Telia förlorar mot Copyswede – tvingas betala 107 miljoner kronor

Permalänk
Medlem

Ser man det från Copyswedes sida så är det ju självklart att dom inte vill ha något tak på telefoner, det är ju det mesta som säljs idag. Mer $$$ åt dom.

Permalänk
Medlem

Kommer bara hämma marknaden på mobiltelefoner med mycket lagringsutrymme i Sverige..

Idioti helt enkelt.
Jag har aldrig använt min Note 8 till privatkopiering men ändå får man betala för det bara för att man kan..Sjukt

Varför ska en mobiloperatör betala detta och inte själva mobiltillverkaren ??
Fattar nada

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Ser man det från Copyswedes sida så är det ju självklart att dom inte vill ha något tak på telefoner, det är ju det mesta som säljs idag. Mer $$$ åt dom.

Det kommer införas ett tak, precis som det finns ett tak på hårddiskar, mp3spelare, minnen, osv. Copyswede är inte intresserad att krama ut så mycket så att det blir revolt, bara så mycket att de får sina pengar och att system fortsätter... Alltså så kommer det sättas ett tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du en mp3-spelare (där man egentligen bara kan lagra musik som man laddar in på den) så är det 1kr/Gb och ett tak på 320kr. Har du en mobiltelefon (där en stor del av platsen går åt till egentagna bilder och video, och appar) så är det 3kr/Gb och inget tak....

Har du en mobil med 8gb internminne och ett 512Gb microsd kort så betalar du 8*3 + 80 kr, dvs 104kr. Har du istället en mobil utan sdkortslott men 512Gb internminne så betalar du 1536 kr, dvs nästan 15ggr så mycket...

Lysande!

Detta är ren bluff. Är vi säkra på att det inte är Copyswede som ligger bakom issmältningsmedlet som sålts runt om i landet också?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Vart går alla dessa pengar till? Knappast att Copyswe delar ut allt till alla media bolag. Stoppar de allt i fickorna eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Copyswede är riktiga blodsugare. Sjukaste av allt är att det inte ens finns ett tak för avgiften på mobiltelefoner, vilket innebär att en telefon med 1TB lagringsutrymme beläggs med hela 3000 kr i avgift till asen. Helt sjukt att det ens är tillåtet och att ingen media uppmärksammar de minst sagt galna ersättningsnivåerna. https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

En inspelningsbar digitalbox/dvd-spelare som definitivt används till mer privatkopiering än en mobiltelefon har ett avgiftstak på 320 kr, men en telefon med 1TB utrymme ska man betala 3000 kr för? 🤮

Härligt att det är utan tak. Snacka om att inte tänka framåt. "Mobiler kommer aldrig ha mer än 64 GB minne så de behöver inget tak"

Skrivet av skog1s:

Privatkopieringen har upphört.

Lagstiftningen är förlegad!

Vad gör man när lagstiftning blir förlegad?”

"Konsumenterna ska inte behöva betala för något de inte gör"

Ändå blir det så ?

https://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om...
Hittar ingen bättre källa just nu men har för mig att jag läst om det på annat håll också. Det är alltså EU som beslutar att om ett land tillåter privatkopiering måste man ta ut en avgift och ersätta "drabbade" kulturskapare. Därför gör man nu en utredning om hur man kan förbättra systemet med tanke på att privatkopieringen antagligen är väldigt låg idag. Men man måste fortfarande ha ett system för ersättning. Så det här får rulla vidare till de kan byta ut det tyvärr.

Sen kan man ju undra hur de tar reda på vilka kulturskapare som ska få ta del av pengarna. Risken är väl att de betalar sina löner främst och sedan ger ut till kända kulturskapare i den storleksordning som de redan drar in pengar på. Dvs Gessle får mest...

Skrivet av Baxtex:

Blir att fortsätta handla från Tyskland om det är vad staten vill.

Har Tyskland andra lagar? Antar att de inte gör påslag på hårddiskar och annat. Men om de nu tillåter privatkopiering i landet har de antagligen någon form av avgifter. Men det drabbar nog inte oss. Frågan är om tyskar drabbas av våra avgifter om de köper från Sverige. Det borde de väl inte?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad har vi för politiker egentligen? Detta gäller samtliga partier. Det borde bli ramaskri över detta, men det är tyst som bara den.

Är det inte ett EU-direktiv och alla medlemsländer förväntas lösa uppgiften på sitt sätt? Tror inte Sveriges regering kan göra hur som helst i frågan.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av epaaj:

Härligt att det är utan tak. Snacka om att inte tänka framåt. "Mobiler kommer aldrig ha mer än 64 GB minne så de behöver inget tak"

https://www.copyswede.se/2016/02/vad-du-kanske-inte-visste-om...
Hittar ingen bättre källa just nu men har för mig att jag läst om det på annat håll också. Det är alltså EU som beslutar att om ett land tillåter privatkopiering måste man ta ut en avgift och ersätta "drabbade" kulturskapare. Därför gör man nu en utredning om hur man kan förbättra systemet med tanke på att privatkopieringen antagligen är väldigt låg idag. Men man måste fortfarande ha ett system för ersättning. Så det här får rulla vidare till de kan byta ut det tyvärr.

Sen kan man ju undra hur de tar reda på vilka kulturskapare som ska få ta del av pengarna. Risken är väl att de betalar sina löner främst och sedan ger ut till kända kulturskapare i den storleksordning som de redan drar in pengar på. Dvs Gessle får mest...

Har Tyskland andra lagar? Antar att de inte gör påslag på hårddiskar och annat. Men om de nu tillåter privatkopiering i landet har de antagligen någon form av avgifter. Men det drabbar nog inte oss. Frågan är om tyskar drabbas av våra avgifter om de köper från Sverige. Det borde de väl inte?

Handlar ofta från Amazon DE, brukar nästan alltid bli billigare än här hemma. Enda man ska tänka på är att priset som listas på siten är med tysk moms, det blir några kronor dyrare när de applicerar svensk moms när man lägger själva ordern. Sen ska man aldrig låta amazon göra valutakonverteringen till KR, blir nästan alltid dyrare än att låta din bank sköta det.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är det inte ett EU-direktiv och alla medlemsländer förväntas lösa uppgiften på sitt sätt? Tror inte Sveriges regering kan göra hur som helst i frågan.

Den lagen vi har är inte ett ett EU-direktiv. Det finns en EU-direktiv som säger att man måste ha ett ersättningssystem om man tillåter privatkopiering dock, men betalmodellen behöver inte se ut som den vi har.

Permalänk
Medlem

Hur fördelas pengarna? när ingen kan hävda att deras musik kopieras längre..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Är det inte ett EU-direktiv och alla medlemsländer förväntas lösa uppgiften på sitt sätt? Tror inte Sveriges regering kan göra hur som helst i frågan.

Sverige blev dragna inför Europadomstolen 2001 för att de inte hade implementerat direktivet där de också fälldes.

Permalänk
Medlem

om jag fattar det här rätt så är det privatkopiering när man lägger en låt offline i spotify eller en film i netfilx

https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopier...

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att det inte finns något tak, om 10 är när 512gb laring på telefonerna är standard så kommer copyswede få 1500kr för varje telefon som säljs i Sverige? De kommer bli rika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Behöver inte övedriva Alla poster är ju tillsatta av någon och det dagliga arbetet pågår ju. Men håller med om att det är ett tragikomiskt läge

Man har i alla fall beslutat att se över privatkopieringsavgiften: http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/arende/betankande/f...

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk

Är det bara jag som tyckte det va liiiite roligt?
Telia som älskar att lämna ut uppgifter om sina kunder fick sig nu en ordentlig pungspark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Vad har vi för politiker egentligen? Detta gäller samtliga partier. Det borde bli ramaskri över detta, men det är tyst som bara den.

Den frågan har jag ställt mig många gånger.

Skrivet av Joppis:

Är det inte ett EU-direktiv och alla medlemsländer förväntas lösa uppgiften på sitt sätt? Tror inte Sveriges regering kan göra hur som helst i frågan.

Som du kan läsa nedan, så är det inte ett "EU-direktiv"

Detta jag kommer att skriva nu, kommer att uppfattas väldigt märkligt, och det är väldigt märkligt. men det är ju sant.

Det verkar som Copyswede står lite över Sveriges regering

Visst är det en konstig mening (?)
Men visst är den sann ?
För det är exakt så det ser ut. Copyswede verkar vilja göra precis som dom vill, och kommer undan med det.
Och sorgligt nog gör Sveriges regering ingenting.

Skrivet av filbunke:

Sverige blev dragna inför Europadomstolen 2001 för att de inte hade implementerat direktivet där de också fälldes.

Japp.

Kommer ni ihåg "dokumentären om Copyswede" ?

Jag trodde att den skulle bli ett uppvaknande för våra politiker och media.
Tyvärr så blev jag själv lite besviken, då jag trodde att dom skulle trycka till mer, och hårdare.

Här är filmen Gänget bakom dokumentärfilmen om Copyswede har äntligen blivit klara med sin film

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennix123:

Är det bara jag som tyckte det va liiiite roligt?
Telia som älskar att lämna ut uppgifter om sina kunder fick sig nu en ordentlig pungspark.

Kan inte se det roliga, det kommer att drabba de som köper mobiltelefoner genom högre priser.

Och på vilket sätt "älskar" Telia att lämna ut uppgifter om sina kunder? De lämnar ut dem när de blir tvingade av domstol.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Kan inte se det roliga, det kommer att drabba de som köper mobiltelefoner genom högre priser.

Och på vilket sätt "älskar" Telia att lämna ut uppgifter om sina kunder? De lämnar ut dem när de blir tvingade av domstol.

https://www.bahnhof.se/press/press-releases/2017/05/10/jon-ka...

Räcker det som svar?

Permalänk
Medlem

Nej.

Återigen, de lämnar ut uppgifter när de blir tvingade av domstolar.

Citat:

According to the EU ‘IPR Enforcement Directive’ (IPRED), and its national implementations, internet service providers (ISPs) are obliged to disclose customer information to copyright holders and their representatives following decisions by national courts. The purpose of this article is to inform about how extensive such requests recently have become.

Permalänk
Medlem

Privatkopierat från copyswede

Frågor och svar

Vad betyder domen?
Det är en seger för landets kulturskapare som fått strida rättsligt för ersättningarna mot telekomjättarna i många år. Tingsrätten går på kulturskaparnas linje och tydliggör telekombolagens ansvar.

Vad säger domen om offline-listor?
Domen innebär ett förtydligande om att offline-listor omfattas av ersättningssystemet och är en form av privatkopiering. Många använder offline-listor för att lyssna på musik och titta på filmer och tv-serier, som ett sätt att antingen spara på sin surf eller använda tjänster utan internetuppkoppling, till exempel när man reser. Nu är det tydligt hur kulturskaparna ska ersättas för detta.

Kan domen i Patent- och marknadsdomstolen överklagas?
Ja, domen kan överklagas till Patent- och marknadsöverdomstolen (PMÖD). Avgörandet där kan som huvudregel sedan inte överklagas till Högsta domstolen.

Vad innebär detta för Iphones? Kommer de blir dyrare?
Domen har ingen betydelse för konsumentpriset på Iphones. Priset på Iphones varierar inte med PKE-ersättningarna, däremot kan det påverka Telias vinstmarginal när de säljer Iphones. Importörer är skyldiga att reservera belopp för upphovsrättsliga ersättningar vid tvister, så de ersättningar Telia och andra nu kommer att betala har redan funnits inkluderade i priset mot konsument. Däremot har kulturskapare inte fått ersättning eftersom Telia bestridit dem.

Hur mycket pengar innebär detta i det konkreta fallet?
Domen i tingsrätten omfattar för Telias räkning ett belopp om ca 100 miljoner kronor.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Vart går alla dessa pengar till? Knappast att Copyswe delar ut allt till alla media bolag. Stoppar de allt i fickorna eller?

Pengarna fördelas ut till upphovsmännen via de organisationer som ligger bakom copyswede (dvs STIM, SAMI mfl)

Finns dokument på copyswedes hemsida om vart pengarna tar vägen.

Skrivet av robbankentor:

Hur fördelas pengarna? när ingen kan hävda att deras musik kopieras längre..

Se svar ovan

Skrivet av skog1s:

Den frågan har jag ställt mig många gånger.

Som du kan läsa nedan, så är det inte ett "EU-direktiv"

Detta jag kommer att skriva nu, kommer att uppfattas väldigt märkligt, och det är väldigt märkligt. men det är ju sant.

Det verkar som Copyswede står lite över Sveriges regering

Visst är det en konstig mening (?)
Men visst är den sann ?
För det är exakt så det ser ut. Copyswede verkar vilja göra precis som dom vill, och kommer undan med det.
Och sorgligt nog gör Sveriges regering ingenting.

Föredlningssystemet i sig är inget EU-direktiv, däremot finns ett direktiv om att man måste ersätta om man tillåter privatkopiering. Sedan är det i förlängningen regergingen som bestämt detta system, även om det var rätt många år sedan. Och copyswede följer de lagar som redan finns, de bestämmer inte själva hur systemet ska se ut.

Sedan är väl detta ett gammalt mål som vandrat genom rättssystemet, visst stod det 2009 någonstans i artiklen? Jag tänker mig att domslutet alltså bör gälla de förutsättningar som fanns då vilket säkert kan tänkas påverka utfallet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Det är fullständigt komplett vansinne. En mekanisk hårddisk kostar ju ca. 30 ÖRE per gigabyte. Varför ska då bara avgiften för lagring på telefoner vara tio gånger detta? Lagring som lagring. Lika enkelt att bära runt en portabel 2,5" hårddisk som en telefon... Eller ska vi börja lägga på 9000:- i avgifter på portabla 3TB hårddiskar?

Avgiften borde vara 0 och ingenting. Det är inte någon "piratkopieringsavgift", så den har ingenting att göra med om du laddar ner innehåll olagligt och lägger på telefonen. Avgifter är t.ex. om du lånar en CD-Skiva (ni vet såna där man hade på farfars tid) av en kompis, rippar den, och lägger mp3-filerna på telefonen. INGEN gör sådant idag, varenda j-vel har ju Spotify, Itunes, Netflix...

Ja men Copyswede kan inte ge sig på ett företag som Samsung, Seagate för de är på tok för stora.

Permalänk
Medlem

Kan ju se det positiva med dyrare mobiler. Det bidrar ju iallafall en liten gnutta till ett minskat resursslöseri.

Då tänker jag på att det inte finns någon som helst anledning att byta mobil vartannat år.

Jag är långt ifrån någon slags miljövän själv... men börjar tröttna mer och mer på denna konsumtionshysteri som blir allt värre.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Nej.

Återigen, de lämnar ut uppgifter när de blir tvingade av domstolar.

Dom lämnar ut uppgifter som dom inte borde ha från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är verkligen blandade känslor. Jag hatar Telia och allt de står för både som företag gentemot kunder men också som arbetsgivare då en extremt sexistisk kultur råder på företager, men jag tycker principiellt att den så kallade kasettskatten är fel så därför är det här inte så kul.

Men ska någon betala den så är det fan telia. Det kan de gott ha. Bara det här inte blir prejudikat nu så att företag som inte förtjänar det också drabbas.

Som du ser i artikeln så kommer framöver KONSUMENTERNA betala avgiften och inte Telia.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Ja men Copyswede kan inte ge sig på ett företag som Samsung, Seagate för de är på tok för stora.

Nu är det inte tillverkaren som betalar avgiften, det är återförsäljaren. Men storleken har knappast någon betydelse. Säljer man mobiler i sverige så ska man alltså betala in avgiften.

Permalänk
Medlem

Subventionerade torrents. Då jag måste betala till Copyswede för att lagra filmer på barnen eller sambons musik har jag noll samvetskval att slå på vpn och tanka 100gig "stuff". Jag har ju redan betalat för mig?

Bor man i ett land där ALLA är bötfällda för ett brott kan man inte lipa då 1% av befolkningen sen begår detta brott.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

om jag fattar det här rätt så är det privatkopiering när man lägger en låt offline i spotify eller en film i netfilx

https://www.copyswede.se/2018/07/varannan-svensk-privatkopier...

Ja jag vet att copyswede vill hävda att det är så. De har allt att vinna på att försöka bevisa att vi privatkopierar lika mycket som för några år sedan eftersom att de fortsätter dra in lika mycket pengar som för några år sedan.
Och på sätt och viss blir det ju sant för så copyswede väljer att agera - så blir det ju.

Men samtidigt. Nej det där med att lägga grejer offline är inte privatkopiering.
Det är fel på typ alla sätt.

För det första är privatkopiering till för att tillåta folk att kopiera material till nära och kära samt spela in grejer för privat bruk utan att man egentligen har lov av upphovsrättsinnehavaren. Är funktionen att lägga saker offline inbyggd i tjänsten från exempelvis spotifty och netflix så handlar det inte om att göra kopior utan lov från upphovsrättsinnehavaren utan det är en del av den tjänst man faktiskt betalar för.

I länder som inte tillåter privatkopiering fungerar netflix och spotify precis likadant fortfarande och det är ju för att det inte är privatkopiering det handlar om egentligen

Vidare är cachelagring undantaget privatkopieringsersättningar. Sitter små minnen i flera steg som håller allt ifrån större mängder cache till några få ettor och nollor i uppspelningsenheter så som minidiscar för att tillåta skakfri uppspelning.

Så jag vill påstå att copyswedes definition på vad som är privatkopiering kan skickas rakt ner i Sverkers röda soptunna. De är nämligen motsatsen till pålitliga i den här frågan. Istället är de högst partiska och har tydliga monetära vinster att göra genom att vrida på beskrivningarna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Subventionerade torrents. Då jag måste betala till Copyswede för att lagra filmer på barnen eller sambons musik har jag noll samvetskval att slå på vpn och tanka 100gig "stuff". Jag har ju redan betalat för mig?

Det första är privatkopiering, det andra är piratkopiering...

Du betalar för det första, inte det andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är verkligen blandade känslor. Jag hatar Telia och allt de står för både som företag gentemot kunder men också som arbetsgivare då en extremt sexistisk kultur råder på företager, men jag tycker principiellt att den så kallade kasettskatten är fel så därför är det här inte så kul.

Men ska någon betala den så är det fan telia. Det kan de gott ha. Bara det här inte blir prejudikat nu så att företag som inte förtjänar det också drabbas.

Om Copyswede lyckas ruska fram 107 miljoner från en mobiloperatör och det finns ett gäng identiska verksamheter så har jag väldigt, väldigt svårt att se att dom inte kommer knacka på dörren hos Telenor, Tre osv direkt när detta är klart. Cheferna på Copyswede behöver ju sina bonusar.

Kostnaden kommer givetvis landa på oss konsumenter så förstår inte riktigt hur du kan gotta dig över detta.