Hur skulle du inreda min bostad? :) (KBT-anpassning)

Permalänk
Avstängd

Hur skulle du inreda min bostad? :) (KBT-anpassning)

Jag har bott i samma etta typ 5 år nu och har tröttnat på att ha Loftsäng.
Skulle behöva olika människorssyn på hur man kan inreda för att skapa ett HEM!

Rummet är 4,9 x 3.1 meter, ganska lågt i tak (2,5m)
Ena kortväggen är full med fönster och den enda långväggen har två dörrar på dig (kök och hall)
Dvs dom två väggarna är inte så bra att möblera emot.

Vilka möbler hade du använt dig av?
Hur hade du ställt dom osv?

Jag vill att det ska kännas mysigt och praktiskt men ändå se lite inbjudande ut och inte som en ungkarslya xD

Rent teoretiskt kan jag slänga alla möbler jag har och börja om från noll men det känns lite dumt rent ekonomiskt.

Har ett skrivbort som jag gillar 50x150cm sängen som just nu är på lost gillar jag också och kan gärna ha kvar den fast på golvet 200x120cm

Skulle behöva någon praktisk och lite "smal" garderob och gärna någon sorts hylla för alla mina elektronikprylar Kameror osv.

Sakerna får gärna vara lite KBT-anpassade då jag har grova problem med städning och att bädda varje dag osv.

Känner du kanske till någon bra hemsida (forum) där sånt här brukar diskuteras så skriv gärna det så att jag kan söka mig till ett lite mer reelt forum

Som det är nu känns det mest som en lägenhet där jag sover på nätterna och inte som en plats jag vill kalla mitt hem eller visa upp för någon.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Tror det blir enklare ifall du laddar upp lite bilder på din lägenhet idag eller någon form av skiss/planlösning.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | ASUS Strix Z370-F | ASUS Rog Strix 2080 Ti

i7 8700K | Noctua NH D15 | Corsair 32GB/3200MHz/DDR4 | M.2 NVME 1000gb | SSD 250gb + 500gb | Corsair RM750X

Fidelio X2 | Sennheiser HD 58X | Mayflower ARC | Vortex Pok3r | Logitech G Pro Wireless | Asus PG279Q

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle kolla på någon form av "sängskåp" som du kan kränga in din säng i. Som du alltså kan fälla ned när det är dags att slagga, så att du får en säng på golvet som ändå inte tar upp en massa yta på dagen.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Smalt rum och dessutom med säng.

Som jag ser det finns i varje fall bara en plats för sängen - i hörnet längst från fönstren och längs med kortsidan av rummet. Tyvärr blir ventilationen också sämst där, så man vill inte gärna stänga in med rumsdelare heller. I så fall en låg luftig hylla som rumsavdelare.

Alternativt gör man rummet till ett stort lyxigt sovrum bara. Med huvudgavel mitt på fönsterväggen. Fristående sänggavel som går att placera en bit ifrån gardiner/element/fönster.

Jag vill gärna veta dörrarnas mått och avstånd från vägg/fönster/mellan.

Behöver du matbord i rummet?

Har du stationär dator eller pluggar/jobbar hemma så att skrivbord är nödvändigt?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

IKEA kallax kan fungera som rumsdelare och förvaringsmöbel.
Jag skulle undvika öppen förvaring eftersom det skapar extra jobb med att behöva damma och därmed behöva lyfta alla saker.
Så förvara majoriteten av saker i lådor etc. Kallax kan du anpassa och sätta luckor eller lådor där du vill. Då kan du organisera så var sak har sin plats, kameror i en, räkningar i en låda etc.

Så jag skulle satsa på en clean look när det gäller förvaring. För att skapa mer hemkänsla skulle jag satsa på snygga plastblommor, tavlor och lampor.
Kanske sätta upp list för tavlor, det ger möjlighet att snabbt byta ut en tavla.
(IKEA mosslanda)

Svårt när man inte riktigt vet vilka utrymmen du har

Permalänk
Medlem

Generellt
- köp inte allt på en gång, låt det växa fram
- färre möbler/saker får det att se större ut. dessutom lättare att hålla rent
- kom bort from IKEA-mentaliteten aka slit-och-släng, dvs det är så billigt att jag kan köpa nytt nästa år. satsa på kvalitet, tänk att du ska äga något 10 år (minst!).
- grönt är skönt, dvs växter

Permalänk

har själv bott i en liten 44kvm etta, hade fördelen med att ha sovalkov, så underlättade en del.

men det som jag kommit fram till med mina lägenheter är att tänka att saker ska ha mer än en uppgift i en liten lägenhet, för att minimera onödiga saker som tar plats och samlar damm.

Ditt problem med att städa och så ställer därimot till det med att ha en del saker som fungerar dubbelt.

Då det låter som om du skulle vilja kunna känna dig bekväm med att ta med folk dit så skulle jag säga att jobba med städningen, jag hade grejer överallt i min första lägenhet, en liten etta på typ 20kvm, tog en timme att städa pga att det var saker överallt, fanns inte förvaring nog för allt etc.

nu, i min 80kvm lägenhet, delas med två barn och sambo, så går vi med inställningen "10 minuters städning" om vi städar 10 minuter per dag, så håller sig lägenheten ren och städad, istället för att vara tvungen att städa en timme då och då, tar typ några minuter att ställa undan disken, tar oss någon minut eller så att bädda, behöver inte vikas spikrakt med täcken etc, bara snabbt, över med ett överkast och allt ser bra ut etc, om man bara tar den där minuten att plocka undan disken efter middagen så går det inte mycket tid per dag för att diska eller ställa in i diskmaskin etc.

men för att återgå till lägenheten, jag skulle säga att behålla loftsängen, med två anledningar, den ger golvutrymme och för dig blir det lättare då det inte är lika tydligt att den är obäddad.
om du inte redan har det, sätt skrivbordet under, kanske med ett drapperi framför så du kan dra för om om skrivbordet är ostädat när du får gäster.
Väghäng tvn om möjligt, försök få undan så mycket av tv saker (boxar etc) från att de står öppet etc.

som sagts tidigare, växter, om du känner att du inte kommer klara att hålla riktiga växter vid liv (jag får inte röra våra hemma för sambon, jag dödar dem bara) så skaffa snygga fejkade växter, får det att kännas mer hemtrevligt.
och sen tavlor, inte bara afficher som sätts på väggen, utan ordentliga tavlor, har du afficher som du vill ha, rama in dem, ikea har snygga simpla ramar.

tänk alltid att ha så öppet som möjligt så det går fort att damsuga, behöver du flytta massa saker för att damsuga kommer du dra dig för det, men är det bara att plocka fram den, damsuga i fem minuter och så är det klart så kanske det blir lättare.

en matta gör en del för känslan, men tänk på att hitta en lättstädad, så korthårig, ingen ryamatta eller så.

om du har typ fjärrkontroller, handkontrollers etc som alltid ligger framme, se om du kan hitta en liten snygg låda vid soffan som du har dem i, ikea har fickor att hänga på sidan av soffan för fjärrkontroller, annars ett snyggt sideboard med låda att ha grejerna i kanske.

och, tips, ha ett färgtema, blanda inte för mycket färger så det känns ihop slängt, räcker med att kuddarna i soffan har samma färg för att det ska kännas bra.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Förvaring måste finnas! Jag mår dåligt av att ha prylar framme.

Växter är också trevligt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Som det är nu har jag Losftsäng längst upp i högra hörnet utmed kortväggen med Skrivbord under.

Jag har prövat massor med olika möbleringar med olika soffor tv-moduler och matbord men jag får aldrig någon hemtrevlig eller mysig känsla.
Oavsett vilka möbler jag väljer att ha så som Matbord eller Soffa så blir den möbeln bara en avlastningsyta för random saker som behöver läggas någon stans just nu.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

http://i68.tinypic.com/10cqgs9.jpg
Som det är nu har jag Losftsäng längst upp i högra hörnet utmed kortväggen med Skrivbord under.

Jag har prövat massor med olika möbleringar med olika soffor tv-moduler och matbord men jag får aldrig någon hemtrevlig eller mysig känsla.
Oavsett vilka möbler jag väljer att ha så som Matbord eller Soffa så blir den möbeln bara en avlastningsyta för random saker som behöver läggas någon stans just nu.

Problemet är ju det du själv beskriver. Dålig disciplin med att lägga saker på rätt ställen, alternativt för lite plats att förvara, alternativt för mycket prylar. Eller det mest troliga, en kombination av de tre.

Bor man tajt så måste man göra uppoffringar, jag bodde i en etta på 44 kvm och hade dåligt med förvaring så då fick man vara lite kreativ då jag inte ville ha loftsäng. Byggde en ram för sängen som höjde upp den en del och fixade förvaring under efter jag såg något typ Äntligen Hemma eller liknande. I min lilla kokvrå så fixade jag ett miniköksbord där man bara kunde sitta två personer men samtidigt hade tillräckligt med plats för att laga mat. Det räckte, hade man över fler folk fick man sitta i soffan med pizzakartongen/kebaben i knäet

Det viktiga jag gjorde dock var att se till att inte ha saker och kläder liggandes framme där det inte skulle vara saker och kläder. Hade två hurtsar på vardera sida skrivbordet (som ben) för all småförvaring. Köpte ikeas lack vägghyllor ovanför skrivbordet då jag inte kunde ha bokhyllor och hade lådor/backar för saker där. Slängde in två minibyråer i klädkammaren så det visserligen blev väldigt trångt där men det skapade ännu mer förvaring för kläder.

Edit: Kanske är det så att du helt enkelt får skippa matbord i det rummet för att det inte ska bli överbelamrat. Har du inte plats i ditt kök för ett litet bord för två personer där?

Permalänk
Medlem

Hade liknande planlösning i min först lgh på 27kvm, fast inga fönster på kortsidan. Hade garderober och säng på ena kortsidan och skrivbordet på den andra kortsidan. I mitten av rummet blev det två skinnfåtöljer och ett litet men något högre soffbord än vanligt - så fick det även agera matbord - således hamnar det heller inte så mycket skräp här. TVn hamnade på väggen mellan dörröppningarna. Mina instrument - Bas, gitarr och piano och ett par förstärkare fick ta plats utmed fönsterna bakom fåtöljerna.
För lite extra förvaring kan ju säng med lådor under fungera hyfsat.

Kunde väl ha det lite stökigt på skrivbordet emellanåt men i övrigt fanns det inte några utrymmen att lägga grejer på, förutom på golvet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PsyCor:

Edit: Kanske är det så att du helt enkelt får skippa matbord i det rummet för att det inte ska bli överbelamrat. Har du inte plats i ditt kök för ett litet bord för två personer där?

Själva köket har bara yta för stående aktiviteter tyvärr.

När man bor själv blir det mycket att ätande sker vid skrivbordet och om man har vänner över så hamnar man ofta i soffan.
Men det känns väldigt mycket "mognare" att kunna bjuda på mat vid ett fristående bord med riktiga stolar.
Fast samtidigt kanske faktiskt 15kvm är för litet för att kunna erbjuda både soffgrupp och matbord

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Du har inte funderat på att flytta?

Finns gränser för vad smart möblering kan lösa på små ytor.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

http://i68.tinypic.com/10cqgs9.jpg
Som det är nu har jag Losftsäng längst upp i högra hörnet utmed kortväggen med Skrivbord under.

Jag har prövat massor med olika möbleringar med olika soffor tv-moduler och matbord men jag får aldrig någon hemtrevlig eller mysig känsla.
Oavsett vilka möbler jag väljer att ha så som Matbord eller Soffa så blir den möbeln bara en avlastningsyta för random saker som behöver läggas någon stans just nu.

Vad är måtten till dörröppningarna och åt vilket håll går dörrarna?

Frågar igen: Har du särskilda behov när det kommer till skrivbord?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Jag tror mycket av ditt problem att få det hemtrevligt är nog mer i din städning och så än vilka möbler du har, det går att väldigt hemtrevligt med väldigt lite, allt handlar om att få det personligt.

kolla över smarta lösningar för förvaring, och rensa, ha inte för mycket onödigt som inte fyller ett syfte.

som ett tips på bord är ett klaffbord och klaffstolar, har haft det tidigare i en liten lägenhet, så du kan fälla ihop och ställa undan stolarna när du inte behöver dem, och sen dra fram det när du får gäster, har du det ihopfällt när du inte har gäster är det lättare att inte ställa massa saker på det.

men jag tror steg ett för dig är att jobba med städningen, jag vet att det är jobbigt och tar tid, men lyckas du med en del i städningen varje dag, kan vara att hålla soffbordet rent, strunta i resten, jobba med att få in ett moment tills det kommer naturligt att göra, du ställer undan från soffbordet utan att riktigt tänka på det, så lägg till en liten grej till, och räkna med att saker tar tid, ge det några veckor innan du funderar på att lägga till mer i dina dagliga vanor.

eller om det funkar, ha ett städschema, som säger "måndag, tvätten, Tisdag, slänga skräp" etc (baserat på vad som behövs).

Men möbelmässigt.

*Klaffbord
*klaffstolar

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

I och med att rummet är så litet och skall uppfylla många funktioner så hade jag försökt att använda så många av dem till fler funktioner är bara en.
T.ex att kombinera mat och soffgrupp tillsammans, använda datorskärmen som TV, etc.

Om det hade varit mig det gällde hade jag börjat med att sätta upp grunda skåp/hyllor på den bakre kortsidan av rummet, för att skapa förvaring samt bygga "runt" sängen som fått stå parallellt med den, eller ännu hellre integrera sängen i ett horisontellt sängskåp i själva förvaringsväggen.
På väggen mellan dörrarna hade jag monterat TVn med hyllor/skåp runt om för tillbehör samt förvaring.
Mittemot ställt soffa och ett bord för att titta på TV samt äta vid (antingen sittandes på kuddar på golvet, eller ha ett bord som är höj och sänkbart som för att kunna använda klappstolar).

Och längs fönstersidan ställt skrivbordet, dock lagt ner tid på det för att göra en så ren installation som möjligt utan synliga kablar och ha skräp liggande framme runt om kring.

Det hela kan ju kräva att man är lite händig, för vissa av lösningarna kräver nog att man behöver bygga/modifiera vissa möbler själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Själva köket har bara yta för stående aktiviteter tyvärr.

När man bor själv blir det mycket att ätande sker vid skrivbordet och om man har vänner över så hamnar man ofta i soffan.
Men det känns väldigt mycket "mognare" att kunna bjuda på mat vid ett fristående bord med riktiga stolar.
Fast samtidigt kanske faktiskt 15kvm är för litet för att kunna erbjuda både soffgrupp och matbord

Ett väggmonterat utfällbart matbord kanske, så får du det ur vägen när det inte behövs?

Väggmonterad utfällbar säng (som någon annan i tråden också nämnde) kanske också vore något.

Om inte annat har väl IKEA åtminstone förr haft små showrooms i sina butiker med exempel på inredning för väldigt små lägenheter.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Vad är måtten till dörröppningarna och åt vilket håll går dörrarna?

Frågar igen: Har du särskilda behov när det kommer till skrivbord?

Dörröppningarna är 75cm breda, det sitter inga dörrar i utan det är bara hål
Det anser jag att jag har, tillbringar ungefär 90% av min vakna tid online

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

ni är ju alla ute å cyklar, säger bara en sak, BOLLHAV!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Jag bor personligen på 30kvm. Använder en bäddsoffa som säng, för de ovanliga tillfällena då bekanta kommer över

Är inne på att skaffa detta slagbord som matbord själv. Tar väldigt liten yta i ihopfällt läge. Annars blir det någon utfällbar, vägghängd tjossa.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Dörröppningarna är 75cm breda, det sitter inga dörrar i utan det är bara hål
Det anser jag att jag har, tillbringar ungefär 90% av min vakna tid online

Ok! Jag undrade också hur långt det är till dörröppningarna från "rummets hörn".

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Känns som att det är förvaring och kanske någon form av möbel där du kan lägga allt "skit" på som behövs?

kanske flytta på loft sängen mellan dörrarna, om det går, kanske går att modifiera den och ha en soffa under och tv på väggen mittemot?

köpa en mindre säng att sova i? loftsäng för barn?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Igelkott:

Ok! Jag undrade också hur långt det är till dörröppningarna från "rummets hörn".

Oh jag förstår 20cm ganska exakt

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem

Kolla malelivingspace på reddit för inspiration.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-O11 Dynamic - Motherboard: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI - CPU: AMD Ryzen 5 3600 - GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phantom 10G - RAM: G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL18 Trident Z Neo - PSU: Corsair RM750X - SSD: Kingston A2000 1TB

Permalänk
Medlem

Okej här är mina förslag (utom inbördes ordning)

- Testa klaffbord med två stolar vid fönstret
- Testa utan soffbord, testa istället med mindre bord vid sidan/sidorna om soffan
- Välj varma kvalitetsmaterial på trista objekt såsom skrivbord, tv-bänk, kontorsstol
- Använd inte centrerad ljuskälla i rummet utan förflytta ut mot väggarna. (Ej plafond i taket)
- Max en möbel av spånskivematerial med vit folie
- Inget sladdtrassel förutom där det går att dölja 100%
- En sväng med trasa varje dag och torka av bord

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Avstängd

Egentligen skulle jag vilja göra mig av med min stationära dator och bara ha en Laptop för då skulle jag spara väldigt mycket plats.
Tyvärr så är ju Laptops så fruktansvärt dåliga jämfört med stationära
Förstår inte alls såna där hipsters som lever med enbart en MacBook Air och ändå både klarar av att ha ett Liv och ett kreativt Jobb.

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Skrivet av PTSD:

http://i68.tinypic.com/10cqgs9.jpg
Som det är nu har jag Losftsäng längst upp i högra hörnet utmed kortväggen med Skrivbord under.

Jag har prövat massor med olika möbleringar med olika soffor tv-moduler och matbord men jag får aldrig någon hemtrevlig eller mysig känsla.
Oavsett vilka möbler jag väljer att ha så som Matbord eller Soffa så blir den möbeln bara en avlastningsyta för random saker som behöver läggas någon stans just nu.

Brukar du ha folk över så det behövs plats för gäster och extra sovplats? Samma med dambesök, eller räcker det med en 90säng? Eller är ett delmål med detta att kunna husera det i framtiden?
Jag har ett par idéer jag tänkte skissa ner i paint när jag är vid datorn ikväll.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Du har inte funderat på att flytta?

Finns gränser för vad smart möblering kan lösa på små ytor.

Om det inte varit för att jag hade ett förstahandshyreskontrakt i Stockholm så hade jag flyttat för flera år sedan.
Problemet nu är att jag liksom vet att om jag ger upp det här kontraktet och skaffar något större i en avlägsen förort så kommer jag troligtvis aldrig mer ha råd att bo där jag bor just nu

Hyresmarknaden är ett lotteri i den här stan och drar man en vinstlott så släpper man den sen ogärna

Målet är att bo här tills jag har råd att köpa hus
(typ 10 år till).

Visa signatur

Jag stavar som en kratta och jag vet det, jag lovar att jag gör mitt yttersta för att det ska bli rätt varje gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Om det inte varit för att jag hade ett förstahandshyreskontrakt i Stockholm så hade jag flyttat för flera år sedan.
Problemet nu är att jag liksom vet att om jag ger upp det här kontraktet och skaffar något större i en avlägsen förort så kommer jag troligtvis aldrig mer ha råd att bo där jag bor just nu

Hyresmarknaden är ett lotteri i den här stan och drar man en vinstlott så släpper man den sen ogärna

Målet är att bo här tills jag har råd att köpa hus
(typ 10 år till).

Om det rör sig om så lång tid är det värt att investera. Kanske anlita någon arkitekt/inredare och en grym inredningssnickare.

Räkna med att kök och hall också behöver tas med i helhetsbilden och kanske förändras (i den mån det går i en hyresrätt).

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av PTSD:

Om det inte varit för att jag hade ett förstahandshyreskontrakt i Stockholm så hade jag flyttat för flera år sedan.
Problemet nu är att jag liksom vet att om jag ger upp det här kontraktet och skaffar något större i en avlägsen förort så kommer jag troligtvis aldrig mer ha råd att bo där jag bor just nu

Hyresmarknaden är ett lotteri i den här stan och drar man en vinstlott så släpper man den sen ogärna

Målet är att bo här tills jag har råd att köpa hus
(typ 10 år till).

Går det inte att jaga hyresvärden och försöka byta till större lägenhet i området?
Kanske inte funkar så i stockholm?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."