Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nima2001:

Tack!
Blir ner o handla lite nu då. Lär ju återvända med frågor

Hur skiljer sig ublock från pi-hole i detta då?

Ublock är ett content-filter medans Pi-Hole är domain-based. Pi-hole filtrerar alltså endast förfrågningar.

Eftersom Youtube nuförtiden skickar sina reklamer med domänen youtube.com så går det inte att filtrera på ett lätt sätt.

Som jag förstår det använder Google nu slumpmässigt skapade youtube.com-subdomäner för att skicka reklam vilket är väldigt svårt att lägga till i en blockeringslista med DNS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

@SeF.Typh00n: Tjena!

Tack för svar. Jag förstår skillnaden nu. Har precis installerat Pi-Hole och haft min första erfarenhet med den idag. Mycket inressant.
Men vissa saker är lite svårt..men det är väl för att jag försöker få till lite mer komplicerade saker.
Det jag vill är att köra en VPN Client hemma så att allt i nätverket passerar VPN när det ska ut på nätet.
Därefter vill jag att enheterna även använder DNS från DNSCrypt och någonstans på vägen passera Pi-Hole.
Nästa steg är att mobilerna skall via VPN koppla hem till nätverket så att de även när vi är utanför nätverket passerar både Pi-Hole och VPN/DNSCrypt hemifrån innan det går ut på nätet.

Kommer detta vara möjligt ens?

Känns som lång väg att gå för att få till allt det särskilt när jag redan har problem att lägga till blocklistor i Pi-Hole... Vet inte riktigt vilken URL jag ska lägga till i interfacet.
T.ex.

https://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?showintro=0;hos...

Hur ska jag få in den listan i pi-hole ..? Testat lägga den och andra möjliga länkar till den jag hittat rätt i blocklist samt sparat/uppdaterat tillochmed startat om. Men fortfarande samma mängd blacklisted domains..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Gjorde mig en svensk hosts fil som har som mål att minska exponeringen av annonser, spårning, scams & badware på mestadels svenska webbsidor. Har plockat ut ett antal domäner från mitt uBO filter. Jag har inte testat den själv ännu då jag ej har nån pi-hole, men den borde fungera hyfsat. (Dock är den långt ifrån lika effektiv som ett vanligt uBO filter.) Använd filen tillsammans med Peter Lowe’s Ad and tracking server list för bästa resultat.

Tack! Lagt in din lista nu och den har adderats på antal blockerade hosts, men får inte till peter lowes lista. Vilket format ska man använda?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har kört pi.hole de senaste två åren (mer eller mindre), där jag på senare tid har lagt stor vikt på att blockera så mycket skräp som det bara går redan vid dns-uppslag. Vilket nu har resulterat i bilden nedan.

Nästa steg är att investera i hårdvara för att plocka paket och en alltid aktiv vpn-anslutning (lutar åt bahnof just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av copyguy:

@Calby:
Exact blocking
spclient.wg.spotify.com
Wildcard blocking
adserver.snapads.com

Blockeras fortfarande reklamen för er i viafree med dom här? Jag har svartlistat dom men reklamen spelas upp ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://firebog.net/
Här finns mängder med bra listor och instruktioner för dom.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Jag tänkte också börja blocka Adware genom att genom en Raspberry Pi 3 Model B+ och installera pi-hole på den.
Jag använder Netgear Orbi RK50.
Vet någon om det kommer att fungera bra ihop?
Har googlat lite och det verkar inte vara helt problemfritt och jag är helt nybörjare när det kommer till Raspberry Pi och Pi-hole så jag vill inte krångla till saker ännu mer för mig

Permalänk

@Leon_Azzaro:

Varför skulle det bli svårt att använda PI-hole med just den enheten? Vad hittade du för info när du googlade runt?

Konfiguration av PI-hole är väldigt simpel och det finns flera guider man kan följa steg för steg. Det är svårt att bricka en Raspberry till den grad att den blir obrukbar, gör du något fel någonstans är det bara att flasha en ny linux-distribution på minneskortet börja om igen och ge sig fan på att fixa det

Permalänk
Skrivet av Birdperson:

@Leon_Azzaro:

Varför skulle det bli svårt att använda PI-hole med just den enheten? Vad hittade du för info när du googlade runt?

Konfiguration av PI-hole är väldigt simpel och det finns flera guider man kan följa steg för steg. Det är svårt att bricka en Raspberry till den grad att den blir obrukbar, gör du något fel någonstans är det bara att flasha en ny linux-distribution på minneskortet börja om igen och ge sig fan på att fixa det

Nu har jag fått igång Pi-Hole men den blockerar inte reklam på Ipad eller Youtube Android (Note 8). Har lagt in adressen som jag fick av Pi-hole som min DNS i Orbi och det verkar som den blockerar reklam ifall i min TV webbläsare.

Jag lyckas dock inte lägga till de listor som det tipsas om i denna tråd.
När jag uppdaterar antalet blockerade domäner är antalet oförändrad trots att jag har lagt till både
https://github.com/lassekongo83/Frellwits-filter-lists/blob/m...
och
https://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php?showintro=0;hos...

Vad gör jag för fel?
Är det fel adresser?

Permalänk
Medlem

@Leon_Azzaro:
testa denna:
https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filt...
Den andra vet jag inte riktigt varför den inte fungerar men kika denna länken:
https://firebog.net/
Och välj dom du vill ha där istället. Dom skall vara i rätt format.

Youtube annonser slinker tydligen igenom just nu pga dom ändrat sättet som reklamen går fram till användaren.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

" att dom inte kan spela

Skrivet av Nima2001:

https://firebog.net/
Här finns mängder med bra listor och instruktioner för dom.

tack! Tyvärr så verkar viafree ha tänkt på detta, för när man försöker spela upp en video får man upp en "varning att dom inte kan spela upp videon och ber att man ska stänga av ad blocker först

Permalänk
Medlem

Hittade någon som verkar försöka skapa en enda lista, som automatiskt är kollad mot en whitelist, så att inte några sidor som faktiskt är användbara råkar blockas: https://www.reddit.com/r/pihole/comments/9xwwwy/just_sharing_...

1.45 miljoner domäner i listan just nu.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: intressant! Ska läsa mer senare. Men ideen låter inte dum alls

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Efter att ha lagt till en massa listor ifrån firebog så tyckte jag själv att filtreringen rent av hämmade surfandet ibland, så jag tänkte söka efter alternativ och stötte på detta. Migrerade precis min pihole ifrån en fullt virtualiserad burk till en container, så passade på att byta till den här listan. Får se hur bra det fungerar.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: uppdatera oss gärna inom kort med hur det funkar för dig.
Jag har kört de flesta "safe" filter från firebog listorna. Tror ja har runt 800k domains som blockas. Har faktiskt inte stött på mycket problems alls själv.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kör min pi-hole i en docker container och har gjort så i någon vecka nu och det fungerar verkligen super och har inte direkt stött på några problem.

Permalänk
Medlem

@Mindstormer: Själv har jag en blockrate på cirka 85% på 800k domains..
Verkar vara min mphilips hue brygga som tydligen vill skicka info ett par gånger i minuten någonstans. Men dessa blockeras nu. Har inte blockerat det manuellt utan de var med i någon lista.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nordichardware.se verkar vara blockerad i listan jag länkade till.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nordichardware.se verkar vara blockerad i listan jag länkade till.

lol... Vad märkligt..
Måste vara sweclockers ägare som rapporterat in konkurrenten som "malware"

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Kanske det. Blir även blockad ifrån att gå in på Microsoft dreamspark för att ladda ner programvara som student. Alltså blir man till viss del hämmad av även den här listan.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Listan jag använt nu ett tag och är nöjd med finns här: https://tspprs.com/

Permalänk
Medlem

Om det är några specifika domäner i en blocklist som man ändå behöver komma åt så kan man använda detta kommando för att lista dessa:

for list in /etc/pihole/list.*;do cat $list | grep exempel.com;done

Sen kan man lägga till de domäner och subdomäner i whitelist. Antingen i /etc/pihole/whitelist.txt, eller med kommando: pihole -w exempel.com

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har stött på patrull, jag kör pihole på en pi2a men den verkar gå in i någon sleep som sen inte vaknas ur och då stannar allt upp.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

En ganska fet nackdel med pi-hole (Inte pi-holes fel) är att Android enheter konstant försöker nå Google's tjänster.

Har en surfplatta med 7000mah batteri, den kan ligga i två veckor utan problem utan att dö, Men om jag har pi-hole igång och blockerar det mesta dör den på ett dygn.. Konstant försöker den nå utåt mot Google och om den inte lyckas så bara kör den på hela tiden tills den dör.

:/ Sjukt störande!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: du får bita i det sura äpplet och vitlista just den adress enheten försöker ansluta till

Visa signatur

åh nej, blev du kränkt?! det var ju jävligt synd för dig!

Permalänk
Medlem

Uppdaterade nyss en fresh install till version 4 och har lite problem. Vid runt 1 miljon domäner så använder den 100% CPU och RAM (RBP1). Hade 3 miljoner tidigare utan problem :S

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: Ahh det slog mig att det kanske är detta som minphilips hue hub gör. Den skickar typ flera gånger i minuten till philips men jag har det blockerat.. Vägrar låta den få iväg något..
Tror dock inte jag kan få uppdateringar till den då.. Men Men man skaffar ju pi-hole av 2 anledningar, blockera reklam och blockera datainsamlingen från storföretagen...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar att använda openDNS eller quidnine (9.9.9.9) som DNS utöver att filtrera med pihole. Detta för att blocka malware på att bättre sätt.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man vitlistar Hela sidan för sweclockers, vilka ad-servers kör de på?

Visa signatur

CPU » AMD Ryzen 7 1700x @ 3.80GHz RAM » Corsair DDR4 3000MHz 16GB MOBO » ASUS PRIME B350-PLUS GPU » RTX 2060 CASE » Fractal Design Define R5 Black HDDs » Samsung 830 Series 128GB PSU » be quiet! Pure Power 10 600W

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med sök-funktionen i Spotifys android-app? Så fort jag är ansluten via pihole så kan jag inte söka efter låtar etc