Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Med ett kort ja, istället för två.

Ja, och det är där priset kommer in. Är ju inte som att TS säger att prestandan är kass på 2080Ti i sig utan att det är i samband med priset som det blev besvikelse. Ti kortet åkte ju nästan på en fördubbling på priset jämfört med tidigare Ti-kort. Är värdelöst att sitta med flikar och hoppa fram och tillbaka och klistra in på mobil men räkna att alla spel har 100% skalning med SLI och jämför prestanda på 780 SLI vs 980Ti och 1080 SLI vs 1080Ti men ändå hade enligt Sweclockers 980Ti lanseringspris på 7500:-. Är säkert så att det är en dyrare krets att tillverka, strålspårning osv men det är inte grejen här.
Tidigare var det
780Ti - 970
980Ti - 1070
I stora drag dvs. Men inte nu längre..

Edit. I exemplen ovanför får man ju även lägga till både 780Ti SLI och 980Ti i SLI eftersom dom korten finns och på det priser. Men det är som sagt ett helvete att klippa och klistra via mobilen.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Väntar till nästa generation för att byta ut mina 1070 och gå på ett kort istället.
Om dom inte blir ännu dyrare dvs än 20XX serien, vilket inte skulle förvåna mig det minsta.

Det finns många här som tror att nästa generation av AMD's och Nvidias prestanda kort kommer att bli billigare.
Själv tror jag att detta är den prisbild som vi får vänja oss vid framöver både för AMD och Nvidia kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det finns många här som tror att nästa generation av AMD's och Nvidias prestanda kort kommer att bli billigare.
Själv tror jag att detta är den prisbild som vi får vänja oss vid framöver både för AMD och Nvidia kort.

tror gör man i kyrkan. folk få skylla sig själv. dem har gjord sig själv så beroende på Nvidia och att AMD ska sen komma in och "fixa" priserna så dem kan köpa sina Nivida kort billigare.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det finns många här som tror att nästa generation av AMD's och Nvidias prestanda kort kommer att bli billigare.
Själv tror jag att detta är den prisbild som vi får vänja oss vid framöver både för AMD och Nvidia kort.

Vi får se hur bra Nvidia säljer helt enkelt. Blir det såhär mycket dyrare att köpa grafikkort i längden kommer säkert fler och fler söka sig till konsol istället och då kommer åtminstone Nvidia förlora i det långa loppet. Man behöver ju inte det senaste kortet för att spela spel idag men spola fram 10 år och tänk dog vilken kass prestanda man får för 3-4000 om det här är hur prisutvecklingen kommer se ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

tror gör man i kyrkan. folk få skylla sig själv. dem har gjord sig själv så beroende på Nvidia och att AMD ska sen komma in och "fixa" priserna så dem kan köpa sina Nivida kort billigare.

Kränger AMD prestanda i klass med 2080Ti för 5000:- så skulle dom knipa kunder så det stod härliga till. Men som det är nu får man väl vänta tills 2020-2021 eller något tills dom ens är kapabla att få ut ett så bra presterande kort. Vi som inte är märkeslojala har nog mest Intel att hoppas på i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Kränger AMD prestanda i klass med 2080Ti för 5000:- så skulle dom knipa kunder så det stod härliga till. Men som det är nu får man väl vänta tills 2020 eller något tills dom ens är kapabla att få ut ett så bra presterande kort.

Skickades från m.sweclockers.com

inte ens då. och det vet både du och jag. finns alldeles för många som ändå bara köper Nvidia, även om AMD leverera en likvärdigt eller t.o.m bättre produkt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

inte ens då. och det vet både du och jag. finns alldeles för många som ändå bara köper Nvidia, även om AMD leverera en likvärdigt eller t.o.m bättre produkt.

Sen finns det dom dom som köper AMD oavsett vad dom levererar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Sen finns det dom dom som köper AMD oavsett vad dom levererar

samma prestanda med ett vega 56 som 2070 i BFV för halva priset i ett nytt triple AAA spel.
de som är ignoranta betalar mer för samma prestanda.
I ett dubbelblindtest märker du ingen skillnad mellan ett vega56 och ett 2080 och troligen inte ens med 2080ti pga Freesync.
Det har folk som köper Nvidia inte fattat än att de betalar mer för samma upplevelse.

Tycker nog amd levererar bättre priser för samma upplevelse.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Själv väntar jag bara på att 1080 korten sta gå ner i pris, mycket bättre investering än rtx skiten

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mmm ska nog också suga vidare på mitt 1070... grafikkortsmarknaden är fucked, nVidia sätter så höga priser som de vågar... och en folk köper ändå, bara för att.

Sämsta bang-for-buck på 25 år, typ!
Där vann nog mitt 280X, slantade typ 2500 och fick ett kort med rätt så bra krut som höll flera år. Ett grafikkort som kostar lika mycket som resten av burken? Inte för mig.

Som tur är så lirar det mesta riktigt bra på "äldre" kort också...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Här hade AMD sin chans att lägga in men instället släppte de en RX 590 och presentera ett 7nm Navi för maskininlärning Q1 2019.

Inte ett ord om 7nm för gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Men som man ser nu så försöker Nvidia sälja på oss kort som kostar en förmögenhet och som presterar ca 15-20% bättre än förra generationen?

15-20% är ju otroligt bra i mitt tycke. Vill man ha det så får man väl betala för sig? Vill man inte det så är har de ju billigare kort, exempelvis 10XX serien. Skulle de BARA sälja 2080ti, då hade de vart en annan sak. Men de erbjuder ju hundra olika kort (Om man räknar med alla olika tredjeparts)

Skrivet av Lallo:

Kommer AMD med något svar tror ni?

Nej.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Här hade AMD sin chans att lägga in men instället släppte de en RX 590 och presentera ett 7nm Navi för maskininlärning Q1 2019.

Inte ett ord om 7nm för gaming.

för det är inte redå. om AMD skulle börja redan snacka om det nu så kommer folk bara gnälla igen att den hypa men inte leverera. damned if you damned if you don't.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

samma prestanda med ett vega 56 som 2070 i BFV för halva priset i ett nytt triple AAA spel.
de som är ignoranta betalar mer för samma prestanda.
I ett dubbelblindtest märker du ingen skillnad mellan ett vega56 och ett 2080 och troligen inte ens med 2080ti pga Freesync.
Det har folk som köper Nvidia inte fattat än att de betalar mer för samma upplevelse.

Tycker nog amd levererar bättre priser för samma upplevelse.

Att man får ett Vega 56 i butik i Sverige för halva priset mot ett RTX 2070 nja... det är nog en lite överdriven prisjämförelse.
Det jag hittade var:

Billigaste Vega 56 - 4921 :-
https://www.proshop.se/Grafikkort/Sapphire-Radeon-RX-VEGA-56-...

Mot billigaste RTX 2070 - 5849:-
https://www.komplett.se/product/1105833/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

samma prestanda med ett vega 56 som 2070 i BFV för halva priset i ett nytt triple AAA spel.
de som är ignoranta betalar mer för samma prestanda.
I ett dubbelblindtest märker du ingen skillnad mellan ett vega56 och ett 2080 och troligen inte ens med 2080ti pga Freesync.
Det har folk som köper Nvidia inte fattat än att de betalar mer för samma upplevelse.

Tycker nog amd levererar bättre priser för samma upplevelse.

Inte då. Du glömmer alla vars ögon börjar blöda och deras hund börjar tala i tungor om spelet inte går i 144 fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan kanske bli så att jag hoppar över två serier igen som jag gjorde mellan mitt 560 Ti och mitt 970. Beroende på pris/prestanda för nästa serie samt när den kommer. Sitter alltså nu på ett 1080.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen byggt en speldator och har väntat i vad som känns som en evighet på nya generation från Nvidia. 20xx serien är fortfarande bra, är den värd pengarna däremot. Det är upp till var och en. Jag Köpte ett Asus strix 2070, är väldigt nöjd med prestationen i 1440p. Jag ville slå till på ett 2080, men kunde verkligen inte motivera ett pris på 3000kr extra för knappa 30fps. Prisskillnaden är gjord mellan samma typ av kort. Ja, det finns billigare. Men jag ville ha Asus strix.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Vill man inte det så är har de ju billigare kort, exempelvis 10XX serien. Skulle de BARA sälja 2080ti, då hade de vart en annan sak.

1080 ti börjar bli svår att få tag på, och kostar mer än den gjorde vid lanseringen för nästan två år sedan. Pris per krona är inte bättre idag än det var då, vilket är bedrövligt. Normalt sett brukar utvecklingen leda till att man får mer för pengarna, men just nu får man en nödlösning till krets där de smällt på med en enorm krets och lagt på raytracing för att det på papperet ska se ut som att utvecklingen går framåt.

Men visst, om man är nöjd med att få lika mycket för pengarna idag som för flera år sedan, så kan man ju göra det. Det betyder inte att den här lanseringen inte är en stor besvikelse, och man bör nog hoppa över den här generationen. För en gångs skull är "vänta till nästa generation" inte någonting som man "kan säga om varje generation" utan något man bör göra. Vill man ha faktiskt ha raytracing? Vänta till nästa generation, det kommer vara billigare och det kommer finnas spel (kanske) som stöder funktionen.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Ja, och det är där priset kommer in. Är ju inte som att TS säger att prestandan är kass på 2080Ti i sig utan att det är i samband med priset som det blev besvikelse.

För honom och för dig.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För honom och för dig.

Jag tyckte inte jag behövde klargöra det bättre i mitt inlägg men tack för att du la till det så ingen lyckas uppfatta mitt inlägg som ett officiellt uttalande från varenda teknikintresserad här och på resten av Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag tyckte inte jag behövde klargöra det bättre i mitt inlägg men tack för att du la till det så ingen lyckas uppfatta mitt inlägg som ett officiellt uttalande från varenda teknikintresserad här och på resten av Internet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja det måste uppenbarligen klargöras gång på gång, för gång på gång gnälls det hur dyrt 2080ti är.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnarok:

Ja det måste uppenbarligen klargöras gång på gång, för gång på gång gnälls det hur dyrt 2080ti är.

Det är väl vanligen individuella åsikter och inte särskilt många som påstår sig vara oficiella företrädare för andra. Tänker jag iaf.

Att det är flertalet som uttrycker missnöje med priset kan väl hänga ihop med att missnöjet är ganska utbrett kanske?
Jag tycker själv också att priserna känns ganska olustiga på 2000-serien i nuläget så jag får väl hålla med där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Ja det måste uppenbarligen klargöras gång på gång, för gång på gång gnälls det hur dyrt 2080ti är.

Det kanske ligger något i det då.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

mm själv är jag ute efter ett 1080ti för ett bra pris istället. Men så börjar man höra att tillgången är dålig.. Istället är det tänkt att man ska köpa 20x serien? No way alltså.. för dessa priser...Dom får fan sänka ner 2080 till 7000kr nivån som standard isåfall..
Åhhh vad jag väntar på att AMD ska presentera alternativ.. Kolla bara vad som hänt på CPU fronten senaste tackvare AMD.

Vänta tills Black Friday. Jag köpt mitt Gtx 1080 ti för 4700kr på blocket. Killen visste inte vad han sålde. Fick hem ett Gigabyte Aorus Xtreme Edition Gtx 1080 ti. Men kan tänka mig att under 6000kr borde du få ett 1080 ti kort för vilket är riktigt nice pris

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

För honom och för dig.

För alla som ser att prestandahoppet mellan generationen inte motsvarar prisökningen, jämfört med samma hopp i prestanda och pris mellan tidigare generationer.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

@djdennistm:
Mhmm håller verkligen tummarna.
Men jag undrar vilka 1080ti kort som skall säljas billigare på BF. De flesta butikerna verkar knappt ha några kvar?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@djdennistm:
Mhmm håller verkligen tummarna.
Men jag undrar vilka 1080ti kort som skall säljas billigare på BF. De flesta butikerna verkar knappt ha några kvar?

Har iofs inte kollat på sistonde då jag är nöjd med mitt kap. Men skulle aldrig köpt 2080 ti i alla fall. Väntar till slutet av nästa år.

Förhoppningsvis borde det finnas ngt parti som säljs ut.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

@djdennistm: nejnej 2080ti köper man ju inte. Helt galet.
Men skulle det dyka upp 2080 för 7k sek kanske man slår till.
Finns ju ett 2080 för 8lax på amazon sen ett tag tillbaka. Ett asus strix kort. Så känns ju inte omöjligt.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av ClintBeastwood:

Det kanske ligger något i det då.

Skickades från m.sweclockers.com

.....Igen, alla har inte samma ekonomiska förutsättningar eller ett intresse av att ha ett 2080ti. Men om man inte kan greppa att alla inte är precis likadana och precis likadana förutsättningar så blir det svårt.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ragnarok:

.....Igen, alla har inte samma ekonomiska förutsättningar eller ett intresse av att ha ett 2080ti. Men om man inte kan greppa att alla inte är precis likadana och precis likadana förutsättningar så blir det svårt.

Låter som att frågeställningen blev ändrad på vägen här.
Jag exempelvis är missnöjd med prissättningen nvidias nya kort men unnar dig samtidigt att köpa det kort du blir nöjd med. Kul med entusiaster!
Det ena måste inte ge det andra här riktigt.

Min poäng är att om du ser missnöje kring priset för 2000serien så behöver det inte betyda att alla har åsikter om dina köp och val utan många utgår säkerligen snarare från sin egen position.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled