AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag har varken sagt att det ska kunna köras på 300-serien eller "alla" moderkort. Mitt (enligt mig helt rimliga krav) är att processorerna skall kunna köras på de moderkort som klarar av det, och CHVII har en VRM som klarar att svälja allt man kastar på den. Det skulle som sagt klara att driva threadripper modell törstigare, så det är orimligt om AMD artificiellt begränsar stödet.

För att förtydliga:

Kräver jag att 3850X ska kunna köras på ett lökigt B350-kort med 3-fasers VRM och ingen kylfläns? Nej naturligtvis inte. Det går ju inte.

Kräver jag att 3850X skall kunna köras på CHVI, CHVII, Asrock Taichi och liknande kort? Naturligtvis. Om VRM klarar av det så är enda anledningen att begränsa att de är pengakåta som intel är och det är absolut inte OK.

Visst, ingen "tvingar" någon att köpa nytt, men kan jag inte köra 3850X så ger jag fan i att köpa nytt alls. Rimligtvis är det bättre för AMD att man åtminstonne köper ny CPU? Jag ser ingen rimlighet i all de skulle säga "Om du inte vill köpa BÅDE ny CPU och nytt moderkort så kan du gå till Intel med dina pengar istället", utan det rimliga och smarta är att de kämpar hårt som satan för att få till så brett stöd som möjligt. Givetvis kommer det finnas andra perks med X570 som för en del är värt det. Bättre minnesstöd, PCI-E Gen4 osv, men de som köpt ett moderkort för 3000Kr skall inte behöva köpa nytt enkom för att få tillgång till flaggskepps-CPU'n. Blir det så så blir jag riktigt riktigt förbannad. Då har AMD blivit lika äckliga som Intel

Då är vi helt på samma sida, min vän!

Klarar moderkortet av det och det bara finns artificiella begränsningar så är jag helt med dig.
Då är det Intel shenanigans all the way.
Vilket är lika fint som restskatt ungefär.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vi kanske kommer att få vänja oss vid att stänga av kärnor när vi spelar vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har aldrig testat men man kanske borde göra det i vissa spel och se. Går att göra direkt i windows via Ryzen Master, right?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har aldrig testat men man kanske borde göra det i vissa spel och se. Går att göra direkt i windows via Ryzen Master, right?

Ja, man kan skapa olika profiler med valfritt antal kärnor i varje, och en massa andra parametrar.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Skulle kunna vara som så att du får snabbare/högre MHZ/ kärna om man stänger av HT på 3850X. 16 riktiga kärnor kommer ändå klara mycket last om det är MAX BPS i spel du har som mål

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Skulle kunna vara som så att du får snabbare/högre MHZ/ kärna om man stänger av HT på 3850X. 16 riktiga kärnor kommer ändå klara mycket last om det är MAX BPS i spel du har som mål

skulle inte förvåna mig om AMD lägger in en funktion i Ryzen master för att bara aktivera dem bäst kärnorna i CPUn för att maxa klockhastigheten. tänk dig 6 eller 8 kärnor i 5+ghz konstant

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

nordichardware bekräftar 3700X och 3600X

nordichardware bekräftar namnen på två kommande CPUer från AMD nu. https://www.nordichardware.se/nyheter/ryzen-3000-vega-2.html

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

nordichardware bekräftar namnen på två kommande CPUer från AMD nu. https://www.nordichardware.se/nyheter/ryzen-3000-vega-2.html

den enda som betyder något för mig (även om jag inte kommer köpa den är) 3850 black edition 16 kärnor, den skulle bekräfta allt ifrån adoredtv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

den enda som betyder något för mig (även om jag inte kommer köpa den är) 3850 black edition 16 kärnor, den skulle bekräfta allt ifrån adoredtv.

Skickades från m.sweclockers.com

Det värsta är att 3850BE antas komma senare, men den är jag sugen på, hur i h-e skall det gå att hålla sig om den kommer flera månader efter?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Klarar inte kompilering av Linux? Det var riktigt uselt, det klarar min extremt strömtörstiga 4790K i 4.8GHz på 22nm helt utan problem. Men Z87-A har 8 faser trots att det var midrange då. Det verkar som att man har börjat snåla på den fronten.

Det är alltså precis över gränsen, Linux-kompilering verkar vara en av de tyngsta icke-artificiella lasterna jag kör på mina processorer. Övriga laster fungerade bra med klockningen, så pass bra att jag inte märkte problemet på någon månad (klarade uppenbarligen några kompileringar). Krascherna var reproducerbara och försvann lika tydligt efter lite nedklockning.

Värt att nämna är att mitt förra kort i maskinen (Server i signatur, inte uppdaterad än) körde 12+6 faser på Z68 med spolar hela vägen längs två sidor av sockeln. ASRock Fatal1ty Z68 var visserligen inte ett billigt kort, men man kunde verkligen känna vikten på alla dessa spolar och de massiva kylflänsarna, till skillnad på de som sitter på ASUS X470-F.

Faktum är att när jag bytte så stod jag och stirrade på korten en stund eftersom jag var så förvånad av skillnaden i byggkvalité och vikt. Inget illa om ASUS men det måste vara en av de plastigaste korten jag har kört i burken. Plastskölden runt I/O-plåten utgjorde antagligen det mesta av det intrycket, men ändå. Ingen ordentlig vikt i kylflänsarna heller. Hoppas ändå att det ska räcka för en lämpligt bekostad Ryzen 3000 eller billig 2700X (för tillfället kör den min gamla 1400 i väntan på uppgradering).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem

@Djhg2000: Nu är ju dom flesta Ryzen-moderkorten iofs rätt spartanska jämfört med äldre Intel-moderkort, dels är man nere på en mindre nod som ska kräva lägre effekt men också att Ryzen är en SoC så mycket av sånt som brukade sitta på moderkortet sitter i själva cpun numera. Jag minns när Ryzen 1 kom att alla häpnade över hur nakna moderkorten var. Tillverkarna fick måla en massa mönster på PCBn för att det inte skulle se helt strippat ut. Men ändå, det känns som att man har börjat snåla lite väl mycket på just VRM.

Jag har fortfarande mitt Z68A-DeLuxe liggande i ett skåp, 16 faser, extra PLX-chip med fler PCIE-banor för 2x16 SLI/Crossfire, rejäla kylflänsar osv fick ju upp Sandy Bridge i 5.3GHz och det är ett 32nm chip.

Hoppas verkligen att moderkorts tillverkarna får ändan ur vagnen och släpper några riktigt solida X570-kort när det är dags.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gås91:

Så det är kört med 3850x på ett Asus x370 pro alltså..? Glad amatör som man är tänkte jag bara på sockeln haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Av erfarenhet med ASUS kort... är det snarare faran att de kommer släppa en BIOS, och VRM kommer stekas. ASUS älskar att ge dig funktioner, men tänker inte på konsekvenserna. Finns fall av B350 kort från ASUS som "klarar" 1700X OC... med VRM på över kokpunkten, där andra tillverkares kort throttlar innan de når den punkten.

I båda fallen kanske du kan ordna en egen bättrad kylning, om det kommer till att bli problem. VRM klarar som sagt mycket mer än man kan tro... och problemet är mer att bieffekten av högre last blir mer förlustvärme. En bättre kylning än några dinky-design flänsar löser detta problem. En fläkt mot dem kan ev göra det också.

Skrivet av sesese:

Vad tänker alla mjukvaruföretag nu när 16/32 kommer finnas som konsument CPU? Vi har sett flera spel som tappar prestanda redan vid 8/16 på grund av dåliga motorer i spelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror det beror helt på 3 saker.

1... Nästa konsoler. 8-trådar är redan idag standard, så de har redan tvingats tänka parallella bitar i sin kod. Om nu nästa gen blir fler än 8 trådar, tex 6+6 chiplet, så ligger där redan där en grund för spel att faktiskt optimeras för just Ryzens grund... något som kommer kunna skrivas ut direkt till PC sen. Sen är det upp till OSen att bli smartare på att använda dessa rätt.

2... DX12/Vulkan. Grunden av dessa kan använda fler trådar mycket mer effektivt, utan att vara beroende på GPUns optimering. Det kräver dock att spelutvecklarna faktiskt gör denna optimering redan i motorn, och det finns spel som gör det bra redan idag. Och med 20-serien äntligen ett bra DX12 kort från Nvidia, samt RTX kräver det, så finns där incitament att pressa fram dessa tekniker.

3... Tidigare har ju Intel pressat på färre trådar och högre frekvens, men nu när även de slagit i 5Ghz taket igen, så har även de gjort 8/16 CPU som deras primära CPU. Så det finns ingen anledning längre för utvecklare att inte satsa på fler trådar. Endast andra problem i sig kan hindra det, men det är enda sättet de kan få mer prestanda... vi lär inte se 6Ghz konsument 4/8 CPUn närmaste tiden.

Skrivet av the squonk:

Vi kanske kommer att få vänja oss vid att stänga av kärnor när vi spelar vissa spel

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle mer vilja se någon form av "klokt OS" här. Finns ju fall där Linux redan visat att den har bättre schemaläggare. Och det finns indikationer på att Windows 10 jobbar på att göra om sin schemaläggare, med tanke på alla möjliga nya buggar de fått där.

Kan OSet ha förinställda lägen på "mest optimala" så skulle ju detta kunna ske automatiskt, där spelet helt enkelt får tilldelat "X" antal trådar, och OSet sen ser till att inget annat körs på just dessa, utan lägger andra funktioner på de andra trådarna. Är ju inte olikt hur spel idag har förinställda "optimala" lägen för GPUer, med vilka inställningar som passar ditt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

@Djhg2000: Nu är ju dom flesta Ryzen-moderkorten iofs rätt spartanska jämfört med äldre Intel-moderkort, dels är man nere på en mindre nod som ska kräva lägre effekt men också att Ryzen är en SoC så mycket av sånt som brukade sitta på moderkortet sitter i själva cpun numera. Jag minns när Ryzen 1 kom att alla häpnade över hur nakna moderkorten var. Tillverkarna fick måla en massa mönster på PCBn för att det inte skulle se helt strippat ut. Men ändå, det känns som att man har börjat snåla lite väl mycket på just VRM.

Jag har fortfarande mitt Z68A-DeLuxe liggande i ett skåp, 16 faser, extra PLX-chip med fler PCIE-banor för 2x16 SLI/Crossfire, rejäla kylflänsar osv fick ju upp Sandy Bridge i 5.3GHz och det är ett 32nm chip.

Hoppas verkligen att moderkorts tillverkarna får ändan ur vagnen och släpper några riktigt solida X570-kort när det är dags.

Få komponenter är jag tacksam över, särskilt då jag gillar Mini ITX, men när utrymmet som blir över inte används till att göra biffigare konfigurationer av VRM än 4 faser blir man ändå lite irriterad. Redan Sandy Bridge hade mycket integrerat men då slängde ju tillverkarna ändå på USB3 på korten och absurt många faser på de dyra korten.

Hoppas på X570-kort med minst 8 riktiga faser. Gärna fler. Trenden med 4 faser till Vcore som både ser ut och säljs som 8 faser måste brytas. AHO verkade ju ändå få lite respons på den punkten:

När vi ändå håller på vore det trevligt med 3 faser (eller fler) för Vsoc och DisplayPort på alla mITX-kort.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Även i BFv. Dock bara i 4600mhz. Nöjer man sig med 60FPS så står sig 7600K riktigt bra

https://www.youtube.com/watch?v=T6CTYauzpEM

Det är väl rätt jämnt mellan allt över i3 när GPUn är det som flaskhalsar?

När jag blev permanent såld på fler kärnor var när jag kört på en 5820K i några veckor och spelade lite casual CS:GO med ett par polare, vi satt i discord och glodde på en turnering på twitch medan vi körde deathmatch eller något, jag fick för mig att rendera om en video på lite replays som hade blivit dålig kvalite, och det tuggade på snällt i bakgrunden medan jag körde CS:GO, glodde på twitch, och körde OBS för instand replay. Ingen betydlig förlust av FPS, inget lagg eller något. Visst, har väl bara hänt några gånger att jag faktiskt belastat hela systemet på det viset, men efter det var jag såld Dock kört en sidegrade till Ryzen 2600 i väntar på Ryzen 3000, 5820k fick gå till någon som behövde den

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

För er som har koll. Ungefär när på året brukar dom släppa nyheterna? Håller på att bygga ny dator men vet inte om jag kan hålla mig tills typ April

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Vi hör veta mer under CES, vilket är typ första eller andra veckan i Januari?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

@TimeCommando: Vi hör veta mer under CES, vilket är typ första eller andra veckan i Januari?

Andra veckan i Januari känns långt bort när man sitter redo att klicka på köp knappen

Permalänk
Medlem

@TimeCommando: Har du svårt att vänta tills i början på januari för att möjligen få lite mer information så lär du garanterat inte orka vänta in nya Ryzen.

Ryzen "1-serien"
De lanserade varianterna av AMD Ryzen, 7 1800X, 7 1700X samt 7 1700, landar i svenska butiker den 2 mars.

Ryzen "2-serien"
Nu tar företaget bladet från munnen och avslöjar att den nya processorfamiljen lanseras skarpt den 19 april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Du kan säkert dessutom köra ett 3850X, men du får kanske klocka ner det så att du inte överbelasta VRM's etc på ett 300-series moderkort. Så tji!

Vilket liv det är om VRM och antal faser, du kan köra både 2700x och 1800x på A320 som är ännu sämre än alla x370 och b450 som diskuteras.
Du kommer inte få ut det mesta ur din processor, du kommer inte kunna ha de snabbaste minnena och du kommer inte kunna klocka.

MEN, ingen kommer själv behöva klocka ner en processor, tror du på det själv? Vad hände sen när du vaknade?

Saker som är uttryckligen kompatibla med varandra kommer fungera med varandra så länge man följer tillverkarens instruktioner.
Saxar ifrån AMD's disclaimer "Support of current and upcoming technology standards described above has the potential to reduce frequency of CPU upgrades for some users".

Nu vet vi egentligen inget mer än läckorna, men om 3850X inte uttryckligen kommer kräva ett visst chipset, så kommer det att fungera med alla AM4 moderkort.
Om exempelvis A320 inte kommer klara de påstådda 135W TDP så kommer den klocka ner sig själv.
Plug and play!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Vilket liv det är om VRM och antal faser, du kan köra både 2700x och 1800x på A320 som är ännu sämre än alla x370 och b450 som diskuteras.
Du kommer inte få ut det mesta ur din processor, du kommer inte kunna ha de snabbaste minnena och du kommer inte kunna klocka.

MEN, ingen kommer själv behöva klocka ner en processor, tror du på det själv? Vad hände sen när du vaknade?

Saker som är uttryckligen kompatibla med varandra kommer fungera med varandra så länge man följer tillverkarens instruktioner.
Saxar ifrån AMD's disclaimer "Support of current and upcoming technology standards described above has the potential to reduce frequency of CPU upgrades for some users".

Nu vet vi egentligen inget mer än läckorna, men om 3850X inte uttryckligen kommer kräva ett visst chipset, så kommer det att fungera med alla AM4 moderkort.
Om exempelvis A320 inte kommer klara de påstådda 135W TDP så kommer den klocka ner sig själv.
Plug and play!

Överbelastningsskydden på VRM är typiskt reaktiv ("studsar" mot gränsen för throttling), så för bästa prestanda bör du i så fall klocka ned tills den är stabil en bit under gränsen. För att inte tala om hur mycket det sliter på VRM rent mekaniskt att köra genom en så aggressiv temperaturcykel som rumstemperatur till throttling en gång om dagen.

Det enda AMD garanterar i uttalandet är att den fungerar, inte att den fungerar bra eller längre än garantitiden. Saltet kommer från hur små marginaler moderkortstillverkarna har på sina VRM redan med den aktuella generationen.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

För er som har koll. Ungefär när på året brukar dom släppa nyheterna? Håller på att bygga ny dator men vet inte om jag kan hålla mig tills typ April

Detta ska ske den 8-9 januari enligt AMD själva. Själva släppet av produkterna sker klart senare

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Skrivet av TimeCommando:

För er som har koll. Ungefär när på året brukar dom släppa nyheterna? Håller på att bygga ny dator men vet inte om jag kan hålla mig tills typ April

Jag är i samma situation. Sitter på en ca 4-5 år gammal burk och behöver verkligen uppgradera...

Jag tror att jag kommer att försöka hitta ett begagnat moderkort och en begagnad Ryzen 1/2 CPU efter mellandagsrean då folk uppgraderar sina burkar. Sen köper jag senaste generationens Ryzen då den serien lanseras i vår!

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Ny video från Adored TV

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Ja tack, ja tack, ja tack!

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vad brukar man säga om det är för bra för att vara sant? Låt inte hypen komma åt er.

Permalänk
Medlem

Vänta och se, men man kommer kanske att försöka höja vissa priser jämfört med dom i videon. 3700X tex kommer nog att kosta 4000Kr, och 3850X kanske kommer att kosta 6000Kr med tanke på att det är där 9900K ligger. Men samtidigt vill man öka sin volym, så man kanske väljer "too good to be true" priser i alla fall.

Det handlar inte bara om att matcha Intel, det gäller att ha attraktiva alternativ i dom prisklasser folk vanligen tycker att dom har råd. För dom som inte bryr sig om pengar finns Threadripper.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

@the squonk: Bara kika på vad intel tar för likvärdig prestanda vid announcement och ta bort $30-$40 och där kommer AMD kommer ligga. Finns ingen anledning att förstöra sin egen vinstmarginal i onödan.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

@Implor: Så där är alltså där AMD har lagt sig tidigare med 1800X och 2700X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@the squonk: Bara kika på vad intel tar för likvärdig prestanda vid announcement och ta bort $30-$40 och där kommer AMD kommer ligga. Finns ingen anledning att förstöra sin egen vinstmarginal i onödan.

Tror inte det kommer räcka, Intel Inside mentaliteten är stark så AMD kommer att få lägga sig en hyfsad bit under för att kapa åt sig marknadsandelar. Hade AMD haft 50-60% av marknaden tror jag dom prisat annorlunda (högre).

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ozzed:

Jag har varken sagt att det ska kunna köras på 300-serien eller "alla" moderkort. Mitt (enligt mig helt rimliga krav) är att processorerna skall kunna köras på de moderkort som klarar av det, och CHVII har en VRM som klarar att svälja allt man kastar på den. Det skulle som sagt klara att driva threadripper modell törstigare, så det är orimligt om AMD artificiellt begränsar stödet.

För att förtydliga:

Kräver jag att 3850X ska kunna köras på ett lökigt B350-kort med 3-fasers VRM och ingen kylfläns? Nej naturligtvis inte. Det går ju inte.

Kräver jag att 3850X skall kunna köras på CHVI, CHVII, Asrock Taichi och liknande kort? Naturligtvis. Om VRM klarar av det så är enda anledningen att begränsa att de är pengakåta som intel är och det är absolut inte OK.

Visst, ingen "tvingar" någon att köpa nytt, men kan jag inte köra 3850X så ger jag fan i att köpa nytt alls. Rimligtvis är det bättre för AMD att man åtminstonne köper ny CPU? Jag ser ingen rimlighet i all de skulle säga "Om du inte vill köpa BÅDE ny CPU och nytt moderkort så kan du gå till Intel med dina pengar istället", utan det rimliga och smarta är att de kämpar hårt som satan för att få till så brett stöd som möjligt. Givetvis kommer det finnas andra perks med X570 som för en del är värt det. Bättre minnesstöd, PCI-E Gen4 osv, men de som köpt ett moderkort för 3000Kr skall inte behöva köpa nytt enkom för att få tillgång till flaggskepps-CPU'n. Blir det så så blir jag riktigt riktigt förbannad. Då har AMD blivit lika äckliga som Intel

Det som gör att risken finns att det ändå blir en begränsning (fast än CHVI, CHVII etc. skulle klarat att köra de nya processorerna) är om inte ALLA X370/X470 moderkort kommer kunna driva dem. Att släppa en processor som bara fungerar på vissa X470 moderkort blir en PR-mässig mardröm när en massa missnöjda kunder vill returnera processorer de trodde att dem kunde köra på sina mammabrädor - men som inte fungerade. För att inte nämna hur tillkrånglad kommunikationen med kunder och återförsäljare blir.

Det krånglet undviker man gärna. Då kan det faktiskt kosta mindre (både i pengar och PR) att helt enkelt inte stödja exempelvis X370 med de nya processorerna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Tror inte det kommer räcka, Intel Inside mentaliteten är stark så AMD kommer att få lägga sig en hyfsad bit under för att kapa åt sig marknadsandelar. Hade AMD haft 50-60% av marknaden tror jag dom prisat annorlunda (högre).

Det jag skrev var exakt hur det såg ut när man släppte Ryzen. Finns ingen anledning att det blir någon skillnad. Nu pratar vi msrp vs msrp.

Kolla själv.

https://www.guru3d.com/news-story/amd-drops-ryzen-cpu-prices-...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro