Steam ändrar distributionsavtal – sänker avgiften för storspel med 33 procent

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hel orimlig nivå. allt över 10% är ocker. att ta 3/10 av alla intäkter utan någon risk är inget annat än rån. Jag förstår varför man lämnar.

Vadå risk? Steam är ju en tjänst som inte är gratis att driva. Risker har väl inget med saken att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Vadå risk? Steam är ju en tjänst som inte är gratis att driva. Risker har väl inget med saken att göra.

Att tycka 30% är rimligt är ett hån mot alla som utvecklar spel. Att driva en sida som steam kan omöjligt kost mer än 2-4% av försäljningsvärdet. sedan kostar varje transaktion upp till 1%. Att då ta ut en kostnad på hela 30% är inget annat än ett rån.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk

Kan tilläggas att 30% är vad Apple, Google och Microsoft tar för att sälja en produkt i sina respektive försäljningstjänster (Appstore etc).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kan tilläggas att 30% är vad Apple, Google och Microsoft tar för att sälja en produkt i sina respektive försäljningstjänster (Appstore etc).

Även Spotify har väl en liknande inkomstfördelning?

Och Google har samma 30% i avgift på youtube memberships osv.

Jag har tyckt att 30% låter orimligt högt ända sedan steam lanserades och det borde inte tillåtas under monopollagstiftningen utan sänkas till betydligt mer rimliga nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kan tilläggas att 30% är vad Apple, Google och Microsoft tar för att sälja en produkt i sina respektive försäljningstjänster (Appstore etc).

Skillnaden är att apple, google och microsoft har varsin tillhörande OS-plattform där butiken är hårt integrerad, och åtminstone i Apples fall så är konkurrensmöjligheterna obefintliga. Valve försöker hålla samma villkor men på mycket svagare premisser.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

@Nima2001: jo jag vet inte varför dom trodde att activison och blizzard och ea och ubisoft ville förlora 30% av alla pengar dom tjäna istället för att göra egen plattform...

Det är inte så enkelt som "vi lanserar en egen plattform och tjänar 30 % extra".

För det första måste du utveckla och driva plattformen, knappast gratis...

För det andra finns det miljoner personer som mig. Jag hänger inte på spelsiter och inte heller öppnar jag regelbundet olika spelplattformar, förutom steam. Jag skulle säga att 90 % av spelen jag köpt är köpta för att jag upptäckt de på steam. Det är alltså betydligt enklare för sådana som mig att upptäcka ditt spel om det finns på steam jämfört med någon egenutvecklad plattform.

Men jag håller med om att 30 % är för högt. Nu vet jag visserligen inte vad det kostar att driva en sån stor plattform, säkert betydligt mer än vad jag inser, men 30 % låter fortfarande orimligt högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Sony tar himla massa pengar för att få släppa till Playstation (oavsett hur spelet distruberas) - spelen ligger alltid högre på konsol än PC

Sedan tar väl Sony betalt för alla patchar och uppdateringar också.

Payday: The Heist ex. släpptes patchar varje vecka på steam och Sony playstation kunderna var förbannade för de aldrig fick uppdatering.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hel orimlig nivå. allt över 10% är ocker. att ta 3/10 av alla intäkter utan någon risk är inget annat än rån. Jag förstår varför man lämnar.

Lite som svenska staten då 😎

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Wow tog de 30% av intäkterna innan? Det hade jag inte gissat.. Låter väldigt högt i mina öron.

Tänk om man som artist hade fått 70% av intäkterna via ett skivkontrakt. Galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Sparat många slantar på o köpa spel @ https://www.instant-gaming.com/en ist för steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Önskar de vände trenden helt och avskaffade allt vad launchers/DRM heter. Snart är det bara GOG (och vissa titalar vid humble bundle) kvar där man kan köpa spel som man faktiskt äger själv.

Jag tycker dock konceptet med Steam fungerar kanonbra, förstår varför man vill äga sina spel i din bemärkelse. Men smidigheten och styrkan med Steam överväger det för att jag istället skulle köpa DRM-fritt. Vad har du själv för bra argument att köpa DRM-fritt istället för att köpa ett spel på Steam?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Hel orimlig nivå. allt över 10% är ocker. att ta 3/10 av alla intäkter utan någon risk är inget annat än rån. Jag förstår varför man lämnar.

Du får ganska mycket för pengarna. Du får tillgång till Steams användarbas(snitt ca 10 miljoner dagliga användare), du får tillgång till global marknadsföring och du behöver inga förkunskaper om hur marknadsföring på global nivå fungerar.

Du kan ju försöka att sälja ditt spel själv men chansen är att du inte når lika många potentiella kunder och blir tvungen att betala en hel del pengar du kanske inte har för att marknadsföra en produkt som du inte vet om folk gillar. Du tar därmed all risk om du investerar i spelet utan någon hjälp. Jämför du dålig popularitet för ett nytt indie spel utanför Steam mot samma fast på Steam, då är Steam fortfarande bättre p.g.a. storleken på Steam's användarbas.

Försök att se Steam som ett steg på vägen till framgång för mindre utvecklare. När utvecklaren väl har blivit kända så kommer de att ha det betydligt lättare att sälja fler spel, då utanför Steam om de så vill. Även med Steam's pris och alla skatter som dras så är det fortfarande lönsamt. Det mest optimala är väl om du är ensam om att utveckla ditt spel, eller om dina anställda inte har någon lön.

Givetvis vore det trevligt om Steam inte tog så stor del av kakan, dock kan de göra detta för att de kontrollerar en stor del av marknaden. De skulle förmodligen kunna halvera priserna och klara sig, åtminstone för nya utvecklare. Det skulle vara positivt för industrin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Lite som svenska staten då 😎

De som säljer spelen behöver ju betala skatt utöver steams skatt/avgift. Så jag förstår att företagen letar efter alternativ där de har lägre avgift.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Tänk om man som artist hade fått 70% av intäkterna via ett skivkontrakt. Galet.

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta, du tror alltså att Steam investerar pengar i utvecklingen av alla spelen som dyker upp på plattformen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kan tilläggas att 30% är vad Apple, Google och Microsoft tar för att sälja en produkt i sina respektive försäljningstjänster (Appstore etc).

Men på APPLE så är du tvingande. men Google och Microsoft så behöver du inte deras tjänster. Nu när Apple tappar marknadsandelar varje månad så kommer snart företag att välja bort Apples plattform. Apple erkänner att detta är en av de största inkomsterna (ger mest vinst) av alla områdena som de verkar på.

Så 30% är en orimlig nivå. Steam borde istället införa 5% avgift för de som är säljer för mindre än 1000000USD för att stärka små utvecklares möjlighet att nå ut.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Lite som svenska staten då 😎

Trams.

Skrivet av Hellowiener:

Vänta, du tror alltså att Steam investerar pengar i utvecklingen av alla spelen som dyker upp på plattformen?

Jag ser inte kopplingen mellan artisters ersättning och Steam-tjänstens investeringsval.
Hur menar du?

Skrivet av sesese:

Så 30% är en orimlig nivå. Steam borde istället införa 5% avgift för de som är säljer för mindre än 1000000USD för att stärka små utvecklares möjlighet att nå ut.

Från ett småskaligt utgivarperspektiv låter det rimligt. Men varför skulle Steam vara särskilt intresserad av de små utvecklarna och utgivarna?

Permalänk
Avstängd

Går det tungt nu Steam? Har ni haft samma konsulter som EA och Bethesda?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mr.Borka:

Jag ser inte kopplingen mellan artisters ersättning och Steam-tjänstens investeringsval.
Hur menar du?

Det ser inte jag heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men på APPLE så är du tvingande. men Google och Microsoft så behöver du inte deras tjänster. Nu när Apple tappar marknadsandelar varje månad så kommer snart företag att välja bort Apples plattform. Apple erkänner att detta är en av de största inkomsterna (ger mest vinst) av alla områdena som de verkar på.

Så 30% är en orimlig nivå. Steam borde istället införa 5% avgift för de som är säljer för mindre än 1000000USD för att stärka små utvecklares möjlighet att nå ut.

Apple är just nu uppe i högsta domstolen i USA gällande om de som köper appar har rätt att stämma Apple gällande kravet att man bara kan köpa appar från dem och då "Appleskatten". Förlorar de så kommer det att gå riktigt illa för Apple, då konsumenter skulle, enligt lagen, kunna stämma dem för tre gånger Appleskatten. Beslut väntas komma senare nästa år.

Citat:

The Supreme Court heard oral argument this morning in a dispute between technology giant Apple and a group of iPhone users over the sale of apps from Apple’s App Store. The iPhone users are seeking massive damages from Apple, complaining that the company is violating federal antitrust laws by requiring the users to buy apps exclusively from the App Store. But as it comes to the justices, the case is about whether the iPhone users can bring their lawsuit at all: Apple contends that they cannot, because it is only selling the apps at the prices set by app developers. After 60 minutes of debate, there seemed to be at least five votes to allow the case to move forward, with only Chief Justice John Roberts appearing to be a clear vote for Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Kan tilläggas att 30% är vad Apple, Google och Microsoft tar för att sälja en produkt i sina respektive försäljningstjänster (Appstore etc).

Jo, 30% har ju varit standard för i princip samtliga plattformar, men jag har för mig att Apple sänkte för ett tag sedan?

Som lekman kan jag tycka att 10-15% vore rimligt, men då är jag inte insatt i plattformarnas omkostnader förstås. 30% är väldigt mycket för digital distribution, tycker jag.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

30% är väldigt mycket för digital distribution, tycker jag.

Det är otroligt lönsamt. Den extrema lönsamheten är anledningen till att alla och hans moster försöker tvinga in utvecklare och användare i just deras walled garden och hindra konkurrens med andra distributörer.

Walled gardens är inte bra för vare sig utvecklare eller användare, men våra politiker väljer att hellre lösa icke-problem med dåliga lagar som PUL och EUs upphovsrättslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellowiener:

Vänta, du tror alltså att Steam investerar pengar i utvecklingen av alla spelen som dyker upp på plattformen?

Vänta, du tror alltså att Skivbolagen investerar pengar i utvecklingen av alla skivor som dyker upp i affärerna?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jo, 30% har ju varit standard för i princip samtliga plattformar, men jag har för mig att Apple sänkte för ett tag sedan?

Apple har fortfarande 30% för enstaka köp, men 15% för prenumerationer, köp inuti appar och lite annat. Det lär också vara så att man kan få 15% om man är stor nog, dvs MS och Adobe åtminstone.

Detta beror sannolikt på det där rättsfallet som nämnts i tråden. Det handlar alltså om kunder till Apple som stämt, men hittills fått nej eftersom prejudikatet säger att det bara är säljaren som får stämma i det här fallet - Apples avtal om 30% är ju med säljaren, inte med kunden. Det skulle högsta domstolen kunna ändra på, om de ville, men har har svårt att se att domstolen som den ser ut idag skulle göra något konsumentvänligt. De står långt ut på högerkanten just nu. Om det där prejudikatet står sig, ligger det i Apples intresse att hålla sig väl med det största. Att bli stämd av små indie-utvecklare är de inte rädda för, men om andra jättar lägger sig i stämningen blir det värre.

Vet vi förresten att Apple var först med de 30%? Steam fanns ju några år innan iPhone, och de har aldrig bytt betalningsmodell vad jag vet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

30% är mycket ja, men de har under en väldigt lång period varit den tveklöst bästa och största tjänsten för digital distribuering av spel och tillhandahållande av tjänster relaterade till det, så en premiumavgift för tjänsten är egentligen inte konstig. Att man nu behöver göra något åt det när konkurrensen blivit hårdare är inte heller konstigt.

Jag vill gärna slippa krångla med så få klienter som möjligt, och betalar således gärna några kronor extra för just det. Mellan absolut lägsta pris kontra en bättre tjänst vinner alltid den bättre tjänsten för mig. I mitt fall köper jag alltså det som kan köpas från Steam, eller från Humble Bundle om det kan aktiveras på Steam.

Och att börja dividera om "stackars indieutvecklare" i denna diskussion känns för mig helt o relevant. Steam kan nog möjligtvis vara det bästa som "hänt" små utvecklare och är nog tveklöst fortfarande den bästa kanalen för dom. Det är dom stora AAAsen som vill ha ännu mer pengar som får Steam att röra sig i detta fall. Och tro inte för en sekund att AAA-bolagen är ute efter att ge oss som kunder den bättre tjänsten eller bästa upplevelsen utan det är marginaler man jagar för att glädja aktieägare. Det är alltså inte vår prislapp som justeras här.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

30% låter onekligen högt om man t.ex. jämför med elektronikkedjor som knappt har någon vinstmarginal alls på produkterna de säljer.
Någon som vet hur många procent traditionella spelbutiker tog ut för varje sålt spel? Alltså såna butiker som fanns på medeltiden och sålde spel på diskett, spelkassett, CD o.s.v.?

Fysiska spelbutiker har tagit en väldigt liten andel, några enstaka dollar per spel tydligen (enl Jim Sterlings källor, dvs anonyma anställda. officiella siffror är svårt att hitta). Detta är anledningen till att butiker trycker hårt på begagnade spel, tillbehör etc. Det finns knappt några pengar alls i att sälja fysiska kopior, alla pengar ligger i annat som butiken har och spelen är "loss leaders" som skall få in dig genom dörren. Detsamma gäller ställen som typ elgiganten som bara tar några procent på din TV, men tjänar sina pengar på att du köper tillbehör som en HDMI kabel, väggfäste och försäkring. Värt att komma ihåg är dock att i dessa 30% ingår även community funktioner, DRM ifall man vill ha det och distribution av uppdateringar

Skrivet av TrueType:

Jag tycker dock konceptet med Steam fungerar kanonbra, förstår varför man vill äga sina spel i din bemärkelse. Men smidigheten och styrkan med Steam överväger det för att jag istället skulle köpa DRM-fritt. Vad har du själv för bra argument att köpa DRM-fritt istället för att köpa ett spel på Steam?

Att "äga" programvaran är hela poängen med DRM fritt. Inget beroende av att en server är igång, inget beroende av att steam existerar om 5 år etc. Jag håller med om att steam är extremt smidigt, men jag försöker köpa DRM fritt om jag kan för att stödja det. Jag tycker inte att det känns helt OK att ha plöjt ner 1000-tals kronor på spel som skulle kunna bli värdelösa när somhelst. Vad händer ifall valve konkar? DRM fria spel går att lägga på en HDD under mina villkor

GoG galaxy är ett försök att göra delar av upplevelsen mer steam lik, såsom chatt och automatisk uppdatering. Finns dock inte till Linux än

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Någon som vet hur många procent traditionella spelbutiker tog ut för varje sålt spel?

De stora distributörer som också drev egna butiker tog ~50% för att tillverka och förpacka fysiska skivor, distribuera och sälja dessa åt tredje part.
Lärde mig det i samband med att tvåmansföretaget Big Time Software skulle börja sälja Combat Mission för 20 år sedan.

Skrivet av deppan:

Skillnaden är att apple, google och microsoft har varsin tillhörande OS-plattform där butiken är hårt integrerad, ...

Apple är, som nämnt ovan, i domstol för avgörande om det är ett monopol.
Samtidigt får man räkna in att Steam inte bara distribuerar mjukvaran, utan även bidrar med kopieringsskydd som en tjänst.

Skrivet av Wh1spY:

Tänk om man som artist hade fått 70% av intäkterna via ett skivkontrakt.

Tänk om en programmerare, anställd av ett större mjukvaruföretag, fått 70% av intäkterna från programmen hen skrivit...
Det är många som ska dela på intäkterna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Nu väljer steam att diskriminera utveklare så att aktieägarna kan få lite utdelning på deras övervärderade aktier.

Valve är i min vetskap inte börsnoterat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wh1spY:

Vänta, du tror alltså att Skivbolagen investerar pengar i utvecklingen av alla skivor som dyker upp i affärerna?

I de fallen där de tar en stor del av inkomsten, ja.

Permalänk

@philipborg: företag kan vara aktiebolag med aktieägare (vilket alla större företag är) utan att vara börsnoterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

@Nima2001: jo jag vet inte varför dom trodde att activison och blizzard och ea och ubisoft ville förlora 30% av alla pengar dom tjäna istället för att göra egen plattform...

Valves avgift inkluderar serverfunktionalitet, något speciellt EA sen tidigare visat de inte själva klarar av att hantera av ren inkompetens.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

John