset på varan inte varit färdigbetalt när man inhandlade varan. Nya kostnader i form av inloggning och därmed tillgång till personlig information, har tillkommit i senare skede. Det är ett resultat av oskäliga avtalsvillkor.

Jag anser frågan mycket viktig ur konsumentsynpunkt då många undersökningar visar att det finns ett allmänt missnöje kring insamlingen av personuppgifter. Likaså är min bild att många konsumenter upplever en stor uppgivenhet och maktlöshet kring att ta strid mot de stora bolagen för sina rättigheter. Jag hoppas därför att ni tar detta ärende till er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Jag har idag skickat in en anmälan till konsumentverket. Via deras onlineformulär (https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...). Om det finns andra här som känner att de idag knyter näven i fickan och vill slå ett slag för att motverka liknande utveckling, och göra någonting för den personliga integriteten online, lämna gärna in en egen anmälan. Formuläret är mycket simpelt och snabbt.

Mitt case till KO. Fetat är för TLDR;

--------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund
ChromeCast tillverkas och marknadsförs av Google för försäljning online, samt via ett stort antal butiker.
ChromeCast är en produkt som finns i 4-5 varianter inom ett prisintervall på ca 400-800kr. Enkelt beskrivet är det en videospelare som man kopplar in i sin TV. För att konfigurera sin ChromeCast tillhandahåller Google ett antal tjänster som år 2017 var följande:
* En webbsida som man kan nyttja ifrån en dator (vilken som helst)
* En app för Iphone eller Android-mobiler (Namn: Google Home).
Vid användning av appen kunde man år 2017 frivilligt logga in med ett Google-konto för att få tillgång till några i huvudsak estetiska bonusfunktioner (ändra bakgrundsbild). Vid inloggning samtycker man samtidigt till att Google samlar in stora mängder personliga uppgifter, som de sedan kan bearbeta, handla med eller marknadsföra på andra sätt. Vid marknadsföringen år 2017 var detta dock inget krav för att kunna använda ChromeCastens grundfunktionalitet. Om man inte ville dela med sig av sina personuppgifter kunde man konfigurera sin ChromeCast i appen utan att logga in, eller göra det anonymt via sin dator.

Sammanfattning
Min anmälan berör tre områden; oskäliga avtalsvillkor, felaktig marknadsföring och felaktig prisinformation.
Under varans (ChromeCasten) livslängd har Google successivt förändrat tjänsten som används för att konfigurera varan - till konsumentens nackdel. För att kunna använda sin inköpta ChromeCast krävs successivt mer och mer av användaren. Går man ej med på detta, kan man ej längre konfigurera och ställa in sin produkt.

Oskäliga avtalsvillkor
I Googles villkor menar man att deras vara (ChromeCast) kräver deras tjänster (ovan beskrivna konfigurationsverktyg - app eller dator) för att kunna användas, samt att dessa tjänster kan förändras med tiden.
Jag anser att man som konsument här sitter i en utpressningssituation. Utan konfigurationstjänsten är ChromeCasten oanvändbar.

Detta är också saken; Google har under 2018 förändrat sina konfigurationstjänster på ett sätt som innebär att de vill ha allt mer data av användarna. Vissa tjänster har helt stängts av. Möjligheten att konfigurera sin ChromeCast via dator har tagits bort, trots att produkten varit marknadsförd med denna möjlighet.
Kvar finns enbart appen Google Home. Denna app har också förändrats. Det är nu krav på att logga in och identifiera sig, annars kan man inte komma åt sin ChromeCast.
Nyttjande av produkten kräver således numera att man måste acceptera en mycket omfattande datainsamling kring ens person.
Vidare har Google förändrat sina tjänster på andra vis. När man loggar in i denna app för att konfigurera sin ChromeCast, loggas man även mot sin vilja in i samtliga andra Google-appar i telefonen vilket möjliggör en än mer omfattande insamling av personliga uppgifter vilka Google kan använda för egen vinning i exempelvis marknadsföringsändamål. Uppdateringarna som möjliggjort detta har inte varit möjliga att neka och villkoren ger Google långtgående möjligheter.

Jag anser att ovanstående scenario beskriver oskäliga avtalsvillkor. Avtalsvillkoren är utformade så att Google kan marknadsföra produkter där hela kostnaden ej framgår vid köpet. Nya kostnader kan tillkomma vid senare tillfälle, med alternativet att produkten annars blir oanvändbar.
Google säljer ChromeCast med villkoret att det krävs en tjänst för att använda den - och tjänsten är föränderlig.

Det skulle naturligtvis anses orimligt att sälja en ChromeCast och ett år senare avgiftsbelägga konfigurationstjänsten med 10kr/mån, för att vidare stänga av möjligheten att använda sin ChromeCast för den som ej betalar.
Men detta har Google avtalat sig rätten till att göra. Google tar betalt via stora mängder personuppgifter från ens mobiltelefon, och andra appar. Personuppgifter är en av världens största handelsvaror. Det finns ett flertal tjänster online idag tar betalt enbart genom att ta del av ens personliga data.

Avtalsvillkor som tillåter ovanstående scenario finner jag oskäliga.

Felaktig Marknadsföring
Google är i marknadsföringen av varan mycket otydlig i sin information om att varan kräver ett Google-konto. Det framgår inte heller att produkten plötsligt kan förändras eller att tidigare utlovat stöd, tex för konfiguration via dator, plötsligt kan raderas.

Felaktig prisinformation
Enligt ovanstående scenario finner jag att priset på varan inte varit färdigbetalt när man inhandlade varan. Nya kostnader i form av inloggning och därmed tillgång till personlig information, har tillkommit i senare skede. Det är ett resultat av oskäliga avtalsvillkor.

Jag anser frågan mycket viktig ur konsumentsynpunkt då många undersökningar visar att det finns ett allmänt missnöje kring insamlingen av personuppgifter. Likaså är min bild att många konsumenter upplever en stor uppgivenhet och maktlöshet kring att ta strid mot de stora bolagen för sina rättigheter. Jag hoppas därför att ni tar detta ärende till er.

Men vad sa butiken/google när du försökte göra en retur? För det måste väl inte vara förrns du blivit nekad där man kan ta det vidare till KO?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Men vad sa butiken/google när du försökte göra en retur? För det måste väl inte vara förrns du blivit nekad där man kan ta det vidare till KO?

Jag tror du tänker på ARN (Allmäna ReklamationsNämnden). Om man blir nekad en retur eller reklamation kan man ta sitt case dit.

Jag misstänker dock att Google har friskrivit sig in i absurdum. Min tolkning av villkoren (som är svåra att hitta och mycket luddiga) är att de säljer en vara (ChromeCast) som är beroende av en tjänst (Google Home - för att konfigurera). Tjänsten i sin tur styrs av ett annat avtal, som ger dom i princip obegränsade möjligheter att i efterhand ändra i princip hur dom vill. I detta fall - plötsligt en dag kräva att man delar med sig av personuppgifter ifrån samtliga googleappar i ens mobil samt övriga personuppgifter.

Detta känns som ett solklart fall av oskäliga avtalsvillkor och otydlig prissättning, då det ger Google möjligheten att ta betalt i efterhand för att kunna fortsätta använda varan, som blir oanvändbar utan tjänsten (appen Google Home). I detta fall kräver de mer betalt genom personuppgifter - som har värde, och är en handelsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Tyvärr kan jag inte det, annars hade det varit en lösning - kör IOS. Google har blockerat möjligheten att ställa in ChromeCasten via dator (anonymt).

Men har dom verkligen rättigheter till det, hur isf? Undrar genuint alltså.
Jag tänker att om de ändrar villkor för att kunna använda en inköpt produkt i efterhand, så måste man som konsument ha rätt att avböja?

Hmm, detta känns som en ganska knepig fråga.

Delvis håller jag inte riktigt med dig om att produkten inte går att använda. Den går inte att konfigurera om, men det funkar ypperligt att använda den om den redan är konfigurerad.

Så frågan blir då vad det finns för juridisk korrelation till den tjänst som krävs för att konfigurera produkten. Detta är ju inte helt självklart.
Att villkor för en tjänst uppdateras är nog ofrånkomligt. Ta bara den nya GDRP-lagstigningen som exempel. Självklart måste alla villkor ändras så att de inte strider mot GDPR, oavsett om produkten där tjänsten nyttjas är köpt innan lagen trädde i kraft eller inte. Så att rent konsekvent hävda att villkor inte får ändras i efterhand, för till exempel konfigurering av tidigare köpt hårdvara, tror jag blir svårt att hävda. Med det sagt så ställer jag mig frågande till en ändring av detta slag, då det i mina ögon saknas uppenbara orsaker för att tvinga användaren att logga in och ge ifrån sig data, för något som tidigare inte krävdes.

Men för att lösa problemet i sig, går det inte bara att skapa ett nytt google-konto, konfigurera ChromeCasten och sedan ta bort kontot?

Permalänk
Medlem

Har du testat med Bluestacks och äldre Google Home-app? Eller med annan Android "emulator"? Klagomål kommer liksom inte leda någonvart, likvärdig produkt som inte samlar in data finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Hmm, detta känns som en ganska knepig fråga.

Delvis håller jag inte riktigt med dig om att produkten inte går att använda. Den går inte att konfigurera om, men det funkar ypperligt att använda den om den redan är konfigurerad.

Så frågan blir då vad det finns för juridisk korrelation till den tjänst som krävs för att konfigurera produkten. Detta är ju inte helt självklart.
Att villkor för en tjänst uppdateras är nog ofrånkomligt. Ta bara den nya GDRP-lagstigningen som exempel. Självklart måste alla villkor ändras så att de inte strider mot GDPR, oavsett om produkten där tjänsten nyttjas är köpt innan lagen trädde i kraft eller inte. Så att rent konsekvent hävda att villkor inte får ändras i efterhand, för till exempel konfigurering av tidigare köpt hårdvara, tror jag blir svårt att hävda. Med det sagt så ställer jag mig frågande till en ändring av detta slag, då det i mina ögon saknas uppenbara orsaker för att tvinga användaren att logga in och ge ifrån sig data, för något som tidigare inte krävdes.

Men för att lösa problemet i sig, går det inte bara att skapa ett nytt google-konto, konfigurera ChromeCasten och sedan ta bort kontot?

Allt går att lösa med diverse hack ja, det håller jag med om, jag är mer intresserad av det juridiska bakom det hela. Det som drabbar gemene man och inte ett teknikkunnigt forum som detta.

Att villkor för en tjänst uppdateras är normalt, absolut. Men man kan tex sannolikt inte ändra villkor för en köpt produkt till att börja kosta pengar ett år senare, om inte det finns avtalat vid köpet. Personuppgifter betraktas som en handelsvara och är klassat som en sorts värdehandling. Det finns bolag som enbart lever på att handla med, och processa personuppgifter. Att Google ett år senare har begränsat min produkt, och kräver mig på omfattande mängder personuppgifter för att kunna fortsätta använda densamma, är för mig likställt med att de börjar kräva mig på 10kr/mån.
En sådan ändring borde man isf tydligt kunna backa ur/ej acceptera, och då returnera sin produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snraway:

Allt går att lösa med diverse hack ja, det håller jag med om, jag är mer intresserad av det juridiska bakom det hela. Det som drabbar gemene man och inte ett teknikkunnigt forum som detta.

Att villkor för en tjänst uppdateras är normalt, absolut. Men man kan tex sannolikt inte ändra villkor för en köpt produkt till att börja kosta pengar ett år senare, om inte det finns avtalat vid köpet. Personuppgifter betraktas som en handelsvara och är klassat som en sorts värdehandling. Det finns bolag som enbart lever på att handla med, och processa personuppgifter. Att Google ett år senare har begränsat min produkt, och kräver mig på omfattande mängder personuppgifter för att kunna fortsätta använda densamma, är för mig likställt med att de börjar kräva mig på 10kr/mån.
En sådan ändring borde man isf tydligt kunna backa ur/ej acceptera, och då returnera sin produkt.

Jag förstår vad du säger. Men du buntar nu ihop ChromeCast med Home-appen och säger att båda är del av samma produkt. Som att appen alltid måste användas för att kunna använda ChromeCasten, vilket inte stämmer. Home-appen är ett konfigureringsverktyg som behövs vid uppsättning av ChromeCast, men inte sedan (jag har till exempel inte konfigurerat om min ChromeCast på över 3 år).

Om du knallar in på Elgiganten idag för att köpa en ChromeCast, framgår det på något sätt då att man måste använda Home-appen och ett Google-konto för att konfigurera enheten? Jag tror inte det, och om det stämmer, så framgår ju inte ens villkoren idag, efter att villkoren har blivit "ändrade".

Om du köper en soffa på Mio, framgår det då vilka verktyg du behöver ha hemma för att kunna montera ihop produkten du köpt? Nej, det gör det ju inte. Även om möbeln är tämligen obrukbar om du inte kan montera ihop den.

Men jag förstår som sagt vad du menar. Jag kan tycka att det är ganska fult att de gjort så. Men oavsett vad du tycker så tror jag inte att de svenska myndigheterna ser detta som ett avtalsbrott eller liknande, då jag som sagt inte tror att Home-appen är en del av det ursprungliga avtalet.

Permalänk
Medlem

Tack, bra input!

Jag tror lite tvärtom - att konfigurationsappen anses vara en del av produkten, då produkten är beroende av appen på väldigt många sätt.
Till skillnaden mot att köpa möbler på Mio finns inga andra appar/verktyg att välja mellan (Skruvdragare på Clas Ohlson?) för att få igång sin ChromeCast, utan ChromeCasten är strikt nedlåst mha krypteringsnycklar till att enbart kunna konfigureras med appen Google Home.

Vid nyköp är produkten helt oanvändbar utan appen. Vid köp av en ChromeCast förutsätts man kunna konfigurera den och inte bara ha en bit plastmetall. Då är nog praxis att man kan göra detta fler gånger under produktens livslängd.
Det är rimligt att man som konsument kan vela byta WIFI-lösenord någon gång, eller ändra en av de olika inställningarna som finns för ChromeCasten i appen (kvalitet mm), eller flytta sin ChromeCast till sitt landställe (annat nätverk).

Om man inte kan göra detta utan att betala extra i efterhand, bör det framgå mycket tydligt vid köpet.

Vidare, för att felsöka sin ChromeCast vid ett ev. fel, så är en factory reset ett av de första stegen man måste genomföra enligt Googles riktlinjer. Annars blir det omöjligt att få support, eller verifiera fel i produkten etc och ta del av tex lagstadgad returrätt. Allt detta är också beroende av appen.

Permalänk
Medlem

Eller man kanske kan säga såhär... Man förses vid köp av en ChromeCast (eller annan produkt) inställningsverktyg för produkten som leverantören lånar ut till mig. Enbart dessa verktyg fungerar, alla andra verktyg är blockerade.

Efter ett år börjar leverantören plötsligt ta betalt för att få tillgång till verktygen. Är detta beteende tillåtet om kostnaden inte framgick vid köpet? Eller bör man få returnera sin nu begränsade produkt?

Skickades från m.sweclockers.com