Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av wranzzon:

Är det bara jag som har problem med sök-funktionen i Spotifys android-app? Så fort jag är ansluten via pihole så kan jag inte söka efter låtar etc

Funkar fint här, men är ju gissningsvis någon lista du kör. Enkelt att se vad/om något spärras i piholes gränssnitt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Funkar fint här, men är ju gissningsvis någon lista du kör. Enkelt att se vad/om något spärras i piholes gränssnitt!

Ja det har du ju så klart helt rätt i! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker...

Permalänk
Medlem

Jahopp då har man bytt router helt och min pi-hole resettades helt med (inte planerat.. SD kortet gick sönder!)..
Så någon som kör pi-hole med pfsense som skulle kunna guida lite?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Guida vadå?
Installationsguider finns det ett gäng av "där ute" på internet.
Och sen så är det ju bara att sätta så att DHCP-servern delar ut pi-hole som DNS.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jahopp då har man bytt router helt och min pi-hole resettades helt med (inte planerat.. SD kortet gick sönder!)..
Så någon som kör pi-hole med pfsense som skulle kunna guida lite?

Permalänk
Medlem

Det där är ju för pfblocker. Vill köra pihole även om jag har pfsense och har möjlighet att jöra pfblocker.

Men behöver väl först lära mig om det här med DNS resolver som pfsense kör.. Vet inte riktigt hur det funkar..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Det där är ju för pfblocker. Vill köra pihole även om jag har pfsense och har möjlighet att jöra pfblocker.

Men behöver väl först lära mig om det här med DNS resolver som pfsense kör.. Vet inte riktigt hur det funkar..

Ok, tyckte det kunde kännas onödigt med pihole när du kan få samma funktioner direkt i pfsense.

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Ok, tyckte det kunde kännas onödigt med pihole när du kan få samma funktioner direkt i pfsense.

Som jag läst till mig så kan man få exakt samma resultat. Men jag gillar pi-hole interface och allt det där grafiska. pfblocker känns lite mer advanced och mindre GUI för det.
Dessutom har jag såp mycket projekt på gång att jag hellre kör på pihole som jag använt innan, innan router bytet.
Men jösses så komplicerat det verkar vara.. Vid en googling så får man inte mycket resultat. De mesta är antingen pi-hole configuration enbart eller pfblocker enbart. Annars hitta jag denna:
https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/7y6dig/setup_pihole...
Scrolla igenom där så ser man säkert 10 olika lösningar.. Blir helt minfcked av det där..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Som jag läst till mig så kan man få exakt samma resultat. Men jag gillar pi-hole interface och allt det där grafiska. pfblocker känns lite mer advanced och mindre GUI för det.
Dessutom har jag såp mycket projekt på gång att jag hellre kör på pihole som jag använt innan, innan router bytet.
Men jösses så komplicerat det verkar vara.. Vid en googling så får man inte mycket resultat. De mesta är antingen pi-hole configuration enbart eller pfblocker enbart. Annars hitta jag denna:
https://www.reddit.com/r/PFSENSE/comments/7y6dig/setup_pihole...
Scrolla igenom där så ser man säkert 10 olika lösningar.. Blir helt minfcked av det där..

Det borde väl inte vara krångligare än att sätta de båda på samma nätverk och låta pi-hole ta hand om DNS och DHCP?

Så länge de är på samma nätverk och DHCP delar ut pfsense adress som gateway så borde det ju lira.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Det borde väl inte vara krångligare än att sätta de båda på samma nätverk och låta pi-hole ta hand om DNS och DHCP?

Så länge de är på samma nätverk och DHCP delar ut pfsense adress som gateway så borde det ju lira.

Vet inte tycker det verkar krångligt..
Hittade ett ordentligt svar på reddit. Så har satt upp det som följande:
PfSense hanterar DHCP helt.
Pfsense riktar DNS till pi-hole IP.
Pi-hole pekar DNS mot Public DNS server (i mitt fall min VPN providers DNS server, då jag har routern kopplad till VPN också).

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Gjorde mig en svensk hosts fil som har som mål att minska exponeringen av annonser, spårning, scams & badware på mestadels svenska webbsidor. Har plockat ut ett antal domäner från mitt uBO filter. Jag har inte testat den själv ännu då jag ej har nån pi-hole, men den borde fungera hyfsat. (Dock är den långt ifrån lika effektiv som ett vanligt uBO filter.) Använd filen tillsammans med Peter Lowe’s Ad and tracking server list för bästa resultat.

Hej,
Lade till din lista sist av allt.
https://raw.githubusercontent.com/lassekongo83/Frellwits-filt...
La den där länken i pi hole gränssnittet under blocklists.
La inte till en enda domän.. Då hade jag redan 2 miljoner domäner i blockering men din la inte till en enda..
Är det rätt länk att lägga in i blocklists?

edit:
Ser att alla andra mina lists utom den här: https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/ho...
bara har domännamn och inget 127.0.0.1 eller 0.0.0.0 först.. Som din lista.
Är det kanske det som gör att den inte läses in ordentligt.. ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Vet inte tycker det verkar krångligt..
Hittade ett ordentligt svar på reddit. Så har satt upp det som följande:
PfSense hanterar DHCP helt.
Pfsense riktar DNS till pi-hole IP.
Pi-hole pekar DNS mot Public DNS server (i mitt fall min VPN providers DNS server, då jag har routern kopplad till VPN också).

Så länge allt lirar på samma nätverk och du inte blandar in VLAN så är det inga konstigheter. Lösningen du hittat på Reddit fungerar också. Om du däremot låter Pi-Hole ta hand om DHCP så slipper du vidare inställningar i pfsense och kan hålla dig till interfacet i Pi-hole.

Visa signatur

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Det är rätt länk. Jag använder själv inte pi-hole, men listan kör bara på ett vanligt hosts-fil format, som vad jag vet bör kunna läsas in av pi-hole.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tja.

En fundering ang detta med pi-hole.. Har ställt in så den kör som dhcp alla enheter kan koppla upp sig utom 2st på wifi, Min netbook och en mobiltele som används för radio får bara att jag inte har internet på dem enheterna fast chromecast går hur fint som helst på wifit samt min one+6 rullar fint på wifit.

Nån som kanske har nån lösning på detta eller

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tja.

En fundering ang detta med pi-hole.. Har ställt in så den kör som dhcp alla enheter kan koppla upp sig utom 2st på wifi, Min netbook och en mobiltele som används för radio får bara att jag inte har internet på dem enheterna fast chromecast går hur fint som helst på wifit samt min one+6 rullar fint på wifit.

Nån som kanske har nån lösning på detta eller

Du har testat starta om dom?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Du har testat starta om dom?

Japp de har jag gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Permalänk
Medlem

Någon med Comhem som kör Pi-hole ?
Det verkar inte gå att stänga av DHCP alls på comhems router, hur blir det då med dubbla DHCP serverar på samma nätverk.

Inte riktigt mitt område med DNS och DHCP på lokal nivå så lite tankar och tips vore trevligt.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Någon med Comhem som kör Pi-hole ?
Det verkar inte gå att stänga av DHCP alls på comhems router, hur blir det då med dubbla DHCP serverar på samma nätverk.

Inte riktigt mitt område med DNS och DHCP på lokal nivå så lite tankar och tips vore trevligt.

Kan tyvärr inte hjälpa dig med just det men en fråga.. Varför kör du comhems router..?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Kan tyvärr inte hjälpa dig med just det men en fråga.. Varför kör du comhems router..?

Då jag har comhem, 3 hål i väggen så har jag inget val.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

Då jag har comhem, 3 hål i väggen så har jag inget val.

Du behöver inte köra med Pihole som DHCP server. Sätt bara att routerns DHCP ska dela ut Pi:en som DNS-server.

Visa signatur

NUC med Hackintosh • ThinkPad Bärbar

Permalänk
Medlem

@hakd: Inte så smidigt kanske, men du kan ställa in varje enhets dns server manuellt istället för en dhcp server ska göra det åt dig.

Permalänk
Medlem

Tjena

Så här ser det ut när jag har pi.hole rullande.
Inte nåt som är blockat enligtg dashbord

http://sv.tinypic.com/r/9lhd9c/9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tjena

Så här ser det ut när jag har pi.hole rullande.
Inte nåt som är blockat enligtg dashbord

http://sv.tinypic.com/r/9lhd9c/9

Din block-list ser tom ut och då finns det helt enkelt inget för Pi-Hole att blocka innan den skickar vidare förfrågan till nästa DNS.

Under Settings --> Blocklists så kan du klistra in följande länkar, så har du en kraftig start:

https://dbl.oisd.nl/

Notera att den första länken kan dra med vissa sidor som egentligen inte är dåliga, vilka du då får lägga till i whitelist manuellt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Din block-list ser tom ut och då finns det helt enkelt inget för Pi-Hole att blocka innan den skickar vidare förfrågan till nästa DNS.

Under Settings --> Blocklists så kan du klistra in följande länkar, så har du en kraftig start:

https://dbl.oisd.nl/

Notera att den första länken kan dra med vissa sidor som egentligen inte är dåliga, vilka du då får lägga till i whitelist manuellt.

La till den första länken och så , hade redan lassekongos lista i blocklist...

Så här ser de ut iaf under blocklist..

http://sv.tinypic.com/r/wjunvo/9

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

La till den första länken och så , hade redan lassekongos lista i blocklist...

Så här ser de ut iaf under blocklist..

http://sv.tinypic.com/r/wjunvo/9

Då ska du redan ha blocklists, men nåt verkar fel. Har du uppdaterat gravity list? Uppdaterat pi-hole?

Det går att generera debug-fil under "Tools", du kan se om du får fram nåt vettigt där. Funkar inte nåt av detta så får du nog börja googla efter lite mer ingående hjälp. Jag skulle även testat att ta bort alla block-listor och testat en och en.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Då ska du redan ha blocklists, men nåt verkar fel. Har du uppdaterat gravity list? Uppdaterat pi-hole?

Det går att generera debug-fil under "Tools", du kan se om du får fram nåt vettigt där. Funkar inte nåt av detta så får du nog börja googla efter lite mer ingående hjälp. Jag skulle även testat att ta bort alla block-listor och testat en och en.

Tackar för tipsen , ska kika på de under veckan då jag har lite mer tid o prova mig fram o så

Nu fick jag det och fungera iaf , var nån av dem 2 första blockeringslisterna som bråkade

Pi.hole blocklista bråkade
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjenare ..

Har en dum fråga hur man ska göra om man vill ha vpn aktiv på sin huvudmaskin och få pi-hole att blocka ads och så

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats blockera reklamen på TV4 Play med Pi-hole?

Permalänk

Jag kör numera pi-hole och cloudflared i ett debian-shell på en virtuell maskin. Det är egentligen bara en lokal DNS-server där du genom ett relativt enkelt gränssnitt kan peka vissa domäner mot en ip-adress som inte svarar och på så sätt "blockera annonser".

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk

@kniska: Jag är osäker på just Tv4 Play, men Googles tjänster (App-reklam och Youtube) på vissa enheter använder obytbara, "hårdkodade" DNS-adresser och kan på så sätt kringgå din valda DNS-server.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB