Något att tänka på vid köp från Amazon.DE?

Permalänk

Något att tänka på vid köp från Amazon.DE?

De har de allra bästa priserna i princip, oslagbara. Förutom att man ska undvika ¨tredje parts försäljare¨ vad finns det att tänka på?

Läggs det på en extra 50-100 vid tullen för behandling? Några andra kostnader?

Ifall ingen kommer med större röda flaggor måste jag nog köpa denna inom 30min :

https://www.amazon.de/Samsung-MZ-V7E500BW-970-Interne-500GB/d...

Permalänk
Medlem

Tull? Från Tyskland till Sverige? Inte inom EU väl?

Permalänk

Tänkte bara någon mindre kostnad för hantering när det kommer till Sverige. Om inte ens det låter Amazon.DE helt oslagbart. Skippar Cyber monday helt, blir bara amazon för mig

Permalänk
Medlem

Du kan få paketen vid dörren.
Ibland lämnas det, ibland måste det tas emot.

Permalänk

Allt är GALET billigt på amazon DE. Är det verkligen bara det allra bästa som finns men folk helt enkelt inte känner till? Vad är haken? Ska testa iallafall får se hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Allt är GALET billigt på amazon DE. Är det verkligen bara det allra bästa som finns men folk helt enkelt inte känner till? Vad är haken? Ska testa iallafall får se hur det går

Jag vet inte men jag har siktat in mig på 2700x och den är inte mycket billigare.
Sen så är det mycket lättare att hantera ett garantiärende i Sverige än Tyskland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Allt är GALET billigt på amazon DE. Är det verkligen bara det allra bästa som finns men folk helt enkelt inte känner till? Vad är haken? Ska testa iallafall får se hur det går

Visst är amazon bra, men disken ifråga är ju inte speciellt mycket billigare än i Sverige.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Tänkte bara någon mindre kostnad för hantering när det kommer till Sverige. Om inte ens det låter Amazon.DE helt oslagbart. Skippar Cyber monday helt, blir bara amazon för mig

Du får lägga på skillnaden till svensk moms och eventuell växlingsavgift.
Så galet mycket billigare är det inte.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Visst är amazon bra, men disken ifråga är ju inte speciellt mycket billigare än i Sverige.

Mjo har du dels rätt i. 1550 jämfört med 1250. Dock läggs det på rätt snabbt om man ska bygga en dator och allt kostar 200-500kr billigare. Detta var bara ett aktuellt exempel.

Ifall jag skulle bygga en ny PC här och nu t.e.x skulle jag köpt några av dessa saker jag har på min att köpa lista:

Sverige VS Amazon

SSD disken - Spara 300

https://www.amazon.de/Cryorig-micocr-h5-ultimat-CPU-K%C3%BChl...

https://www.amazon.de/Intel-Core-i7-8700-20GHz-Boxed/dp/B0759... - Spara 500kr

https://www.amazon.de/Fractal-Design-Meshify-Solid-Panel/dp/B... - Spara 150kr

https://www.amazon.de/MSI-GTX-Afterburner-4K-optimiert-Grafik... - Spara 200 (jämfört med billigaste 1070 TI som går att hitta)

https://www.amazon.de/Samsung-MZ-76E500B-EU-interne-schwarz/d... - Spara 250kr

https://www.amazon.de/MSI-B450M-PRO-VDH-Micro-ATX-Mainboard/d... - Spara 250kr

Var endast några exempel jag hade här och nu, skulle sparat 1800kr på direkten. Ser ut som att jag slutar köpa från Sverige helt faktiskt. Insätt länge att våra typiska elektronik butiker alltid tagit några galna priser för länge. Billigaste 1070 som går att hitta går för 4900kr. Så man måste välja mellan ca 2300kr pris klassen eller 5000 rätt galet

Permalänk
Medlem

@CrepSek69: Är du hög? Förlåt, men ta exemplet Cryorig H5 Ultimate – den kostar 499 / 549 kr i Sverige – så är den lika dyr på Amazon. Momsen är 19 % i Tyskland, men du får betala den svenska på 25 %, banken kommer också ta en växlingsavgift på kanske 1,5 %. Du hamnar på ca 550 kr för kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Mjo har du dels rätt i. 1550 jämfört med 1250. Dock läggs det på rätt snabbt om man ska bygga en dator och allt kostar 200-500kr billigare. Detta var bara ett aktuellt exempel.

Jag får priset 1361 på Amazon, med den långsamma gratis frakten. Jag får 1468kr med den snabbare frakten. Disken finns för 1450 inklusive frakt från Vellinge, och som du själv säger 1550 från andra butiker.

Såklart det går att spara pengar om man köper flera saker, men det känns också drygare att hantera garanti och hur är det med ångerrätt?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Skrivet av Petterk:

@CrepSek69: Är du hög? Förlåt, men ta exemplet Cryorig H5 Ultimate – den kostar 499 / 549 kr i Sverige – så är den lika dyr på Amazon. Momsen är 19 % i Tyskland, men du får betala den svenska på 25 %, banken kommer också ta en växlingsavgift på kanske 1,5 %. Du hamnar på ca 550 kr för kylaren.

Oh, stress skrev. Så det läggs till 6% mer skatt alltså? Var väldigt bra att veta faktiskt. 499+50kr frakt från webhallen. Jämfört med 516kr, så skulle blivit en 34kr's skillnad utan att räkna med skatt och växlings påkostnad som jag inte visste om,

Tillägg på 7.5% var definitivt bra att veta, hade ingen koll på det.

Permalänk
Skrivet av macmann1:

Jag får priset 1361 på Amazon, med den långsamma gratis frakten. Jag får 1468kr med den snabbare frakten. Disken finns för 1450 inklusive frakt från Vellinge, och som du själv säger 1550 från andra butiker.

Såklart det går att spara pengar om man köper flera saker, men det känns också drygare att hantera garanti och hur är det med ångerrätt?

Hmm får 127 euro i checkout, då har de lagt till svenska momsen rätt säkert, för ökar från 120 till 127. Lärde mig om det nyss, det gör definitivt en skillnad. 127 euro to sek på google blev 1310. Inser nu att Vellinge mycket väl kan vara ett pålitligt företag men oftast omedvetet undviker alla små företag utan rescenioner på Prisjakt pga oändlig clickbait/ej faktiskt finns i lager/ bara finns begagnat / visar fel produkt / dålig service / rakt ut bedrägeri. Men det har du helt rätt i skulle kunna få den för 1449 i Sverige från Vällinge.

Så 1310kr vs 1450. Sen den dära 1.5% växlnings kostnaden som jag också nyss lärde mig om så sparar jag ändå ca 140kr. Definitivt mindre men en nice bonus

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att inte använda Amazons valutakonverterare. Gör alltid köpet i Euro. Blir ALLTID billigare då, om du har en någorlunda normal bank.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Oh, stress skrev. Så det läggs till 6% mer skatt alltså? Var väldigt bra att veta faktiskt. 499+50kr frakt från webhallen. Jämfört med 516kr, så skulle blivit en 34kr's skillnad utan att räkna med skatt och växlings påkostnad som jag inte visste om,

Men med dessa extra faktorer som lägger på en del kostnader skulle jag nog tjäna ca 850-1000 ist för 1600. Rätt dugligt ändå

Du måste räkna på vad din bank tar när det gäller valutakurs plus växlingspåslag, alternativt vad Amazon tar. Amazon gör själv valutaväxlingen om du inte väljer annat. Ca 550 kr från Amazon i det här fallet som sagt, Webhallen har fri frakt över 500 kr.

Ersätter du några varor med andra så handlar det inte om de summorna. Finns alltid fall där man kan tjäna, men det gäller med svenska butiker och olika kampanjer här också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Tillägg på 7.5% var definitivt bra att veta, hade ingen koll på det.

Hur räknar du dina procent?

Permalänk
Medlem

Har bara haft ett returärende med Amazon(uk) och de skötte det galant. Bara skicka tillbaka och ny vara med expressfrakt fast jag köpt med långsam frakt.

Amazon lär väl dyka upp i Sverige inom ett år, frågan är om de har lika pressade priser då eller hur det blir. Kan de hålla samma prisnivå så lär vi få se en utslagning på marknaden rätt snabbt bland våra "traditionella" butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

https://www.amazon.de/MSI-GTX-Afterburner-4K-optimiert-Grafik... - Spara 200 (jämfört med billigaste 1070 TI som går att hitta)

Annat exempel, samma kort hittar du för 5189 kr på Proshop. Billigaste 1070 Ti från större butik och i lager jag hittade (på Prisjakt) var ett Inno3D GeForce GTX 1070 Ti Jet för 4815 kr på danska Proshop. Även om Proshop råkar vara danska så betalar de moms i Sverige, har svenskspråkig kundtjänst och följer beslut från ARN samt har gott omdöme på Prisjakt då. Samtidigt finns det billigare 1070 Ti-kort på Amazon, men det billigaste kortet kanske blir 80-90 kr billigare. Större skillnad är det inte.

Permalänk
Medlem

Priserna har börjat jämna ut sig i europa på senare tiden pga. nu är det inte längre möjligt att tyska ÅF kan skingra sig undan skattreglerna vad gäller vid internationell handel, tidigare funkade så att man fick köpa produkter på amazon.de (och andra sidor, Mindfactory, Alternate, DriveCity osv.) med den Tyska skattesatsen på endast 19% men idagsläget är ÅF skyldiga att se till att kunderna som köper från utlandet betalar sin inhemska skattesats (det är ju logiskt när man tänker efter hur tufft det blir annars för ÅF i längden här i norden med betydligt högre moms skatt).

Men amazon har jag bra erfarenhet av, handlar massor därifrån. Bland de trevligaste ställen att handla om man ska handla utomlands, speciellt för allt detdär med att ångra en order (ordern betalas först då den har skickats iväg) eller göra returer osv funkar så bra. (vid retur får du dock stå för fraktkostnaderna eller så gäller det i Finland åtminstone, returnering är endast gratis inom hemlandet)

Frakten med den långsammare varianten brukar ta för mig 5 dagar till Finland, oftast levereras det direkt hem av det lokala transportföretaget som sköter den affärskedjans utomlandspaket. (kvinnan som brukar köra ut paketen känner mig nog bra vid dethär laget och frågade en gång när jag var på jobbet är det okej om jag lämnar vid er lekstuga ifall nån inte är hemma ) Snabbleverans brukar ta 3 dagar för endast några euro till så ibland väljer jag också det. Skillnaden är att med gratisfrakten så står paketet och väntar i amazons lager en liten stund för att det ska bli nån skillnad i leveranstid...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Har bara haft ett returärende med Amazon(uk) och de skötte det galant. Bara skicka tillbaka och ny vara med expressfrakt fast jag köpt med långsam frakt.

Amazon lär väl dyka upp i Sverige inom ett år, frågan är om de har lika pressade priser då eller hur det blir. Kan de hålla samma prisnivå så lär vi få se en utslagning på marknaden rätt snabbt bland våra "traditionella" butiker.

Amazon är trevligt för produkter som har privatkopieringsavgift här, den fördelen försvinner om de etablerar sig på marknaden. Sen lär de inte öppna lager i Sverige, så jag kan inte se att deras position skulle förändras de närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Appropå garantiärenden på Amazon. Jag skulle säga att de är i toppklass där enligt min erfarenhet. Nu har jag inte reklamerar något som ett grafikkort eller skärm men väldigt mycket annat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

jag hade funderingar på att beställa ifrån amazon.de och vid produkten jag tänkte beställa står det" eligible for free shipping" men när jag klickar igenom till sidan jag väljer frakt står det endast standard shipping och en express shipping, okej den hette inte express men nått liknande att det skulle gå snabbare men I hjälp sidorna står det att det borde finnas en FREE shipping knapp man klickar I men jag ser inget sådant alternativ. någon som kan hjälpa? BTW jag har amazon prime också.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Sötast
Skrivet av CrepSek69:

De har de allra bästa priserna i princip, oslagbara. Förutom att man ska undvika ¨tredje parts försäljare¨ vad finns det att tänka på?

Läggs det på en extra 50-100 vid tullen för behandling? Några andra kostnader?

Ifall ingen kommer med större röda flaggor måste jag nog köpa denna inom 30min :

https://www.amazon.de/Samsung-MZ-V7E500BW-970-Interne-500GB/d...

Tips:

Nu 1 129 kr på inet (black friday) fri frakt

Permalänk
Skrivet av Allexz:

Tips:

Nu 1 129 kr på inet (black friday) fri frakt

Plockade upp den direkt från komplett när den släpptes i lördags för samma pris :)!

Permalänk

Har bara gott att säga om Amazon, handlar allt därifrån nuförtiden.
De kanske inte har de billigaste priserna, men det utjämnas av den grymma leveranstiden samt oslagbara kundtjänsten.

Väljer man standard shipping går det lika snabbt att beställa från DE som från Sverige.
Fick som kompensation en gång testa på express shipping, tog 1,5 dag till Sverige från beställning.

Tyvärr fungerar inte Prime i Sverige ännu, men hoppas att det kommer inom en snar framtid.
En Sverige lansering är runt dörren enligt rykten, och då lär svenska e-handlare få det svettigt.

Ser egentligen ingen anledning att beställa från svenska e-handlare längre.

Visa signatur

Fatal1ty FXM 200 Gaming Headset // Corsair Crystal 460X ATX RGB // ASUS B450 TUF Gaming Plus Motherboard // AMD Ryzen 5 2600X //ASUS Geforce GTX 1060 6GB Strix Gaming // Corsair Vengeance 16GB DDR4 RAM // Kingston SSD Now UV400 120GB // CoolerMaster B500 V2 // Zowie XL2411P 144Hz Gaming Monitor // Samsung 27" LCD Monitor // Zowie EC2-A Gaming Mouse // Corsair K65 LUX RGB Mechanical Keyboard // 100/10 Bahnhof Internet Fiber Connection.

Permalänk
Medlem

Någon som kan förklara varför de lägger på 5€ på denna varan:
https://www.amazon.de/gp/product/B072NZ1R8G/ref=oh_aui_detail...

Kostar över 39€ samt skickas av Amazon vad jag kan se.

Hittar inte på sidan om de har chat-support heller

Har 30-dagars Prime

EDIT: de 5€ verkar inte vara shipping men vet inte var de kommer ifrån:

Items: EUR 89,28
Postage & Packing: EUR 5,99
Total: EUR 95,27
Promotion Applied: -EUR 5,99

Permalänk
Medlem

Inte handlat från DE men från Amazon.co.uk flera gånger men senaste tiden är fler och fler varor skeppade från Kina och Japan vilket man får se upp för. Jag gjorde misstaget att köpa ett spel från Japan och fick betala tull och sedan min fru köpte kläder som kom från Kina. Det gäller att kolla att det verkligen är från England. Även när de har engelska eller tyska namn på företaget är de ofta stationerade i Kina.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddyL:

Någon som kan förklara varför de lägger på 5€ på denna varan:
https://www.amazon.de/gp/product/B072NZ1R8G/ref=oh_aui_detail...

Kostar över 39€ samt skickas av Amazon vad jag kan se.

Hittar inte på sidan om de har chat-support heller

Har 30-dagars Prime

EDIT: de 5€ verkar inte vara shipping men vet inte var de kommer ifrån:

Items: EUR 89,28
Postage & Packing: EUR 5,99
Total: EUR 95,27
Promotion Applied: -EUR 5,99

Mellanskillnaden till svensk moms.

Permalänk
Medlem