Permalänk
Medlem

Är den här datorn prisvärd?

Har funderat på ny dator och komplett har ett helt okej bygge enligt mig men tänkte fråga er om det är prisvärt? Tänkte framförallt använda den till att spela på.

https://www.komplett.se/product/1011746/datorutrustning/dator...

Samt vad skulle man kunna sälja en begagnad dator i bra skick med de här komponenterna? https://www.inet.se/kundvagn/bild/9206428/2016-02-28 har 16gb ram nu.

Permalänk
Medlem

Jag tycker den är prisvärd. Vad du kan få för din gamla dator vet jag däremot inte.

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Avstängd

@sMiz: Varför uppgraderar du inte bara din befintliga dator med mera ram minne och nytt grafikkort?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

@sMiz: Varför uppgraderar du inte bara din befintliga dator med mera ram minne och nytt grafikkort?

Känns som ett bättre grafikkort så kommer processorn att flaskhalsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sMiz:

Känns som ett bättre grafikkort så kommer processorn att flaskhalsa.

Verkligen inte, den håller några år till. Med en ny dator kastar du enbart pengar till Intel som dragit upp priserna p.g.a tillverkningsproblemen dom har.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Verkligen inte, den håller några år till. Med en ny dator kastar du enbart pengar till Intel som dragit upp priserna p.g.a tillverkningsproblemen dom har.

Kollar man på hemsidor så står det att processorn kommer flaskhalsa grafikkortet om jag köper typ ett 1070/2070/1080.

Permalänk
Medlem

Har du överklockat din processor?

Det stämmer att din cpu kan flaska i en del spel men du kan ju också öka lasten på grafikkortet genom att höja inställningar, upplösning etc. för att minska detta. Om du inte jagar 144/240 FPS-minimum så är den "optimala" situationen att ha 100% belastning växelvis på både CPU och GPU och din prolle borde fortsatt kunna trycka ut 80-120 fps i de flesta spelen.

Detta förutsätter ju dock att din kylning kan hantera temperaturutvecklingen när samtliga komponenter går på max.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Dvs skulle det vara bra att uppgradera cpun om jag vill kunna fläska på lite.