Permalänk
Medlem

Sitter på en S8+ , vill ha en Lg V30 sjukt snygg stilren telefon! Billig och bra kamera!

Permalänk
Medlem

@Puppan:
Huawei.

Permalänk
Medlem

Kört Samsung sen jag tog steget över till smartphone. Gillar hur dom inte är låsta till sitt egna ekosystem. Men med tanke på vad jag använder min telefon till så kommer nästa telefon inte vara ett flaggskepp. Instagram, Snapchat, mail och andra lätta grejer bara. Men blir nog fortfarande en Samsung fast nån av deras lättare varianter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: i7-12700K | Asus Prime Z690-P D4 WIFI | EVGA RTX 3070 FTW3
Kingston Fury 32GB 3600MHz | ASUS ROG Strix 1000W | WD Black SN750 2TB
Fractal Design Meshify 2 Compact | Monitor: LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Vad du än gör skaffa inte iPhone XR. Sämre o fulare mobil har inte släppts på år o dar.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

Vänta till februari/mars

Jag hade nog väntat till i februari/mars när samsung släper sin nästa modell före jag bestämde mig. Jag tycker att dom moedellerna ser intresanta ut och det kommer finnas en lite model som är billigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bytte tillbaka till ios igår från android efter att ha fått en ny tel i julklapp

Kommer sakna enkelheten med filöverföring främst, t ex musik, även fast det är enkelt med wifi-överföring via iTunes (dock låst till en dator).

"Att det bara funkar (mer eller mindre)" är något jag har saknat hårt med ios!

Permalänk

om det inte är så att du får mycket bra pris på en samsung eller iphone så skulle jag föreslå
att köpa OnePlus 6T istället.

Permalänk
Avstängd

Röstar för Android, mer personlig.

Men köp aldrig en telefon med den där notchen på..fy fan.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Samsung = handhållen pc med ringfunktion, Iphone =telefon med vissa funktioner en pc har.
Jag föredpråkar android eftersom den är helt öppen och du kan i stort sett göra precis samma saker som med datorn. Kopplar du in en samsung funkar den som en hårdisk och du kan flytta filer osv som du vill. Typ alla program som finns till PC finns till android. Typ torrent osv.

Väljer du samsung skall du akta dig för att köpa s9 eftersom den har för klent batteri. Köp + varianten så får du en riktigt riktigt bra mobil.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av patch:

"Att det bara funkar (mer eller mindre)" är något jag har saknat hårt med ios!

Det får mig att tänka på flera år sedan när jag skulle föra över en fil(skärmdump) från iPad.
På i princip all teknisk utrustning, 10 år äldre kameror, mp3 spelare etc var det bara plugga in kabeln i datorn. Men på iPad på den tiden: Skapa en virtuell maskin, släng in bloatwaren itunes på den och sedan kopiera filen.Nu idag fungerar det lika lätt på iPad som på vad som helst.
Men en annan sak är utveckling, på android sprid dina apk hur som helst, tidigare var man mer eller mindre tvungen att ha en mac för utveckling.

Så appleprodukter är som många andra låsta produkter sådan att om allt man gör är precis som Apple vill man ska göra och man enbart köper Appleprodukter så kommer man få ett ecosystem som bara fungerar.

För den stora skaran skulle jag säga att en 3000kr mobil är alldeles tillräckligt, är man en tekniknörd så visst gå upp till 5000kr. Och kollar man vad man får i denna prisklass så är det en ammal iPhone eller en hyfsad Android.
Ska man däremot ha enväldigt schysst mobil i +10 000kr klassen blir såklart valet mer krångligt.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar inte att köpa en Iphone framför en Samsung. Jag har haft båda och anser att Iphone är väldigt överskattad. Det som stör mig mest är att det inte finns någon ordentlig bakåtknapp. Det finns ett alternativt uppe till vänster, varför man nu väljer att placera den där. Extremt opraktiskt. Det är även näst intill omöjligt att ställa markören där man vill i en text. Problem som jag aldrig har haft med en Samsung.

Kameran i en Iphone i jämförelse med Samsung är inte heller mycket att hänga i granen.

Permalänk
Skäggig legend

Jag skulle tagit en iPhone eller den mest nakna Androiden som finns på marknaden dvs. utan bloatware.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0bi:

Jag rekommenderar inte att köpa en Iphone framför en Samsung. Jag har haft båda och anser att Iphone är väldigt överskattad. Det som stör mig mest är att det inte finns någon ordentlig bakåtknapp. Det finns ett alternativt uppe till vänster, varför man nu väljer att placera den där. Extremt opraktiskt. Det är även näst intill omöjligt att ställa markören där man vill i en text. Problem som jag aldrig har haft med en Samsung.

Kameran i en Iphone i jämförelse med Samsung är inte heller mycket att hänga i granen.

Har väl inte varit några problem med markören? Tycker det funkar perfekt

https://youtu.be/XlcCgiYF2Fs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ollie79:

Deras billigaste idag är ju iPhone XR som kostar 8800:-

Deras billigaste är iphone 7.

Jag hade tittat på Oneplus eller Nokia om jag fått för mig att köpa en android, absolut inte samsung.

Men är galet nöjd med min XS Max

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Enligt apple har du inte rätt att reparera din telefon var du vill (eller själv); om någon annan än en certifierad apple-reparatör har utfört service på en telefon/dator så tycker apple att den är "counter-feit".
Rekommenderar Luis Rossman på tuben för att få mer insyn i hur apple behandlar sina kunders förtroende.

Vad jag vet bryter man alltid garantin om man skruvar i saker själv. Det är samma sak med vad du än köper tråkigt nog, oavsett tillverkare och produkt.

Tror knappast samsung skulle ersätta ett skit om dom ser att man t.ex. bytt skärm.

Du får gärna tipsa mig om tillverkare som låter mig som konsument laga produkten själv utan att bryta garantin!
I så fall är t.om jag beredd att byta.

Skrivet av Ollie79:

Men idag har inte iPhone en iPhone SE till förfogande. Då får du köpa en uråldrig mobil.
Deras billigaste idag är ju iPhone XR som kostar 8800:-. Hur tror du det ser ut om 2-3 år, dom lär ju inte bli billigare.

Och som TS skrev, han han alltid haft sämre mobiler så vissa krav har han ju.

Skickades från m.sweclockers.com

Då har jag missat något, har inte sett att han sagt något om några krav. Bara att han vill byta till någon av de större tillverkarna.

Jaha, dom hade visst slutat sälja iPhone SE... Tråkigt, det var den sista med hörlursuttaget
Då är det iPhone 7 som gäller och inte XR, den kostar visserligen mer än SE, men 5300 kr är fortfarande överkomligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Har väl inte varit några problem med markören? Tycker det funkar perfekt

https://youtu.be/XlcCgiYF2Fs

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan bara tala för mig själv och ett par arbetskamrater jag har utbytt erfarenheter med. Kanske har de uppdaterat detta i de allra nyaste versionerna, men när jag ska skriva något och behöver gå tillbaka i texten med markören är det ett litet helvete varje gång att placera den rätt mitt i ett ord t ex. Jag brukar radera hela ordet eller halva raden istället och skriva om, eftersom det går snabbare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av weezy:

Jaha, dom hade visst slutat sälja iPhone SE... Tråkigt, det var den sista med hörlursuttaget
Då är det iPhone 7 som gäller och inte XR, den kostar visserligen mer än SE, men 5300 kr är fortfarande överkomligt.

Och vad får man för iPhone 7 för nästan 5500kr?
Upplösning: 1334 x 750, glöm att använda den för fjärrstyrning
Skärmstorlek: 4,70", fram med glasögonen.
Minne: 32GB, det gäller ha stort surfpott, glöm offline lyssning
Dual sim: Nej, vilket är för många ett absolut krav för att ens använda mobilen.
Usb C? Nej, inte ens usb överhuvudtaget och man får bära med sig sin lightning cable överallt.
Batteri: 1960 mAh, nu kanske ios är mer sparsamt

Nej det billigaste iPhone för oss tekniknördar med lite krav är iPhone X 256GB, när man ändå är uppe i detta pris så skulle jag gå upp i större storlek och man hamnar då på 15000kr. https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...
Man får en otroligt bra mobil inget snack om saken, men priset..

Angående skärmstorlek så kommer jag gå över till vikbara så fort de är bra och man kan diskutera vad bra är. Men 20 000kr för en mobil som ser sladdrig ut och går sönder efter första vindputs blir det ej. Nå idag får plågas med dessa 6", när jag var ung och hade bättre syn så hade 6" räckt fint.

*edit*
esim kommer till sverige i januari: Vilket innebär att de nyaste iPhonarna kanske kan bli ett alternativ för oss med detta krav: https://www.tele2.se/handla/esim (TRE har det också)
Sedan borde denna gamla simkort försvinna, det är inte lite plats 2st simkortläsare tar på kretskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0bi:

Jag kan bara tala för mig själv och ett par arbetskamrater jag har utbytt erfarenheter med. Kanske har de uppdaterat detta i de allra nyaste versionerna, men när jag ska skriva något och behöver gå tillbaka i texten med markören är det ett litet helvete varje gång att placera den rätt mitt i ett ord t ex. Jag brukar radera hela ordet eller halva raden istället och skriva om, eftersom det går snabbare.

Har funnits åtminstone sedan iphone 6s.
Sjukt smidigt iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av weezy:

Vad jag vet bryter man alltid garantin om man skruvar i saker själv. Det är samma sak med vad du än köper tråkigt nog, oavsett tillverkare och produkt.

Tror knappast samsung skulle ersätta ett skit om dom ser att man t.ex. bytt skärm.

Du får gärna tipsa mig om tillverkare som låter mig som konsument laga produkten själv utan att bryta garantin!
I så fall är t.om jag beredd att byta.

Det handlar inte om garanti i det här fallet, utan att apple aktivt försöker motarbeta och stoppa alla utom deras egna certifierade center från att utföra reparationer av apple-produkter.
De (försöker) beslagta reservdelar i tullen som reparationsfirmor importerar, de lägger in mjukvarulås som brickar telefonen om vissa delar byts (t.ex fingeravtrycksläsaren).
Är nog detta @Alling menar med att du "hyr" din telefon; du betalar för att ha telefonen hemma hos dig och använda den, men går den sönder så är det apple som bestämmer var den ska servas och repareras (och hur länge de utför reparationer av gamla modeller), inte kunden.

EDIT: för övrigt tillåter EVGA byte/service av kylare på deras grafikkort utan att garantin bryts

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk

Som en tech kille skulle jag välja en android smartphone. IPhone har varit dåliga med att att lägga till nyheter till sina enheter dessutom är android ett mer öppet OS där man kan installera appar utifrån. Jag skulle rekommendera oneplus för en som vill ha ett lågt pris, men den har endå mycket att erbjuda. Annars välj samsung. Men det är ditt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av MinecraftWotblitz:

Som en tech kille skulle jag välja en android smartphone. IPhone har varit dåliga med att att lägga till nyheter till sina enheter dessutom är android ett mer öppet OS där man kan installera appar utifrån. Jag skulle rekommendera oneplus för en som vill ha ett lågt pris, men den har endå mycket att erbjuda. Annars välj samsung. Men det är ditt val.

Skickades från m.sweclockers.com

Glömnde säga att själv reparera/laga en IPHONE är nästan omöjligt, speciellt med orginal delar.

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Undvik Samsung.

Varför undvika samsung när de är bättre än apple?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Huawei kanske?
Om inte hade jag valt Samsung över Iphone.

Huawei suger. Deras mjukvara / skin är nästan en iOS klon. De försöker så hårt att få emui att vara som iOS och de jobbar för kommunister alltså kinesiska regeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Android One telefoner kan vara intressant om man gillar ren Android och vill ha säkerhetsuppdateringar i tre år från när telefonen lanserades:
https://en.wikipedia.org/wiki/Android_One#2018

Notera att uppdatering till nya versioner av operativsystemet är dock bara garanterat i två år från lansering, man kan eventuellt få fler, men inget garanterat.

Sitter själv på en Nokia 7 Plus med Android 9 Pie och December säkerhetspatch, haft den sedan Maj och de har varit tidigt ute med uppdateringar i stort sett varje månad hittills.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BoostSimon:

Huawei suger. Deras mjukvara / skin är nästan en iOS klon. De försöker så hårt att få emui att vara som iOS och de jobbar för kommunister alltså kinesiska regeringen

Skickades från m.sweclockers.com

Hahaha , dagens garv.
Tack för den

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Med risk att slänga mer ved i elden...

Komihåg att en telefon inte bara är ett OS (mjukvara). Det är hårdvaran du betalar för.

Min 74år gamla morbror köpte just en Galaxy 9 och med tanke på hans behov, fumlighet och låga pension tycker jag att det är hål i huvudet.

Min ståndpunkt kommer alltid att vara, "köp inte mer än vad du behöver". Alt. "köpt inte mer än vad du tror att du kommer behöva, baserat på ditt tidigare användande".

Som exempel har Snapdragons CPU:er 3 olika serier: 4xx, 6xx, 8xx (låt oss säga lika med Intel i3, i5, i7). Sen har du en grafikkrets ovan på detta som brukar paras ihop med CPUn prestandamässigt. Efter som att min morbror inte spelar spel behöver han ingen i 8xx serien. 4xx skulle funka för honom men 6xx är ett mellanläge med extra kraft i framtiden.

Sen har du generella krav som alla ställer: bra batteritid, mycket internminne och tillräckligt med RAM.
Min morbror har inte många appar och han tar inte många bilder. Om jag nästan klarar mig på 32GB internminne och 3GB ram vet jag att han kommer garanterat klarar sig på minst det samma. Undantaget är att framtida appar kommer bli större och kräva mer internminne och RAM, så jag skulle säga minst 32GB och 4GB.

Livslängd är en annan rolig sak...
Hur lång tid innan han tappar den och den pajar helt?
Hur lång tid innan tillverkaren inte vill ge mig fler uppdateringar?
Hur lång tid innan skärmen, batteriet eller minnen ger upp?

Om du säger att detta inte spelar någon roll eftersom att du inte kommer ha den mer än i 2år blir det intressant att veta hur mycket du vill lägga på en telefon per år. Köper du en telefon för 6000 blir det 3000/år.
För 3000 skulle du kunna köpa en ny varje år och om den håller i 2 år ligger du på 1500/år.

Börja med att lista det saker som är viktiga för dig, kanske du vill ha en bättre kamera?
Dyr telefon innebär inte att kameran är "bäst".

Undvik bloatware, skit-appar du inte behöver, inlagda av tillverkaren. Du kan inte ta bort dem men de går att inaktivera så att de inte ständigt uppdateras eller tar upp RAM.

Permalänk
Skrivet av Mangee75:

Hahaha , dagens garv.
Tack för den

Det jag sa är sant dock. Har du äns sett emui 9 (android pie versionen) hur recents menyn och svep gesturerna är nästan identiska som iOS's svepgesturer och recents meny

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Puppan:

Står inför valet att skaffa ny mobil...ägt några billiga mobil modeller förut men tänkte köra på ett "större" märke, iphone eller Samsung Galaxy...vad rekommenderas ?

Okej har kommer viktigaste frågan som inte är ställd här.. Vad har du för budget på ren köp/ månads betalning? Och vad har du nu ios eller Android? Har du androidtelefon så köp en androidtelefon. Har iphone köp en iphone.. då syftar jag på om man är van användare av android så behöver du inte lära så mkt av telefonen. Samma sak med gäller iphone..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Android One telefoner kan vara intressant om man gillar ren Android och vill ha säkerhetsuppdateringar i tre år från när telefonen lanserades:
https://en.wikipedia.org/wiki/Android_One#2018

Notera att uppdatering till nya versioner av operativsystemet är dock bara garanterat i två år från lansering, man kan eventuellt få fler, men inget garanterat.

Sitter själv på en Nokia 7 Plus med Android 9 Pie och December säkerhetspatch, haft den sedan Maj och de har varit tidigt ute med uppdateringar i stort sett varje månad hittills.

Köpte en nokia 7 plus till min mamma och den är väldigt bra. Saknar dock en massa saker som jag kräver på min mobil nu för tiden. Bland annat samsung pay, vattentät (kul att filma under vattnet på semestern) trådlös laddning osv.
Ser ingen större skillnad på pie och 8.1 android så det är ingen issue heller.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av anon159643:

Och vad får man för iPhone 7 för nästan 5500kr?
Upplösning: 1334 x 750, glöm att använda den för fjärrstyrning
Skärmstorlek: 4,70", fram med glasögonen.
Minne: 32GB, det gäller ha stort surfpott, glöm offline lyssning
Dual sim: Nej, vilket är för många ett absolut krav för att ens använda mobilen.
Usb C? Nej, inte ens usb överhuvudtaget och man får bära med sig sin lightning cable överallt.
Batteri: 1960 mAh, nu kanske ios är mer sparsamt

Vem och hur många använder och har nytta av fjärrstyrning på mobilen?
Min fd's iphone 5s fungerar skitbra, taskig syn?
Har ca 1000 låtar offline på ca 4GB och 40GB spotify, använder runt 20 om jag ens försöker (Inkl. allt jag gör med mobil)
Dual sim ett krav för majoriteten? Really?
USB-C finns på deras nyare plattor, lär sprida sig till fler.
IOS är något mer optimerat än vad Android är och kommer vara.