Permalänk
Medlem

Fantasy böcker

Finns en tråd om sci-fi böcker så tycker vi kör en om fantasy också.

Jag läser kanske fantasy Light böcker men gillar "The demon cycle" serien och vill ha tips på nå liknande.
Kör "An ember in the ashes" nu men det är lite väl mycket tonårsbok för mig. Så har ni nå bra förslag? Gärna nått från storytells utbud då jag plöjer massvis med ljudböcker i jobbet..

Permalänk
Medlem

Patrick Rothfuss rekommenderas. Brandon Sanderson har jag inte läst men han verkar vara den mest populära fantasy författaren just nu. Hoppas att jag kan hitta hans Stormlight böcker begagnade snart så jag kan läsa!

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem

Sword of Truth serien av Terry Goodkind rekommenderas varmt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Malazan-böckerna av Erikson och Esslemont är för mig det absolut bästa som finns inom fantasy. Inget annat kommer i närheten. Har påbörjat en tredje genomläsning av serierna och är på Memory of Ice nu. En av de bättre böckerna. Klarar du av att hålla reda på lite fler karaktärer så rekommenderar jag varmt Malazan.

En viss läsordning kan vara smart att följa.

Gardens of the Moon
Deadhouse Gates
Memories of Ice
House of Chains
Midnight Tides
Night of Knives
The Bonehunters
Return of the Crimson Guard
Reaper's Gale
Stonewielder
Toll the Hounds
Orb Sceptre Throne
Dust of Dreams
The Crippled God
Blood and Bone
Assail
Dancer's Lament
Deadhouse Landing
Kellanved's Reach
Forge of Darkness
Fall of Light

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Malazan-böckerna av Erikson och Esslemont är för mig det absolut bästa som finns inom fantasy. Inget annat kommer i närheten. Har påbörjat en tredje genomläsning av serierna och är på Memory of Ice nu. En av de bättre böckerna. Klarar du av att hålla reda på lite fler karaktärer så rekommenderar jag varmt Malazan.

En viss läsordning kan vara smart att följa.

Gardens of the Moon
Deadhouse Gates
Memories of Ice
House of Chains
Midnight Tides
Night of Knives
The Bonehunters
Return of the Crimson Guard
Reaper's Gale
Stonewielder
Toll the Hounds
Orb Sceptre Throne
Dust of Dreams
The Crippled God
Blood and Bone
Assail
Dancer's Lament
Deadhouse Landing
Kellanved's Reach
Forge of Darkness
Fall of Light

Dold text

Jag har verkligen försökt att läsa den serien men har så svårt för det "gamla" sättet de pratar. På rim och prosa. Det glimtar till och blir hur bra som helst ibland..men sen kommer det aptråkiga partier där jag tappar fokus.

Det är synd för jag älskar långa maffia fsntasy serier. Som "stormligjt ashive" med Sandersom, sagan om ringen, sagan om drakens återkomst med Jordan.
Jag föredrar lite gritty fantasy och har hittat några guldkorn..som tyvärr inte är så långa.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

The Artefacts of Power av Maggie Furey ("Magikerns saga" på svenska). Några av mina absoluta favoritböcker.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Joe Abercrombies böcker är väldigt bra

Joe Abercrombie, also known as @LordGrimdark on Twitter, is the author of the best-selling fantasy books The First Law Trilogy – The Blade Itself, Before They Are Hanged and Last Argument of Kings – and stand-alone novels Best Served Cold, The Heroes, and Red Country.

Har läst och lyssnat på dessa böcker flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Sword of Truth serien av Terry Goodkind rekommenderas varmt.

Jag upptäckte nyligen att det finns fortsättning, har du läst Richard & Kahlan böckerna?

Tänkte ge mig på första när jag är klar med Son of Liche (Dark profit saga, rekommenderas om man vill ha humor i fantasyn).

Wheel of Time rekommenderas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Wheel of Time om du vill ha det mest omfattande fantasy eposet någonsin skapat.

Terry Pratchett ifall du vill ha mer lättsamt med mycket komik samt fristående.

Läser igenom Witcher böckerna just nu, men tror inte jag skulle rekommendera dem om du inte är ett witcher fan redan.

Permalänk
Medlem

Oj, det svåra blir ju vart man ska börja! 😂

Dessa två är det väl nästan krav på (?)
Lord Of The Rings ink. silmarillion
Wheel Of Time serien

Hållet med om Abercrombies böcker, ordet anti-hjälte får en helt ny innebörd.

Mer klassisk fantasy:
Allt från Dragonlance (Tracy Hickman and Margaret Weis)
Valfritt från "Forgotten Realms", men legend of Drizzt Do'Urden av R A Salvatore.
Lägg till serien om Elminster av Ed Greenwood.

Warhammer Fantasy: Goetrek & Felix är lysande 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Jag har verkligen försökt att läsa den serien men har så svårt för det "gamla" sättet de pratar. På rim och prosa. Det glimtar till och blir hur bra som helst ibland..men sen kommer det aptråkiga partier där jag tappar fokus.

Det är synd för jag älskar långa maffia fsntasy serier. Som "stormligjt ashive" med Sandersom, sagan om ringen, sagan om drakens återkomst med Jordan.
Jag föredrar lite gritty fantasy och har hittat några guldkorn..som tyvärr inte är så långa.

Jo, det stämmer nog. Det är inte en serie som passar alla och kan vara lite svårsmält. Men skulle vilja säga åt dig att fortsätta läsa för att det blir bara bättre ju längre man kommer då en del pusselbitar börjar falla på plats.
Första boken är tex inte så bra om man inte redan läst hela serien en gång innan då det är så mycket man inte förstår. Vid vilken bok gav du upp?

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |

Permalänk
Medlem

Slänger in Assassin's serien av Robin Hobb.
Katherine Kerr om man gillar utmaningen att hålla reda på vem som är vem...

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Gillar du lite "gritty" eller "råare" fantasy bör du ta en titt på "The Chronicles of Malus Darkblade". Den utspelar sig i Warhammer-universumet, men man behöver ingen tidigare erfarenhet av det.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

Jag läser/lyssnar på R.A. Salvatore's böcker... älskar dom...

Fastnade för första boken i "The Demon Wars Saga" (världen Corona) för 15 år sedan och har nyligen börjat lyssna på alla hans böcker i kronologisk ordning. Plöjt igenom halva serien om "Drizzt" och nu inne på bok 7/13 i av en annan serie i världen "Corona".

"Legend of Drizzt" Forgotten Realms (Icewind dale 1 och 2 utspelar sig i samma värld)
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Legend_of_Drizzt

"GraphicAudio" har jag testat att lyssna på och satan vilken inlevelse man får.
Finns lite previews att lyssna på så kolla gärna in dom.
https://www.graphicaudiointernational.net/saga-of-the-first-k...

Sen vet jag att Robert Jordan, Robin Hobb, David Eddings, Terry Brooks, Raymond E. Feist, Terry Pratchett har skrivit en massa böcker. Har dock inte haft tid att läsa någon ännu.

Permalänk
Medlem

Någon som har nått tips på bok som handlar om specifikt dvärgar? They are so awesome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som har nått tips på bok som handlar om specifikt dvärgar? They are so awesome

The Dwarves.
https://www.sfbok.se/serie/the-dwarves-5401

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

En fantasy lista är inte komplett utan Robert E. Howard (Conan !) och Fritz Leiber (Fafhrd and the Gray Mouser).
Kan vara bra att ha läst då dom i princip definierat dagens fantasy.

Permalänk
Medlem

Nick Perumov.. Alvklingan och Den svarta lansen

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av klantbo:

Finns en tråd om sci-fi böcker så tycker vi kör en om fantasy också.

Jag läser kanske fantasy Light böcker men gillar "The demon cycle" serien och vill ha tips på nå liknande.
Kör "An ember in the ashes" nu men det är lite väl mycket tonårsbok för mig. Så har ni nå bra förslag? Gärna nått från storytells utbud då jag plöjer massvis med ljudböcker i jobbet..

Jag har läst en hel del Fantasy de senaste åren och dessa är mina absoluta favoriter som jag rekommenderar över allt annat. De är alla väldigt välskrivna med världar och magisystem som verkligen fångar intresset. Böcker som jag har haft svårt att lägga ner när jag väl börjat.

1. The Name of the Wind & A Wise Man's Fear - Patrick Rothfuss
2. Throne Of Glass serien - Sarah J. Maas
3. The Stormlight Archive - Brandon Sanderson
4. Mistborn, både den gamla och nya serien är i toppklass - Brandon Sanderson
5. Lightbringer - Brent Weeks
6. Night Angel - Brent Weeks
7. The Fifth Season - N.K Jemisin
8. Furies of Calderon(Codex Alera serien) - Jim Butcher
9. Hyperion - Dan Simmons

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag upptäckte nyligen att det finns fortsättning, har du läst Richard & Kahlan böckerna?

Ja, de är en naturlig fortsättning på serien. Håller hyfsad hög kvalité, lite uttjatade dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

En fantasy lista är inte komplett utan Robert E. Howard (Conan !) och Fritz Leiber (Fafhrd and the Gray Mouser).
Kan vara bra att ha läst då dom i princip definierat dagens fantasy.

Utan tvekan, minns i mina yngre år när "Äventyrsböcker" släppte en massa fantasy ::)

Gillar man antihjältar, vem är mer anti-hjälte än Elric of Melnibone!?!
Helt lysande tragedi av Michael Moorcock.

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larre77:

Ja, de är en naturlig fortsättning på serien. Håller hyfsad hög kvalité, lite uttjatade dock.

Låter bra. Läst Nicci böckerna också?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

The Deeds of Paksenarrion.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk

En annan bra bok är Prince of thorns (och efterföljande böcker) av Mark Lawrence, mörka och en intressant värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Utan tvekan, minns i mina yngre år när "Äventyrsböcker" släppte en massa fantasy ::)

Gillar man antihjältar, vem är mer anti-hjälte än Elric of Melnibone!?!
Helt lysande tragedi av Michael Moorcock.

Har ett helt gäng undangömda, och det var "Äventyrsspel" som släppte dom =).

Minns främst Peter Morwood med "Klanfursten" och följande böcker.
En långkörare om ädlingen Aldric som förlorat "allt" och gärna vill hämnas.

Brian Daley med sin "The Doomfarers of Coramonde", "Kampen om Coramonde" på Svenska.
Ett pansarfordon blir hämtat till en annan värld och får omedelbart slåss mot en drake, och det är bara början på boken !
Det visar sig snart att även med moderna vapen kan livet vara spännande om världen inkluderar magi.
Inte heller är pansarbilen det enda från "vår" värld som tagits över !

Sen såklart Barbara Hambly och "Dragonsbane", som hette "Morkeleb den svarte" på Svenska.
John har i sin ungdom dödat en drake och blir därför ombedd att ta hand om den som ockuperar en stad långt borta.
Med sig följer älskarinnan och häxan Jenny.
Draken är däremot betydligt mäktigare än den ynkliga saken som John dödade tidigare, och allt går fel.
Jenny tar över och snart visar det sig att den svarta draken inte är den egentliga fienden.

Favoriten är ju "Dragonsbane", den byter riktning flera gånger och man är aldrig riktigt säker på vad som är vad.
Förrän slutet såklart.
De andra böckerna vill jag inte läsa igen, jag är rädd att dom bara var bra för att man läste dom som en liten parvel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Låter bra. Läst Nicci böckerna också?

Yes, set fram emot tredje delen.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: det är nog tyvärr så att minnet överträffar verkligheten. Minns att jag provade att läsa om lite "De Överlevande". Slutade rätt omgående för att låta minnet kvarstå som något riktigt bra 😎

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem

Stephen Kings livsverk är kanske också värd att nämna; Det mörka tornet.

Låt inte filmen som bara lånat titel och namn på karaktärer avskräcka. Det mörka tornet är en väldigt bra och läsvärd fantasyserie som på ett eller annat sätt har koppling till nästan alla andra böcker King skrivit. Lagom lång serie på åtta böcker.

Visa signatur

Permalänk

Alla David Eddings böcker gillade jag som ung, men idag, som äldre herre vet jag inte om jag orkat med dem. Kan dock vara värt ett försök.