Rayzen 2600 + Fractal Design Celsius S24 240mm fläktarna går för fullt!!

Permalänk

Rayzen 2600 + Fractal Design Celsius S24 240mm fläktarna går för fullt!!

Hallå!
Grabben uppdaterade sin dator med följande specc :

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 19MB
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance
EVGA GQ 650W
Fractal Design Celsius S24 240mm

Men hur fungerar det med sluten vattenkylning?
Fläktarna går för fullt hela tiden runt 2000 rpm och den är kopplad till cpu fan uttaget på mobo.
Kopplar man den till AIO uttaget (som vi trodde den skulle sitta på) på mobo får vi felmeddelande innan bios och kan inte gå vidare
http://imgur.com/a/vXpeD1G

Ska den sitta på cpu fan eller AIO?
Och hur får man ner rpm på kylningen?

Ska tillägga att allt fungerar hur bra som helst när den sitter på cpu fan . 27-30 Grader idle.
På radiatorn står den på auto.
Mvh peter

Permalänk

Är det någon inställning i bios?
Läst mig nu till att den ska sitta på cpu fan platsen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uttaget kanske är inställd på DC istället för PWM. Kan också testa koppla pump till aio och fläktar till cpu-fan för separat övervakning och justering av rpm.

Permalänk
Medlem

FD Celsius s24 är lite speciell då fläktarna är kopplade i radiatorn som i sin tur är kopplad i pumpen som sedan är tänkt att gå mot t.ex AIO pump om jag inte har missat något här.

Det du behöver göra är
1. Gå in i BIOS och under Monitor välj ignore på CPU fläkten då du inte har någon inkopplad.
2. Gå in i fan curve delen och ändra AIO från DC till PWM och skapa en egen fan curve där du kör lägre hastighet i början.

Alternativt kan du bara koppla fläktarna direkt mot moderkortet istället för radiatorn

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Uttaget kanske är inställd på DC istället för PWM. Kan också testa koppla pump till aio och fläktar till cpu-fan för separat övervakning och justering av rpm.

Okej får kolla på det för när vi sätter sladden från pumpen och sätter den i aio på moderkortet blir det som sagt felmeddelande som jag länkade till men sätter man den separat så kanske det funkar. Får testa eller göra som "terrell" gav råd till.

Permalänk
Skrivet av Terrell:

FD Celsius s24 är lite speciell då fläktarna är kopplade i radiatorn som i sin tur är kopplad i pumpen som sedan är tänkt att gå mot t.ex AIO pump om jag inte har missat något här.

Det du behöver göra är
1. Gå in i BIOS och under Monitor välj ignore på CPU fläkten då du inte har någon inkopplad.
2. Gå in i fan curve delen och ändra AIO från DC till PWM och skapa en egen fan curve där du kör lägre hastighet i början.

Alternativt kan du bara koppla fläktarna direkt mot moderkortet istället för radiatorn

Tänkte på punkt 1
men den är kopplad till det uttaget på mobo vad händer då om jag sätter den på ingnore ? Går den då för fullt som den gör nu och som du skriver att man får sätta den på en kurva?

Men man skulle ju vilja att det går på auto och går efter temp!

Permalänk
Skrivet av Terrell:

Som du skriver är att fläktarna går in i en fan hub och vidare sen till pumpen. Och sen har man bara 1 kabel att stoppa i mobo den som sitter på pumpen. Som ska in i aio porten men kopplar vi så får vi felmeddelande

http://imgur.com/a/vXpeD1G

är det som du nämner inställningarna i bios som gäller.?
Så här visar dom i manualen är det 2 olika alternativ att installera pumpen?
http://imgur.com/a/E1HfEeb

Den fungerar ju som den ska när vi förutom att fläktarna går på för fullt om vi stoppar sladden från pumpen i cpu fan porten. Men sätter vi den i aio porten så blir det felmeddelande och stannar i uppstarten och hänvisar till bios.
Så det måste ju vara en inställning i bios.

Permalänk

Testa att koppla in den på cpu_fan headern och sen ställa om kylaren till "auto" (vrid på hela blocket/pumpen, finns två olika lägen auto eller pwm). Har liknande setup och samma kylare, funkar finfint med låga temps och ljudnivå!

Permalänk
Medlem

Säger inte guiden att man skall koppla pumphuvudet till CPU_fan? Är det smart att rekommendera något annat än vad guiden säger om den någon komponent skulle paja? :/

H115i Pro ska sitta i CPU_fan, detsamma gällande X62. Du kan testa att gå in i Bios och ändra till manuella inställningar i Q-fan sen ändra fläkthastigheten/kurvan.

Permalänk
Skrivet av Taloth497:

Testa att koppla in den på cpu_fan headern och sen ställa om kylaren till "auto" (vrid på hela blocket/pumpen, finns två olika lägen auto eller pwm). Har liknande setup och samma kylare, funkar finfint med låga temps och ljudnivå!

Den sitter så nu den sitter på cpu fan på mobo och pumpen är på auto men fläktarna går på 2000rpm på idle
Sitter på jobbet ska kolla lite mer när jag kommer hem.
Sonen som satt ihop allt så får kolla igenom allt.
Kan man sätta fläktarna fel i fan hubben på radiatorn ?

Permalänk
Skrivet av employed:

Säger inte guiden att man skall koppla pumphuvudet till CPU_fan? Är det smart att rekommendera något annat än vad guiden säger om den någon komponent skulle paja? :/

H115i Pro ska sitta i CPU_fan, detsamma gällande X62. Du kan testa att gå in i Bios och ändra till manuella inställningar i Q-fan sen ändra fläkthastigheten/kurvan.

Vet inte om det är mig du syftar på ang att rekommendera något 😉 att sätta den på aio porten. Men Inet har en video på kylningen och där säger killen att den ska sitta på aio porten? Ja som sagt har inte en aning själv. Men det funkar med cpu fan porten men problemet är farten på fläktarna i idle. Vill ha dem att gå efter tempen auto

Permalänk
Skrivet av Taloth497:

Har du gjort något i bios inställningar?

Permalänk
Skrivet av hollowman71:

Har du gjort något i bios inställningar?

Nope, kör stock fläktkurva på alla headers.

Permalänk
Skrivet av Taloth497:

Nope, kör stock fläktkurva på alla headers.

Hmm okej men vad har du för mobo samma som grabben?
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Isåfall hur är dit inställt i bios? Skickar med några bilder på hur det ser ut hos oss.
http://imgur.com/a/cXaZHpe
Kan du kolla hur det ser ut hos dig.

Ska tillägga att sonen gick in i bios och körde en optimaz fan eller liknande så det ställde en kurva så nu går inte fläktarna för fullt iallafall.

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Bild 2, ändra från DC till PWM.

Permalänk
Medlem

@hollowman71:
Det borde finnas en inställning i bios typ Fan Speed Control eller nåt i den stilen (jag har ett Gigabyte mobo)
Där kan man välja t.ex "normal", "silent", "manual" eller "full speed" och (inte allt för ovanligt) separat för varje fläktport

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |

Permalänk
Skrivet av Wcx:

@hollowman71: Bild 2, ändra från DC till PWM.

Tack ska testa det idag

Permalänk
Skrivet av Uslingen:

@hollowman71:
Det borde finnas en inställning i bios typ Fan Speed Control eller nåt i den stilen (jag har ett Gigabyte mobo)
Där kan man välja t.ex "normal", "silent", "manual" eller "full speed" och (inte allt för ovanligt) separat för varje fläktport

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Får gärna leverera lite feedback om hur det går för dig. Har inte en Celsius S24 själv men kanske köper den under vårkanten.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Får gärna leverera lite feedback om hur det går för dig. Har inte en Celsius S24 själv men kanske köper den under vårkanten.

Okej ska göra det har inte hunnit idag och testa att ändra från DC till PWM ska titta på det imorgon!
Som jag skrev förut så gick sonen in i bios och lätt bios optimera alla fläktar efter temp och och fart och nu är han nöjd håller bra temp och fläktarna går efter temp.
Men enligt en kurva inte auto som den ska gör men det är nog bara för den kör dc och inte pwm.

Permalänk
Skrivet av Wcx:

Har inte testat så mycket mer då sonen är nöjd med hur fläktarna körs och tempen på datorn.
Som sagt tråden handlade om att fläktarna gick för fullt och det fixade vi med att låta bios optimera fläktarna och dom körs på DC testade att ändra till PWM men tyckte inte det gjorde något åt hur fläktarna körs.
Annars tycker jag att den fungerar bra låg temp och ljudnivå.
Funderar själv att sätta i en sån i min burk också 😀
Mvh peter

Permalänk
Medlem

@hollowman71: Ok, låter bra :).

Permalänk
Avstängd

Det går att vrida på kransen som sitter mot cpun.
Då är lägena pwm eller auto.
Mina snurrar med närmre 2000 rpm konstant,
Men det är tysta fläktar.
Och som någon skrev koppla fläktarna på moderkortet istället.
Det är kablarna för korta för.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av Mange43:

Det går att vrida på kransen som sitter mot cpun.
Då är lägena pwm eller auto.
Mina snurrar med närmre 2000 rpm konstant,
Men det är tysta fläktar.
Och som någon skrev koppla fläktarna på moderkortet istället.
Det är kablarna för korta för.

Hallå!
Vi fixade det på det viset att vi gick in i bios och lätt bios optimera fläktarna så nu går dom ner efter temp.