Permalänk
Medlem

Klarar detta moderkort av 2 st NVMe SSD?

Hejsan!

Har uppgraderat min dator i samband med black friday och har köpt:

https://www.inet.se/produkt/1901233/msi-b450m-mortar
https://www.inet.se/produkt/4300792/samsung-970-evo-500gb-bf18-100

Funderar dock på att köpa en till likadan NVMe SSD och undrar helt enkelt om det kommer fungera?
Är medveten om att moderkortet har två stycken M.2 platser men tänker att det kanske inte fungerar av någon anledning...

Kan någon bekräfta eller dementera att detta kommer fungera utan problem och begränsning av mina SSDs hastigheter?

Permalänk
Medlem

Från Toms hardware forum:
"I have an MSI B450M Mortar and the BIOS/UEFI recognized my M.2 NVME (Samsung 960 EVO) right at first POST, installed OS without a hitch and it works perfectly as my boot/system drive with Win10 in UEFI/Secure Boot mode. "

Om båda fungerar på samma sätt har jag inte hittat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag var i din sits med ett liknande kort fast från Asus. Också två stycken m.2 slots.
Men bara den ena kan köras i full NVME hastighet via PCI lanes (jag e ingen expert),
skulle man köra två så skulle grafikkorts slotten nergraderas från PCI-E x16 till x8.
Som jag förstår det är det ingen skillnad i hastigheter för diskarna utan det är grafikkortet som tar smällen. Sen är frågan hur stor smäll det är.. någon nämnde att det har marginell påverkan på grafikkortsprestandan men jag gillar personligen inte den ideen varjefall.. Tänk så kommer nästa generations AMD Navi och är superbra så får man köra det i ett flaskhalsat PCI-E slot..

Så jag valde att köpa en 1TB M.2 disk istället...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

JO det går ty
PCI_E4 slot will be unavailable when an M.2 SSD is installed in the M2_2 slot.

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det går men att den andra M.2 platsen kommer flaskhalsa SSDn eftersom den bara är Pci-E 2.0 x4 som endast klarar upp till 2000 MB/s...

Tack för hjälpen alla!