Permalänk
Inofficiell ambassadör

Köptips sportig vardagsbil

Inom det närmsta året blir det dags att byta bil. Jag letar efter något roligt att köra men som fortfarande ska kunna tjänstgöra som vardagsbil därmed förekommer vissa kompromisser. Jag har redan börjat titta på "the usual suspects" i den här klassen. D.v.s. Audi S5, BMW 340i/335i. Det verkar även gå bra att klämma in en BMW M3, men frågan är om inte driftkostnaderna tar död på en... Men tar gärna emot tips på något annorlunda också. Föredrar råd från personer som faktiskt upplevt bilen de pratar om.

Självklart kan denna fråga ställas på bilforum också. Men jag gillar att hämta in preferenser från bredare grupper

Förutsättningar/krav:
*Max 500 tkr
*Max 5 år gammal
*Max 10 000 mil
*Ej diesel
*4 dörrar
*Helst inte kombi
*Bra ljudkomfort = skön att åka långt i. Stötig fjädring går däremot bra, det är jag van vid
*Minst 420L bagage
*"Rolig att köra" väger tyngre än hög effekt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

du har inte funderat på en Honda civic Type R FK8? Extremt rolig bil för pengarna!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk

Subaru Wrx borde passa alla dina krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Xyborg:

MB C63 AMG borde väl gå att klämma in

Permalänk
Avstängd

Det där med körglädje är ju lite subjektivt.

Du har ju direktören som du kanske kan slinka in under 500tkr där du får förstklassig komfort:

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_540_i_xDrive_M_Sport_340...

Med lite mjukvara på denna så har du 400 kusar.

Annars just körglädjemässigt i Sverige, oavsett vad man tycker skulle jag skaffa fyrhjulsdrift pga väglaget. Jag har 300hk i min Bmw 330E och jag får fan inte grepp när det är torrt ens med rätt feta sulor på.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Adnerhill:

du har inte funderat på en Honda civic Type R FK8? Extremt rolig bil för pengarna!

Skrivet av huricane4:

Subaru Wrx borde passa alla dina krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Båda dessa bilar lockar, men att döma av tester är de jäkligt bullriga om man ska åka 30-40 mil motorväg. Det är synd, för annars checkar de ju faktiskt samtliga kriterier.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Båda dessa bilar lockar, men att döma av tester är de jäkligt bullriga om man ska åka 30-40 mil motorväg. Det är synd, för annars checkar de ju faktiskt samtliga kriterier.

Åk å provkör, tvivlar på att dom är så bullriga så man stör sig på det.
Annars Kia Stinger?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har du tittat på BMW 550, 650 eller Audi S6, S7 eller MB E 500, CLS 500?
Dock större bilar med mindre "svängglädje" men bekvämare vid längre sträckor.

Annars finns ju som sagt S4/S5, C-klass 400 osv.

Permalänk
Medlem

Toyota Aristo, Toyota Chaser, Subaru Impreza STI, Evo 8-10, Mazda RX8 R3

Visa signatur

- Gigabyte Z390M - Gainward RTX 3070Ti - Intel Core i9-9900K@5.0ghz with NZXT X73 360mm AIO - 32GB HyperX Predator/Fury 3200Mhz - 750w +80 Platinum - 500GB WD blue SSD - 512GB Samsung M.2 - 1TB Samsung 970 Evo M.2 -
- HyperX Alloy Elite RGB - HyperX Cloud II Wireless - HyperX Pulsefire Haste - HyperX Fury S XL -
- Acer Nitro XV322UX QHD IPS 270 Hz - AOC CQ32G1 -
- Svive Altair Gaming Desk - Svive Gemini DarkGrey Gamingchair -

Permalänk
Medlem

Golf GTI eller R? Mycket körglädje med DSG-lådan..

Visa signatur

*Har en dator. Den är okej, men inte värd att skryta över... ;)

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag titta på BMW 440i. Både i Coupe och Gran Coupe versioner.
GC om du vill ha lite mer och enklare bagageutrymme.
Sitter själv idag på en 530d kombi och funderar allvarligt på att byta till en 440i GC då den blir mindre och ser snyggare ut. Barnen är i princip vuxna så behöver ingen kombi längre.
Finns en 440i xdrive GC i segeltorp för ca 490' med 0 mil på mätaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Jaguar XFR, sjukt bra kombination av sport och komfort. Sjukt snygg och ganska mycket ovanligare än BMW 335/340i

https://www.blocket.se/lund/Jaguar_XFR_Senaste_faceliften__51...

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Skoda Octavia RS.
Skoda får mycket skit av svenskar men helt ärligt gör de riktigt bra bilar, speciellt senaste 5 åren har kvaliteten ökat enormt. Köper du sedan-modellen får du otroligt mycket lastutrymme i bagageluckan, du kan utan problem sitta 2st vuxna män i baksätet utan att benen eller huvudet tar i och sedan har du en sportig vardagsbil på 220-245 hästkrafter. Vill du ha mer driv i bilen lämnar du in den, optimerar och får runt 300 hästar utan att du behöver röra ett finger under motorhuven.

Finns både manuell eller med 6vxl DSG-automatlåda med paddlar vid ratten för att kunna växla manuellt om du vill.

Nu är jag färgad i frågan men köpte en candy white RS från 2015 och är sjukt nöjd med den som vardagsbil. Du får en beggad som gått runt 3000 mil för ungefär 190 000kr.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av huricane4:

Åk å provkör, tvivlar på att dom är så bullriga så man stör sig på det.
Annars Kia Stinger?

Skickades från m.sweclockers.com

Njae, men stingern ska vi absolut kolla närmare på. Jag har dock suttit i andra Kias, och de är ju bara för skräpiga sett till inredningskvaliteten. Men Stingern kanske gör att man glömmer det om körkänslan kan övertyga tillräckligt.

Skrivet av ImTheMeaN:

Toyota Aristo, Toyota Chaser, Subaru Impreza STI, Evo 8-10, Mazda RX8 R3

Chasern är ju alldeles för gammal. Och Ariston är alltså en Lexus GS? Den bilen är ju ett brutalt sömnpiller. Impreza och Evo går bort. De duger inte på längre bilfärder. Hade jag haft plats för två bilar så hade de kanske funkat. RX8 är för opraktisk till vardags.

Skrivet av loffis:

Personligen skulle jag titta på BMW 440i. Både i Coupe och Gran Coupe versioner.
GC om du vill ha lite mer och enklare bagageutrymme.
Sitter själv idag på en 530d kombi och funderar allvarligt på att byta till en 440i GC då den blir mindre och ser snyggare ut. Barnen är i princip vuxna så behöver ingen kombi längre.
Finns en 440i xdrive GC i segeltorp för ca 490' med 0 mil på mätaren.

Det här kan vara något faktiskt! Hade helt förbisett att 4-serien finns som Gran Coupé! Den vanliga tvådörrars går bort. Det måste vara fyradörrars.

Skrivet av vargeEEEEn:

Jaguar XFR, sjukt bra kombination av sport och komfort. Sjukt snygg och ganska mycket ovanligare än BMW 335/340i

https://www.blocket.se/lund/Jaguar_XFR_Senaste_faceliften__51...

Tjae.. kanske. Tål att tittas närmare på!

Skrivet av aakerlind:

Skoda Octavia RS.
Skoda får mycket skit av svenskar men helt ärligt gör de riktigt bra bilar, speciellt senaste 5 åren har kvaliteten ökat enormt. Köper du sedan-modellen får du otroligt mycket lastutrymme i bagageluckan, du kan utan problem sitta 2st vuxna män i baksätet utan att benen eller huvudet tar i och sedan har du en sportig vardagsbil på 220-245 hästkrafter. Vill du ha mer driv i bilen lämnar du in den, optimerar och får runt 300 hästar utan att du behöver röra ett finger under motorhuven.

Finns både manuell eller med 6vxl DSG-automatlåda med paddlar vid ratten för att kunna växla manuellt om du vill.

Nu är jag färgad i frågan men köpte en candy white RS från 2015 och är sjukt nöjd med den som vardagsbil. Du får en beggad som gått runt 3000 mil för ungefär 190 000kr.

Det låter onekligen som en trevlig bil, men endast framhjulsdrift kör att tiden på året den faktiskt är riktigt rolig blir väldigt begränsad.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Volkswagen Arteon är rätt coola

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Några förslag:

Kia Stinger GT
Tror man får mycket kul för pengarna när man droppar märkesprestige Man får en ny för 500k verkar det som, 370 hk. Antagligen jämförelsevis billig i drift.
Tyvärr fattas 40l bagageutrymme jämfört med ditt krav.
https://www.blocket.se/stockholm/Kia_Stinger_3_3_T_GDI_AWD_AT...

Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio
Tickar nog av alla boxar, men är nog ganska dyr i drift. Alternativ till M3.
Hittar ingen runt 500k, men de till salu har gått ~1000 mil och ligger på 600'

Jaguar XE
Finns med 240hk bensin eller i en S-version med 340 hk V6
Lastar 455 liter tror jag det stod.
https://www.blocket.se/goteborg/Jaguar_XE_S_V6_P340_81910268....

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xyborg:

Tjae.. kanske. Tål att tittas närmare på!

Tro mig, du vill vara den här personen

Skämt åsido, det är verkligen fantastiska bilar. Jag och min far har haft ganska många Jaguarer genom åren och har nu senast en F-Type V6s som är helt skogstokig att köra. Jag har ägt ett gäng BMW's också (Pendlar fortfarande med en) men de är så himla vanliga att ingen höjer på ögonbrynen även om du har en av de vassare versionerna.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk

Vet inte hur stort bagageutrymme och så det är men jag skulle tittat närmare på Alfa Romeo Giulia. Den har fått väldigt bra recensioner och är inte så vanlig!
tror du kan få ett exemplar från 17 med mindre än 2000 mil på mätaren för din budget, alltså nästan ny.

Visa signatur

{Streacom F12C} {Asus Rampage Formula IV} {Intel I7 4930K} {G.Skill Trident X 2400 Cl 10 4X4 GB} {Evga 970 ACX} {Corsair AX1200i} {Dark Rock TF} {1,2 TB SSD} {6 TB HDD }

Permalänk
Medlem

Härliga planer, sitter själv med samma tankar med slutar oftast vid tankar då jag har för svårt att bestämma mig och att jag blir för snål. Jag har ägt en BMW 545 -03 i 10 år och den är helt underbar. V8 med 330hk låter ljuvligt och BMW levererar toppklass.
Driftkostnaden har givetvis varit ett återkommande problem, dels vid den höga bensinkostnaden (blandad 1,1) samt den höga reparationskostnaden som kommer med stora motorer och mycket elektronik. Jag vet inte om jag har fått något måndagsexemplar men jag har lagt ut mer än 150k på reparationer under denna tid, utöver normal service och bruksslitage av tex bromsar och däck.

Den ända bilen som cirkulerar i mina planer är BMW M5 F10.
https://www.blocket.se/stockholm/Bmw_m5_4_4_v8_dct_560hk_sv_s...

Väljer man att importera från Tyskland får man fler valmöjligheter gällande färg av inredning och utrustning samt några årsmodeller upp. Facelift (LCI) kom -14 med bla en betydligt snyggare ratt. Annan utrustning som är önskvärt från min sida är soft-close dörrar och rattvärme. Dessa bilar kommer annars fullsmetade.
Jag skulle aldrig köpa en bil utan Head-Up display!
Dock är försäkringen jobbig, ca 14k med maxad självrisk (Man 31 småstad)

Ja jag kan vara vinklad av mina år som BMW ägare men finns anledningar!

Visa signatur

i7 7700k + Kraken X62 : ASUS STRIX Z270F : G.Skill Trident Z 2x8gb 3200MHz : ASUS R9 290X DirectCU II : Samsung 850 250gb : EVGA SuperNOVA 750 G2 : NZXT S340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av huricane4:

Subaru Wrx borde passa alla dina krav?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xyborg:

Båda dessa bilar lockar, men att döma av tester är de jäkligt bullriga om man ska åka 30-40 mil motorväg. Det är synd, för annars checkar de ju faktiskt samtliga kriterier.

Iofs var det en 2001a men de är väl i stort sätt samma mellan 00-07.

Körde 100 mil tur och retur till Sthlm förra vintern med dubbdäck på. Aldrig igen, efter 50 mil var mina öron ett med vägen och jag hade nog inte ens hört telefonen om den hade ringt då mina öron var ur funktion

Men den uppfyller ju alla andra kriterier Roligaste bilen jag ägt!

De nyare 2014+ kanske är tystare. Men BMW är väl rätt svårslagna enligt dina krav.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS X HERO | Intel Core i7 8700K @4.8GHz | ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB STRIX GAMING OC | 16GB DDR4 G.Skill Trident Z @4133Mhz | Corsair H150i PRO | Corsair Crystal 570X

Permalänk
Medlem

Släng ett öga på bmw M140i och stick gärna iväg och provkör en, tror inte du hittar något annat alternativ sett till kostnad/nöje. Med fällda säten sväljer bilen även väldigt mycket och jag kan rekommendera att kika på Joe Achiles kanal på youtube som kör en sådan till vardags

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae, men stingern ska vi absolut kolla närmare på. Jag har dock suttit i andra Kias, och de är ju bara för skräpiga sett till inredningskvaliteten. Men Stingern kanske gör att man glömmer det om körkänslan kan övertyga tillräckligt.

Chasern är ju alldeles för gammal. Och Ariston är alltså en Lexus GS? Den bilen är ju ett brutalt sömnpiller. Impreza och Evo går bort. De duger inte på längre bilfärder. Hade jag haft plats för två bilar så hade de kanske funkat. RX8 är för opraktisk till vardags.

Det här kan vara något faktiskt! Hade helt förbisett att 4-serien finns som Gran Coupé! Den vanliga tvådörrars går bort. Det måste vara fyradörrars.

Tjae.. kanske. Tål att tittas närmare på!

Det låter onekligen som en trevlig bil, men endast framhjulsdrift kör att tiden på året den faktiskt är riktigt rolig blir väldigt begränsad.

Den finns väl även med fyrhjulsdrift vad jag känner till?
(Fyrhjulsdrift är guld värt ja, kör själv en Scout..)

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Skrivet av Xyborg:

Det låter onekligen som en trevlig bil, men endast framhjulsdrift kör att tiden på året den faktiskt är riktigt rolig blir väldigt begränsad.

Du har Skoda Superb också med 4x4. Ett tips är att åka till närmsta VAG-handlare och provkör ett par Audi (som du var inne på) och sen VW och Skoda. Slipper du sitta hemma och undra

Permalänk
Medlem

BMW 3 eller 4a hade jag nog undvikt nu p.g.a att den nya 3an strax kommer, annars är 340/440i en intressant bil i din prisklass.

540i G30 som länkats längre upp i tråden tycker jag är ett bra val. Väldigt komfortabel bil, relativt sportig, grymt snygg! Dock saknar dessa bilarna den riktiga sportiga känslan man får av en riktig M/AMG/S/RS bil. G30an är rätt stor och tung vilket känns i kurvorna jämfört med en 3 serie. Dock får man inte samma komfort i 3an och skillnaden interiört mellan gamla 3an och nya 5an är väldigt stor.

Om du prioriterar sport före interiör och komfort, då är det M3 som gäller (komforten är dock helt OK i en M3a).

Permalänk
Medlem

Om du inte har riktigt brottom så kan Tesla Model 3 vara aktuellt.

Permalänk
Medlem

Är det av någon särskild anledning man inte vill ha kombi?

Jag fattar ju om man inte tycker en specifik bil/modell inte är snygg. Men menar man alltså egentligen att man inte vill ha en ful bil?

Viktfördelning och köregenskaper tror jag inte är en faktor längre, om man inte fyller bagageutrymmet såklart.

Eller är det bara jag som har missat vad som gör kombi sämre på något?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit en Golf R mk7, runt 2015, går att hitta en fin för runt 300k med låga mil. Verkar hålla ett mycket bra andrahandsvärde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcm:

Det där med körglädje är ju lite subjektivt.

Du har ju direktören som du kanske kan slinka in under 500tkr där du får förstklassig komfort:

https://www.blocket.se/stockholm/BMW_540_i_xDrive_M_Sport_340...

Med lite mjukvara på denna så har du 400 kusar.

Annars just körglädjemässigt i Sverige, oavsett vad man tycker skulle jag skaffa fyrhjulsdrift pga väglaget. Jag har 300hk i min Bmw 330E och jag får fan inte grepp när det är torrt ens med rätt feta sulor på.

Du får det låta som en positiv grej att din 330 e släpper. Det kan bero på flertalet saker, ett axplock:
BMWs pissiga punkteringsfria sulor.
Skitkass mönster på däcken.
Du vet fortfarande inte vad gaskontroll är.
Du gasar max från låg fart, vilket gör att även den tröttaste bil spinner lite.

On-topic:
BMW M550 är det jäkla bra priser på mht vad du får. Strax under en M5, en inte alls med samma kostnader, varken i inköp eller drift.
Hade jag inte haft tjänstebil hade jag ägt en sådan.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem

Audi S7 skulle jag ju välja om jag skulle få in det i dessa specificationer.

Permalänk
Medlem

Försök hitta en begagnad Mercedes-Benz CLS 450 4Matic Coupé AMG,
Grymt skön komfort och riktigt rolig på vägarna.
Gick en på auktion för 505k här om dagen.
Här kan du läsa lite om den : https://www.automobilemag.com/news/2019-mercedes-benz-cls-450...

Men kolla effter 1018 års modell för att klara ekonomin.