Permalänk
Medlem

Giftfri dator

Jag letar efter datorkomponenter som inte innehåller farliga ämnen som bromerande flamskyddsmedel, kadium, bly, kvicksilver, pvc, ftalater. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem

Jag tror att du det är kört, kanske du kan hitta nån enstaka komponent som uppfyller dina krav, men aldrig en hel dator. Inte en chans...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Låter som riktig rolig utmaning för byggare till att bygga fungerade och helt giftfria datorer!

Men, vad och hur definierar vi gift utifrån komponenter? Om vi inte sållar undan gifter som är farligt för miljön men inte för hälsan så öppnas fler möjligheter.

Man kanske kan börja med nya komponenter, vad innehåller t.ex. Ryzen processorn för ämnen? Jag tror att ju äldre datorkomponenter man tittar på ju mer miljöfarliga/giftiga är dem. Min tanke är att EU har genom åren förhindrat leverantörer från att sälja giftiga produkter som är direkt hälsovådliga för gemene konsument.

Tagit bort svar på §1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Hedersmedlem

Jag jobbar på ett litet IT-företag. Som en liten del i vår verksamhet importerar vi brandväggar (för nätverk) från ett företag i ett annat EU-land (med Open Source-mjukvara). När kemikalieskatten kom i kraft så ville jag se om vi kunde få en materialspecifikation för att veta vad det var för material i plastdelarna i chassit för att se om vi kunde göra avdrag.

Trots välvilja från tillverkaren i utlandet lyckades de inte få fram någon vettig info från företaget (i Asien antar jag) som tillverkade deras chassin. Vi släppte det där och betalar bara full kemikalieskatt. Det blev för krångligt att hålla på med de relativt små volymer (10-100) som vi pratar om.

Som enskild konsument så tror jag det blir väldigt svårt för dig att leta upp komponenter om du har högre krav än EU-regler (RoHS etc) på vad som får ingå. Det är så många led i tillverkningen att det blir otroligt komplext att försöka reda ut vad som faktiskt finns i produkten. Det är liksom inte så att det är en stor grafikkortfabrik som tar in malm i ena sidan och spottar ut grafikkort i ändan. Det är många steg av förädling och många underleverantörer.

De enda som egentligen har någon slags möjlighet att påverka på den här fronten är myndigheter (särskilt överstatliga sådana som EU), och stora företag som köper stora volymer. Jag har ett dunkelt minne av att Apple i alla fall en gång i tiden hade en policy som var bättre än branschgenomsnittet, fast det minnet är från många år sedan. Så det du egentligen bör göra är att titta på färdiga system och kolla om själva tillverkaren har någon policy, snarare än att försöka bygga från komponenter.

Permalänk
Medlem

Bly tror jag du kommer undan då eu typ förbjudit blyat tenn... vilket är en av anledningarna till elektronik går sönder lättare nu för tiden... resten tror jag blir omöjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Jag letar efter datorkomponenter som inte innehåller farliga ämnen som bromerande flamskyddsmedel, kadium, bly, kvicksilver, pvc, ftalater. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Mycket bra tråd att skapa! Förhoppningsvis finns det folk med erfarenhet! Men det bästa är nog att höra av sig till återförsäljare. Webhallen och inet finns ju här på sweclockers, testa att pinga dom och se om dom svarar, jag själv vet inte vad dom har för alias tyvärr

Permalänk

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktivet

Här kan man läsa om tungmetaller i elektronik.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Avstängd

@Slappy: Vi har totalförbud på Kadmium och Bly (inklusive import utanför EU) så de två blir enkla.

Resten blir nog extremt svåra eftersom det saknas krav på redovisning och därmed vet inte ens tillverkarens kundtjänst något. Kanske finns undantag på de största företagen men då är nog också svaret att flamskyddmsedel och annat används slentrianmässigt på alla produkter. Av den enkla anledningen att det inte finns något incitament/lagstiftning som kräver att man inte använder kemikalierna ifråga och att dom faktiskt effektivt hindrar bränder som startas av brinnande elektronik.

Men lycka till! Jag skulle själv helst köpa komponenter utan flamskydd och annat jox.

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men hamnar inte alla moderkort osv ändå i typ Indien där människor kan plocka isär och och sälja guld och andra ämnen, så det är väl inte helt hemskt dvs.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Rätta mig om jag har fel, men hamnar inte alla moderkort osv ändå i typ Indien där människor kan plocka isär och och sälja guld och andra ämnen, så det är väl inte helt hemskt dvs.

Beror på. Det finns flera aspekter att tänka på.

1. Hur påverkar vi miljön när vi bryter/tillverkar beståndsdelarna och komponenterna i fråga?
2. Hur påverkar vi miljön när dessa beståndsdelar transporteras fram och tillbaka?
3. Finns det några farliga ämnen som kan läcka ut och påverka vår hälsa när under tillverkningsprocessen?
4. Finns det några farliga ämnen som kan läcka ut och påverka vår hälsa när vi använder produkterna i fråga?
5. När produkterna skrotas, hur påverkas hälsan för de personer som utför skrotningen?
6. Hur påverkar skrotningsprocessen miljön?

Har säkert missat någon punkt. Har redan editerat inlägget minst en gång för att lägga till en extra.

Det du pratar om är att utvinna värdefulla ämnen ur avfall. Det görs för ekonomisk vinning och är inte alls nödvändigtvis särskilt hälsosamt för killen som plockar isär dina gamla datordelar. Och det finns inte direkt någon lönsamhet att utvinna giftiga men värdelösa ämnen, så det hamnar på någon tipp någonstans.

Oseriös export av elavfall är inte alls oproblematiskt, och är faktiskt ett problem i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beror på. Det finns flera aspekter att tänka på.
Oseriös export av elavfall är inte alls oproblematiskt, och är faktiskt ett problem i sig.

Damn son, tänkte inte alls på det där, trodde väl att återvinningen var lite mer professionellt utförd :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Damn son, tänkte inte alls på det där, trodde väl att återvinningen var lite mer professionellt utförd :/

Detta är inte riktat emot dig @Chromatic i sak, men tankegången går igen. Många som inte tänker på hur "skräpet" tas omhand, och att detta kan skilja sig stort emellan länder.

Permalänk
Medlem

Det borde ju inte vara orimligt att vilja ha giftfri elektronik. Men jag förstår verkligen problematiken frågan känns relevant och är det några som kan förändra det så är det vi. Vi måste efterfråga giftfri elektronik. Det finns hur som helst en mängd bra märkningar att hålla utkik efter:
- RoHS (som nämts i tråden)
- CE
- TCO
- EPEAT
- EU label

Min erfarenhet är att de tyvärr lyser med sin frånvaro.

Det man borde prioritera är de komponenter som vi har fysisk kontakt med. Vill vi inte att datormössen ska vara fria från PVC och mjukgörare (ftalater)? Jag tänker på de greppvänliga sidorna som ofta finns på gamingmöss, vad innehåller de egentligen?

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slappy:

Det borde ju inte vara orimligt att vilja ha giftfri elektronik. Men jag förstår verkligen problematiken frågan känns relevant och är det några som kan förändra det så är det vi. Vi måste efterfråga giftfri elektronik. Det finns hur som helst en mängd bra märkningar att hålla utkik efter:
- RoHS (som nämts i tråden)
- CE
- TCO
- EPEAT
- EU label

Min erfarenhet är att de tyvärr lyser med sin frånvaro.

Det man borde prioritera är de komponenter som vi har fysisk kontakt med. Vill vi inte att datormössen ska vara fria från PVC och mjukgörare (ftalater)? Jag tänker på de greppvänliga sidorna som ofta finns på gamingmöss, vad innehåller de egentligen?

RoHS t.ex. är lagkrav i EU. Går inte att sälja en produkt i EU som inte uppfyller RoHS (annat än i särskilda undantag).

Under en övergångsperiod så var det vanligt att produkter märktes med RoHS, fast det var mest en service för importörerna skulle jag tro. Meningslöst att märka en prdoukt med "Hej, jag följer lagen".

En annan märkning att titta på är faktiskt den svenska Svanen-märkningen. Fujitsu vet jag har producerat
Svanenmärkta datorer. Senaste jag hittar från detta är 2013 (efter typ 10 sek Googlande) så jag vet inte om det är något de fortfarande gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Rätta mig om jag har fel, men hamnar inte alla moderkort osv ändå i typ Indien där människor kan plocka isär och och sälja guld och andra ämnen, så det är väl inte helt hemskt dvs.

Tyvärr inte

https://urskola.se/Produkter/200310-Klimatresan-Ghanas-elektr...

Edit:
@pv2b
Tyvärr är svanenmärkt inte mycket att hänga i granen. Iallafall inte när det gäller byggbranschen där tar man bara bbr kraven och gör dom några få steg bättre och sen säljer det som om det vore guld och gröna skogar. Kanske är bättre i andra branscher men i bygg är det inte mkt bättre än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har inte Apple massa såna målsättningar? Eller kanske bara är på nallarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slappy:

Det borde ju inte vara orimligt att vilja ha giftfri elektronik.

Det känns som att just nu så är chisel-baserad teknologi en sådan integrerad och viktig del av ett "utvecklat" sammhälle så att alla möjligheter att dra ner på giftet är väldigt förhindrat, människan i helhet är girig och kortsiktig och det är det som kommer styra vad som massproduceras.

Men jag förstår vad du kommer ifrån, och jag tycker det är svårt att hålla hoppet uppe kring miljöfrågor
Vi i Sverige är en sådan extremt minimal del av världen och även om hela sverige hade fixat el-bilar och blivit veganer så hade det ju ändå knappt gjort någon skillnad när Kina eldar kol som aldrig tidigare och dom 20 största fraktskeppen i världen släpper ut lika mycket avgaser som alla bilar på jorden gemensamt... It's sad :/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Har inte Apple massa såna målsättningar? Eller kanske bara är på nallarna.

Tror jag inte..då man behöver speciellt adaptrar till allt de har..

Inte som Android, en USB-kabel till 100 olika Androids.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Tror jag inte..då man behöver speciellt adaptrar till allt de har..

Inte som Android, en USB-kabel till 100 olika Androids.

Var det mini usb, micro usb eller usb c du skulle ha till din android?
Apple har på den tiden haft 30-pin och lightning.
Tilläggas bör att 30-pin användes långt innan iPhones och android kom.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av logrell:

Tyvärr är svanenmärkt inte mycket att hänga i granen. Iallafall inte när det gäller byggbranschen där tar man bara bbr kraven och gör dom några få steg bättre och sen säljer det som om det vore guld och gröna skogar. Kanske är bättre i andra branscher men i bygg är det inte mkt bättre än andra

Skickades från m.sweclockers.com

Svanenmärkt är ändå bättre än inte. Det betyder inte att det räcker att kolla efter den fina gröna loggan så är det miljövänligt och harmlöst. Det handlar om att vara lite mindre dålig.

Det bästa man kan göra för miljön som helhet är att konsumera mindre, och inte uppgradera varje gång det kommer ut något nytt. Och måste man ändå så försöker man sälja av sina prylar så att de kommer till nytta istället för att samla damm i ett förråd någonstans för att sedan kastas som skräp. Nu glider vi dock lite från den ursprungliga frågan om giftfrihet, så jag väljer att inte utveckla detta för mycket, annat än att konstatera att giftfrihet i närmiljön kan vara svårt att kombinera med återbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

RoHS t.ex. är lagkrav i EU. Går inte att sälja en produkt i EU som inte uppfyller RoHS (annat än i särskilda undantag).

Under en övergångsperiod så var det vanligt att produkter märktes med RoHS, fast det var mest en service för importörerna skulle jag tro. Meningslöst att märka en prdoukt med "Hej, jag följer lagen".

En annan märkning att titta på är faktiskt den svenska Svanen-märkningen. Fujitsu vet jag har producerat
Svanenmärkta datorer. Senaste jag hittar från detta är 2013 (efter typ 10 sek Googlande) så jag vet inte om det är något de fortfarande gör.

RoHS och CE kan kännas givna men i dessa Wish och Aliexpresstider känns det som de behöver nämnas. Svanenmärkta datorer är toppen. Vill man dock bygga själv finns mig veterligen inga svanenmärkta komponenter.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slappy:

RoHS och CE kan kännas givna men i dessa Wish och Aliexpresstider känns det som de behöver nämnas. Svanenmärkta datorer är toppen. Vill man dock bygga själv finns mig veterligen inga svanenmärkta komponenter.

En konkret grej man kan göra är isåfall att inte direktimportera datordelar från Kina utan istället köpa från ett EU-land.

(Det finns många fler fördelar med detta.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svanenmärkt är ändå bättre än inte. Det betyder inte att det räcker att kolla efter den fina gröna loggan så är det miljövänligt och harmlöst. Det handlar om att vara lite mindre dålig.

Det bästa man kan göra för miljön som helhet är att konsumera mindre, och inte uppgradera varje gång det kommer ut något nytt. Och måste man ändå så försöker man sälja av sina prylar så att de kommer till nytta istället för att samla damm i ett förråd någonstans för att sedan kastas som skräp. Nu glider vi dock lite från den ursprungliga frågan om giftfrihet, så jag väljer att inte utveckla detta för mycket, annat än att konstatera att giftfrihet i närmiljön kan vara svårt att kombinera med återbruk.

Det har du helt rätt i🙂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

En konkret grej man kan göra är isåfall att inte direktimportera datordelar från Kina utan istället köpa från ett EU-land.

(Det finns många fler fördelar med detta.)

Du har rätt, det blev lite off topic i den bemärkelsen. Jag köper nästan bara från svenska leverantörer.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Beror på. Det finns flera aspekter att tänka på.

1. Hur påverkar vi miljön när vi bryter/tillverkar beståndsdelarna och komponenterna i fråga?
2. Hur påverkar vi miljön när dessa beståndsdelar transporteras fram och tillbaka?
3. Finns det några farliga ämnen som kan läcka ut och påverka vår hälsa när under tillverkningsprocessen?
4. Finns det några farliga ämnen som kan läcka ut och påverka vår hälsa när vi använder produkterna i fråga?
5. När produkterna skrotas, hur påverkas hälsan för de personer som utför skrotningen?
6. Hur påverkar skrotningsprocessen miljön?

Har säkert missat någon punkt. Har redan editerat inlägget minst en gång för att lägga till en extra.

Det du pratar om är att utvinna värdefulla ämnen ur avfall. Det görs för ekonomisk vinning och är inte alls nödvändigtvis särskilt hälsosamt för killen som plockar isär dina gamla datordelar. Och det finns inte direkt någon lönsamhet att utvinna giftiga men värdelösa ämnen, så det hamnar på någon tipp någonstans.

Oseriös export av elavfall är inte alls oproblematiskt, och är faktiskt ett problem i sig.

Det låter som du beskriver kraven för TCO certifiering.
https://tcocertified.se/kraven-i-tco-certified/

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Svanenmärkt är ändå bättre än inte. Det betyder inte att det räcker att kolla efter den fina gröna loggan så är det miljövänligt och harmlöst. Det handlar om att vara lite mindre dålig.

Det bästa man kan göra för miljön som helhet är att konsumera mindre, och inte uppgradera varje gång det kommer ut något nytt. Och måste man ändå så försöker man sälja av sina prylar så att de kommer till nytta istället för att samla damm i ett förråd någonstans för att sedan kastas som skräp. Nu glider vi dock lite från den ursprungliga frågan om giftfrihet, så jag väljer att inte utveckla detta för mycket, annat än att konstatera att giftfrihet i närmiljön kan vara svårt att kombinera med återbruk.

+1 på detta. Jag älskar när folk säger att de gjort en insats för miljön genom att t ex köpa en ny Tesla, miljöbil etc.

Det största man kan göra som individ är att konsumera mindre, laga, underhålla och sälja saker så långt det går och äta mindre kött.

Men nu blir det lite off topic.

Det förvånar mig att ingen av de stora märkena inom pc komponenter vill särskilja sig genom att ha lite större miljötänk, men jag antar att gejmers är ganska ointresserade och hellre har flera RGB produkter istället.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Det förvånar mig att ingen av de stora märkena inom pc komponenter vill särskilja sig genom att ha lite större miljötänk, men jag antar att gejmers är ganska ointresserade och hellre har flera RGB produkter istället.

Varför välja bara grönt när man kan få blått och rött också?

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

+1 på detta. Jag älskar när folk säger att de gjort en insats för miljön genom att t ex köpa en ny Tesla, miljöbil etc.

Det största man kan göra som individ är att konsumera mindre, laga, underhålla och sälja saker så långt det går och äta mindre kött.

Men nu blir det lite off topic.

Det förvånar mig att ingen av de stora märkena inom pc komponenter vill särskilja sig genom att ha lite större miljötänk, men jag antar att gejmers är ganska ointresserade och hellre har flera RGB produkter istället.

Jag tycker också det är konstigt att svenska företag som Mionix eller Fractal Design inte har en mer uttalad miljöprofil.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Intel i7-2600K | Corsair Vengance LP 8 GB | XFX HD6850 1 GB | Blackmagic Decklink 4K Extreme | Blackmagic Decklink Mini Recorder | Samsung 850 Pro 256 GB | Corsair Force GT 120 GB | WD Green 2 TB | WD Black 1 TB | Samsung F3 1 TB | Asus USB-N53 | Corsair HX650 | Fractal Design R3 | 2X Samsung DVD±RW 22X | WD My Book 3 TB | WD My Passport Ultra 2 TB