Tappat dual channel RAM efter delid (8600k)

Permalänk
Medlem

Tappat dual channel RAM efter delid (8600k)

Hej,

Deliddade min 8600k för någon vecka sedan, tyckte allt gick bra till en början, sen när jag startade datorn fick jag ingen POST alls. På moderkortet lös "DRAM" gult, så testade att skifta runt minnena och fick till slut en lyckad boot med en sticka.

Dubbelkollade så att båda satt i ordentligt, vilket de gjorde, efter en hel del meckande listade jag ut att jag kunde boota med båda stickorna i samma channel, då fungerar allt utan problem.

Någon som haft problem med liknande? Googlat lite och läst om personer som haft samma problem, vilket i regel har inneburit ett ojämnt tryck över IHS mot sockeln. Kanske också ska nämna att jag passade på att stoppa in en NZXT Kraken samtidigt - hade väldiga problem med att få bort den tidigare tornkylaren, fick ta i en del, det är inte helt omöjligt att jag lyckats skada pins i sockeln, men trots att jag kollat noga ser jag inga pins som sticker ut på något sätt ifrån helheten.

Efter delid limmade jag aldrig fast IHS igen utan placerade den bara centrerat och låste fast med bygeln. Något jag funderat på är om den minskade höjden på CPU PCB / IHS kan göra skillnad, eftersom jag skrapat bort alla limrester helt. Testat att tvätta rent CPU (båda sidor, noggrant) med alkohollösning och kan inte se några spår av skräp, repor, fett etc.

Vad är störst chans här tror ni, skadad sockel eller skadad CPU?

Alla egna upplevelser uppskattas!

Permalänk

kan mycket väl vara ojämnt tryck eftersom ihs bara balanserar på cpu chippet om du tog bort allt limmet dvs inget direkt stöd längre ute i kanterna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan mycket väl vara ojämnt tryck eftersom ihs bara balanserar på cpu chippet om du tog bort allt limmet dvs inget direkt stöd längre ute i kanterna.

tack för svar, funderat på det en hel del, om det skulle vara ojämnt tryck. noterat att fästanordningen till Kraken "bottnar ut" väldigt snabbt, det kommer en gräns då man inte längre kan skruva fast den hårdare, så det är nog inte helt omöjligt att det saknas tryck för att få kontakt med alla pins i sockeln, om det nu är ett ojämnt tryck som orskar det. i standardutförandet antar jag att IHS jämnar ut trycket en hel del för att den är limmad i alla kanter, men å andra sidan har jag bara sett ett fåtal trådar på internet med samma problem - långt ifrån alla limmar ju heller inte fast IHS efter delid.

vet inte riktigt vad jag ska tro här, får kanske testa att ta loss allt någon dag och limma åtminstone de fyra hörnen

Permalänk

Skadade pins, kan även vara smuts i sockeln så testa att blåsa rent med tryckluft.

Annars kan det vara något av följande, men jag tvivlar på att det går att laga tyvärr.

-Skadad memory controller
-Böjd CPU
-Skadad PCB (CPU)

Testa att använda en annan kylare för att eliminera risken att Kraken kylaren inte är defekt, dvs att kraken kylaren inte pressas jämt eller tillräckligt mot CPU:n.

Visa signatur

EVGA 980 GTX SC | AMD Ryzen 2600 | ASUS B450-F | 16Gb Corsair 3000Mhz CL16 | Corsair 850w | Corsair 600T

Permalänk
Skrivet av k3nny:

tack för svar, funderat på det en hel del, om det skulle vara ojämnt tryck. noterat att fästanordningen till Kraken "bottnar ut" väldigt snabbt, det kommer en gräns då man inte längre kan skruva fast den hårdare, så det är nog inte helt omöjligt att det saknas tryck för att få kontakt med alla pins i sockeln, om det nu är ett ojämnt tryck som orskar det. i standardutförandet antar jag att IHS jämnar ut trycket en hel del för att den är limmad i alla kanter, men å andra sidan har jag bara sett ett fåtal trådar på internet med samma problem - långt ifrån alla limmar ju heller inte fast IHS efter delid.

vet inte riktigt vad jag ska tro här, får kanske testa att ta loss allt någon dag och limma åtminstone de fyra hörnen

du kan ju testa att lägga något tunt under skruvarna på kylaren för att öka trycket lite.

skulle dock inte lägga under mer än max 0.1-0.2mm så typ en bricka av skrivarpapper eller något under varje spännskruv till kylaren

har för mig standard skrivarpapper är runt 0.1-0.2 så en lite bricka av det under varje spännskruv borde bli bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows