AMD håller evenemanget "New Horizon" 6 november – kan handla om Zen 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Mjo men även om den passar fysiskt i moderkortet finns det någon information från AMD som säger att Zen2 kommer att funka i nuvarande moderkort med BIOS-uppdatering?

Tror inte AMD kommer att göra en Intel där man måste byta moderkort för varje/varannan ny CPU

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vad jag såg i ett klipp på tuben så var dock inte 13% inklusive spelprestanda som fortfarande är okänt tror jag? men hoppas kan man ju göra.

Och det är fortfarande engineering sample, Ryzen gick igenom X antal engineering samples innan dem fick fram den slutliga produkten. klockfrekvenser är inte satta i sten än heller och med tanke på hur små kretsarna är måste Yeilds vara bra för om dom kan trycka ut en Vega krets på 7nm som är 3 gånger som stor med okej yeilds så måste Zen 2 chippen rulla ut fort som FN.

Skrivet av Mindboggle:

Mjo men även om den passar fysiskt i moderkortet finns det någon information från AMD som säger att Zen2 kommer att funka i nuvarande moderkort med BIOS-uppdatering?

Nuvarande moderkort kommer funka fram tills Zen 3 är det tänkt, Zen 5 kommer introducera stöd för DDR5 är det tänk så först då kommer man att även behöva köpa nytt moderkort.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Han kanske tänker att varje fanboy redan prisar zen2 över skyarna. Tex ”kommer definitivt bli en 3700x” eller ”min nästa rigg kmr nog ha en zen2” osv. Innan ens lanseringen är runt hörnet och det kommit lekas. Varenda AMD fanboy dräglar ju så fort en artikel om AMD dyker upp och spyr över allt som har med Intel att göra.

Med andra ord kanske förväntningarna kommer överstiga det rimliga = besvikelse. Men jag gissar bara.

Du menar PRECIS samma sak som de som föredrar Intel gjort i varje tråd om Intels 9-gen?
"Det blir en 9900k!" eller varför inte klassikern "Kanske dags att byta ut min 2600k"...

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Medlem

Tycker snarare det känns som Intel mjölkar ur det sista de har innan hammaren landar. Jag hoppas på allvar de får smaka på konkurrens likt Athlon 64 (utan fulspel). Det behövs å det grövsta. AMD är värd all framgång de når efter fulspelet i början av 2000-talet och vi konsumenter är värd en reel uppgradering. Håller AMD tråden är 4670K den sista Intelproppen jag köper.

Skrivet av AMD-FX:

Tror inte AMD kommer att göra en Intel där man måste byta moderkort för varje/varannan ny CPU

Ingen utom Intel fanboys tror det.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Vill att Amd ska visa upp en Gpu som kan konkurrera mot 2080Ti, men har extremt låga förhoppningar att det sker.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Vill att Amd ska visa upp en Gpu som kan konkurrera mot 2080Ti, men har extremt låga förhoppningar att det sker.

Det tror inte jag heller. Däremot tror jag på GTX 2070-prestanda för omkring halva priset. Extrem tur vore om det skulle visa sig ännu bättre än så, men det återstår att se.

För alla troll som tror att 7nm ska floppa så kan jag meddela att det är en fysiologisk omöjlighet. Och de som är oroliga att strömförsörjningen inte skulle räcka till för dagens moderkort så är det högst osannolikt om de nu inte dubblar antalet kärnor från idag och skrämmer upp klockfrekvenserna enormt. Det tror jag skulle vara en strategisk dumdristighet att maximera antalet kärnor för vad som går att klämma in på 7nm redan från scratch, så det lär inte hända i första taget. Vad som däremot kan komma att flaska är minneshanteringen på dagens moderkort. I takt med att vi närmar oss DDR5 så kommer nog standardiserade minneshastigheter att öka sakta men säkert fram till dess att övergången till DDR5 kommer ge en obefintlig prestandaboost till en början. Så jag kan tänka mig att nyare moderkort kommer kunna hantera DDR4 i 4000Mhz och över det utan problem på kommande chipsets från AMD, medan de med B350 moderkort kanske stannar runt 3000Mhz-sträcket. Ju snabbare processorer desto större nytta av snabbare minnen. Cpu:er idag skulle däremot inte dra någon nytta av minnen i typ 4000-5000Mhz, undantaget APU:er möjligen, men det är en annan femma.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton89:

Du menar PRECIS samma sak som de som föredrar Intel gjort i varje tråd om Intels 9-gen?
"Det blir en 9900k!" eller varför inte klassikern "Kanske dags att byta ut min 2600k"...

Oh I see what you did there...

Sjukt konstruktivt inlägg. Men hur som, jag är varken pro Intel eller AMD. Jag bryr mig inte speciellt mycket om företagen. Jag köper det jag köper utifrån behov och budget. Vissa här ser det som en vinst att stöd-köpa AMD, inte köpa något av någon tillverkare för att ta någon egenpåhittad moralisk highground eller köper baserat på vilket företag de tycker mest om. Folk som gör det, eller säger att de gör det är ju förlorare själva i slutändan.

Men jag måste ändå säga att jag tycker Intel-skaran av fanboys tenderar att vara lite mer sansade, konstruktiva och vettiga. De kan oftast säga något i stil med ”Intel ger dig bättre spelprestanda men om din budget ser ut sådär kanske 2600x är bäst för dig”. Men AMD fanboys blir typ på riktigt kränkta och upprörda om man skulle rekommendera Intel kanske för någon som vill maxa CSGO eller bara spelar i 1080p och har en okej budget och kan inte tänka sig något annat argument än prestanda per krona - även om personen i fråga inte har en tight budget eller bryr sig om att köpa det mest prisvärda.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

@tilted0113: Jo det är många som inte kan skilja på "bäst prestanda" och vad som ger "mest prestanda per krona".
Jag är glad att jag inte sitter i en situation där jag måste köpa ny dator. Jag hade nämligen köpt Ryzen 5 2600 men hade stört mig lite på att inte kunna låsa frameraten till 250fps i quake champions, vilket typ är det enda spelet jag bryr mig om cpu-prestanda i. I övriga titlar nöjer jag mig med 30-60fps typ beroende på gameplay. Men det är en smäll jag hade kunnat leva med eftersom jag inte livnär mig på mitt spelande.

En speldator är ju ändå en "leksak", och jag har svårt att motivera priser uppåt 15.000-20.000:- för menlöst tidsdödande vilket spelande faktiskt är. Nåt man gör för att slippa ta tag i sitt liv. hah

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har blivit allt mer intresserad av AMDs processorer på sistone. Är det någon som sitter på UW(3440x1440) eller 4K som har erfarenhet av Intel och AMD? Vad jag lyckats läsa mig till så tolkar jag det som att det inte är någon större skillnad i så pass höga upplösningar, därför verkar AMD ett attraktivt alternativ (för gaming huvudsakligen alltså).

Räkna med att även lägre klockade AMD kommer knappa in på Intels högre klockade men med lite färre kärnor. Nya spel går åt att nyttja fler kärnor istället för att som äldre vara berende av en snabb renderingstråd. Det har redan börjat märkas, men spelutvecklare är något sega i och med att det tar ett tag innan det finns tillräckligt mycket spelriggar med massa kärnor så de kan sälja.

AMD's 1700 har varit ruskigt billig och det tror jag är helt medvetet för de använder den processorn för att snabba på anpassningen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

@tilted0113: Jo det är många som inte kan skilja på "bäst prestanda" och vad som ger "mest prestanda per krona".
Jag är glad att jag inte sitter i en situation där jag måste köpa ny dator. Jag hade nämligen köpt Ryzen 5 2600 men hade stört mig lite på att inte kunna låsa frameraten till 250fps i quake champions, vilket typ är det enda spelet jag bryr mig om cpu-prestanda i. I övriga titlar nöjer jag mig med 30-60fps typ beroende på gameplay. Men det är en smäll jag hade kunnat leva med eftersom jag inte livnär mig på mitt spelande.

En speldator är ju ändå en "leksak", och jag har svårt att motivera priser uppåt 15.000-20.000:- för menlöst tidsdödande vilket spelande faktiskt är. Nåt man gör för att slippa ta tag i sitt liv. hah

Jo du har ju förmågan att väga olika fördelar mot nackdelar baserat på fakta samt ett analytiskt och konsekvenstänk. Tänk om alla hade det?!

Haha sista stycket kan jag hålla med om delvis. Å ena sidan bidrar spelande inte till något viktigt i livet (som viktiga saker som jobb, kärlek, osv) men å andra sidan finns det aspekter till det som hobby, underhållning och så vidare. Allt handlar om vad man själv har för gränser. 10.000kr betyder inte samma sak för dig som för mig eller någon annan.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Jo du har ju förmågan att väga olika fördelar mot nackdelar baserat på fakta samt ett analytiskt och konsekvenstänk. Tänk om alla hade det?!

Haha sista stycket kan jag hålla med om delvis. Å ena sidan bidrar spelande inte till något viktigt i livet (som viktiga saker som jobb, kärlek, osv) men å andra sidan finns det aspekter till det som hobby, underhållning och så vidare. Allt handlar om vad man själv har för gränser. 10.000kr betyder inte samma sak för dig som för mig eller någon annan.

Nä det är helt sant. När jag var yngre la jag mer pengar på hårdvara. Nu tycker jag det är roligare med pris/prestanda-perspektivet som entusiast. Första generationens ryzen var jag inte alls imponerad av... Andra generationen är helt okey och good enough för många om man ser till just pris/prestanda. Skulle däremot inte kalla det guds gåva till mänskligheten som vissa tycks anse.
Man måste vara medveten att prestandan just i spel inte är mycket bättre än första generationens ringbus om man nu klockar båda plattformarna till max. Om vi får se en ökning av IPC och uppåt 5Ghz med samma prissättning som idag så kommer intel tvingas sänka sina priser också, sen får man ju se vad som är bäst då. Men faktum är att intel verkligen gått all in med i9 9900K. Mer går det inte att kräma ur 14nm. Så de får lägga på ett kol med 10nm.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nä det är helt sant. När jag var yngre la jag mer pengar på hårdvara. Nu tycker jag det är roligare med pris/prestanda-perspektivet som entusiast. Första generationens ryzen var jag inte alls imponerad av... Andra generationen är helt okey och good enough för många om man ser till just pris/prestanda. Skulle däremot inte kalla det guds gåva till mänskligheten som vissa tycks anse.
Man måste vara medveten att prestandan just i spel inte är mycket bättre än första generationens ringbus om man nu klockar båda plattformarna till max. Om vi får se en ökning av IPC och uppåt 5Ghz med samma prissättning som idag så kommer intel tvingas sänka sina priser också, sen får man ju se vad som är bäst då. Men faktum är att intel verkligen gått all in med i9 9900K. Mer går det inte att kräma ur 14nm. Så de får lägga på ett kol med 10nm.

Håller med om att det är intressanta tider på CPU marknaden. Konkurrens är bara bra. Personligen bryr jag mig inte om vem som är bäst - bara det finns variation och alternativ. Det är både helt sjukt och dåligt för oss konsumenter att ett bolag dominerat på CPU sidan och ett på GPU sidan.

AMD har ett gyllene tillfälle att på allvar ta rejäl plats från Intel med Zen2. Hoppas att de lyckas. Jag tror tyvärr däremot inte att AMD kommer gå om Intel i spelprestanda med Zen2 (men de kommer säkerligen närma sig ytterligare - bara de inte får Intelhybris och kommer med en galen prissättning) och Intels nästa generation kommer återigen segmentera deras dominanta plats. Pessimist som jag är...

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Jag väntar på rimliga priser på grafikkort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hade gärna sett en ryzen 2700x uppföljare med samma 8 core 16 thread fast med högre klock..
Undrar när i 2019 de tänkt släppa konsument versionerna då jag går i köptankar till min nya rigg just nu. Men kan vänta 3-4 månader men helst inte längre

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hade gärna sett en ryzen 2700x uppföljare med samma 8 core 16 thread fast med högre klock..
Undrar när i 2019 de tänkt släppa konsument versionerna då jag går i köptankar till min nya rigg just nu. Men kan vänta 3-4 månader men helst inte längre

Skickades från m.sweclockers.com

Både ryzen 1000 och ryzen 2000 kom på våren typ april så gissar på samma period för zen 2. Men kan tänka mig vi vet mer på tisdag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tilted0113:

Han kanske tänker att varje fanboy redan prisar zen2 över skyarna. Tex ”kommer definitivt bli en 3700x” eller ”min nästa rigg kmr nog ha en zen2” osv. Innan ens lanseringen är runt hörnet och det kommit lekas. Varenda AMD fanboy dräglar ju så fort en artikel om AMD dyker upp och spyr över allt som har med Intel att göra.

Med andra ord kanske förväntningarna kommer överstiga det rimliga = besvikelse. Men jag gissar bara.

Bitter för att de inte skriver "9900K"?

Oberoende så är det väl inte så konstigt att folk skriver detta? De kanske har väntat på Zen 2? De kanske känner behov av att uppgradera? Att kalla någon fanboys pga. detta är ganska omoget på gränsen till trollfasoner.

Skrivet av Defender:

Vill att Amd ska visa upp en Gpu som kan konkurrera mot 2080Ti, men har extremt låga förhoppningar att det sker.

Varför? Man vinner inget på att ha prestandatronen utan det handlar om att ha bäst PR och bra kort i mainstreamsegmenten (De segment som är mest lukrativa). Prestandatronen är bara ett fåtal som köper kort för. Inte ens här på Sweclockers är det direkt många som sitter på ett RTX 2080Ti.

Skrivet av tilted0113:

Oh I see what you did there...

Sjukt konstruktivt inlägg. Men hur som, jag är varken pro Intel eller AMD. Jag bryr mig inte speciellt mycket om företagen. Jag köper det jag köper utifrån behov och budget. Vissa här ser det som en vinst att stöd-köpa AMD, inte köpa något av någon tillverkare för att ta någon egenpåhittad moralisk highground eller köper baserat på vilket företag de tycker mest om. Folk som gör det, eller säger att de gör det är ju förlorare själva i slutändan.

Men jag måste ändå säga att jag tycker Intel-skaran av fanboys tenderar att vara lite mer sansade, konstruktiva och vettiga. De kan oftast säga något i stil med ”Intel ger dig bättre spelprestanda men om din budget ser ut sådär kanske 2600x är bäst för dig”. Men AMD fanboys blir typ på riktigt kränkta och upprörda om man skulle rekommendera Intel kanske för någon som vill maxa CSGO eller bara spelar i 1080p och har en okej budget och kan inte tänka sig något annat argument än prestanda per krona - även om personen i fråga inte har en tight budget eller bryr sig om att köpa det mest prisvärda.

För din kommentar var ju högst konstruktiv. Kasta inte sten i glashus hörde du. Och nej. Intel-skaran är inte mer sansade, konstruktiva eller vettiga. De är exakt på samma nivå som "AMD fanboys". Alltså raka motsatsen till det du påstår eftersom det annars vore en oxymoron. Sedan är det inte ironiskt att du verkar bete dig exakt som du påstår att fanboys gör? Alltså att du känner dig kränkt nog att behöva kalla folk fanboys för att de skriver att de vill köpa en Zen 2?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

De är exakt på samma nivå som "AMD fanboys".

Frågan är om det finns så många AMD fanboys om det snarare inte är så att många är anti Intel (cpu), Nvidia, Samsung (vid minne), Apple, Microsoft etc?

Att de är anti dessa företag betyder inte att de är så stort fan av något annat bolag. Det företagen ovanför har gemensamt är att de har så stor del av marknaden så de styr och ställer, bara höjer priser utan att komma med något nytt.
Nu har anti Microsoft minskat, då gemene person inte lägger ut så mycket pengar och Apple har ej monopol mer än produkter till deras eget operativsystem.

Jag tycker det är intressant när Intel börjar sälja deras externa grafikkort för då kommer anti intel personer vara glada att Nvidia får konkurrens.

Jag själv är ingen förespråkare att ett ledande företag ska börja prisdumpa för att krossa konkurrenter, utan när AMD inte klarar av att göra "bra högpresterande" grafikkort så blir Nvidias såna grafikkort dyra.
*edit*
Detta med att vi inte är fanboy syns tydligt på mobilsidan. Vi som inte gillar iOS brukar inte precis hellre älska Andoid, som enligt mig är någon j-vla dritt och jag kan köra nästan vad som helst istället. Nästan vad som helst sträcker sig dock inte så långt som iOS. Problemet mindre operativsystem att det andra ska ha bankid, busskort och andra vanliga appar.

-Det jag mest ogillar med Android är hel idiotisk säkerhetstänk till att börja med, appar på google play tillåts göra mycket dumt i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Både ryzen 1000 och ryzen 2000 kom på våren typ april så gissar på samma period för zen 2. Men kan tänka mig vi vet mer på tisdag.

Ahh just det. April... Mhmm lång tid att vara utan processor. Kanske skulle köpa en billig kanske 1700x och sen bara byta ut den när 3700x kommer..
Men ja får hålla sig till tisdag för mer information (förhoppningsvis)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luciphear:

Har blivit allt mer intresserad av AMDs processorer på sistone. Är det någon som sitter på UW(3440x1440) eller 4K som har erfarenhet av Intel och AMD? Vad jag lyckats läsa mig till så tolkar jag det som att det inte är någon större skillnad i så pass höga upplösningar, därför verkar AMD ett attraktivt alternativ (för gaming huvudsakligen alltså).

Det stämmer bra, i 4K har Intel bara en försumbart liten prestandafördel - i ett av testerna av i9 9900K så framkom det att den bara ger i genomsnitt 2% högre fps än Ryzen 2700X, med ett RTX 2080 Ti.

Jag har spelat i 4K i flera år och har just fått hem ett RTX 2080 Ti (som äntligen kan ersätta mina GTX 1080 i SLI). Kommer högst troligt fortsätta köra med min Ryzen 1800X, då cpu:n som sagt spelar väldigt liten roll i 4K, så får jag se vad Ryzen 2 har att komma med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Frågan är om det finns så många AMD fanboys om det snarare inte är så att många är anti Intel (cpu), Nvidia, Samsung (vid minne), Apple, Microsoft etc?

Att de är anti dessa företag betyder inte att de är så stort fan av något annat bolag. Det företagen ovanför har gemensamt är att de har så stor del av marknaden så de styr och ställer, bara höjer priser utan att komma med något nytt.
Nu har anti Microsoft minskat, då gemene person inte lägger ut så mycket pengar och Apple har ej monopol mer än produkter till deras eget operativsystem.

Jag tycker det är intressant när Intel börjar sälja deras externa grafikkort för då kommer anti intel personer vara glada att Nvidia får konkurrens.

Jag själv är ingen förespråkare att ett ledande företag ska börja prisdumpa för att krossa konkurrenter, utan när AMD inte klarar av att göra "bra högpresterande" grafikkort så blir Nvidias såna grafikkort dyra.
*edit*
Detta med att vi inte är fanboy syns tydligt på mobilsidan. Vi som inte gillar iOS brukar inte precis hellre älska Andoid, som enligt mig är någon j-vla dritt och jag kan köra nästan vad som helst istället. Nästan vad som helst sträcker sig dock inte så långt som iOS. Problemet mindre operativsystem att det andra ska ha bankid, busskort och andra vanliga appar.

-Det jag mest ogillar med Android är hel idiotisk säkerhetstänk till att börja med, appar på google play tillåts göra mycket dumt i onödan.

Nu pratar jag iof. inte om personer som är kritiska mot ett märke som sedan felaktigt blir anklagade för fanboyism utan nu pratar jag om dessa diehard fanboys som inte klarar av att man kritiserar X märke eller klarar av att ett annat märke går bra. Jag pratar om dessa som går in i trådar som handlar om t.ex. AMD och skriver hur kass alla deras produkter är helt utan orsak. Personligen köper jag det som jag anser är värt baserad på behov oberoende av märke men jag är inte så naiv att jag tror att X märke på något skulle vara felfria.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Det stämmer bra, i 4K har Intel bara en försumbart liten prestandafördel - i ett av testerna av i9 9900K så framkom det att den bara ger i genomsnitt 2% högre fps än Ryzen 2700X, med ett RTX 2080 Ti.

Jag har spelat i 4K i flera år och har just fått hem ett RTX 2080 Ti (som äntligen kan ersätta mina GTX 1080 i SLI). Kommer högst troligt fortsätta köra med min Ryzen 1800X, då cpu:n som sagt spelar väldigt liten roll i 4K, så får jag se vad Ryzen 2 har att komma med.

Fast med bättre Gpus så kommer Cpun åter spela en större roll.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Datavetare
Skrivet av backfeed:

Det stämmer bra, i 4K har Intel bara en försumbart liten prestandafördel - i ett av testerna av i9 9900K så framkom det att den bara ger i genomsnitt 2% högre fps än Ryzen 2700X, med ett RTX 2080 Ti.

Jag har spelat i 4K i flera år och har just fått hem ett RTX 2080 Ti (som äntligen kan ersätta mina GTX 1080 i SLI). Kommer högst troligt fortsätta köra med min Ryzen 1800X, då cpu:n som sagt spelar väldigt liten roll i 4K, så får jag se vad Ryzen 2 har att komma med.

Minsta skillnaden i SweC 4k tester var väl ändå 4 %? Även 4 % är i.o.f.s. också försumbart, tycker personligen att allt under 10 % skillnad är inom den nivå där extremt få skulle kunna märka något i ett blindtest.

Ingen poäng för 1800X ägare att uppgradera till 2700X om man kör 4k i "ultra", inte ens med ett 2080Ti. SweC tester visar en fördel på 3 % (spann 1-6 %) i genomsnittlig FPS och 7 % (spann 4-9 %) i lägsta FPS.

Skulle dock inte kalla skillnaden mot Intel i lägsta FPS för helt försumbar (värt att notera är att 9700K och 9900K har <1 % skillnad både i lägsta och genomsnittlig FPS i 4k, så där är skillnaden på alla sätt totalt irrelevant)

  • 9900K vs 2700X: avg 6 % (spann 4-8 %), min 14 % (spann 5-23 %)

  • 9900K vs 1800X: avg 9 % (spann 6-13 %), min 21 % (spann 12-30 %)

  • 9600K vs 2700X: avg 5 % (spann 3-8 %), min 7 % (spann 0-16 %)

  • 9600K vs 1800X: avg 8 % (spann 5-12 %), min 14 % (spann 7-22 %)

Angående New Horizon: hoppas verkligen på information om mikroarkitektur i Zen2.

Rykten pekar allt mer på att AMD kommer separerar server-designen och desktop-designen långt mer i Zen2 jämfört med vad som är fallet nu. Hoppas dessa rykten är sanna, visade sig att Intel borde gjort den splitt man gjorde mellan server och desktop långt tidigare då kraven på dessa två segment har divergerat rejält senaste 10-15 åren.

"Risken" är väl att New Horizon bara handlar om serverdelen, då kvarstår frågetecknet om och i så fall hur mycket desktop Zen2 skiljer sig från Epyc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Fast med bättre Gpus så kommer Cpun åter spela en större roll.

Jepp, men jag pratar om nuläget (där 2080 Ti är det bästa). Framtiden är flyktig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Minsta skillnaden i SweC 4k tester var väl ändå 4 %? Även 4 % är i.o.f.s. också försumbart, tycker personligen att allt under 10 % skillnad är inom den nivå där extremt få skulle kunna märka något i ett blindtest.

Det varierar från test till test (det jag specifikt syftade på minns jag tyvärr inte vilket det var; kan ha varit Gamers Nexus, Hardware Unboxed, JayZ2Cents, TechPowerUp eller någon annan - det var inte något jag räknade fram själv utan det var en del av slutsatserna och det fastnade i minnet). Men en ensiffrig procentsats tror jag att de flesta test är överens om.

Skrivet av Yoshman:

Ingen poäng för 1800X ägare att uppgradera till 2700X om man kör 4k i "ultra", inte ens med ett 2080Ti. SweC tester visar en fördel på 3 % (spann 1-6 %) i genomsnittlig FPS och 7 % (spann 4-9 %) i lägsta FPS.

Precis, jag kör 4K i "ultra" (på en 60 Hz-skärm) så därför kommer jag troligen åtminstone vänta på Zen 2 (så länge som inte sambons gamla burk dör, för då får hon ta min nuvarande och då köper jag antagligen ett 2700X till mig själv).

Skrivet av Yoshman:

Skulle dock inte kalla skillnaden mot Intel i lägsta FPS för helt försumbar (värt att notera är att 9700K och 9900K har <1 % skillnad både i lägsta och genomsnittlig FPS i 4k, så där är skillnaden på alla sätt totalt irrelevant)

  • 9900K vs 2700X: avg 6 % (spann 4-8 %), min 14 % (spann 5-23 %)

  • 9900K vs 1800X: avg 9 % (spann 6-13 %), min 21 % (spann 12-30 %)

  • 9600K vs 2700X: avg 5 % (spann 3-8 %), min 7 % (spann 0-16 %)

  • 9600K vs 1800X: avg 8 % (spann 5-12 %), min 14 % (spann 7-22 %)

Det är så sant, när det gäller min-fps så är skillnaden inte försumbar.

Skrivet av Yoshman:

Angående New Horizon: hoppas verkligen på information om mikroarkitektur i Zen2.

Rykten pekar allt mer på att AMD kommer separerar server-designen och desktop-designen långt mer i Zen2 jämfört med vad som är fallet nu. Hoppas dessa rykten är sanna, visade sig att Intel borde gjort den splitt man gjorde mellan server och desktop långt tidigare då kraven på dessa två segment har divergerat rejält senaste 10-15 åren.

"Risken" är väl att New Horizon bara handlar om serverdelen, då kvarstår frågetecknet om och i så fall hur mycket desktop Zen2 skiljer sig från Epyc.

Ja, det ska bli spännande att se hur Zen 2 blir, helt klart!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken tid det kommer vara och kommer det streamas?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Någon som vet vilken tid det kommer vara och kommer det streamas?

Bump! När är möget? Edit : Klockan 22:00 Svensk tid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon159643:

Frågan är om det finns så många AMD fanboys om det snarare inte är så att många är anti Intel (cpu), Nvidia, Samsung (vid minne), Apple, Microsoft etc?

svårt att argumentera bort samma prestanda för halva priset (eller liknande) samt stöd för samma cpu AM4 sockel till 2020 som AMD gett oss. En av orsakerna till att jag köpte amd 1600 Ryzen (coolt namn) samt 2600X uppgradering med samma mkort...
och nästa år 3700X vad den nu heter Ryzen 2. Köpte precis ett vega 56 för 4400kr och nvidia hade inget som var bättre.

Är man lite prismedveten och förstår hur prestanda funkar i ens upplevelse så finns det inget bättre alternativ än att köpa AMD prollar och att de sen knallar förbi Intel 2019 med IPC är bara för gott.

Varför köpa dyrare för samma prestanda har jag aldrig förstått

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

@Flopper: eller i P4ans fall varför köpa sämre prestanda för mer pengar.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

@Zipparn Tackar!

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Rykten pekar allt mer på att AMD kommer separerar server-designen och desktop-designen långt mer i Zen2 jämfört med vad som är fallet nu. Hoppas dessa rykten är sanna, visade sig att Intel borde gjort den splitt man gjorde mellan server och desktop långt tidigare då kraven på dessa två segment har divergerat rejält senaste 10-15 åren.

"Risken" är väl att New Horizon bara handlar om serverdelen, då kvarstår frågetecknet om och i så fall hur mycket desktop Zen2 skiljer sig från Epyc.

Du funderar på ryktet om ett 14nm "kontroll-chip" på epyc?
Gjorde samma frågeställning med en polare häromdagen då Epyc ganska säkert kommer vara ett antal core-chip och ett kontroll-chip.
antingen blir det väl en typ av core-chip och två olika kontroll-chip (ett för epyc/TR och ett för Ryzen), eller så blir det två olika Core-chip (ett med inbyggd kontroll-chip för ryzen) och ett kontroll-chip.
Om jag lyckats samla ihop någon info från alla inlägg av dig jag läst så skulle det senare vara att fördra ur ett presanda-perspektiv? Jag gissar att det första skulle vara mer ekonomiskt då det borde vara enklare/billigare att ta fram separata chip för allt, men jag är inte tillräckligt insatt för att kunna säga det säkert...
Ser fram emot eventet och en saftig sammanfattning från Jim (AdoredTV)

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P