Problem med mitt första försök att bygga en dator

Permalänk

Problem med mitt första försök att bygga en dator

Så eftersom jag inte har råd att köpa en prebuild. Jag tänkte jag har ju typ bytt ut all i datorn.
Men nu får jag inte ens igång bios. Så antingen har jag gjort fel någonstans eller så gick något sönder. Skulle vilja veta vilket det är annars blir det ju rätt dyrt med felsökning + göra om builden för mina kablar sitter som hej kom och hjälp mig.. Lämna in kommer att ta ifrån min nya gpu och ssd jag ska skaffa. Jag vill bara få den att funka. Men vet inte om kablar sitter rätt osv. blir helt galen, känner för att slänga ut den. Jag vet att cpun och minnen funkar med moderkortet, men antingen tog jag sönder den eller så gick den sönder i frakten?. De är begagnade och har suttigt ihop förut. Köpte en ny psu och chassi dock och resten ska jag skaffa när bios har startats upp. Jag ska använda min gamla gpu en stund tills jag kan köpa en ny. Har ni några ideer för att dra på ner kostnaderna? Ska jag försöka be någon om hjälp att bygga upp den ifrån början igen?

Mvh frustrerad lilla mej

Permalänk
Medlem

Hej, för att kunna få bättre hjälp är det bra ifall du beskriver vad som händer och vad du testat så bra som möjligt.

Startar datorn alls? Snurrar fläktar? LED-ljus på moderkort? Är displaykabel kopplad till grafikkortet?

Även vilka specifikationer/komponenter du har använt är till nytta att veta.

Permalänk
Medlem

Börja med att skriva exakt vilka delar du har köpt och vilka delar du har behållt, exakt märke och modell på allt.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Hej, för att kunna få bättre hjälp är det bra ifall du beskriver vad som händer och vad du testat så bra som möjligt.

Startar datorn alls? Snurrar fläktar? LED-ljus på moderkort? Är displaykabel kopplad till grafikkortet?

Även vilka specifikationer/komponenter du har använt är till nytta att veta.

Jag har fått igång fläktar och aoi. Moderkortet lyser upp. Klart jag satte in en kabel till grafikkortet...

Permalänk
Medlem

Har du satt i strömsladd till moderkort samt till grafikkort från PSU?

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Börja med att skriva exakt vilka delar du har köpt och vilka delar du har behållt, exakt märke och modell på allt.

OKej jag har en B550 Gaming x ax v2.
Ryzen 3700X
Corsair Vengeance, 8 GB x 4 DDR4 3200MT/s Med ramminne och cpu de kom i ett paket. Vortex 240 rbg. Skaffade en Asus prime gold 750 och ett chassi.

Grafikkortet är mitt gamla (ett 970 geforce gtx) och det finns inget ssd i den ännu. Är det ett problem?

Permalänk
Skrivet av FX9:

Har du satt i strömsladd till moderkort samt till grafikkort från PSU?

Klart jag gjorde. Visst glömde kabeln någon gång för jag var för exalterad XD

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Med den kommentaren blir det svårt att få mer hjälp

Kolla in tråden "gratis hjälp vid montering av datorer" och se om du hittar nån hjälpsam i din start.
Beskriv steg för steg hur du gjorde och ta gärna bilder.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BlueCatRose:

Jag har fått igång fläktar och aoi. Moderkortet lyser upp. Klart jag satte in en kabel till grafikkortet...

Det är lätt hänt vid första bygget att sätta skärmen i moderkortet istället för i grafikkortet, vilket i detta fall inte kan ge bild, då processorn inte har integrerad grafik.

Skrivet av BlueCatRose:

OKej jag har en B550 Gaming x ax v2.
Ryzen 3700X
Corsair Vengeance, 8 GB x 4 DDR4 3200MT/s Med ramminne och cpu de kom i ett paket. Vortex 240 rbg. Skaffade en Asus prime gold 750 och ett chassi.

Grafikkortet är mitt gamla (ett 970 geforce gtx) och det finns inget ssd i den ännu. Är det ett problem?

Ingen SSD är inget problem, du ska få bild ändå.
Det kan vara problem med äldre GPU:er i nyare datorer om de saknar GOP-stöd, vilket kan leda till ingen bild innan OS:et bootar. (Och utan SSD blir det alltså aldrig bild då.)
Men det ska vad jag kan se bara gälla kort som är äldre än 970.

Har grafikkortet sina strömkablar i ordentligt i båda ändar? Strömkabel till CPU (8-pin) uppe i vänstra hörnet?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av tcntad:

Med den kommentaren blir det svårt att få mer hjälp

Kolla in tråden "gratis hjälp vid montering av datorer" och se om du hittar nån hjälpsam i din start.
Beskriv steg för steg hur du gjorde och ta gärna bilder.

Jag har kollat och har tagit bilder. Men kablarna sitter som en komplett kaos och jag tror inte jag klarar det själv.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Det är lätt hänt vid första bygget att sätta skärmen i moderkortet istället för i grafikkortet, vilket i detta fall inte kan ge bild, då processorn inte har integrerad grafik.

Ingen SSD är inget problem, du ska få bild ändå.
Det kan vara problem med äldre GPU:er i nyare datorer om de saknar GOP-stöd, vilket kan leda till ingen bild innan OS:et bootar. (Och utan SSD blir det alltså aldrig bild då.)
Men det ska vad jag kan se bara gälla kort som är äldre än 970.

Har grafikkortet sina strömkablar i ordentligt i båda ändar? Strömkabel till CPU (8-pin) uppe i vänstra hörnet?

Kan bios starta utan ssd? Jag ska köpa ssd och ja kablarna sitter där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

Ja, Bios kan starta utmärkt utan någon lagring (SSD eller HDD)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

Ja, det ska det kunna göra. Du får ingen bild alls?

Permalänk
Medlem

En klassiker är annars att plocka ur grafikkortet och sätta tillbaka det igen. Ibland räcker det

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av FX9:

En klassiker är annars att plocka ur grafikkortet och sätta tillbaka det igen. Ibland räcker det

Kört flera gånger... Jag har tagit ur mitt grafikkort i gamla datorn en massa gånger.

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Ja, det ska det kunna göra. Du får ingen bild alls?

På skärmen står det ingen signal och den är svart.

Permalänk
Skrivet av FX9:

Ja, Bios kan starta utmärkt utan någon lagring (SSD eller HDD)

Undrar om det är för att rebarb är på, den som använde den förut trodde det eller kanske har cpun flyttat på sig i frakten..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

Undrar om det är för att rebarb är på, den som använde den förut trodde det eller kanske har cpun flyttat på sig i frakten..

Det går att resetta bios utan att den startar, läs manualen om hur man gör.

Permalänk
Medlem

Är svårt att hjälpa men jag ska göra så gott jag kan. Vet inte vilken CPU som sitter på moderkortet men dom kan vara svåra att få dit, har själv lyckats bäja ett ben på moderkort/CPU och då var det bara att införskaffa nytt av det som var skadat.

Minnen kan vara trixiga även dom. Det är inte helt säkert att man ska sätta dom somimma 1&2 i alla moderkort, ibland ska dom sitta i plats 1,3 alt. 2,4 så det är inte mycket som är så jävla lätt när man bygger sin egen PC.

I slutändan kan det bli billigare att köpa någonting färdigt alt. begagnat och färdigbyggt.

Hoppas du får bild på monitorn och kommer in i bios, kolla så kablage mellan GPU och skärm sitter rätt och att du har rätt källa vald på monitorn också för säkerhetsskull när datorn startar upp utan problem

Visa signatur

ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac Mini ITX / AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz / Ballistix 16GB (2x8GB) DDR4 3600MHz CL16 / ASUS Dual GeForce RTX 4060 V2 OC / Skärm #1 MSI G2712F + Skärm #2 Asus VG248

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det går att resetta bios utan att den startar, läs manualen om hur man gör.

Jo ska göra det tack

Permalänk
Skrivet av Lith:

Är svårt att hjälpa men jag ska göra så gott jag kan. Vet inte vilken CPU som sitter på moderkortet men dom kan vara svåra att få dit, har själv lyckats bäja ett ben på moderkort/CPU och då var det bara att införskaffa nytt av det som var skadat.

Minnen kan vara trixiga även dom. Det är inte helt säkert att man ska sätta dom somimma 1&2 i alla moderkort, ibland ska dom sitta i plats 1,3 alt. 2,4 så det är inte mycket som är så jävla lätt när man bygger sin egen PC.

I slutändan kan det bli billigare att köpa någonting färdigt alt. begagnat och färdigbyggt.

Hoppas du får bild på monitorn och kommer in i bios, kolla så kablage mellan GPU och skärm sitter rätt och att du har rätt källa vald på monitorn också för säkerhetsskull när datorn startar upp utan problem

Skrev högre upp vad jag har. Jag har inte råd att köpa något färdig tyvärr och om jag gör det måste jag uppgradera antar jag. En del av grejerna är använda förut. Annars alternativt är att jag hittar någon som kan hjälpa mig. Eller lämna in den som då kommer dra pengar ifrån mina ssd och grafikkort. Jag skulle vilja börja om från början med någon eller alternativt låta någon annan göra det.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag skulle ha testat med andra bildskärmskablar.
Om detta inte hjälper, så tycker jag att du bör börja om från 0. Alltså....

1: Riv bort varje komponent i precis hela datorn, inkl. allt kablage i PSU:n samt kylaren för CPU:n.

2: Rengör all kylarpasta från CPU. Det måste rengöras ytterst noggrant. Använd Isopropanol och tvättlappar för rengöringen tills ytan är spegelblank.

3: Återmontera RAM-minnen men läs i manualen var dessa ska placeras för detta är inte självklart.

4: Återmontera allt kablage efter att ha läst ur manualen vilka kablar som behövs och var dessa ska placeras. Var noggrann och ha inte för bråttom! Återmontera kablarna snyggt! Det kan underlätta eventuella felsökningar framöver.

5: Applicera ny kylarpasta på CPU och montera dit CPU-kylaren. Läs på hur man gör och överdosera inte.

6: Se helst till att du får hjälp av en kompis så att ni är två som kan hjälpa varandra.

7: Om du inte har någon som kan hjälpa dig på plats, så kanske du bör överväga att lämna in datorn till en verkstad.

8: Kontakta Inet eller vilken annan datorbutik som helst och fråga vilket pris dom har på deras Frustationshämmare och Tålamodsboost på burk. Det lär visst finnas på REA just nu och du lära nog behöva lite av båda!

Lycka till!

Visa signatur

Chassi: ASUS ROG Strix Hyperion GR701 RGB, svart, Moderkort: ASUS ROG Maximus Z890 Hero, CPU: Intel Core Ultra 9 285K, RAM: Corsair 96GB (2x48GB) DDR5 6600MHz CL32 Dominator Titanium RGB, CPU-kylare: ASUS Ryujin III 360 A-RGB Extreme, M.2-disk för OS & program: Corsair Force MP700 Pro SE Gen 5 2TB med värmespridare, M.2-disk för dokument mm: Samsung 990 PRO 2TB med värmespridare, M.2-disk för foto & video: Corsair MP600 Pro XT 8TB med värmespridare, GPU: ASUS GeForce RTX 5080 16GB ROG Astral OC, PSU: ASUS ROG Thor III 1200W ATX 3.1, Bildskärm: Eizo ColorEdge CG2700X.

Permalänk
Medlem

Om du bytt moderkort: Glöm inte att kontrollera att rätt distanser bakom moderkortet är på plats. Kan vara annan storlek på moderkortet och då krävs andra distanser.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Trum-Petaren:

Hej!

Jag skulle ha testat med andra bildskärmskablar.
Om detta inte hjälper, så tycker jag att du bör börja om från 0. Alltså....

1: Riv bort varje komponent i precis hela datorn, inkl. allt kablage i PSU:n samt kylaren för CPU:n.

2: Rengör all kylarpasta från CPU. Det måste rengöras ytterst noggrant. Använd Isopropanol och tvättlappar för rengöringen tills ytan är spegelblank.

3: Återmontera RAM-minnen men läs i manualen var dessa ska placeras för detta är inte självklart.

4: Återmontera allt kablage efter att ha läst ur manualen vilka kablar som behövs och var dessa ska placeras. Var noggrann och ha inte för bråttom! Återmontera kablarna snyggt! Det kan underlätta eventuella felsökningar framöver.

5: Applicera ny kylarpasta på CPU och montera dit CPU-kylaren. Läs på hur man gör och överdosera inte.

6: Se helst till att du får hjälp av en kompis så att ni är två som kan hjälpa varandra.

7: Om du inte har någon som kan hjälpa dig på plats, så kanske du bör överväga att lämna in datorn till en verkstad.

8: Kontakta Inet eller vilken annan datorbutik som helst och fråga vilket pris dom har på deras Frustationshämmare och Tålamodsboost på burk. Det lär visst finnas på REA just nu och du lära nog behöva lite av båda!

Lycka till!

Hahaha fick ett gott skratt av nummer 8! Men ja jag tror inte jag har någon som kan hjälpa gjorde allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

Ok, vilken färg lyser LED på moderkortet? Det ger vägledning i vad som strular och inte låter datorn 'post:a'.

Kan även testa med endast 1 ram sticka i.

Permalänk
Medlem

@BlueCatRose Jag bor rätt nära.. 🤔

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

@BlueCatRose Jag bor rätt nära.. 🤔

För att kunna hjälpa? Har ingen direkt att fråga som kan något om datorer. Jag brukar var den de flesta i närheten ber om hjälp av.

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Ok, vilken färg lyser LED på moderkortet? Det ger vägledning i vad som strular och inte låter datorn 'post:a'.

Kan även testa med endast 1 ram sticka i.

Ska testa imorgon Eller ja idag ooh kolla.

Permalänk
Medlem

Du kan inte ta en bild på bygget, en översiktsbild så kanske vi kan se om något är galet, gärna en utan grafikkortet monterat också så man kan se eventuella byglar.

Sedan måste frågan ställas.
Du köpte en PSU. Du har inte blandat kablage mellan olika PSU:er?
Det är inte säkert att kablar mellan olika PSU:er är kompatibla även om de passar i hålet på PSU:n, de är i vissa fall inte ens kompatibla mellan olika versioner av samma modell.... .evga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlueCatRose:

För att kunna hjälpa? Har ingen direkt att fråga som kan något om datorer. Jag brukar var den de flesta i närheten ber om hjälp av.

Yes