Permalänk

Värt upg? Råd ang. moderkort

Sitter på en gammal halvt uppgraderad burk och ämnar uppgradera RAM/CPU/MB. Grafikkort och PSU har bytts någon gång under de senaste 6 åren sedan jag byggde datorn.
Burken just nu innehåller i grova drag (sitter på jobb):

RAM: 16gb corsair 1600mhz(?) DDR3
CPU: Intel 2500k 3.x ghz
Moderkort: Nått jävla moderkort som dög just då... z68 eller dylikt.
GPU: RX480
PSU: 750 eller 850 (gold+ osv)

Jag utgår ifrån att min GPU håller ett hyfsat tag till men att grunden behöver uppgraderas då det förmodligen flaskhalsar där någonstans.
Planen just nu ligger till så här:

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX
CPU: Ryzen 5 2600X
Moderkort: ???

Moderkort är alltid en djungel för mig och jag hoppas att Ni välvilliga experter kan peka mig i rätt riktning och kanske även korrigera mig ifall jag är inne på helt fel spår. Allt ska såklart vara så prisvärt som möjligt.
Tacksam för hjälp snarast, självklart pga BF

EDIT: Datorn används för spel. Exempelvis WoW och Destiny 2. Har 144hz skärm med AMD freesync som gärna utnyttjas om möjligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crashflow:

Sitter på en gammal halvt uppgraderad burk och ämnar uppgradera RAM/CPU/MB. Grafikkort och PSU har bytts någon gång under de senaste 6 åren sedan jag byggde datorn.
Burken just nu innehåller i grova drag (sitter på jobb):

RAM: 16gb corsair 1600mhz(?) DDR3
CPU: Intel 2500k 3.x ghz
Moderkort: Nått jävla moderkort som dög just då... z68 eller dylikt.
GPU: RX480
PSU: 750 eller 850 (gold+ osv)

Jag utgår ifrån att min GPU håller ett hyfsat tag till men att grunden behöver uppgraderas då det förmodligen flaskhalsar där någonstans.
Planen just nu ligger till så här:

RAM: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance LPX
CPU: Ryzen 5 2600X
Moderkort: ???

Moderkort är alltid en djungel för mig och jag hoppas att Ni välvilliga experter kan peka mig i rätt riktning och kanske även korrigera mig ifall jag är inne på helt fel spår. Allt ska såklart vara så prisvärt som möjligt.
Tacksam för hjälp snarast, självklart pga BF

EDIT: Datorn används för spel. Exempelvis WoW och Destiny 2. Har 144hz skärm med AMD freesync som gärna utnyttjas om möjligt.

Ska du spela WoW så bör du välja en Intel processor istället, spelet nyttjar bara 1-2kärnor.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: WoW är nog lite mer vid sidan, mindre o mindre. Skulle det göra stor skillnad? Jag är mest intresserad av AMD-cpu pga priset.

Jag har spanat in detta moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - BF18

Specifikationen säger dock att det tar minnen med klockfrekvenser 2666-3200mhz. Innebär det att det är kompatibelt med minnena på 3000mhz eller jag måste hitta ett kort som klarar just 3000mhz?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crashflow:

@Peppar2014: WoW är nog lite mer vid sidan, mindre o mindre. Skulle det göra stor skillnad? Jag är mest intresserad av AMD-cpu pga priset.

Jag har spanat in detta moderkort: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - BF18

Specifikationen säger dock att det tar minnen med klockfrekvenser 2666-3200mhz. Innebär det att det är kompatibelt med minnena på 3000mhz eller jag måste hitta ett kort som klarar just 3000mhz?

Är du inte kräsen så lär absolut ett Ryzen alternativ duga.
Processor och moderkort är kompatibla med 3000MHz minnen, Ryzen är dock väldigt kräsen och minnen lär nog snarare gå i 2933MHz.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|