Permalänk
Medlem

Farming Simulator 2019

Så med 21 dagar kvar till release så tänkte jag att vi drar upp en ny tråd för denne version.

https://www.farming-simulator.com/

35€ för basspelet (till pc), som tidigare släpps det till pc, mac, xbox, och ps. Finns andra versioner till andra konsoler som man kan läsa om på deras hemsida.

Jänkarna är glada över att dom äntligen får sina John Deer, även om det var skralt utbud pga licens.

Ser fram mot spelet som fan, att man äntligen kan börja från början. Bygga upp sin gård från scratch, förhoppningsvis kan man ställa byggnaderna hur man vill så att i princip alla gårdar blir unika. Sen när moddarna kommer igång och det kommer olika utseenden och utformningar på byggnaderna så tror jag att det kan bli mycket mer levande än tidigare versioner.

Måste modds för mig är, GPS (som jag har hört att inte längre utvecklas av dom som skapade modden, med lite tur finns det med i själva spelet då alla moderna maskiner kan gå efter gps och köra raka linjer), course play. Sen finns det en lång önskelista på moddar som jag använder ibland, beror på om jag bara vill leka av mig eller komma närmare ett realistiskt sim.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Något som jag hoppas ändras från tidigare versioner är att man kan köra en dedikerad server hemifrån utan att behöva en extra licens för fs19 som det är nu, skulle gärna slänga upp en dedikerad server på min filserver.

Dock från det jag har läst mig till så har inte hosting delen nämnts någonstans så jag tror tyvärr inte att det är någon ändring.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Tror ni det går att spela på lan? Eller måste det vara över nätet även om man sitter bredvid varandra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

21 dagar kvar alltså Jag ser fram emot detta släpp och ska bli så kul att köra igen.

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

Småbrukat lite av version 17 i veckan för och hitta tillbaka till hetsen efter dollares.

Hoppas på (igen) att dom har fixat hanteringen av timmer, så att den slutar vara så gnagande svår. Räknar egentligen inte med några riktiga uppdateringar på någon front. Några större steg har det inte skett hittills mellan åren, känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Tror ni det går att spela på lan? Eller måste det vara över nätet även om man sitter bredvid varandra?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag förstått det så är det inga stora ändringar till multiplayer, dom har tydligen gjort förbättringar när det kommer till hur datorerna kommunicerar med servern för att få ner synctiden när folk ansluter men det är ungefär det tyvärr.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Frida 🥐

Har inte införskaffat spelet än men är sugen!
Någon som kan förklara hur MP fungerar? Går det att sätta upp en server som är uppe konstant, eller måste någon vara ansluten hela tiden?
Hade varit sjukt kul att sätta upp en Swec-server annars om det skulle vara möjligt. Har inga att spela med haha

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har inte införskaffat spelet än men är sugen!
Någon som kan förklara hur MP fungerar? Går det att sätta upp en server som är uppe konstant, eller måste någon vara ansluten hela tiden?
Hade varit sjukt kul att sätta upp en Swec-server annars om det skulle vara möjligt. Har inga att spela med haha

Det finns en programvara för att köra en dedikerad server, den följer med när du installerar. Nästa del har jag inte 100% koll på så jag berättar bara från mitt perspektiv. Jag som har en dedikerad serverdator behöver två licenser, en för serverdatorn som då hostar FS-server, sen en licens på speldatorn som jag spelar från. Vet inte hur det funkar om man kör den dedikerade servern och spelar från samma dator.

Det som är surt är att om man då köper ett dlc så behöver man även köpa dlc till bägge datorerna.

Det jag kan säga om spelet so far är att det är snyggare än 17, tyvärr är fysiken vad gäller logging, balar och pallar samma. FS19 är inte alls lika casual som 17 var, ekonomin är nerfad i 19 jämfört mot 17. Med behovet att sprida lime och ogräsbekämpa så lägger man mer timmar på fälten. Inte särskilt imponerad av hela bygga sin egen gård grejen ännu, dock så kommer Giants att släppa en patch/gratis dlc där det kommer komma fler alternativ för dom som vill bygga. Idag går det inte att göra egna vägar eller hårdlagda ytor, men det ska komma. Sen tror jag att modsen är det som kommer göra "byggandet" kul.

Har "bara" hunnit spela 10 timmar ännu, ser fram mot att spela lite i helgen. Även om det redan har börjat komma en del mods så tror jag att jag kommer ta det lite lugnt fram till jul, då räknar jag med att det kommer finnas mycket mods ute.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har inte införskaffat spelet än men är sugen!
Någon som kan förklara hur MP fungerar? Går det att sätta upp en server som är uppe konstant, eller måste någon vara ansluten hela tiden?
Hade varit sjukt kul att sätta upp en Swec-server annars om det skulle vara möjligt. Har inga att spela med haha

Jag har köpt spelet men inte hunnit börja med det än. Men det går som i FS17 hyra en server, dom är inte så dyra, beroende på hur många slot man vill ha, ca 15 kr per slot/månad.

Visa signatur

Intel i7 7700K, Sapphire RX 5600 XT Pulse 6 GB, 16 gb, EVGA G2 750w | Nikon D500 | Nikon D750 | Nikon Z6 | Nikon D7200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoyadog:

Har inte införskaffat spelet än men är sugen!
Någon som kan förklara hur MP fungerar? Går det att sätta upp en server som är uppe konstant, eller måste någon vara ansluten hela tiden?
Hade varit sjukt kul att sätta upp en Swec-server annars om det skulle vara möjligt. Har inga att spela med haha

Är mycket nöjd med spelet hittills, styrningen av fordonen är milsvida bättre än förut men jag saknar gearbox mod förstås något vansinnigt men det kommer väl förhoppningsvis plus seasons osv för att höja realismen

Bära grejer fungerar galet mycket bättre för att nämna något

Fysiken är fortfarande wonkers som i alla de nya versionerna av fs som kommer ut , t e x kunna klättra uppför stupliknande slänter med en traktor där det irl inte är möjligt att ens komma en bråkdel av vägen men förhoppningsvis så kanske nån löser MR i framtiden

Startade igår vår nya fs19 dedikerad server , lika simpelt som vanligt och fungerade direkt och synkning osv verkar rent allmänt fungera bättre
Däremot MP gentemot varandra fungerade väldigt dåligt, framför allt att ansluta gentemot varandra fungerade väl sådär var femte gång man försökte och som igårkväll inte alls öht så då köpte vi och ställde i ordning dedikerad som vi alltid kört med tidigare och där fungerar allt som det ska

Menyförbättringarna är mycket stor skillnad på, både bra och dåligt
Fordonen är jag mest missnöjd med att man inte kan sätta lastare på små traktorer som varit möjligt irl genom decennier men inte i fs inte, nejdå, du måste köpa en specifik dyr traktor och att få den billigaste med lastare, nope, stort nope nope där

Hoppas det ändras eftersom det inte är realistiskt öht, på en 400hp traktor ska man inte ha lastare förstår ju vem som helst, men på en 90hk vanlig jordbrukstraktor, kom igen giants!

All in all, positiv upplevelse än så länge, så tycker absolut du ska prova på:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Frida 🥐

Tack för alla svar!

Nu har även jag provat spelet och WOW Vilket uppsving från FS17.

För mig som är mer intresserad av djurhållningen i spelet så är det verkligen en förbättring. Väldigt kul att man kan träna hästar och sälja dessa till högre pris. Kul med möjligheten att kunna bygga sin egen farm var man vill på kartan. Saknar dock en hel del placeables som skulle göra ens farm mer "personlig", men jag hoppas att mods löser det. Till framtida FS spel vore det kul att kunna customizea sin farm ännu mer, t.ex. genom att kunna bygga egna byggnader, inhägnader m.m.

Tycker även helpers har blivit bättre, de har mycket lättare att vända på fälten (kräver mindre plats) än tidigare.

Multiplayerläget har jag inte testat ännu då jag inte har några vänner som är intresserade av detta spel, men det verkar lovande.

Hoppas dom lägger till jakt och fiske till nästa spel!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har bara spelat Farming Simulator 15 till PS4. Tanken var att spela med en vän men hon kunde inte se ekonomin när vi spelade ihop vilket gjorde att det blev rätt hopplöst att göra något. Plöjde ner ett antal timmar hemma i soffan med frun men kände att det var lite stelt och enformigt att hela tiden ploga, så, gödsla, skörda om och om igen. AI:n var ganska dum och fastnade på fälten om ett träd var för nära. När man hade råd att hyra in AI för alla sysslor var man tvungen att göra det men det blev ett evigt teleporterande mellan olika traktorer för att starta igång och köra dem mellan olika fält. Sen fara fram och tillbaka för att lämna av skörden.

Det var uppenbarligen tillräckligt intressant för att ändå lägga ett gäng timmar. Men kändes knappast som ett färdigt spel innehållsmässigt. När jag läser denna tråd låter det ju som att man måste spela på PC med moddar för att det ska vara värt. Är det mycket annat fixat sedan Farming Simulator 15? Tyckte inte 17 lät som en större uppgradering när jag kikade när den kom. Vet att många brinner för dessa spel och jag försöker se charmen men förstår inte riktigt.

Permalänk
Medlem

hm... låter som att man få ge sig in i FS träsket igen, kört Eurotruck ett bra tag. men FS var ett par år sen

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Det verka också inte gå att fuskar när det gäller pengarna. jag gillar ju trycka in inte mods så behöver pengarna haha.

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Affe69:

Det verka också inte gå att fuskar när det gäller pengarna. jag gillar ju trycka in inte mods så behöver pengarna haha.

Gick att fuska i singleplayer hehe

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Zoyadog: är det inte careerSavegame sen ändra money? men ja det ändras o sen när man klickar på campaign så visas ju pengarna där. men när man väl kommer in på att så står det ändå 100.000 :/ tacksam för hjälp

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

@Frida: är det inte careerSavegame sen ändra money? men ja det ändras o sen när man klickar på campaign så visas ju pengarna där. men när man väl kommer in på att så står det ändå 100.000 :/ tacksam för hjälp

Du måste ändra i både careerSavegame och i farms.

Tycker det är lite buggigt, några exempel:
- Har fått spelet att crasha en gång.
- Ett flertal tillfällen så har det inte gått att göra 'fold' på en tröska även det inte finns något i tanken
- Träd på en trailer hade osynliga delar som fastnade i andra objekt så det var omöjligt att köra på väg.
- Trafiken verkar ännu mer korkad än FS17, det räcker med att en Helper närmar sig en väg så tvärnitar trafiken och börjar tuta.
- Ideal-tröskan har för lågt tömningsrör, går inte att få under en större följevagn.

Kommer nog en rättning snart...

Visa signatur

AMD Ryzen 7900 | 64 GB | RTX 4070 FE | Phanteks Evolv Shift XT

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av Affe69:

@Frida: är det inte careerSavegame sen ändra money? men ja det ändras o sen när man klickar på campaign så visas ju pengarna där. men när man väl kommer in på att så står det ändå 100.000 :/ tacksam för hjälp

Ja jag själv höll på att bli galen på det igår! Men som sagt ovan måste man byta i båda configfilerna. careerSavegame och farms

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns även mods ute nu för att fuska till sig pengar.

Som sagt är lite segare nu med cashen, rätt rejäl nerf. Ganska kul med alla som klagat på att fs17 inte varit realistisk när det kommit till ersättningarna, men nu när dom börjat närma sig verkligheten så klagar samma personer på att gameplayet är för segt och det tar för lång tid och repetition utan att komma framåt med nya fält och maskiner

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Någon som har en server uppe?!

Jag är så sur just nu, sparade ihop 88 tusen och köpte flismaskinen, den dyra med egen kran. Fällde massa träd och skulle börja flisa. Då står det att min traktor är för slö för att driva runt kraftuttaget. det värsta utav allt är att Autosave är igång och sparar hela floppen. Nu står jag med lån upp till öronen, en flis jag inte kan använda och ett humör som liknar Mattadoren i kalle-ankas Jul. FAN!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Skribent, FZ
Skrivet av Ynnoj:

Någon som har en server uppe?!

Jag är så sur just nu, sparade ihop 88 tusen och köpte flismaskinen, den dyra med egen kran. Fällde massa träd och skulle börja flisa. Då står det att min traktor är för slö för att driva runt kraftuttaget. det värsta utav allt är att Autosave är igång och sparar hela floppen. Nu står jag med lån upp till öronen, en flis jag inte kan använda och ett humör som liknar Mattadoren i kalle-ankas Jul. FAN!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, been there done that.

Visa signatur

Jag är för vacker för denna värld.

Permalänk
Medlem

Är det någon annan än jag som gillar att spela i realtid och på "hard"? Perfekt nu när kontrakten tar längre tid och man kan sova bort natten.

Svårt att hitta någon att spela MP med som gillar det upplägget.

Permalänk
Medlem

@Zoyadog: Ah jag fick söka lite på YT. skulle ändra i Farms istället för i careerSavegame suck haha.

Ja bugga är i varenda spel nu för tiden. dom släpper aldrig 100% klart spel tyvärr.
men vad jag märkte var när jag skulle köpa mig Hay Loft o skulle sätta den jämte vägen så lyfte marken sig. så nu har jag gigantiska gupp på vägen. trafiken är extremt korkad. jag tycker traktorerna verka lite slöa

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Avstängd

Någon som har problem med att rebinda knappar på t ex en joystick eller ratt?

Har problem med att det inte går att ställa in modifier knappar (motsvarade LEFT, RIGHT och MIDDLE från musen), den registrerar bara axelförflyttningen.
Thrustmaster Hotas X.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem

@Kiirozu:
Ja det är ett problem. Man får göra det manuellt i inputBinding.xml
Ex. input="BUTTON_28 AXIS_2"

Edit: Gör backup konstant på den filen. Minsta lilla fel i koden så skriver den över med default.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ppr74:

@Kiirozu:
Ja det är ett problem. Man får göra det manuellt i inputBinding.xml
Ex. input="BUTTON_28 AXIS_2"

Edit: Gör backup konstant på den filen. Minsta lilla fel i koden så skriver den över med default.

Okej, tack för svar.. Hur kunde Giant pajja det här? Fungerade perfekt i 17

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

@Frida: Ah jag fick söka lite på YT. skulle ändra i Farms istället för i careerSavegame suck haha.

Ja bugga är i varenda spel nu för tiden. dom släpper aldrig 100% klart spel tyvärr.
men vad jag märkte var när jag skulle köpa mig Hay Loft o skulle sätta den jämte vägen så lyfte marken sig. så nu har jag gigantiska gupp på vägen. trafiken är extremt korkad. jag tycker traktorerna verka lite slöa

Jag tycker att det är en bra ändring att maskinerna har fått lite tyngd eller massa. I FS17 osv så var ju trallorna osv som gokarts. Den nya styrningen, för en keyboard warrior, är också en fin detalj.

Permalänk
Medlem

@GooGeL: jo det är ju sant, det är nog bara lite ovana nu i början. ah kör bådemed keybord och controller. men finns det ingen mod eller nått i spelet så man kan göra marken platt igen, från sitt ursprung typ?

Visa signatur

Chassi:Taurus CPU:Intel Core i9 9900K MB:ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING SSD:Samsung 1tb HDD:3TB + Extern:5.5TB RAM:Corsair VENGEANCE LPX 2666MHz 32gb GPU:ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG STRIX GAMING OC PSU:BeQuiet Kraft 700 Ljud:logitech Z-5500/Corsair VOID Wireless RGB Vit Skärm:Acer Predator x34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe69:

@GooGeL: jo det är ju sant, det är nog bara lite ovana nu i början. ah kör bådemed keybord och controller. men finns det ingen mod eller nått i spelet så man kan göra marken platt igen, från sitt ursprung typ?

Har sett mods som man kan jämna ut marken med när jag browsat, man kan både höjda och sänka enligt modbeskrivningarna har dock själv inte laddat ner och testat.

Kan säga att fs19 är roligare med ratt, pedaler, och sideboarden än vad fs17 var. Fordonen beter sig bättre på åkrarna. Sen kan jag väl säga att fysiken är konstigare när man är ute och kör, nu kan man tydligen hoppa med sina traktorer och när man krockar med trafiken så flyger man istället för som i fs17 att det bara tar stopp.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

Har plöjt 30timmar i helgen och jag älskar det, klar förbättring och roligare från 17. Dock så stötte polarn och jag på en bugg när vi kört multiplayer efter mååååånga timmar att vi kunde och skörda, utan skördetröskan bara tryckte undan det vi skulle skörda. Var bara att skrota den savegamet och börja om igen. Diggar det nya sättet att börja med absolut ingenting 🙂

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro