Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@PatrickP: Har du betalat via Paypal kan du begära pengarna tillbaka från de. Paypal har köparskydd som gäller för varor som inte kommer fram exempelvis.

Tyvärr har jag inte betalat via Paypal. Du verkar ju ha bra koll på sånt här, har jag verkligen noll rättigheter i ett sånt här fall? Säg att paketet aldrig kommer fram till avsändaren, har jag rätt att få pengarna tillbaka eller vilka rättigheter har jag egentligen?

Och om paketet kommer fram till avsändaren, har PostNord då något form av lagkrav att betala alla kostnader för att få det levererat till mig eftersom det är de som har haft tekniska problem och misslyckats med att skicka ut avi:er till mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Tyvärr har jag inte betalat via Paypal. Du verkar ju ha bra koll på sånt här, har jag verkligen noll rättigheter i ett sånt här fall? Säg att paketet aldrig kommer fram till avsändaren, har jag rätt att få pengarna tillbaka eller vilka rättigheter har jag egentligen?

Och om paketet kommer fram till avsändaren, har PostNord då något form av lagkrav att betala alla kostnader för att få det levererat till mig eftersom det är de som har haft tekniska problem och misslyckats med att skicka ut avi:er till mig?

Ja, förutom att gå till rätten i staterna så står du ju utan skydd. Möjligen att du kan reklamera korttransaktionen hos banken/kortutgivaren.

USPS Priority Mail International är dock försäkrat upp till 200 USD minst, så säljaren lär väl få försändelsen ersatt om den inte hittas. First Class är inte försäkrat dock.

PostNord har bara skyldigheter gentemot USPS och har i princip inget att göra med försäkringar som avsändaren tecknat. USPS vill säkert veta att det var PostNords fel dock. Avsändaren har bara USPS som motpart, så det är dit han ska vända sig för att leta reda på paketet, för att lämna in försäkringsanspråk, eller för att ordna ny frakt av den felaktigt returnerade varan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Riktigt sjukt. Vi kan inte fortsätta hålla ett så bakåtsträvande bolag ansvarigt för postgången. Globaliseringen är ett faktum, tro det eller ej, och det är riktigt jävla efterblivet att försöka motarbeta det.

Jag förstår inte vad du och liknande skribenter snackar om. PostNord är inte en myndighet. >Tullverket< är en myndighet, och PostNord har en skyldighet att lyda dem. Det verkar tydligt, för mig iaf., att beslutet kommer från Tullverket.

(Jag har inte läst tråden.)

Permalänk
Medlem

Uppdatering kring ärendet med PostNord.. Igår fick jag reda på att paketet äntligen hade kommit tillbaka till avsändaren i USA efter att PostNord hade misslyckats med att skicka ut avi:er till mig och därför skickat tillbaks paketet. Jag fick också reda på att USPS vägrar hjälpa avsändaren och att det därför är jag eller PostNord som kommer behöva betala för ytterligare en frakt (på ca 400 kr). Jag ringde PostNord och förklarade situationen. De berättade att de beklagar att jag aldrig har fått några avi:er men påpekade att det är mottagarens ansvar att hämta upp paketet, oavsett om han har blivit meddelad eller inte (hur man ska kunna hämta ut ett paket man inte vet väntar på en kunde han inte svara på.. Han sa bara att trots jag inte har blivit meddelad är mitt ansvar att hämta ut det). Jag frågade om vem det är som har ansvaret för att skicka ut och leverera avi:erna. Svaret blev att tyvärr finns det ingen som har ansvaret för det.

Jag frågade honom vad jag kan göra om jag betalar dessa 400 kr och paketet ännu en gång inte lyckas levereras till mig. Då sa han i princip att tyvärr kan man inte förvänta sig att få sitt paket, och att jag isåfall ska behöva betala för ytterligare en frakt. PostNord vägrar alltså helt ta ansvar för sina misstag, vilket gör att jag som kund i detta fallet får betala för ytterligare en frakt…

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Varför reklamerar du inte köpet? Varför pratar du ens med PostNord? Du är inte kunden i det här fallet. Avsändaren är inte ens kund hos PostNord. Låter som kundtjänstpersonalen tror du har låtit det ligga hos ombud, men i verkligheten har paketet inte blivit importerat, och det går inte att importera något utan information från speditören. Vad skickas det som för 400 kr som inte har försäkringar? Vad skulle det kosta att skicka med DHL för den delen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceder_78:

Suck. Har ett paket som inkom till postnord den 15/9. Fortfarande inte fått nåt meddelande om att betala in nåt och ringde då idag för att höra hur lång tid det kan ta.. Troligen hela veckan och efter jag betalat in avgiften så kunde det ta "upp till" 14 dagar att få det skickat..

Makalöst att ett paket som tog 2 dar att ta sig kina -> sverige ska ta 20+ dagar att ta sig inom sverige... Postnord i sitt esse

Jag beställde en pryl från Australien den 20e juli, betalade avgifterna i slutet på augusti och fick hem det andra veckan i oktober. Jag har inget emot det faktiskt, så länge man får varan och den inte är kritisk, och är det kritiskt handlar man inte från utlandet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@PatrickP: Varför reklamerar du inte köpet? Varför pratar du ens med PostNord? Du är inte kunden i det här fallet. Avsändaren är inte ens kund hos PostNord. Låter som kundtjänstpersonalen tror du har låtit det ligga hos ombud, men i verkligheten har paketet inte blivit importerat, och det går inte att importera något utan information från speditören. Vad skickas det som för 400 kr som inte har försäkringar? Vad skulle det kosta att skicka med DHL för den delen?

Hej, tack för ditt svar!
Situationen är tyvärr lite komplicerad. Till att börja med är det så att jag gjorde en beställning på 20 st handgjorda varor enligt min specifikation, varav endast 14 av de 20 varorna tillverkades rätt (jag fick alltså 6 st varor som var utanför min specifikation första gången). Jag påpekade detta för säljaren och han gick tillslut med att tillverka 6 st nya varor enligt min ursprungliga specifikation och skicka dem till mig (kostnadsfritt). Det är dessa 6 varor som PostNord har missat att leverera. Säljaren har alltså redan gått back på denna affären. Vidare är det så att han är ett enmansföretag som gör sjukt grymma produkter och jag ser helst inte att han går back ännu mer när han faktiskt tillslut har gjort 100% rätt för sig.
Jag beställer bara från nätet ca 1 gång vartannat år, och det är alltså enbart av den här säljaren jag beställer varor, så jag har alltså varit en ”stamkund” hos honom i många år och eftersom jag beställer så sällan från nätet har jag ärligt talat ingen koll på mina skyldigheter och/eller rättigheter.

Du sa själv att förutom att gå till rätten i staterna så står jag utan skydd. Jag tänker inte gå till rätten i staterna för något sånt här. Jag vill inte heller belasta säljaren ännu mer, åtminstone inte när både han, jag och USPS har gjort allt rätt medan PostNord har tabbat sig. Moraliskt sätt borde väl de flesta hålla med om att PostNord både stå för det när det är de som har tabbat sig? Att det ska gå ut ekonomiskt för säljaren eller köparen tycker jag är helt galet.

Nej, kundtjänstpersonalen tror inte att jag har låtit det ligga, alla jag har pratat med har varit väl införstådda att jag inte har fått mina avi:er som jag skulle ha fått.
När du säger ”men i verkligheten har paketet inte blivit importerat, och det går inte att importera något utan information från speditören.”, vad menar du då? Paketet har legat i min närbutik i två veckor medan de har väntat på att jag ska betala tull, moms etc. De har misslyckats med att skicka ut avi:er, vilket har gjort att jag inte har haft någon aning om att paketet har varit i Sverige.

”Vad skickas det som för 400 kr som inte har försäkringar? Vad skulle det kosta att skicka med DHL för den delen?” Tyvärr har jag ingen aning vad det kostar att skicka med DHL och jag har inte heller någon aning om det är försäkrat. Jag vet bara att det är så mycket det kostar enligt säljaren.

Permalänk
Medlem

@PatrickP: PostNord har inte med saken att göra här faktiskt. Avsändaren har bara ett avtal med USPS och eventuell försäkring är inte något som hänger på mottagande speditör. PostNord har inte försäkrat försändelsen, och är helt enkelt inte motparten för avsändaren. Din motpart är avsändaren. Sen som sagt, Priority Mail International är försäkrat till minst 200 USD (om varorna är värda detta), First-Class Mail International är oförsäkrat. Sen att du tar en risk om du köper något som fraktas oförsäkrat är inte konstigt, men USPS Priority Mail International är bland de billigaste sätten att skicka och är försäkrat.

Paketet ska ha legat på tullagret i Örebro, men vilket som så är det inte importerat fören du betalat importmomsen och PostNord importdeklarerat försändelsen. Försändelsen har aldrig övergått till fri omsättning. Vid privatimport via PostNord har du 14 dagar på dig från avisering att betala moms och eventuell tull, inte från att det anländer till PostNord eller ombud.

Är det något du verkligen vill ha är det väl bara att betala, det är mot säljaren du ställer krav vilket som. Har han inte skrivit varuvärdet kan det såklart bli problem med försäkringar. Du har ju gått med på säljarens villkor och kan inte lägga ansvaret på någon annan tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@PatrickP: PostNord har inte med saken att göra här faktiskt. Avsändaren har bara ett avtal med USPS och eventuell försäkring är inte något som hänger på mottagande speditör. PostNord har inte försäkrat försändelsen, och är helt enkelt inte motparten för avsändaren. Din motpart är avsändaren. Sen som sagt, Priority Mail International är försäkrat till minst 200 USD (om varorna är värda detta), First-Class Mail International är oförsäkrat. Sen att du tar en risk om du köper något som fraktas oförsäkrat är inte konstigt, men USPS Priority Mail International är bland de billigaste sätten att skicka och är försäkrat.

Paketet ska ha legat på tullagret i Örebro, men vilket som så är det inte importerat fören du betalat importmomsen och PostNord importdeklarerat försändelsen. Försändelsen har aldrig övergått till fri omsättning. Vid privatimport via PostNord har du 14 dagar på dig från avisering att betala moms och eventuell tull, inte från att det anländer till PostNord eller ombud.

Är det något du verkligen vill ha är det väl bara att betala, det är mot säljaren du ställer krav vilket som. Har han inte skrivit varuvärdet kan det såklart bli problem med försäkringar. Du har ju gått med på säljarens villkor och kan inte lägga ansvaret på någon annan tyvärr.

Nej, jag har börjat förstå att PostNord inte har med saken att göra (eller åtminstone att det lagligt sett är så). Sedan tycker jag fortfarande att moraliskt sett borde PostNord stå för det då de är de enda som har gjort fel. Att någon annan (jag i detta fallet) får stå för PostNords misstag verkar dock vara "standard" om jag har förstått hela den här situationen rätt.

Nej, paketet har inte legat på tullagret i Örebro, utan alla har sagt till mig att det har legat i min närbutik 200 meter från där jag bor. Förra gången (när mina 14 st korrekta varor kom fram) fick jag en avi i brevlådan och betalade moms och tull på plats när jag hämtade ut paketet i min närbutik. Det hävdar att detsamma borde ha skett denna gången, bara det att de har misslyckats med att skicka ut avi:er samt påminnelseavi:er.

När du säger "Försändelsen har aldrig övergått till fri omsättning." så förstår jag tyvärr inte vad du menar. Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nej, jag har börjat förstå att PostNord inte har med saken att göra (eller åtminstone att det lagligt sett är så). Sedan tycker jag fortfarande att moraliskt sett borde PostNord stå för det då de är de enda som har gjort fel. Att någon annan (jag i detta fallet) får stå för PostNords misstag verkar dock vara "standard" om jag har förstått hela den här situationen rätt.

Det samma gäller det motsatta, om du skickar försäkrat med PostNord till Bpost i Nederländerna och Bpost gör fel och t.ex. tappar bort försändelsen är det fortfarande PostNord som får stå för notan. Det är så avtalsrätt och försäkringar fungerar.

Permalänk
Medlem

En till uppdatering kring ärendet med PostNord ifall någon bryr sig och/eller är i en liknande situation. Eftersom den senaste kundservicemedarbetaren på PostNord sa åt mig att testa att reklamera fraktkostnaden på PostNords hemsida valde jag att testa det (han sa dock att det inte kommer leda till något, eftersom PostNord inte tar ansvar för tekniska fel eller utdelandet av avi:er). Förvånansvärt nog fick jag svar från en kundservicemedarbetare att de har valt att reklamera fraktkostnaden åt mig och att jag bara skulle skriva in mina uppgifter samt bifoga fakturan så de kan bekräfta fraktkostnaden. Så nu har jag fått tillbaka pengarna och har betalat säljaren för ytterligare en frakt. Förhoppningsvis kommer paketet fram den här gången!

Så om någon annan har liknande problem med PostNord så går det uppenbarligen att få tillbaka pengar, även om det egentligen är avsändaren man ska vända sig till.

Permalänk
Medlem

Det är spännande att det blev helt jävla mögsvårt att leverera fram försändelser så fort man tog ut en avgift. Jag har nu två gånger betalat införselavgift och sen inte fått försändelsen. Jag får då höra från postnord att jag ska prata med avsändaren. Hur fan ska avsändaren rå för hur postnords hantering sköts?!?!?!?! Det står klart och tydligt att försändelsen nått sverige...och det brukar gå snabbt...sen när det kommer fram till sverige så tar det om man har tur att få något hela vägen...flera veckor.

Om man slapp att betala någon införselavgift innan man ser paketet på avhämtningsställe så skulle det bli bättre. Vem fan vill betala två gånger för något som sen inte kommer fram?! Jävla mögsabotage.

Som vanligt när något funkar väldigt bra till en början så ska det försämras av några jävla klåpare. Jag har inga problem att man tar betalt...men se då fan till att mottagaren får försändelsen och var inte så jävla nonchalant när det inte sker. Postnord får vara hur självgoda dom själv vill och slå sig för bröstet. Jag har inte fått det jag betala för och dom tar själva ingen jävla ansvar för sitt usla sätt att hantera skiten.

Resultatet är säkert det som eftersträvas...att folk ska sluta beställa över huvud taget. Just nu är det ju bara lotto hela skiten...för mig i alla fall.

Jag har redan för länge sedan slutat att ens titta åt ebay-beställningar av uppenbara skäl.

Förra året i oktober eller november beställde jag 2st spänningsmätare. 4 försök har avsändaren fått på sig att få fram varorna till mig. Jag har ännu inte fått någon vara men fått samma svar varje gång som jag påpekat läget. Precis som jag ska göra. Varje gång så säger avsändaren att dom skickar ett nytt paket..4ggr!!! Jag kan ge mig fan på att det har nått sverige varje gång men sen "fastnat".

Jag är så jävla spyless på skiten att jag blir så klen av att tänka på det. Det har som blivit den nya normen att vart annat paket ska försvinna...I den bästa av världar.

Som ett brev på posten...kommer ni ihåg det talesättet? Snacka om förlegat och totalt felaktigt.

You had one job!

Jag måste bara tillägga. Jag jobbar själv på et företag som tillverkar varor som kunder köper. Tänk om vi har haft samma inställning mot våra kunder. Då jävlar kan jag berätta att jag skulle få leta nytt jobb rätt omgående för att vi hade konkat inom ett år.

Fy fan...man kan bli bitter för mindre...

Tänk om postnord kunde ändra slogan...Du får varan först sen betalar du...haha vilken jävla skämt!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

en snabb fråga; blir det någon tull/moms om jag köper varor för ca 20 000 kr från ett annat land INOM EU, dvs i samma beställning? är det något max belopp som gäller? tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdAm25:

en snabb fråga; blir det någon tull/moms om jag köper varor för ca 20 000 kr från ett annat land INOM EU, dvs i samma beställning? är det något max belopp som gäller? tacksam för svar

du betalar svensk moms på allt du importerar oavsett belopp
det är säljaren inom EU som lägger på den summan på totalen(den summa du ser på deras hemsida är oftast det priset + det landets moms, om det inte finns en inställning som lägger på svensk moms på totalen)
sedan är ju momsen olika beroende på produkt men oftast 25%

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är spännande att det blev helt jävla mögsvårt att leverera fram försändelser så fort man tog ut en avgift. Jag har nu två gånger betalat införselavgift och sen inte fått försändelsen. Jag får då höra från postnord att jag ska prata med avsändaren. Hur fan ska avsändaren rå för hur postnords hantering sköts?!?!?!?! Det står klart och tydligt att försändelsen nått sverige...och det brukar gå snabbt...sen när det kommer fram till sverige så tar det om man har tur att få något hela vägen...flera veckor.

Om man slapp att betala någon införselavgift innan man ser paketet på avhämtningsställe så skulle det bli bättre. Vem fan vill betala två gånger för något som sen inte kommer fram?! Jävla mögsabotage.

Som vanligt när något funkar väldigt bra till en början så ska det försämras av några jävla klåpare. Jag har inga problem att man tar betalt...men se då fan till att mottagaren får försändelsen och var inte så jävla nonchalant när det inte sker. Postnord får vara hur självgoda dom själv vill och slå sig för bröstet. Jag har inte fått det jag betala för och dom tar själva ingen jävla ansvar för sitt usla sätt att hantera skiten.

Resultatet är säkert det som eftersträvas...att folk ska sluta beställa över huvud taget. Just nu är det ju bara lotto hela skiten...för mig i alla fall.

Jag har redan för länge sedan slutat att ens titta åt ebay-beställningar av uppenbara skäl.

Förra året i oktober eller november beställde jag 2st spänningsmätare. 4 försök har avsändaren fått på sig att få fram varorna till mig. Jag har ännu inte fått någon vara men fått samma svar varje gång som jag påpekat läget. Precis som jag ska göra. Varje gång så säger avsändaren att dom skickar ett nytt paket..4ggr!!! Jag kan ge mig fan på att det har nått sverige varje gång men sen "fastnat".

Jag är så jävla spyless på skiten att jag blir så klen av att tänka på det. Det har som blivit den nya normen att vart annat paket ska försvinna...I den bästa av världar.

Som ett brev på posten...kommer ni ihåg det talesättet? Snacka om förlegat och totalt felaktigt.

You had one job!

Jag måste bara tillägga. Jag jobbar själv på et företag som tillverkar varor som kunder köper. Tänk om vi har haft samma inställning mot våra kunder. Då jävlar kan jag berätta att jag skulle få leta nytt jobb rätt omgående för att vi hade konkat inom ett år.

Fy fan...man kan bli bitter för mindre...

Tänk om postnord kunde ändra slogan...Du får varan först sen betalar du...haha vilken jävla skämt!

Det är precis som dig jag har resonerat ända sedan det började strula för mig men det är alltid någon postnord älskare som ska komma och klanka ned så fort man öppnar truten om det.
Dessutom verkar det ju som att alla paket oavsätt land eller värde anses vara "kinapaket" i postnord ögon, det är riktigt skrattretande sen kan man ju inte hjälpa att vara lite förbannad på all överkonsumtion av skit från wish som svenska folket har bidragit med, importhandel va helt okej innan de förenklade importhandel och alla helt plötslgit handlade skräp från kina.

Faktum är att det hade blivit ramaskri om ett "vanligt" företag behandlade sina kunder på det viset men det är ju tydligen lugnt sålänge det är statligt finansierat, det snålas väl in som fan så att det kan plockas ut pengar till annat skit.

Permalänk
Medlem

Hur ser situationen ut för tillfället vad gäller Banggood och Gearbest? Om man beställer t.ex. en drönare från Kina för 2-3 000 kr.

Är det bara Wish som har specialavtal med Postnord?

Fungerar "Europe direct mail" på Banggood så att de skickar via Nederländerna på ett sätt som undviker moms? Läser olika versioner på detta, svårt att få klarhet. Många skriver att det sker på det viset, men hade varit bra att veta i förväg.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Hur ser situationen ut för tillfället vad gäller Banggood och Gearbest? Om man beställer t.ex. en drönare från Kina för 2-3 000 kr.

Är det bara Wish som har specialavtal med Postnord?

Fungerar "Europe direct mail" på Banggood så att de skickar via Nederländerna på ett sätt som undviker moms? Läser olika versioner på detta, svårt att få klarhet. Många skriver att det sker på det viset, men hade varit bra att veta i förväg.

/hulle.

en stor drönare kan bli svår att få igenom och slippa betala jag vet inte, men jag har beställt mindre grejer som fått plats i min postbox och valde priority direct mail och åkte aldrig på tull från banggood och det gick via postnl ja..

Permalänk
Medlem

Postnord har fortfarande inte fått rätt på sina processer.
Tre veckor efter att mitt kinapaket kommit till sverige och inget har hänt kontaktar jag kundtjänst. De säger att de har returnerat det eftersom jag inte betalat moms/avgift i tid.
Rekordsnabb hantering! Problemet är bara att de glömt att be mig betala.
*suck*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Postnord har fortfarande inte fått rätt på sina processer.
Tre veckor efter att mitt kinapaket kommit till sverige och inget har hänt kontaktar jag kundtjänst. De säger att de har returnerat det eftersom jag inte betalat moms/avgift i tid.
Rekordsnabb hantering! Problemet är bara att de glömt att be mig betala.
*suck*

Har hört en hel del såna fall där varorna helt enkelt skickats tillbaka utan att mottagaren ens fått någon avi om betalning.
Jäkligt lyckat av postnord att inte ens ha kompetens att dela ut sina egna avier i tid!

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Postnord har tydligen implementerat systemet inte bara för paket från Kina. Beställde dbrand skins för ca 200 kr och åkte på avgifter om 105 kr. Så då är det bara att sluta köpa småsaker från utanför EU om man inte vill betala absurt stor procentsats extra.
Nej, inte nytt att betala moms osv. för paket från USA, men i det här fallet blir det 52% höjning.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem

blir ju ändå billigare att importera än att betala fullpris i butik med deras påslag så de 200 blir lätt 400 i butik i svea

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bondus:

Postnord har fortfarande inte fått rätt på sina processer.
Tre veckor efter att mitt kinapaket kommit till sverige och inget har hänt kontaktar jag kundtjänst. De säger att de har returnerat det eftersom jag inte betalat moms/avgift i tid.
Rekordsnabb hantering! Problemet är bara att de glömt att be mig betala.
*suck*

Jag har fått avier som jag betalat sedan har dom tappat bort paketen... Helt otroligt att dom får fortsätta

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 1800x GPU: Asus Strix 1070ti Moderkort: Asus Prime B350 Strix RAM: 32GB @ 2666Hz Chassi: Fractal Design Define R3 Kylare: Noctua D14 HDD: Samsung Vnad 960 256GB, Samsung Evo 850 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daumier:

Postnord har tydligen implementerat systemet inte bara för paket från Kina. Beställde dbrand skins för ca 200 kr och åkte på avgifter om 105 kr. Så då är det bara att sluta köpa småsaker från utanför EU om man inte vill betala absurt stor procentsats extra.
Nej, inte nytt att betala moms osv. för paket från USA, men i det här fallet blir det 52% höjning.

På Amazon betalar man tull och skatt direkt Amazon. Funkar smidigt. Hittills har det inte varit något strul med postnord. Men man vet ju aldrig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nemeboll:

Jag har fått avier som jag betalat sedan har dom tappat bort paketen... Helt otroligt att dom får fortsätta

Skickades från m.sweclockers.com

En lösning kan ju vara att be säljaren använda en annan speditör? Om du har så dåliga erfarenheter menar jag.

Permalänk
Medlem

Köpte en kalender från USA för några veckor sedan. Den skulle gå på:

Kalender - $25
Frakt - $7.75
Totalt: $32.75
312SEK

Tidigare i veckan meddelade postnord att de vill ha 139SEK för att leverera paketet till mig.

Är ju ren BS detta. Hur kan det kosta 139SEK att leverera? Det är typ mer än halva värdet av kalendern. De hade lagt på moms, det kan jag förstå. Gick frakten bara till att frakta i USA?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Köpte en kalender från USA för några veckor sedan. Den skulle gå på:

Kalender - $25
Frakt - $7.75
Totalt: $32.75
312SEK

Tidigare i veckan meddelade postnord att de vill ha 139SEK för att leverera paketet till mig.

Är ju ren BS detta. Hur kan det kosta 139SEK att leverera? Det är typ mer än halva värdet av kalendern. De hade lagt på moms, det kan jag förstå. Gick frakten bara till att frakta i USA?

Jag kan tycka att det är upp till importören (du) att kolla upp vilka kostnader en import innebär.

Antagligen är det den administrativa avgiften för att fastställa moms + moms som du betalar 139 kr för.

Vad frakten du betala för får du kolla med säljaren alt med det fraktbolag som du anlitade.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Otroligt nog så är Sverige en av de få länder som fick igenom undantaget att ta moms och avgift för paket värde under 22 Euro. Det är därför det blir kaos när man handlar från utlandet. Nu måste paketen gå via annat euland typ Nederländerna för att slippa avgiften. Själv har jag slutat helt att handla från Ebay. Blir mer pengar över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Jag kan tycka att det är upp till importören (du) att kolla upp vilka kostnader en import innebär.

Antagligen är det den administrativa avgiften för att fastställa moms + moms som du betalar 139 kr för.

Vad frakten du betala för får du kolla med säljaren alt med det fraktbolag som du anlitade.

Skickades från m.sweclockers.com

Själv tycker jag att det är priset som står i kassan när man betalar som ska gälla.

Pålägget är inte ens rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Otroligt nog så är Sverige en av de få länder som fick igenom undantaget att ta moms och avgift för paket värde under 22 Euro. Det är därför det blir kaos när man handlar från utlandet. Nu måste paketen gå via annat euland typ Nederländerna för att slippa avgiften. Själv har jag slutat helt att handla från Ebay. Blir mer pengar över.

Nej, tvärtom, det är de flesta övriga EU-länder som begärt och fått undantag. T.ex. momsar Danmark, Tyskland och Polen alla paket redan idag, ofta med saftiga avgifter (I Danmark motsv 160 SEK, oavsett värde). Undantaget för de andra länderna är dock tidsbegränsat så from 2021 skall alla länder momsa alla paket, oavsett värde.

Skrivet av Mirialia:

Själv tycker jag att det är priset som står i kassan när man betalar som ska gälla.

Pålägget är inte ens rimligt.

Hur skall en random webshop i USA kunna veta vad svenska posten tar för avgifter? Och varför skall de bry sig?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Hur skall en random webshop i USA kunna veta vad svenska posten tar för avgifter? Och varför skall de bry sig?

Det är en större webshop. Amazon bakar väl in allt sånt i priset? Då kan väl andra också göra det. Borde bry sig för att ha nöjda kunder, som vid ett bra köp återvänder.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!