Går det att använda en mailkonversation som bevismaterial?

Permalänk
Medlem

Går det att använda en mailkonversation som bevismaterial?

Vid en eventuell rättegång skulle en mailkonversation vara giltigt bevismaterial? I detta fall skulle det bevisa att den som gjort anmälan har rätt.

Isåfall, hur kan man styrka att mailen är äkta och inte har förfalskats eller ändrats? Måste väl finnas metadata och dylikt som säger att mailen kommit från en mailadress eller ipadress? Mailen kommer från företagsadresser om det skulle göra någon skillnad.

Personen i fråga har inte varit delaktig i konversationen utan fått den vidarebefordrad till sig.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vi har fri bevisprövning i Sverige. Men hur du ska lyckas visa att de är äkta mail vågar jag inte svara på. Finns firmor som sysslar med IT-säkerhet som säkert har koll på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluesky1:

Vid en eventuell rättegång skulle en mailkonversation vara giltigt bevismaterial? I detta fall skulle det bevisa att den som gjort anmälan har rätt.

Isåfall, hur kan man styrka att mailen är äkta och inte har förfalskats eller ändrats? Måste väl finnas metadata och dylikt som säger att mailen kommit från en mailadress eller ipadress? Mailen kommer från företagsadresser om det skulle göra någon skillnad.

Personen i fråga har inte varit delaktig i konversationen utan fått den vidarebefordrad till sig.

Tack på förhand.

Innan du behöver bevisa att "äktheten" så tror jag den andra parten i målet skall ifrågasätta mailen. Dvs förneka att de finns, kan du då bevisa att de finns så har de ju förlorat trovärdighet i målet, oavsett vad som står i mailen.

Förnekar de att mailen finns?
Sedan så kan de finans utrymme för olika tolkningar av det som står i mailen också.

Permalänk
Inaktiv

Spara ner hela originalmailet i din klient, inte bara texten i mailet. Se till att du får med headers.
https://whatismyipaddress.com/email-header

Permalänk
Medlem

Tack. Hittade också en del info om headers osv. Det verkar lovande iaf.

Kan inte gå in på så mycket detaljer men förhoppningsvis löser sig detta innan en anmälan. Men det finns otroligt starka bevis på mailen.

Permalänk
Inaktiv

Som andra sagt på går det använda vad som helst som "bevis". Om personen hade påstått något och du säger det minnas detta så är det också ett slags bevis.

Sedan tvivlar jag på hur mycket bevis ett mail är, såvida den anklagade inte är på nivå av att vara anklagad för olof palme mordet, så lär inte polisen göra så mycket för att bevisa äktheten. Vad jag vet kan man inte från datan som finns i ett mail bevisa något, det är väl mer att mailservern ska logga samt att om informationen även finns på dens misstänktas dator.
Men även om polisen genomsöker den misstänktas dator och klart och tydligt ser att mailet är skickat därifrån, så bevisar det inte att den anklagade är den som har skickat mailet.

Eftersom du pratar om företag så gissar jag på företagsbråk och det kan vara civilrättslig domstol. Där de mycket kan gå på sund förnuft, de var en alien från Venus sm skickade mailet är svårt att övertala dessa nämndemän.