Försäkringsärende Grafikkort Länsförsäkringar

Permalänk
Medlem

Försäkringsärende Grafikkort Länsförsäkringar

Hej gott folk,

För 3 dagar sen spillde jag te ner i min dator av olyckshändelse ( frugan öppnade balkongdörren och det blev korsdrag vilket resulterade i att fönstret där datorn stog åkte upp och slog ut mitt te) det komiska är att jag alltid ställer mina glas där för att slippa att råka slå ut mina vätskor själv.

Spelet frös och det började lukta bränt, stängde hastigt av datorn. Lät det stå över natten så att vätskan skulle dunsta bort. Satte på datorn och fick ingen signal. Provade att koppla monitorn till det inbyggda grafikkortet på processorn och datorn fungerade. Jag kunde därmed konstatera att mitt grafikkort tog smällen. (Tur i oturen att det bara var grafikkortet som rök med)

Jag gjorde en skadeanmälan till LF med en utförlig beskrivning på händelsen. Nu imorse fick jag ett Mail om att jag måste skicka in hela datorn. Detta vill jag verkligen inte göra. Att frakta en 25kg tung dator värd 30k med PostNord är som att kasta ner den i en aktivvulkan. Dom skrev till och med att donminte ansvarar för skador vid transport.

Borde det inte räcka med att bara skicka in grafikkortet? Jag gjorde anmälan på ett föremål och inte en hel dator. Skickade även in kvitto på grafikkortet endast.

Mvh

Sirvan

Permalänk

@Sirresnake: Ring och prata med dom, är det bara grafikkortet du vill ha ersättning för bör det räcka, finns ingen egentlig anledning för dom att plocka in hela datorn ifall du inte krävt ersättning för hela.

Dom borde ju själva förstå att det är idioti, dom begär väl inte in en hel bil för att bakaxeln rasat och blivit utbytt via maskinskadeförsäkringen?

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

@Sirresnake: Ring och prata med dom, är det bara grafikkortet du vill ha ersättning för bör det räcka, finns ingen egentlig anledning för dom att plocka in hela datorn ifall du inte krävt ersättning för hela.

Dom borde ju själva förstå att det är idioti, dom begär väl inte in en hel bil för att bakaxeln rasat och blivit utbytt via maskinskadeförsäkringen?

Tänkte precis samma sak själv. Känns inte som om dom ens läst min anmälan, och bara skickat ut en automatiserad meddelande. Ringde men dom satt i möte bad mig återkomma efter 11

Permalänk
Medlem

Som sagt, ring och för en dialog så kommer ni nog fram till en lösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

alltid bäst att ringa i sådana här ärenden

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Hänvisa gärna till att datorn faktiskt fungerar och du använder den, bara du inte kan spela på den eftersom grafikkortet är trasigt.

Permalänk
Medlem

Pratade med dom precis, mitt utlåtande är inte tillräckligt. Så nu måste jag lämna in min dator till en verkstad som kan ge sitt utlåtande på att det är grafikkortet och inget annat.

Permalänk
Medlem

Har du ett extra instickskort att testa med så måste ju detta duga som utlåtande om vad som är trasigt.. suck vilket krångel. Lycka till!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Pratade med dom precis, mitt utlåtande är inte tillräckligt. Så nu måste jag lämna in min dator till en verkstad som kan ge sitt utlåtande på att det är grafikkortet och inget annat.

Sjukt löjligt! Det är ju mycket enkelt att konstatera om grafikkortet fungerar eller ej, bara att stoppa det i en annan dator. Så varför vill LF hitta ytterligare fel som de ska betala för? Tror du att de förstår hur en stationär dator fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Har du ett extra instickskort att testa med så måste ju detta duga som utlåtande om vad som är trasigt.. suck vilket krångel. Lycka till!

Ja tycker jag också. Aldrig utnyttjar en försäkring hos dom förut. Känns inte bra. Kommer att byta föräskringabolag om det uppkommer mer krångel gällande mitt ärende.

Min handläggare hands inte ens läst ärendet hon, hade skickat det direkt till deras samarbetspartner/verkstad‭

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Sjukt löjligt! Det är ju mycket enkelt att konstatera om grafikkortet fungerar eller ej, bara att stoppa det i en annan dator. Så varför vill LF hitta ytterligare fel som de ska betala för? Tror du att de förstår hur en stationär dator fungerar?

Jag började med att förklara hur en stationär dator fungerar och är uppbyggt men hon avbröt mig och sa att hon vet det. Jag sa även till henne att de mer lönt för dom att ersätta 8500 istället för 30000 men hon blev nästan irriterad

Permalänk
Medlem

Du kan se det från en annan vinkel också. Låt oss säga att dom ersätter ditt grafikkort. Sedan efter två veckor så går ditt moderkort sönder och du kontaktar dom igen och säger att du vill ha ersättning för moderkortet för det måste också ha gått sönder samtidigt (eller så har det gått sönder av en helt annan anleding). Hur ska dom hantera det?

Anledningen till att dom vill ha ett utlåtande på hela datorn är för att de vill ha besked över vad som är trasigt (och inte är trasigt) innan de betalar ut ersättning. Så du får rätt ersättning på en gång.

Permalänk
Medlem

Kan förstå att de vill ha in hela datorn för att säkra att det bara är grafikkortet så det inte blir diskussion om en månad när moderkortet inte heller funkar längre.

Inte lätt för dem att veta att du är sweclockare med koll istället för random tattare som tror han har det

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Alla försäkringsbolag kräver att en godkänd firma gör en felsökning på hela datorn så att du inte senare "kommer på" att det nog är fel på moderkortet också till exempel.
Du måste där emot inte låta firman byta delar utan kan göra det själv om du meddelar försäkringsbolaget vad det kommer kosta dig (oftast bra mycket mindre än vad firman ska ha).
Har gjort detta på alla mina åskskadade datorer genom åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Du kan se det från en annan vinkel också. Låt oss säga att dom ersätter ditt grafikkort. Sedan efter två veckor så går ditt moderkort sönder och du kontaktar dom igen och säger att du vill ha ersättning för moderkortet för det måste också ha gått sönder samtidigt (eller så har det gått sönder av en helt annan anleding). Hur ska dom hantera det?

Anledningen till att dom vill ha ett utlåtande på hela datorn är för att de vill ha besked över vad som är trasigt (och inte är trasigt) innan de betalar ut ersättning. Så du får rätt ersättning på en gång.

Skrivet av Json_81:

Kan förstå att de vill ha in hela datorn för att säkra att det bara är grafikkortet så det inte blir diskussion om en månad när moderkortet inte heller funkar längre.

Inte lätt för dem att veta att du är sweclockare med koll istället för random tattare som tror han har det

Skrivet av Ldarax:

Alla försäkringsbolag kräver att en godkänd firma gör en felsökning på hela datorn så att du inte senare "kommer på" att det nog är fel på moderkortet också till exempel.
Du måste där emot inte låta firman byta delar utan kan göra det själv om du meddelar försäkringsbolaget vad det kommer kosta dig (oftast bra mycket mindre än vad firman ska ha).
Har gjort detta på alla mina åskskadade datorer genom åren.

Tack för infon såg det inte på detta sättet. Jag har en costum loop i min dator och vill helst inte skicka in den via postnord med tanke på deras grymma hantering av gods. I fallet om moderkort hade jag förmodligen köpt en ny då de inte värt att betala självrisk på 1500kr för något som kostar 2000kr men jag förstår att det är ett exempel

Permalänk
Medlem

Det är tur att du har en custom lopp iaf, jag som har en fet tornkylare hade aldrig vågat skicka datorn med något transportföretag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sirresnake:

Tack för infon såg det inte på detta sättet. Jag har en costum loop i min dator och vill helst inte skicka in den via postnord med tanke på deras grymma hantering av gods. I fallet om moderkort hade jag förmodligen köpt en ny då de inte värt att betala självrisk på 1500kr för något som kostar 2000kr men jag förstår att det är ett exempel

Har du ingen originalkylare eller liknnade att byta till när du skickar den?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Om du inte vill skicka den med posten så ring dem igen och kolla om du inte kan köra den själv till en lokal verkstad för ett utlåtande.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har du ingen originalkylare eller liknnade att byta till när du skickar den?

Jo visst har jag det, men nu fick jag ju Gå till en verkstad där jag bor. Jag kan själv ta med den dit så dom kan felsöka känns säkrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Om du inte vill skicka den med posten så ring dem igen och kolla om du inte kan köra den själv till en lokal verkstad för ett utlåtande.

De va precis det jag fick göra vilket är bättre för mig

Permalänk
Medlem

@Sirresnake: Ah ok, jag kanske skummade lite för mycket mot slutet innan jag skrev.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen om jag nu efter all om och men får min försäkring igenom.
Priset för min 1080ti va 8490. Idag finns min model billigast på komplett för 9500 dock ej i lager

Enligt villkoren ska jag få 100% ersättning om skadan skett inom två år.

Får jag utbetalt 8490kr minus självrisken? Har aldrig utnyttjat en drulle försäkring förut

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ldarax:

Alla försäkringsbolag kräver att en godkänd firma gör en felsökning på hela datorn så att du inte senare "kommer på" att det nog är fel på moderkortet också till exempel.
Du måste där emot inte låta firman byta delar utan kan göra det själv om du meddelar försäkringsbolaget vad det kommer kosta dig (oftast bra mycket mindre än vad firman ska ha).
Har gjort detta på alla mina åskskadade datorer genom åren.

Jag har byggt datorer i över 30 år. Jobbar inte med det.
En kollega på jobbet som har LF behövde inte lämna in datorn. Han kollade själv och jag gjorde en felsökning. Det visade sig när jag testade han PSU att den hade korstlutit hela hans dator. Allt förutom ram och mekaniska diskar hade gått åt skogen.
De lyssnade på honom. Betalade ut pengarna och jag byggde en ny åt honom.
Krånglet de håller på med är löjligt.
Testa kortet i en annan burk duk. Se så att inte PCI slottet där kortet sitter är rökt också. För då är det moderkort och Gpu som är körd.

Tack och hej

Skickades från m.sweclockers.com