Permalänk
Medlem

Första speldator till 8-åring

Barnet drömmer om att få spela Scrap Mechanic, vilket gör att våra iPads och Xbox plötsligt inte är något att ha. Jag vill ge max 5000 för en första speldator (från gamla datorer finns det i princip bara datorchassi som är användbart, och möjligen tangentbord, mus och skärm).

Drömmer om en lösning som fungerar för Scrap Mechanic, Fortnite och Sims 4, och om några år när andra spel kanske lockar kan jag uppgradera.

Tror ni att det över huvud taget är möjligt? Ett snabbt ihopplock på inet landade på 7 500 och det är alldeles för högt över budget.
***bort/mod***

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

Barnet drömmer om att få spela Scrap Mechanic, vilket gör att våra iPads och Xbox plötsligt inte är något att ha. Jag vill ge max 5000 för en första speldator (från gamla datorer finns det i princip bara datorchassi som är användbart, och möjligen tangentbord, mus och skärm).

Drömmer om en lösning som fungerar för Scrap Mechanic, Fortnite och Sims 4, och om några år när andra spel kanske lockar kan jag uppgradera.

Tror ni att det över huvud taget är möjligt? Ett snabbt ihopplock på inet landade på 7 500 och det är alldeles för högt över budget.

Är det till en 8 åring tycker jag du ska kolla på beg marknaden. för 5000 kr är det det bästa du kan göra,

Permalänk
Medlem

Ingen super dator och inga superdelar, förutom processorn då.
Inbyggd grafik som ska klara det mesta rätt okej med lägre grafikinställningar.

Går att uppgradera RAM till 16GB och att stoppa in ett billigare grafikkort när det är dags för en uppgradering.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Är det till en 8 åring tycker jag du ska kolla på beg marknaden. för 5000 kr är det det bästa du kan göra,

Tack, ja, det sätmmer säkert. Misstänker dock att det är många som bevakar blocket intensivt så här strax innan jul och naturligtvis skulle jag helst ha det klart som julklapp även jag.

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

Tack, ja, det sätmmer säkert. Misstänker dock att det är många som bevakar blocket intensivt så här strax innan jul och naturligtvis skulle jag helst ha det klart som julklapp även jag.

Strömmings förslag är ett bra alternativ.
Plus att det blir en hel del paket om du slår in allt separat !
Som bonus kan ni spendera en massa tid med att sätta ihop allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stromming90:

https://www.inet.se/datorbygge/bild/b1047247/datorbygge

Ingen super dator och inga superdelar, förutom processorn då.
Inbyggd grafik som ska klara det mesta rätt okej med lägre grafikinställningar.

Går att uppgradera RAM till 16GB och att stoppa in ett billigare grafikkort när det är dags för en uppgradering.

Men wow, vilken hjälp! Stort, stort tack!
Hur är den föreslagna AMD-processorn jämfört med Intel core-processorer? Jag är helt obekant med AMD.

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

Tack, ja, det sätmmer säkert. Misstänker dock att det är många som bevakar blocket intensivt så här strax innan jul och naturligtvis skulle jag helst ha det klart som julklapp även jag.

kanske nån här som sweclockers som har nån gammal spel burk till salu, Blocket säljare brukar oftast ha fantasi priser på sina dator paket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Strömmings förslag är ett bra alternativ.
Plus att det blir en hel del paket om du slår in allt separat !
Som bonus kan ni spendera en massa tid med att sätta ihop allt

Tack för tankar! Och helt sant, det kan bli en härlig jullovsaktivitet! (tills det slutar med att vi tappar nåt i golvet och skriker på varandra, men det brukar väl förr eller senare hända vid många dagars lov ihop oavsett...)

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

Tack, ja, det sätmmer säkert. Misstänker dock att det är många som bevakar blocket intensivt så här strax innan jul och naturligtvis skulle jag helst ha det klart som julklapp även jag.

Lägg upp en annons här på Sweclockers. Oftast får folk vettiga förslag på en gång, man slipper pruta och eftersom de kommer till dig så borde du ha första tjing utan att oroa sig att någon annan köper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

Om så är fallet skulle jag vara mycket intresserad!

... och nu hittade jag marknaden. Lägger upp en annons med de fantastiska specifikationerna "ska klara Scrap Mechanic, Sims4 och Fortnite."

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wench85:

... och nu hittade jag marknaden. Lägger upp en annons med de fantastiska specifikationerna "ska klara Scrap Mechanic, Sims4 och Fortnite."

Får inte annonsera pga för ny på forumet. (Får däremot tydligen spamma min egen tråd! Ska sluta nu.)

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Medlem

Bor du i närheten av strömstad?
Byggt ny dator så den i min sig ligger nu ensam och väntar på att jag ska bestämma vad jag skall göra med den.

Minus: T220, X-Fi Titanium HD & Red 32TB

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

kanske nån här som sweclockers som har nån gammal spel burk till salu, Blocket säljare brukar oftast ha fantasi priser på sina dator paket

Bra idé - om det inte var för att jag registrerade mig idag och en måste ha 3 månader (tror jag det var) för att få annonsera. Men får jag inte ihop det nu kanske jag annonserar framåt våren.

Visa signatur

Göteborg

Permalänk

Ja, vart i Sverige ska datorn? Har lite delar du kan få gratis, bl.a. ett GTX 460 som enligt denna film (https://www.youtube.com/watch?v=G0Lunxpxwh8) tydligen drar runt Fortnite i 45 FPS på Low.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChaosClocker:

Bor du i närheten av strömstad?
Byggt ny dator så den i min sig ligger nu ensam och väntar på att jag ska bestämma vad jag skall göra med den.

Minus: T220, X-Fi Titanium HD & Red 32TB

På rätt kust men inte i närheten.

Visa signatur

Göteborg

Permalänk
Hedersmedlem

*Ohjälpsamma inlägg raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av whitewhale:

Ja, vart i Sverige ska datorn? Har lite delar du kan få gratis, bl.a. ett GTX 460 som enligt denna film (https://www.youtube.com/watch?v=G0Lunxpxwh8) tydligen drar runt Fortnite i 45 FPS på Low.

Vega 11 (APU för 2400G) är bättre än GTX 460.
Men ja, beggat om man kan få tag på det.

Edit: Angående AMD vs Intel. AMD är mycket bättre nu än det var tidigare, och det mest prisvärda på marknaden.
När man pratar om inbyggd grafik dessutom, så är AMD faktiskt oslagbart bäst.

Visa signatur

Dator
CPU: Ryzen 5 5600 | GPU: ASUS RX 6700 XT | RAM: 32GB 2133MHz DDR4 | Mobo: ASUS B550-Plus | Lagring: 2x1TB SSD + 5 TB HDD | Chassi: Fractal Meshify 2 | PSU: EVGA Supernova G6 1000W |

TrueNAS SCALE
CPU: Ryzen 5 5600 | RAM: 64GB 3200MHz DDR4 | Mobo: ASRock B550M Steel Legend | Lagring: 35 TB HDD | GPU: GTX 960 4GB | Chassi: Fractal Node 804 | PSU: Corsair RM850x 850W v3 |