Permalänk
Medlem

Chassi: Louqe Ghost S1 med en L-tophat
CPU: AMD 3700?
Kylare: Noctua NH-L12?
Moderkort: ?
RAM-minne: ?
PSU: Corsair SF600 (rätt säker den blir en sån)
GPU: MSI 980ti då jag har ett på hyllan och hoppas det passar :>

Jag har inte köpt en enda del att ha i min Ghost än. Tänker nog vänta ut nästa generation AMD innan jag fyller burken med något.

Verkar som Noctua kylaren är den som är mest populär så kör nog en sån.

Permalänk
Medlem

@Rosapantern: hur låter palit OC kortet tycker du? Jag testar just nu ett palit dual (icke OC varianten) i min ghost och jag tycker fläktarna låter extremt högt i load..
Kanske går att fixa med egen fläktkurva eller nåt..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

@Rosapantern: hur låter palit OC kortet tycker du? Jag testar just nu ett palit dual (icke OC varianten) i min ghost och jag tycker fläktarna låter extremt högt i load..
Kanske går att fixa med egen fläktkurva eller nåt..

Har inte byggt ihop datorn ännu och det kommer dröja till efter nyår då jag precis åkt på semester 🙂 kan återkomma vid ett senare tillfälle när jag har fått ihop allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

vad får ni för cpu idle temps ni som kör enbart noctua kylaren och inga tophats med fläktar osv..¨Min Aida64 rapporterar mellan 45-50 grader i idle . Känns lite högt på en ryzen 2700 med noctua NH-l12
Har inte rört någon fläktkurva eller så. Den ligger på cirka 1000 rpm ser jag.
Men har någon form av auto överclock på CPU i BIOS iofs. Kanske borde justera den..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad får ni för cpu idle temps ni som kör enbart noctua kylaren och inga tophats med fläktar osv..¨Min Aida64 rapporterar mellan 45-50 grader i idle . Känns lite högt på en ryzen 2700 med noctua NH-l12
Har inte rört någon fläktkurva eller så. Den ligger på cirka 1000 rpm ser jag.
Men har någon form av auto överclock på CPU i BIOS iofs. Kanske borde justera den..

I de allra flesta fall skickar auto OC lägena på alldeles för hög spänning till processorn vilket kan förklara dina temperaturer. Det borde synas om du stresstestar framför allt. Värt att tänka på är att om du kör hög prestanda-läget i Windows inställningar för energialternativ så brukar det åsidosätta processorns olika c-states. Dvs att den klockar ner sig i idle.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

vad får ni för cpu idle temps ni som kör enbart noctua kylaren och inga tophats med fläktar osv..¨Min Aida64 rapporterar mellan 45-50 grader i idle . Känns lite högt på en ryzen 2700 med noctua NH-l12
Har inte rört någon fläktkurva eller så. Den ligger på cirka 1000 rpm ser jag.
Men har någon form av auto överclock på CPU i BIOS iofs. Kanske borde justera den..

Akta dig för Auto, in och pilla på volten så blir det säkert bättre.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

I de allra flesta fall skickar auto OC lägena på alldeles för hög spänning till processorn vilket kan förklara dina temperaturer. Det borde synas om du stresstestar framför allt. Värt att tänka på är att om du kör hög prestanda-läget i Windows inställningar för energialternativ så brukar det åsidosätta processorns olika c-states. Dvs att den klockar ner sig i idle.

Skrivet av frong:

Akta dig för Auto, in och pilla på volten så blir det säkert bättre.

Ahh jag har inte kört något speciellt energiläge i Windows. Har inte vart inne och pillat mycket. Tror dessutom är ryzen Balance och det är väl det den är på nu.
Men man ska alltså köra Windows high performance läge då ?

Jag funderar på att försöka klocka den lite manuellt för att försöka få upp minimum gps då jag spelar i 4k med ett 2080. Vill inte att min ryzen 2700 drar ner systemet och minimum fps allt för mycket

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Ahh jag har inte kört något speciellt energiläge i Windows. Har inte vart inne och pillat mycket. Tror dessutom är ryzen Balance och det är väl det den är på nu.
Men man ska alltså köra Windows high performance läge då ?

Jag funderar på att försöka klocka den lite manuellt för att försöka få upp minimum gps då jag spelar i 4k med ett 2080. Vill inte att min ryzen 2700 drar ner systemet och minimum fps allt för mycket

Jag beklagar min hafsiga svenska.. Vill du att windows ska tillåta nedklockning i idle ska du köra balanserat, inte hög prestanda!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk

Mitt bygge: https://www.sweclockers.com/galleri/14712-louqe-ghost-s1

Komponenter

  • Chassi: Louqe Ghost S1 Limestone (+ koppargrill)

  • Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac

  • Processor: Intel Core i7 9700K @ stock

  • Minne: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB

  • Grafikkort: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC @ stock

  • SSD 1 (M.2): Samsung 970 EVO 500GB

  • SSD 2 (2,5"): Crucial MX500 2TB

  • Nätaggregat: Corsair SF600 v2

  • Processorkylare: Noctua NH-L12

Eventuella framtida projekt/modifieringar

  • Custom PSU-kablar som är kortare

  • Small TopHat i botten och ovanpå för totalt 4 st low profile 120 mm fläktar

  • Ta bort minnenas heat spreaders och montera low profile 120 mm fläkt under kylaren

  • Underklocka CPU för lite bättre temps

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

Har ett problem då jag ska installera Windows 10. Det låter något otroligt hemskt från moderkortet(precis kring processorn), ett högt pitchande ljust ljud. Det är inte coil-whine. Exempel på ljudet från mobilkameran/mikrofonen https://www.dropbox.com/s/chpnqby87j8n4ra/IMG_0807.MOV?dl=0 Höj volymen så hör man. Mycket värre på riktigt.

Allt låter helt normalt då jag är i BIOS. Temperaturer och allt ser ut att vara bra också inom BIOS.

I mitt fall så har jag beställt dessa komponenter:

Moderkort: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
Processor: Intel Core i7 9700K @ stock
Minne: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 1x16GB
Grafikkort: 980 ti 6gb (blowerstyle)
SSD 1 (M.2): Samsung 960 EVO 250GB
SSD 2 (2,5"): Samsung 860 1TB
Nätaggregat: Corsair SF600 v2
Processorkylare: Noctua NH-L12

* Moderkortet har jag beställt två gånger nu, samma problem med båda.
* Lånade en annan ram-sticka på båda RAM platserna. Även med mitt egna på samma sätt.
* Provat två olika grafikkort utöver mitt 980 ti. Dessa andra var 1070 8gb och mitt gamla fabriksöverklockade Geforce 770 4gb. Och även helt utan med integrerad grafik på processorn.
* Testat att installera windows på alla mina HDD och SSD som jag har hittat. Provade min gamla Corsair 750W PSU.
* Testat alla SATA portar och även alla M.2 platser.

Men detta ljud och bluescreens är fortfarande kvar. Det jag får upp som bluescreens är dessa:
* Kmode Exception not handled
* System thread exception not handled

Sen var det nog två eller tre andra meddelanden som jag inte hann med. Men ja, det är bluescreens och dessa två dyker upp i 90% av fallen.

Någon som har en aning om vad detta kan vara för problem?
Jag har kört uteslutningsmetoden och min egna gissning är att min processor inte fungerar som den ska, ett måndagsexemplar som inte kan starta upp/installera windows korrekt. Men det kanske är långsökt?

Permalänk

@Freffo: Har du monterat kylaren med Noctuas "kryssplatta" bakom moderkortet?

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Medlem

@Bearolverine: Ja, och jag tog bort lite av gummit på kryssplattan som satt på i och med att det tog emot vissa saker, typ chip eller nåt.

Permalänk
Medlem

Hej!
Har ett fullt luftkylt Ghost chassi men med inköp av ny QHD 144Hz skärm börjar grafikkortet svettas och låter mer än jag är sugen på.. Jag har dock bara en M top hat så tänkte försöka hitta en lösning ändå. Jag har även ett 1080 ti ftw3
Som inte riktigt ryms utan top hat..

Jag har funderat lite och tänkte att ni kunde få komma med synpunkter innan jag plockar isär hela skiten.

1. Vända upp och ner på ghosten dvs. Byta plats på bottenplåt och grill.
2. Rotera nätagget 180 grader och nyttja de andra fästpunkterna så att var luften fortfarande ventilera uppåt.
3. Dra ut strömkablarna till gpu genom hålen i bottenplåten och in igen för att med hjälp av distansen till bordet skapa utrymme för sladdarna.
4. Använda utrymmet, numera, över psun för en radiator fläkt. Har både en nf-f12 och en nf-a12x15.
5. I M top haten upp till borde radiatorn få plats och även en fläkt för utsug ovanför moderkortet.

Den enda egentliga begränsningen jag kan se är att man suger varm luft från nätagget upp genom radiatorn.

Missar jag något?

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Gjort en tråd om 2080 gigabyte windforce som precis släpptes och får plats i ghosten:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1543103-erfarenheter-a...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sitter med en top hat i varje storlek (Limestone), men skulle vilja fixa en till L-hatt.

Om någon har en L-hatt och vill byta till S eller M får ni gärna hojta till. Lite sugen på att klämma in dubbla AIO och då lär det krävas dubbla L, tror inte L+M räcker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Sitter med en top hat i varje storlek (Limestone), men skulle vilja fixa en till L-hatt.

Om någon har en L-hatt och vill byta till S eller M får ni gärna hojta till. Lite sugen på att klämma in dubbla AIO och då lär det krävas dubbla L, tror inte L+M räcker.

Har tyvärr ingen L, men köper gärna din M om du känner för det!

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Startar mitt 2019 på sämsta möjliga sätt...
Ingen reaktion när jag ska starta upp Bae...
Jag kan ha hört ett klickljud vid ett tillfälle, men är inte helt säker.
Någon som har någon idé vad det kan vara, kan nätagget gett upp?

HW i signatur.

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Startar mitt 2019 på sämsta möjliga sätt...
Ingen reaktion när jag ska starta upp Bae...
Jag kan ha hört ett klickljud vid ett tillfälle, men är inte helt säker.
Någon som har någon idé vad det kan vara, kan nätagget gett upp?

HW i signatur.

Har du provat kortsluta ström-pinsen på moderkortet? Då kan du iaf utesluta strömknappen 😁

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem

Efter mycket pillande på datorn är jag rätt nöjd just nu.
Detta är ganska exakt vad min kylare och chassi klarar av just nu i värme.
Kör jag prime95 med dessa inställningar håller jag mig runt 70 grader på cpu runt 80 kraschar den direkt.
Den klarar inte att köra intel burn test utan att stå vid ett öppet fönster för tempen skjuter i höjden på en gång men den är stabil om den får stå i runt 10 grader.
Det jag tycker är märkligt är att hardware monitor rapporterar att prime95 drar runt 115W på min cpu.
Intel burn test ligger på närmare 190W så det är ju en ökning på 65%.
Men ingen verklig last jag kör idag har stressat upp min cpu i över 65 grader.
Jag har 24-25 grader hemma ungefär

Komponenter:
Chassi: Louqe Ghost S1 Ash
Moderkort: ASUS X470-i
Processor: Ryzen 7 2700 @ 41*100 1,3V
Minne: G.Skill TridentZ 3200mhz 15-15-15-15-35 @ 3333mhz 15-15-15-35 1,38V
Grafikkort: Palit GeForce GTX 1070 Dual
SSD 1 (M.2): Kingston A1000 M.2 500GB
Nätaggregat: Corsair SF450 v1
Processorkylare: Noctua NH-L12

Eventuella framtida projekt/modifieringar

Custom PSU-kablar som är kortare eller byta nätagg till ett SF600 V2 med custom kablar
Small TopHat i toppen för 2 st low profile 120 mm fläktar

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

@lasseTM: Väldigt härligt bygge, kan du lägga upp bilder också?

Du behöver inte överklocka 2700, det blir ingen större prestandaskillnad i daglig användning om du inte kör konstant belastning, så slipper du höga temps : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Startar mitt 2019 på sämsta möjliga sätt...
Ingen reaktion när jag ska starta upp Bae...
Jag kan ha hört ett klickljud vid ett tillfälle, men är inte helt säker.
Någon som har någon idé vad det kan vara, kan nätagget gett upp?

HW i signatur.

Strömbrytaren verkar rätt fishy. Jag kan trycka på min så att jag hör/känner klicket, men det tar ändå inte förrän man trycker ytterligare lite hårdare på knappen. Ska se till att få den utbytt när de har en fix.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

@lasseTM: Väldigt härligt bygge, kan du lägga upp bilder också?

Du behöver inte överklocka 2700, det blir ingen större prestandaskillnad i daglig användning om du inte kör konstant belastning, så slipper du höga temps : )

Mvh

Kan posta ett gäng bilder lite senare, att jag överklockar är mest för att jag tycker det är roligt.
Hade jag haft en 2700x hade jag inte gjort det men nu kan jag köra 4100mhz på alla kärnor och temperaturen är inget problem i verkliga laster.
Stock går den bara på 4,1 när man belastar en kärna annars sjunker klockfrekvensen ganska drastiskt när flera kärnor används och jag pillar lite med film i adobe premiere och där för det rätt stor skillnad.
16 trådar i 4,1ghz är 28% snabbare än 16 trådar i 3,2ghz.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Ingen som har en L top-hat de vill bli av med i limestone?

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | Intel i7 6700K @ 4.0 GHz | Gainward 2080 8GB | Fractal Design Celsius S24 | Corsair LPX Black 16GB @ 3000MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Corsair SF600 V2 600W | Louqe Ghost S1

Asus Maximus IV Gene-Z | Intel i7 2600 @ 4,6 GHz | XFX HD6950 2GB | Corsair H50 | G.Skill Ripjaws X 8GB @ 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | WD RE4-GP 1.5TB | Corsair AX750 | Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av kribol01:

Har du provat kortsluta ström-pinsen på moderkortet? Då kan du iaf utesluta strömknappen 😁

Testade att försöka kortsluta pinsen men hjälpte inte.
Har nu också provat att stoppa i nätagget från andra datorn, men det gav heller inte några livstecken...

Vad gör jag i nästa steg?

Visa signatur

Cooler Master NR200P | Corsair SF600 V2 | ASRock X570 Phantom Gaming ITX/TB3 | AMD Ryzen 5 3600 | G.Skill Sniper X Urban Camo 3400MHz | Samsung 970 EVO 1TB NVMe | Arctic Liquid Freezer II 280 | PowerColor Radeon RX 5700 XT Dual Fan | Steelseries Rival 3 | Steelseries Apex 150 | Razer Leviathan 5.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hucko:

Testade att försöka kortsluta pinsen men hjälpte inte.
Har nu också provat att stoppa i nätagget från andra datorn, men det gav heller inte några livstecken...

Vad gör jag i nästa steg?

Uteslutningsmetoden.. Koppla ur allt som inte är ett måste. Kör moderkortets interna gpu (clear cmos om du inaktiverat) och bara en ram sticka. Byt ramsticka för att utesluta den första om den inte startar. Sen är det en annan cpu för att utesluta den. Efter det kan du vara rätt säker på moderkortet.

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av holter:

Nästan klar med mitt bygge.

Small Top Hat + Noctua NF-A12x15 x2

MB: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac
CPU: Intel i9-9900K
CPU Cooler: Noctua NH-L12S
GPU: ASUS ROG Strix GeForce GTX 1080
RAM: G.Skill Trident Z 3200MHz CL14
NVMe SSD: Samsung 970 EVO 500GB
PSU: Corsair SF600 V2
Thermal Grease: Thermal Grizzly Kryonaut

Mods:
ASRock Z390 VRM heatsink spreaders borttagna (5 av 12 totalt).
Noctua NH-L12S justerad för att passa.
G.Skill Trident Z heat spreaders borttagna

Temps:
Idle: 36 grader.
Gaming: Ännu ej testat..

Bilder på Imgur av komponenter, heatsink och heat spreaders.

Har du möjlighet att dra av en blender på 15 minuter och se vad du peakar på för temp på CPU?

Visa signatur

Fips!

Permalänk

@Nima2001: Nu har jag byggt ihop den och ljudnivå är helt klart högre vid belastning än det tidigare chassit, ljudnivån är inte så pass hög att det stör vid spel. Utan belastning vid t.ex. spotify så ljudnivån från kortet i stort sett noll.

Permalänk
Medlem

Vad är det för PCI extender som sitter i burken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BjK:

Vad är det för PCI extender som sitter i burken?

Risern kommer från Li-Heat. 300mm lång, och jag tror det är type D-varianten som används.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rosapantern:

@Nima2001: Nu har jag byggt ihop den och ljudnivå är helt klart högre vid belastning än det tidigare chassit, ljudnivån är inte så pass hög att det stör vid spel. Utan belastning vid t.ex. spotify så ljudnivån från kortet i stort sett noll.

Har du lust att refresha mitt minne om vad detta gällde.. Eller citera posten då jag inte hittar just nu.

Visa signatur

Citera för svar!