Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är en större webshop. Amazon bakar väl in allt sånt i priset? Då kan väl andra också göra det. Borde bry sig för att ha nöjda kunder, som vid ett bra köp återvänder.

Ja, Amazon gör det men det är ju ett beslut de tagit att erbjuda den tjänsten för att öka sin möjliga kundbas. Att andra inte gjort det beror sannolikt på att de antingen inte bryr sig eller inte tror att de kommer tjäna på det.

Hur svårt kan det vara att själv räkna med att det tillkommer moms och avgift?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, Amazon gör det men det är ju ett beslut de tagit att erbjuda den tjänsten för att öka sin möjliga kundbas. Att andra inte gjort det beror sannolikt på att de antingen inte bryr sig eller inte tror att de kommer tjäna på det.

Hur svårt kan det vara att själv räkna med att det tillkommer moms och avgift?

Då borde andra företag (framförallt större webshops) följa amazons spår. För de vill väl ha nöjda och återkommande kunder?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Ja, Amazon gör det men det är ju ett beslut de tagit att erbjuda den tjänsten för att öka sin möjliga kundbas. Att andra inte gjort det beror sannolikt på att de antingen inte bryr sig eller inte tror att de kommer tjäna på det.

Hur svårt kan det vara att själv räkna med att det tillkommer moms och avgift?

Amazon gör det när det kommer från deras lager - inte om det är via storefront handel - vilket ju ökar rejält, då får man luska ut själv varifrån säljaren skickar och räkna ut om man får otrevligheter i mån av moms och import avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Då borde andra företag (framförallt större webshops) följa amazons spår. För de vill väl ha nöjda och återkommande kunder?

Nästan alla säljare/webbshops jag har kollat på har någonstans en text om att det kan tillkomma tull, moms etc och att det är kundens ansvar att kolla upp det. Även Amazon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Då borde andra företag (framförallt större webshops) följa amazons spår. För de vill väl ha nöjda och återkommande kunder?

Säg det till dem istället, att gnälla på ett svenskt forum kommer inte att hjälpa speciellt mycket.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Nästan alla säljare/webbshops jag har kollat på har någonstans en text om att det kan tillkomma tull, moms etc och att det är kundens ansvar att kolla upp det. Även Amazon.

Så kan det vara. Och bra ifall det är så.

Skrivet av zarkov:

Säg det till dem istället, att gnälla på ett svenskt forum kommer inte att hjälpa speciellt mycket.

Jag tänker att det hjälper mer att bilda opinon mot Postnord på ett svensk forum där import är vanligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Jag tänker att det hjälper mer att bilda opinon mot Postnord på ett svensk forum där import är vanligt.

Nej, det är inte PostNord som bestämmer om din amerikanska webbshop skickar förbetalt eller inte. Det finns massor internationella regler så de kan inte tvinga avsändaren att betala och kunden får betala för det hela vilket som. Enligt EUs regler måste din försändelse momsas, och alla EU-länder har speditionsavgifter – Sverige ligger i botten när det gäller speditionsavgifter nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är inte PostNord som bestämmer om din amerikanska webbshop skickar förbetalt eller inte. Det finns massor internationella regler så de kan inte tvinga avsändaren att betala och kunden får betala för det hela vilket som. Enligt EUs regler måste din försändelse momsas, och alla EU-länder har speditionsavgifter – Sverige ligger i botten när det gäller speditionsavgifter nu.

Att betala moms har jag inget problem med. Postnord la på moms på avgiften också.

Moms
Avgift
Moms på avgift

Avgiften borde de utarbeta något samarbete med webshops där den ingår i frakten som syns när man betalar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Att betala moms har jag inget problem med. Postnord la på moms på avgiften också.

Moms
Avgift
Moms på avgift

Avgiften borde de utarbeta något samarbete med webshops där den ingår i frakten som syns när man betalar.

Det är inte så de internationella reglerna fungera som sagt.

De som vill samarbeta med PostNord kan så göra, de som inte vill lägger allt ansvar på mottagaren. Det är moms på tjänster i Sverige, inga konstigheter där. Hade du beställt kalendern förra året kunde du ha fått åka på 125 kr (inkl moms) i avgift istället.

De flesta tar bara grejerna till sin speditör och skriver motsvarande "mottagaren betalar" på papperna, när det gäller tull och importmoms. De kan ofta skicka så att avsändaren betalar, lite beroende på vad de skickar med för bolag, men det är tjänster som kostar extra. Det är något som ofta är dyrare för konsumenten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte så de internationella reglerna fungera som sagt.

De som vill samarbeta med PostNord kan så göra, de som inte vill lägger allt ansvar på mottagaren. Det är moms på tjänster i Sverige, inga konstigheter där. Hade du beställt kalendern förra året kunde du ha fått åka på 125 kr (inkl moms) i avgift istället.

De flesta tar bara grejerna till sin speditör och skriver motsvarande "mottagaren betalar" på papperna, när det gäller tull och importmoms. De kan ofta skicka så att avsändaren betalar, lite beroende på vad de skickar med för bolag, men det är tjänster som kostar extra. Det är något som ofta är dyrare för konsumenten.

Det är hög tid att vi får något enklare system, och jag är säker på att det kommer komma inom 5-10 år. Konsumenter vill inte behöva åka på en avgift som är 50% av värdet på varan. Det hämmar konsumtionen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Det är hög tid att vi får något enklare system, och jag är säker på att det kommer komma inom 5-10 år. Konsumenter vill inte behöva åka på en avgift som är 50% av värdet på varan. Det hämmar konsumtionen.

Ja, säljare ska kunna registrera sig i EU och betala moms själva för försändelser av lägre värde, men för de som inte gör det består den internationella ordningen. Är något som redan är diskuterat i tråden.

Tills dess har vi Amazon/Amazon FBA och Ebay Global Shipping Program, som skickar med moms och avgifter betalda och är lätta för nobodys att använda. Samt att säljarna kan välja att skicka så avsändaren betalar via deras speditör.

Permalänk
Medlem

Köpt lite prylar från Aliexpress på sistone och då har det stått på paketet att avsändaren är från Estland. Då borde jag väl inte fått någon tullavgift iom EU-land?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Idag har jag fått tre försändelser från länder utanför EU, två med DHL och en med Postnord. Postnord skulle inte ha något. Enligt DHL:s spårningssida verkar man ha momsat ena försändelsen men inte den andra. Två försändelser har alltså kommit in i Sverige utan att momsas trots att de skulle momsats, medan den tredje momsats trots att den inte skulle momsas (tidskrift under 300 kr). Man har tydligen inte lätt att hantera momsen rätt.

Permalänk
Medlem

tycker fortfarande att det är för dyrt hos wish med avseende på fraktavgiften som är ofta lika hög som priset på själva varan oavsett hur lätt och liten varan är, dessutom görs inte samfraktsrabbatt. Jag tänkte köpa en liten grej som väger 50 gram för 50 kronor, och fraktavgiften var då också 50kr, och när jag tänkte köpa 2st då blev fraktavgiften 100kr för båda, så två småsaker som jag på ebay och aliexpress kan köpa inkl fraktavgift för 50 kr, kostar hos wish 200 totalt. För mig har detta uppenbart inget med frakt att göra utan är smygskatt, vilket är kontraproduktivt i så fall. Jag handlar inte ens på wish nu så ofta heller för det. Fraktavgiften behöver sänkas med 50% för att det ska bli ganska ok att handla där. Vad är poängen med att hindra folk att handla på wish, ebay och aliexpress? Detta skadar ju bara den globala handeln och sänker folks levnadsstandard. Vill EU att kina ska bygga sina fabriker och varulager inom EU eller handlar det om att folk ska sluta skicka sina pengar utomlands eftersom övriga världen börjar bli ekonomiskt för stark eller vad?

Permalänk
Medlem

DHL får expandera och lägga sig 100kr billigare än postnord

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

köpte en billig adapter på ebay... 28 :- plus 9:- i frakt... mmm tjena, postnord skulle ha 78 spänn i moms hur f*n går det ihop

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, det är inte PostNord som bestämmer om din amerikanska webbshop skickar förbetalt eller inte. Det finns massor internationella regler så de kan inte tvinga avsändaren att betala och kunden får betala för det hela vilket som. Enligt EUs regler måste din försändelse momsas, och alla EU-länder har speditionsavgifter – Sverige ligger i botten när det gäller speditionsavgifter nu.

Nix, EU tillåter att man får ha fribelopp som är momsfria så det är inte en EU regel utan Svensk lag. Det är enbart vi och Polen som har moms från första kronan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Nix, EU tillåter att man får ha fribelopp som är momsfria så det är inte en EU regel utan Svensk lag. Det är enbart vi och Polen som har moms från första kronan

Frankrike också. Andra länder har små tröskelvärden också, alla länder har moms när det gäller mer än 22 EUR. I Danmark är tröskelvärdet 80 DKK och de har i regel högre speditionsavgifter än oss.

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

köpte en billig adapter på ebay... 28 :- plus 9:- i frakt... mmm tjena, postnord skulle ha 78 spänn i moms hur f*n går det ihop

28 kr + 9 kr = 37 kr och momsen är på 25%, alltså 9 kr. Till detta lägger du Postnords avgift på 75 kr så att det blir totalt 84 kr. Krävs du bara på 78 kr, har något blivit fel. Begär omprövning hos Tullverket så att du får betala in de sista sex kronorna.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Wish har fått ett sätt att förbetala momsen och använda sig av subventionerad frakt, svenska handlare har inte fått samma möjlighet i Kina där de också har moms oavsett värde. Frakten till Kina subventioneras inte heller. Det är Wish själva som väljer vad de vill ta ut för hanteringen, upp till de att fixa så det blir billigare att beställa flera saker samtidigt, men det kommer inte alltid gå hur som helst eftersom det är en marknadsplattform med olika säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande:

28 kr + 9 kr = 37 kr och momsen är på 25%, alltså 9 kr. Till detta lägger du Postnords avgift på 75 kr så att det blir totalt 84 kr. Krävs du bara på 78 kr, har något blivit fel. Begär omprövning hos Tullverket så att du får betala in de sista sex kronorna.

heh jo det ska jag göra helt klart, vissa prylar om än billigt skit, är omöjligt att få tag på i norden... har eget företag sen många år, så jag känner mycket väl till hur moms fungerar... men Postnord slänger moms på inte bara produkten, utan även frakt, samt ytterligare en avgift bara för att... så det retar mig en smula

edit: dessutom är jag en otroligt misstänksam person & övertygad om att dessa s k moms/avgifter INTE alltid hamnar på Postnords skattekonto, det finns väl ingen utomstående myndighet som kontrollerar vad som redovisas eller ej, vid ev. stickprov vrider man siffrorna rätt men det är ju en enkel kassako om man inte lirar helt enligt boken...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Skrivet av Factorial112:

edit: dessutom är jag en otroligt misstänksam person & övertygad om att dessa s k moms/avgifter INTE alltid hamnar på Postnords skattekonto, det finns väl ingen utomstående myndighet som kontrollerar vad som redovisas eller ej, vid ev. stickprov vrider man siffrorna rätt men det är ju en enkel kassako om man inte lirar helt enligt boken...

De ska inte inbetalas på Postnords skattekonto utan de inbetalas i ditt namn (till Tullverket). Importdeklarationen får ett s.k. tull-id som du kan få ut av Postnord. Med hjälp av tull-id bör du kunna ta reda på om Tullverket fått pengarna av Postnord. Jag har råkat ut för att Postnord krävt mig på fyra gånger för mycket moms och när jag uppgav tull-id för Tullverket fick jag tillbaka mellanskillnaden, så uppenbarligen hade de fått pengar av Postnord.

För övrigt ska du enligt allmänna dataskyddsförordningen (2016/679) kunna begära ut ett utdrag på allt som såväl Postnord som Tullverket har lagrat om dig och där bör det framgå om Tullverket fått några pengar.

Permalänk
Medlem

@Kommenterande: jo absolut, men pengarna landar först hos Postnord & all moms skall skickas in på ett skattekonto, det kan vara extremt irriterande att tex. fakturera moms, för att sen lämpa över det på sitt skattekonto... jag tjänar inget på att fakturera moms, samt kunden kan dra av momsen vid bokslut... m a o bara en massa extra jobb
och som du säger lyckas Postnord inte alltid med överföringarna, med flit eller slarv kan man undra...

edit: läs om moms här om jag var otydlig: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/kop...

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Har kanske avhandlats tidigare, men hur lång tid brukar det ta från att paket kommer till Sverige innan man kan söka fram paketet på moms.postnord.se? Beställde lite Xiaomi-prylar från Aliexpress och enligt trackingen kom paketet till Sverige vid lunch igår. Men först i förmiddags gick det att söka på kollinumret på postnord.se. Men fortfarande inget på moms-sidan.
Säljaren på Ali har inte mitt telefonnummer så jag tvivlar på att jag kommer att få ett SMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Har kanske avhandlats tidigare, men hur lång tid brukar det ta från att paket kommer till Sverige innan man kan söka fram paketet på moms.postnord.se?

Senast tog det två veckor från paketets ankomst till Sverige tills jag fick en avi om att paketet fanns i landet. Jag betalade genast, och fick hem paketet ytterligare två veckor senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Otroligt nog så är Sverige en av de få länder som fick igenom undantaget att ta moms och avgift för paket värde under 22 Euro. Det är därför det blir kaos när man handlar från utlandet. Nu måste paketen gå via annat euland typ Nederländerna för att slippa avgiften. Själv har jag slutat helt att handla från Ebay. Blir mer pengar över.

Ibland har man inget val. Vissa saker finns endast utanför EU.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

@hakan78: Att den här dumma avgiftsregeln finns (som nästan bara Sverige har) från 1990-talet när det knappt fanns internet (som fortfarande år 2019 vill momsa från första kronan; momsen i sig är inget problem, det blir bara några kronor när man köper småsaker, men avgiften är problemet) beror på antingen att Sverige är eller håller på att bli ett fattigt land, så man försöker rädda de små pengar som finns kvar i landet, eller så utnyttjar man svenska folket, vars levnadsstandard sänks och allt blir dyrare, mot Kina i nåt politiskt syfte, men det påverkar knappt stora Kina när ett litet 10 miljoner-land minskar importen från Kina pga. avgiften. Kina har byggt med sina egna pengar och sin egen arbetskraft fabriker och producerar varor för svenska folket till väldigt sjyssta priser (frakt inräknat), även många svenska företag tjänar stora pengar i Kina, t.ex. volvo cars (ej inräknat lastbilar och annat) sålde över 130 tusen bilar i Kina förra året. Istället för att vara tacksamma så småjävlas vi med Kina genom den här avgiftsregeln. Vad vill man egentligen åstadkomma, vill man få ett negativt gensvar från Kina i form av störningar mot svenska företagens försäljningar i Kina?

Jag kan dock förstå den här aktionen mot Kina om Kina har gjort nåt dumt mot Sverige eller planerar att göra det.

Permalänk
Medlem

@frer8833: När privatimport frias från moms i Kina så kan de förhandla med EU om att vi ska göra det samma. Speditionsavgifter är inget unikt till Sverige. Fram till dess gäller samma regler för alla utanför EU. Sverige följde inte EUs regelverk eller sina egna lagar tidigare, nu gör man det. Kina har moms från första kronan och deras speditörer har speditionsavgifter, så vi är knappast oschyssta mot Kina.

Permalänk
Medlem

@Petterk: Sverige är inte unikt med moms och avgifter från första kronan, men ovanligt ändå. Frakten är redan betald när varan skickas från Kina (det står t.ex. på ebay, shipping cost $x), varför ska det läggas på en massa extra speditionsavgifter, istället för att ha en värdegräns på kanske 100kr innan avgiften ska påläggas (det står redan på paketet varans värde så det ska inte kosta så mycket att kolla på den, en dator kan till och med skanna av den siffran)? Kina har ett helt annat problem som de försöker skydda sig från med sina importregler, de är under handelsattack från USA, EU med flera just nu, och de försöker rädda sina fabriker (och indirekt våra billiga saker som produceras där) kanske genom att få folket att handla inhemskt producerade varor. Kina hade dessutom en massa free-zones utan avgifter men när omvärlden började ta avgifter då slutade Kina nyss med free-zones. Du sa själv att Sverige haft denna regel ända från 1990-talet, så då kanske det är vi som tvingar Kina att vara likadana tillbaka mot oss.

Drabbar inte vår avgiftsregel svenska folket betydligt hårdare än kinesiska folket? Vad tror du att Kineserna vill köpa online från Sverige som gör det värt att ha en levnadsstandard-sänkande avgiftsregel?

Wish har ju redan avtal om att betala in momsen ändå kostar det lika mycket eller mer (mycket mer än bara momspengar, varorna är mycket dyrare, samt frakten är mycket dyrare, över 4x mer ibland) än ebay inklusive avgift och moms som tillkommer senare, så det är nog lögn att avgiften bara finns som påtryckning mot Kina, att allt kommer bli bra om Kina tar bort privatimportavgifter, syftet med regeln är nog istället att suga ut en massa pengar från folket (och förhoppningsvis från kineserna också som en bonus), via Wish (med skumt avtal) eller på annat sätt.

Jag kan tro att kineserna kräver högre löner och börjar bli lite dyra, så kanske omvärlden med handelsattackerna visar en planering till att flytta fabriksområden till Indien och andra länder med billigare produktion om inte Kina sänker sina avgifter.

Permalänk
Medlem

@frer8833: Speditionsavgifter har ingenting med frakt att göra. Kina har moms och speditionsavgifter för alla länder, det är inget som har med handelskrig att göra utan att de rent generellt har restriktioner när det gäller import. Ska du bara kasta skit får du gärna göra det med någon annan. Ingen ny lag har kommit på området och ogrundade konspirationsteorier är just det, och helt ointressant att diskutera. Det är ingen annans fel än Wish att de inte är transparenta vad de tar för avgifter och vad de har för kostnader.

Det är meningen att möjligheten till ett fribelopp ska försvinna i hela EU om några år. Finns ingen som helst vits i att ändra gränsen för att sen tvingas införa moms från första kronan igen om några år. Det öppnar bara upp för massor smuggling i och med att alla handlare kommer skriva ner värdet och alla köpare kommer be handlarna att skriva ner varorna värda tusenlappar till t.ex. 99 kr inkl frakt.