Min dator bootar inte när jag nyss installerat mitt nya ram minne

Permalänk

Min dator bootar inte när jag nyss installerat mitt nya ram minne

Jag har försökt sätta in mitt nya minne i min dator men fått black screen varje gång (alltså min dator startar men den outputar ingen video signal) jag har testat att sätta in det nya ram minnet i det ram minnes slotten som jag hade den äldre(b2) och det funkar då men så fort jag sätter något av ram minnena i en annan ram slot så bootar inte datorn även när jag återställer cmos så händer ingenting. Hade varit snällt med eran input på vad jag ska göra

Moderkort inköpt 2016 = asus z170-k

Ram minnena jag har i datorn är:

cmk8gx4m1a2400c16 (nya)
CMK8GX4M1A2666C16 (äldre)

båda är corsair vengeance lpx enda skillnaden är att den ena är 2400mhz och den andra är 2666mhz dom har samma cas latency båda är ddr4 och annat.

EDIT: Har updaterat bios och har fortfarande problemet

Permalänk
Medlem

@PcPartHelper: Verkar lite skumt. Borde funka tycker man ju, även om dom då körs i 2400Mhz.
Kollat att du har senaste bios?
https://www.asus.com/se/Motherboards/Z170-K/HelpDesk_BIOS/

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk

@maskeradmannen: kan kolla se om det hjälper tack för tipset

Permalänk

@maskeradmannen: uppdaterade bios och testade igen inget hände så jag återställde cmos men inget hände ändå. Är ganska förvirrad över vad som händer

Permalänk
Medlem
Skrivet av PcPartHelper:

@maskeradmannen: uppdaterade bios och testade igen inget hände så jag återställde cmos men inget hände ändå. Är ganska förvirrad över vad som händer

Trist! Har tyvärr ingen aning. Kanske någon annan har några ideer..

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Rekordmedlem

Har du Intel så är pinnarna i cpusockeln alltid misstänkta till motsatsen är bevisad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Felsök utanför chassit typ på en skärbräda av trä eller något som ej leder ström.
Prova öka spänningen lite på minnena och se om de hjälper kan fungera ibland.

Du har alltså 4st ramstickor du försöker använda nu?

Permalänk

@gabriel15: nej jag har två st jag ska använda eftersom jag hade 1x8gb först och köpte nyss en till eftersom jag tänkte skaffa 32gb totalt senare.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Har du Intel så är pinnarna i cpusockeln alltid misstänkta till motsatsen är bevisad.

Japp jag har Intel jag skulle kunna kolla dom tack för förslaget

Permalänk
Skrivet av gabriel15:

Felsök utanför chassit typ på en skärbräda av trä eller något som ej leder ström.
Prova öka spänningen lite på minnena och se om de hjälper kan fungera ibland.

Du har alltså 4st ramstickor du försöker använda nu?

Ska se om de fixar de tack för förslaget

Permalänk
Skrivet av PcPartHelper:

Jag har försökt sätta in mitt nya minne i min dator men fått black screen varje gång (alltså min dator startar men den outputar ingen video signal) jag har testat att sätta in det nya ram minnet i det ram minnes slotten som jag hade den äldre(b2) och det funkar då men så fort jag sätter något av ram minnena i en annan ram slot så bootar inte datorn även när jag återställer cmos så händer ingenting. Hade varit snällt med eran input på vad jag ska göra

Moderkort inköpt 2016 = asus z170-k

Ram minnena jag har i datorn är:

cmk8gx4m1a2400c16 (nya)
CMK8GX4M1A2666C16 (äldre)

båda är corsair vengeance lpx enda skillnaden är att den ena är 2400mhz och den andra är 2666mhz dom har samma cas latency båda är ddr4 och annat.

EDIT: Har updaterat bios och har fortfarande problemet

Har testat att rengöra socketen med ingen förbättring.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PcPartHelper:

Har testat att rengöra socketen med ingen förbättring.

Du kan ju ha skadat något vid monteringen, ESD eller om du inte satte i minnet rätt, ESD är det inte mycket att göra åt i efterhand men du kan prova att demontera datorn och sätta ihop den igen utifall det är nått som glappar för att du flyttat på nått när du satte i minnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan ju ha skadat något vid monteringen, ESD eller om du inte satte i minnet rätt, ESD är det inte mycket att göra åt i efterhand men du kan prova att demontera datorn och sätta ihop den igen utifall det är nått som glappar för att du flyttat på nått när du satte i minnet.

Jag har gjort de några gånger nu och jag använder att antistatiskt armband när jag jobbar på den. Har nog skadat något bara pga att jag ba skulle sätta ihop den snabbt eller något får kanske ba byta ut moderkortet. Tack för tipset

Skickades från m.sweclockers.com