Permalänk
Medlem

Hjälp min dator startar inte :(

Fick hem alla mina delar idag , z730 som har uppdateras för kunna köra 9900k , samt ett 2080 ti. Och 2 st m.2 diskar.. hade installerat allt och fixat Windows. Började ladda ner drivers till ljudet , realtek etc. gpu drivers , ändrade till raid i bios samt uppdatera bios. Sen laddade jag ner fortnite och spelade lite och fick denna bluescreen IRQL not less or equal och nu kan jag inte komma förbi bios då hänger datorn sig och det blir liksom blått i toppen av skärmen ? Den delar sig blir ojämn linje blandat med svart och blått ? Har testat sticka för sticka och helt plötsligt får jag ingen bild öht medans ibland får jag bild. Har prövat allt i min makt men den låser sig direkt efter bios, inget funkar :/ jag kommer in i bios och kan reseta men nix .. får panik

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Fick hem alla mina delar idag , z730 som har uppdateras för kunna köra 9900k , samt ett 2080 ti. Och 2 st m.2 diskar.. hade installerat allt och fixat Windows. Började ladda ner drivers till ljudet , realtek etc. gpu drivers , ändrade till raid i bios samt uppdatera bios. Sen laddade jag ner fortnite och spelade lite och fick denna bluescreen IRQL not less or equal och nu kan jag inte komma förbi bios då hänger datorn sig och det blir liksom blått i toppen av skärmen ? Den delar sig blir ojämn linje blandat med svart och blått ? Har testat sticka för sticka och helt plötsligt får jag ingen bild öht medans ibland får jag bild. Har prövat allt i min makt men den låser sig direkt efter bios, inget funkar :/ jag kommer in i bios och kan reseta men nix .. får panik

Snälla byter rad vid nytt stycke, så du använder komma & punkt bra men fortfarande inte läsbart

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

Ta ut grafikkortet och testa med iGPUn istället (inbyggda grafiken på processorn dvs video utgången på moderkortet).

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix: funkar inte heller :/ får ingen bild

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@Hijacker:
får du bild i bios på den interna video utgången?

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@MarkSix:

Får ingen bild via moderkort eller gpu varken via hdmi eller dp , datorn startar och fläktar går igång. Men ingen bild hur jag än gör.

Igår fick jag bild typ direkt efter blåskärmarna kom , kom in på bios men efter bios vid Windows loggan så bara frös allt och startade om flera gånger.

Sen fick jag ingen bild så jag bytte gpu slot , fick bild igen men det frös som det gjorde första gången.

Innan det fuckade ur så uppdaterade jag bios , o aktiverade raid.

Blåskärmana jag fick var irql equal or less samt Page Fault In Nonpaged Area

Bild på när det frös igår http://imgur.com/16yangX blev blå linje över skärmen där uppe typ 3 gånger :/

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

@MarkSix:

Får ingen bild via moderkort eller gpu varken via hdmi eller dp , datorn startar och fläktar går igång. Men ingen bild hur jag än gör.

Igår fick jag bild typ direkt efter blåskärmarna kom , kom in på bios men efter bios vid Windows loggan så bara frös allt och startade om flera gånger.

Sen fick jag ingen bild så jag bytte gpu slot , fick bild igen men det frös som det gjorde första gången.

Bild på när det frös igår http://imgur.com/16yangX blev blå linje över skärmen där uppe typ 3 gånger :/

ta bort dom hårddiskar & ssd som sitter i.
sätt i EN tom hårddisk/ssd installera Windows, sätt inte i dom andra hårdiskarna innan allt är klart.

vilket nätagg?

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: har satt i en tom disk. Problemet är fortfarande att jag inte får någon bild öht. Bara fläktar o lampor som funkar

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

@Xcalibur: har satt i en tom disk. Problemet är fortfarande att jag inte får någon bild öht. Bara fläktar o lampor som funkar

vilket nätagg ?

Permalänk
Medlem

@Xcalibur: corsair RM850x -+ 80gold

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@Hijacker: kan det vara så enkelt att du bara valt fel source på din skärm nu när du inte får bild alls? Har du provat att flytta skärmkabeln mellan de olika uttagen på grafikkortet?

Permalänk
Medlem

@dl380g7: testat det ja. Både hdmi och dp

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@Hijacker: Kommer du in i BIOS öht? Vilket moderkort har du? GB i RAM, hastighet på dem, och platser på moderkortet? Inställningar för CPU vcore?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Hijacker: har du provat att återställa/nollställa moderkortet genom att resetta CMOS genom att hålla in den fysiska knappen som finns och bör finnas på alla moderkort? Håll inne den knappen när du startar upp datorn då skall alla inställningar nollställa sig. Starta därefter om och se om det hjälper?

Permalänk
Medlem

@Aeig: får inte ens bild längre.. signal saknas. Har testat stickorna 1 och 1 , 2666mhz corsair vemgence lpx 16GB.

Det funkade som sagt igår att spela och allt sånt. Det började strula efter blåskärmarna om du läser så skrev jag allt och en länk till en bild när det fryser

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@dl380g7: funkar inte , ingen bild ändå inte via moderkortet eller gpu. Absolut inget funkar längre. Får ej bild hur jag än gör

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

Mitt förra inlägg var så rörigt.

Bild på när det frös igår

blev blå linje över skärmen där uppe typ 3 gånger :/

Det gäller asus tuf gaming z730 som var uppdaterat för att köra i9. Samt 2080 ti och ett 9900k

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@Hijacker: Kan vara din nätdel som är dålig.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: kan det verkligen bli så här pga psu ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Avstängd

@Hijacker:

Detta låter som ett trasigt moderkort i mina ögon.

Edit: men testa och kör bara med ett minne och inget annat. ingen gpu eller hårddisk. Bara ett minne + cpu.
alltså ta ut allt utan ett minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

@dl380g7: testat det ja. Både hdmi och dp

Prova flasha om din nyaste bios.
https://rog.asus.com/technology/republic-of-gamers-motherboar...
Om du har asus moderkort och flashback-knapp är det smidigt.
Ett sätt att flasha till nyare bios, utan att ens ha cpu+minne isatt.
Endast nätdel 24pin sedan en usb-sticka med bios.fil på.

Har du annat moderkort utan flashback, testa då CLR CMOS se manual.
Annars är det väl nån raid-setting som inte gillas med 2xm.2?

EDIT: såg du hade flashat bios i posten, men gör om skiten o testa ev. köra achi med endast 1st m.2 först?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

@fAkkFejz: saken är att jag får ingen bild om jag så tar ut gpu och låter en sticka vaa kvar i datorn via mobot då. Testat att ta ut både m.2 , fortfarande ingen bild eller ngt. Inget funkar öht -.-

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Medlem

@lordzehn: inte ens det funkar tyvärr. Ingen signal. Vad tror du iaf de är ?

Visa signatur

Ny dator på G

Permalänk
Avstängd

@Hijacker: enklast möjliga felsökning ta ut allt, från chassit bygg ihop utanför på moderkortskartong eller dylikt.

Sätt bara dit cpu + en minnes sticka inget annat. testa och starta.
Funkar det med bild gå in i bios och kör fail safe på bios.
Funkar det inte.
testa nästa minnes plats.
funkar inte det, ta nästa minnes sticka och testa med.
samma procedur som förra gången.
Funkar det inte nu.

Troligtvis trasigt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hijacker:

@fAkkFejz: saken är att jag får ingen bild om jag så tar ut gpu och låter en sticka vaa kvar i datorn via mobot då. Testat att ta ut både m.2 , fortfarande ingen bild eller ngt. Inget funkar öht -.-

ok synd då? exakt mobo model?
har du Q-code display eller nån lampa bredvid 24pin som tänds/blinkar?

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag är helt ute och cyklar, men det kan inte ha något med MCE (MultiCore Enhancement) att göra? Just med tanke på att ingen nämner det bland annat.

i9 9900K i en low/mid-tier moderkort, i detta fall något ur Asus TUF-serie av Z370 moderkort, kan nog bli rätt svettigt. Helst när processorn kör max turbo på alla kärnor samtidigt som är utanför Intels spec, där MCE snudd på skiter fullständigt i om hur hög spänning den drämmer till med.

Dock så har väl nästan alla moderna moderkort idag skydd mot allt sådant, men det kanske inte räddar livet på precis varenda en om man har otur.

Men om MCE nu var avstängt så kan man bortse från allt detta, annars så kan det vara värt att tänka på iaf medans man försöker klura ut grundproblemet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Ultra 7 265K · Moderkort: MSI MAG Z890 Tomahawk Wi-Fi
Grafikkort: GB RTX 5070 Ti GOC @ +300/+2000 · Ram: 96GB @ 5600MHz

Misc-PC: i5-6500 · - · 16GB 2133MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD