Jag har idag skickat in en anmälan till konsumentverket. Via deras onlineformulär (https://www.konsumentverket.se/aktuella-konsumentproblem/anma...). Om det finns andra här som känner att de idag knyter näven i fickan och vill slå ett slag för att motverka liknande utveckling, och göra någonting för den personliga integriteten online, lämna gärna in en egen anmälan. Formuläret är mycket simpelt och snabbt.
Mitt case till KO. Fetat är för TLDR;
--------------------------------------------------------------------------------
Bakgrund
ChromeCast tillverkas och marknadsförs av Google för försäljning online, samt via ett stort antal butiker.
ChromeCast är en produkt som finns i 4-5 varianter inom ett prisintervall på ca 400-800kr. Enkelt beskrivet är det en videospelare som man kopplar in i sin TV. För att konfigurera sin ChromeCast tillhandahåller Google ett antal tjänster som år 2017 var följande:
* En webbsida som man kan nyttja ifrån en dator (vilken som helst)
* En app för Iphone eller Android-mobiler (Namn: Google Home).
Vid användning av appen kunde man år 2017 frivilligt logga in med ett Google-konto för att få tillgång till några i huvudsak estetiska bonusfunktioner (ändra bakgrundsbild). Vid inloggning samtycker man samtidigt till att Google samlar in stora mängder personliga uppgifter, som de sedan kan bearbeta, handla med eller marknadsföra på andra sätt. Vid marknadsföringen år 2017 var detta dock inget krav för att kunna använda ChromeCastens grundfunktionalitet. Om man inte ville dela med sig av sina personuppgifter kunde man konfigurera sin ChromeCast i appen utan att logga in, eller göra det anonymt via sin dator.
Sammanfattning
Min anmälan berör tre områden; oskäliga avtalsvillkor, felaktig marknadsföring och felaktig prisinformation.
Under varans (ChromeCasten) livslängd har Google successivt förändrat tjänsten som används för att konfigurera varan - till konsumentens nackdel. För att kunna använda sin inköpta ChromeCast krävs successivt mer och mer av användaren. Går man ej med på detta, kan man ej längre konfigurera och ställa in sin produkt.
Oskäliga avtalsvillkor
I Googles villkor menar man att deras vara (ChromeCast) kräver deras tjänster (ovan beskrivna konfigurationsverktyg - app eller dator) för att kunna användas, samt att dessa tjänster kan förändras med tiden.
Jag anser att man som konsument här sitter i en utpressningssituation. Utan konfigurationstjänsten är ChromeCasten oanvändbar.
Detta är också saken; Google har under 2018 förändrat sina konfigurationstjänster på ett sätt som innebär att de vill ha allt mer data av användarna. Vissa tjänster har helt stängts av. Möjligheten att konfigurera sin ChromeCast via dator har tagits bort, trots att produkten varit marknadsförd med denna möjlighet.
Kvar finns enbart appen Google Home. Denna app har också förändrats. Det är nu krav på att logga in och identifiera sig, annars kan man inte komma åt sin ChromeCast. Nyttjande av produkten kräver således numera att man måste acceptera en mycket omfattande datainsamling kring ens person.
Vidare har Google förändrat sina tjänster på andra vis. När man loggar in i denna app för att konfigurera sin ChromeCast, loggas man även mot sin vilja in i samtliga andra Google-appar i telefonen vilket möjliggör en än mer omfattande insamling av personliga uppgifter vilka Google kan använda för egen vinning i exempelvis marknadsföringsändamål. Uppdateringarna som möjliggjort detta har inte varit möjliga att neka och villkoren ger Google långtgående möjligheter.
Jag anser att ovanstående scenario beskriver oskäliga avtalsvillkor. Avtalsvillkoren är utformade så att Google kan marknadsföra produkter där hela kostnaden ej framgår vid köpet. Nya kostnader kan tillkomma vid senare tillfälle, med alternativet att produkten annars blir oanvändbar.
Google säljer ChromeCast med villkoret att det krävs en tjänst för att använda den - och tjänsten är föränderlig.
Det skulle naturligtvis anses orimligt att sälja en ChromeCast och ett år senare avgiftsbelägga konfigurationstjänsten med 10kr/mån, för att vidare stänga av möjligheten att använda sin ChromeCast för den som ej betalar.
Men detta har Google avtalat sig rätten till att göra. Google tar betalt via stora mängder personuppgifter från ens mobiltelefon, och andra appar. Personuppgifter är en av världens största handelsvaror. Det finns ett flertal tjänster online idag tar betalt enbart genom att ta del av ens personliga data.
Avtalsvillkor som tillåter ovanstående scenario finner jag oskäliga.
Felaktig Marknadsföring
Google är i marknadsföringen av varan mycket otydlig i sin information om att varan kräver ett Google-konto. Det framgår inte heller att produkten plötsligt kan förändras eller att tidigare utlovat stöd, tex för konfiguration via dator, plötsligt kan raderas.
Felaktig prisinformation
Enligt ovanstående scenario finner jag att priset på varan inte varit färdigbetalt när man inhandlade varan. Nya kostnader i form av inloggning och därmed tillgång till personlig information, har tillkommit i senare skede. Det är ett resultat av oskäliga avtalsvillkor.
Jag anser frågan mycket viktig ur konsumentsynpunkt då många undersökningar visar att det finns ett allmänt missnöje kring insamlingen av personuppgifter. Likaså är min bild att många konsumenter upplever en stor uppgivenhet och maktlöshet kring att ta strid mot de stora bolagen för sina rättigheter. Jag hoppas därför att ni tar detta ärende till er.