Förslag på uppgradering? i5 2500K, R9 380

Permalänk
Medlem

Förslag på uppgradering? i5 2500K, R9 380

Tjena!

Sitter i dagsläget på följande system:

CPU: i5 2500K (4,5 GHz)
Moderkort: ASUS P8P67-PRO
RAM: 8 GB DDR3 1600MHz
GPU: R9 380 2GB

Nätagg: XFX 650W
Chassi: Fractal Design ARC
Lagring: 2 x SSD + 2 x HDD

Tanken är att uppgradera de komponenter i fetstil till något som främst går att spela bättre på i 1440p. Redigerar även en del filmklipp från drönaren också (DJI Phantom 4).

Är det någon som har tips på ett prisvärt system att lägga några slantar på? Vill helst hålla mig i prisklass kring typ i5 9600K och kanske ett GTX 1070.

Några bra förslag? Har inte vart aktiv på väldigt länge här så min kunskap om diverse processorer (främst AMD) är i princip noll. Förstår det även som att lite nya GPU:er är på ingång. Något man bör hålla ögonen öppna för?

Vänligen
Erik

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Hur bråttom är det?
Bästa tipset just nu är nog att om möjligt vänta tills i sommar:
CPU: AMD släpper, troligen i maj, en ny generation Ryzen som av alla rykten och läckor att döma kommer att förpassa Intel till avbytarbåset.

Grafik: På andra sidan halvårsskiftet, förhoppningsvis redan i juli, förväntas AMD även släppa sina nya Navi-baserade grafikkort. Minst en av modellerna borde vara lämplig för 1440p och vara ett bättre köp än vad Nvidia har att komma med just nu.
Nvidia förväntas också komma med några nyheter under året, men därifrån är det tystare. De har fullt upp att först försöka bli av med sina Pascal-kort utan att dumpa priserna.

RAM: Priset på DRAM är på väg ner.
------------

Om du inte har tid att vänta:
GTX 1070 är ett okej val för grafikkort.
Därtill skulle jag välja
CPU: Ryzen 5 2600X eller Ryzen 7 2700(X) processor. Bättre än Core i5 för filmredigering och i princip samma spelprestanda. Överklockning av dessa är onödigt om man inte behöver maximal prestanda med alla kärnor belastade.
Moderkort med B450 chipset (om du inte behöver de få extra funktioner som kommer med X470).
RAM: 2x8 GB DDR4 >3000MHz, som verifierats funka bra till moderkortet.

Jag är väl medveten om att det finns andra här som skulle välja en Core i5 alla dagar i veckan bara för att den ger 3fps bättre prestanda i något spel, men det struntar jag i.

Permalänk
Medlem

Vad spelar du i 1440p? känns som att din överklockade 2500k borde duga till det mesta om det gäller 1440p, särskilt om du inte planerar på att köpa typ ett 2080 Ti.

Jag hade nog gått på ett grafikkort i dagsläget, och inväntat vad AMD's nästa generation Ryzen gör med CPU marknaden. Kan ju även hålla ögonen öppna på marknaden för en 2600k eller liknande medans du väntar. Man tjänar mycket på att inte byta hela systemet så ofta.

Permalänk
Medlem

Jag satte precis in ett RTX2060 i min i7 2600K/8GB RAM-burk (oklockad) och allting jag kört hittills verkar flyta på som smör. Har en 1440p/60-skärm så det är vad jag är nöjd med.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Jag har en något lägre klockad 2500K, lite mer RAM (tror jag, är på jobbet) och vad jag vill minnas ett lite enklare moderkort. Hade R9 390x förut, som kändes lite klent i 1440p. Köpte ett beg. 1070Ti här och nu tuffar allt på fint i 1440p/60 Hz. Överväger byte till Ryzen när nästa gen. släppts och har testats. Min rekommendation är att byta GPU nu och se om du blir nöjd med prestandan för att därefter uppgradera resten vid behov .

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
Alienware AW3225QF 32" 4K 240 Hz QD-OLED | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Tjena!

Sitter i dagsläget på följande system:

CPU: i5 2500K (4,5 GHz)
Moderkort: ASUS P8P67-PRO
RAM: 8 GB DDR3 1600MHz
GPU: R9 380 2GB

Nätagg: XFX 650W
Chassi: Fractal Design ARC
Lagring: 2 x SSD + 2 x HDD

Tanken är att uppgradera de komponenter i fetstil till något som främst går att spela bättre på i 1440p. Redigerar även en del filmklipp från drönaren också (DJI Phantom 4).

Är det någon som har tips på ett prisvärt system att lägga några slantar på? Vill helst hålla mig i prisklass kring typ i5 9600K och kanske ett GTX 1070.

Några bra förslag? Har inte vart aktiv på väldigt länge här så min kunskap om diverse processorer (främst AMD) är i princip noll. Förstår det även som att lite nya GPU:er är på ingång. Något man bör hålla ögonen öppna för?

Vänligen
Erik

Apar efter tidigare kommentarer lite:

Du har ju lite options här.
Satsa lite mer och gå på en 2700X CPU.
Om du suttit på en 2500K sedan den var ny är ju 2700X valet som kanske varar lika länge
16GB minne är ju en "no brainer" numera då priserna är bra igen, och 3200MHz är bra pris/prestanda.
Moderkortet är såklart rätt personligt, valde ett full ATX och med 4 minnesplatser för enkel framtida expansion.
Grafikkortet är lite svårare, valde RX590 då det är väldig bra för runt 3000:-
Kan du sträcka dig lite till så är ju RTX2060 snart inom räckhåll med sina ~4000:-.
Och vem vet vad som händer i mellansegmentet den närmaste tiden med nVidias kommande släpp (1660TI etc.).