Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Är det det gängse uppfattningen att det är samma svårighetsnivå på en lärarutbildning och en civilingenjörsutbildning?

Det är väl såklart olika från ämne till ämne. Men rent generellt så är det så att dom som pluggar till gymnasielärare läser ämneskursen tillsammans med "vanliga program", så varken lättare eller svårare. I mitt fall läste jag matematik, mekanik, termodynamik osv osv tillsammans med Civilingenjörerna på det universitetet och har även tagit ut en civilingenjörsexamen.

Permalänk
Medlem

Inom en vecka ska man ha haft löneförhandling och således en ny lön. Accepterar ej oförändrad eller sänkt lön (men det händer inte) i.o.m. att det handlar om IT-branschen och att det går bra för företaget. Ligger på 40k idag. Gjorde anspråk på 45k senast (från typ 35k) och kommer göra så igen nu. Bättre sikta högre än lägre. Skulle det bli ett par tusenlappar mer så blir jag ändå nöjd, då 30k netto som lön varit lite av ett "life goal" senaste åren.

Frågan är bara om de istället för höjd lön kommer erbjuda någon typ av bonus eller delägande. Jag har aldrig visat intresse för detta och gillar inte riktigt idén av sådana saker. Marknadsmässig grundlön baserat på kompetens är allt jag intresserad av, och jag är definitivt lönsam även med ännu större påslag på lönen.

Jag vet inte riktigt hur mycket IT-löner rusat 2018/2019. Men det har varit kompetensbrist under en lång period nu, och företaget jag jobbar på har knappast haft jättemånga kandidater för nya tjänster.

Skriver om utfall senare.. tänkte först dela med mig av lite "inför"-tankar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan säga att de som pluggar till gymnasielärare i matematik iaf läser mindre och lättare matematik än typ alla civilingenjörsutbildningar. Sen att 95% ändå hade problem med de kurserna var rätt skrämmande.

Du har uppenbarligen ingen koll. Eftersom lärarutbildningen på KTH, LIU, osv samläser matematikkurserna med Civilingenjörerna är det exakt samma. Sen får man till och med på vissa civilingenjörsutbildningar hoppa över flervariabelanalys, vilket ingen lärare får göra.

Permalänk
Medlem

@phanto: Vad, lite mer specifikt, är det du jobbar med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du har uppenbarligen ingen koll. Eftersom lärarutbildningen på KTH, LIU, osv samläser matematikkurserna med Civilingenjörerna är det exakt samma. Sen får man till och med på vissa civilingenjörsutbildningar hoppa över flervariabelanalys, vilket ingen lärare får göra.

När jag läste Teknisk Fysik på LiU samläste vi absolut envariabelkurserna med lärarna, dock med olika kurskod och således olika kursmål. Så även om man delar föreläsning betyder det inte att man delar "kunskapskrav". Olika civilingenjörsprogram har dessutom olika flervariabel på LiU p.g.a. olika behov inom programmen. Senare mattekurser läste vi själva. Jag ser kanske inte behovet av att lärarna (eller så många andra) behöver läsa kurser som Fourieranalys eller Funktionalanalys, av alla som jag pluggade med är det en person som faktiskt jobbar med något där den avancerade matten används i arbetsuppgifterna, resten av oss är utvecklare eller projektledare.

Jag själv sitter som projektledare i Linköping, tog aldrig examen, jobbat i 2.5år.
42k brutto.
5k friskvård.
38.75h/v.
30 dagar semester.
Mobil och lite sånt krafs med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du har uppenbarligen ingen koll. Eftersom lärarutbildningen på KTH, LIU, osv samläser matematikkurserna med Civilingenjörerna är det exakt samma. Sen får man till och med på vissa civilingenjörsutbildningar hoppa över flervariabelanalys, vilket ingen lärare får göra.

Och du får skilja på lärarutbildning och Civilingenjörs- och lärarutbildning. Majoriteten av alla lärare har inte studerat kombinationen civilingenjör och lärare, så din jämförelse haltar rejält.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Du har uppenbarligen ingen koll. Eftersom lärarutbildningen på KTH, LIU, osv samläser matematikkurserna med Civilingenjörerna är det exakt samma. Sen får man till och med på vissa civilingenjörsutbildningar hoppa över flervariabelanalys, vilket ingen lärare får göra.

Jag vet inte om utbildningar som ger dubbla examen (lärare och civilingenjör) är vad vi kan klassa för normen för lärarutbildningen. De allra flesta som går lärarutbildning går helt enkelt inte de specialprogrammen.

Men ja du har rätt i att de som läser till civilingenjör läser kurser med civilingenjörer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vet inte om utbildningar som ger dubbla examen (lärare och civilingenjör) är vad vi kan klassa för normen för lärarutbildningen. De allra flesta som går lärarutbildning går helt enkelt inte de specialprogrammen.

Men ja du har rätt i att de som läser till civilingenjör läser kurser med civilingenjörer!

Det är exakt samma sak på LIU, vanliga matematiklärarutbildningen läser envariabelanalys, flervariabel, linjär algebra osv med civilingenjörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

När jag läste Teknisk Fysik på LiU samläste vi absolut envariabelkurserna med lärarna, dock med olika kurskod och således olika kursmål. Så även om man delar föreläsning betyder det inte att man delar "kunskapskrav". Olika civilingenjörsprogram har dessutom olika flervariabel på LiU p.g.a. olika behov inom programmen. Senare mattekurser läste vi själva. Jag ser kanske inte behovet av att lärarna (eller så många andra) behöver läsa kurser som Fourieranalys eller Funktionalanalys, av alla som jag pluggade med är det en person som faktiskt jobbar med något där den avancerade matten används i arbetsuppgifterna, resten av oss är utvecklare eller projektledare.

Eftersom jag läste matematiklärare på LIU så vet jag absolut att det var olika kurskod, men det är mer av administrativ karaktär, betygsgränserna och innehållet är exakt detsamma. Det finns såklart olika envariabelkurser men dom har ju inte föreläsningar med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Googolplex:

Sitter på provanställning med 2 veckor kvar, 27000 i lön som höjs till 30000 vid uppvisande av examen, byggnadsingenjör. Eftersom jag inte fått ut examen kan jag väl inte klaga, men arbetsplatsen som i sig är väldigt trevlig väger upp lönen, har med mig hunden hit bl.a. och har stor frihet under ansvar. Ska absolut inte klaga men vissa löner som postas här får en att vilja.

Jobba tills du har minst två helst tre år på pappret sen kommer din examen vara helt orelevant om du jobbar i byggproduktion.

Läste även jag bygg ing. ingen examen. Gick in på 26, 3år senare 33. Nu sökte jag nytt jobb fick 37 (och då är jag inte alls i företagets lönetopp för rollen), förmånsbil för 10 prisbasbelopp, mer semester, mer arbetstidsförkortning, lunchkuponger, mer friskvård etc. Lojalitet lönar sig inte alls och byggbolagen kan sträcka sig långt när de måste få tag på folk. Rykte är viktigt om du jobbar i mindre ort än tex stockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Det är exakt samma sak på LIU, vanliga matematiklärarutbildningen läser envariabelanalys, flervariabel, linjär algebra osv med civilingenjörerna.

Ja, och det är inte så på SU, UU med flera, det finns ju dessutom massvis med lärosäten som har lärarutbildning men ingen civilingenjörsutbildning så där skulle det ju inte ens vara möjligt. Bara för att det finns ett fåtal ställen där det kan vara så innebär det inte att det är normen.

Sen är frågan om det ens skulle vara önskvärt att läsa exakt samma kurs som ingenjörerna då fokus i deras kurser brukar vara mer lösningsorienterade och inte lika teoretiska. Bra om man skall utnyttja kunskaperna i arbetet, mindre bra om man skall försöka lära ut.

Oavsett spelar det ju ingen roll hur svår en utbildning är för lönen heller så diskussionen är rätt meningslös.

Permalänk
Medlem

@phanto: Gränsen för statlig skatt flyttas nästa år, då blir det något förmånligare med lön över 40k. Skulle säga att det därför är vettigt att fösöka gå över 42k-43k. (Egenligen påverkar ju skatten inte så mycket, men om man vill ha ett minsta mål så är det ju vettigt).

Glöm inte heller tjänstepension. Jag skulle inte ens diskutera eventuella andra förmåner utan "avtalsmässig" tjänstepension motsvarande ITP 2. Detta är dessutom viktigare ju högre lön du har då allmän pension bara gäller till ett visst belopp.

Permalänk
Skrivet av Wastaah:

Jobba tills du har minst två helst tre år på pappret sen kommer din examen vara helt orelevant om du jobbar i byggproduktion.

Läste även jag bygg ing. ingen examen. Gick in på 26, 3år senare 33. Nu sökte jag nytt jobb fick 37 (och då är jag inte alls i företagets lönetopp för rollen), förmånsbil för 10 prisbasbelopp, mer semester, mer arbetstidsförkortning, lunchkuponger, mer friskvård etc. Lojalitet lönar sig inte alls och byggbolagen kan sträcka sig långt när de måste få tag på folk. Rykte är viktigt om du jobbar i mindre ort än tex stockholm

Det låter ju helt fantastiskt, både förmånerna och lönen! Tack för ingjutet hopp. Riktigt tråkigt att lojalitet inte lönar sig men förstår att verkligheten är sådan. Jag hoppas dock bli långkörare inom företaget o kunna klättra då vi är under 10 man, har med ditt inlägg lite data att förhålla mig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

@phanto: Vad, lite mer specifikt, är det du jobbar med?

litet bolag, affärssystem inom microsoft-världen. för det mesta kundhantering, sälj och eftermarknadssystem. jobbar i väldigt många roller, men skulle kortfattat beskriva mig själv som systemutvecklare.

Skrivet av prpx:

@phanto: Gränsen för statlig skatt flyttas nästa år, då blir det något förmånligare med lön över 40k. Skulle säga att det därför är vettigt att fösöka gå över 42k-43k. (Egenligen påverkar ju skatten inte så mycket, men om man vill ha ett minsta mål så är det ju vettigt).

Glöm inte heller tjänstepension. Jag skulle inte ens diskutera eventuella andra förmåner utan "avtalsmässig" tjänstepension motsvarande ITP 2. Detta är dessutom viktigare ju högre lön du har då allmän pension bara gäller till ett visst belopp.

just ja, nu minns jag värför jag blev glad över den nya budgeten!
håller med om alternativ till allmän pension.
tack för input

Permalänk
Medlem

Första jobbet efter utbildning som systemutvecklare på högskolan. Systemutvecklare i mellanstor stad 33k/mån och 6 veckor betald semester.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Första jobbet efter utbildning som systemutvecklare på högskolan. Systemutvecklare i mellanstor stad 33k/mån och 6 veckor betald semester.

Betald övertid?

Permalänk
Medlem

@sebbeharry: Du tjänar mer än mig som jobbat i 20 år som samma sak.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

@sebbeharry: Du tjänar mer än mig som jobbat i 20 år som samma sak.

Med risk att bli missförstådd...hur kan en senior systemutvecklare tjäna mindre än så 2019?

Permalänk
Medlem

Eget företag. 5-10k ren vinst/dag.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Eget företag. 5-10k ren vinst/dag.

Lust att vara mer specifik? Vad för typ av företag? Vad har du i LÖN? Vad gör du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superolle:

Lust att vara mer specifik? Vad för typ av företag? Vad har du i LÖN? Vad gör du?

Absolut. E-handel. Har väldigt låg lön runt 15k/mån, bara det jag behöver för att leva. Sparar resten i företaget vilket blir en bra summa varje månad, skulle givetvis kunna ta ut det för att få en jättehäftig lön men finns ingen mening med det.

Vill inte avslöja för mycket med vad jag säljer och så.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

@SwedZi: Klokt! Många som cashar ut direkt de får chansen! Lycka till

Permalänk
Medlem

@Superolle: Tack

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwedZi:

Vill inte avslöja för mycket med vad jag säljer och så.

Sexleksaker?

En anledning att ta ut högre lön skulle väl vara att få bättre pension, om det nu finns något pensionssystem kvar i sverige när det är dags.......

Permalänk
Inaktiv

34 000kr IT Konsult. EDIT: 6 veckor semester

20 år, mitt första jobb

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Absolut. E-handel. Har väldigt låg lön runt 15k/mån, bara det jag behöver för att leva. Sparar resten i företaget vilket blir en bra summa varje månad, skulle givetvis kunna ta ut det för att få en jättehäftig lön men finns ingen mening med det.

Vill inte avslöja för mycket med vad jag säljer och så.

Sett till att du är rätt ung och rimligtvis inte drivit företag så länge och kanske gör det som enskild firma osv, se till så du inte gör misstaget med att se alla "pengar in" som ren vinst. Finns många som gjort det misstaget och senare får ångra det, om du är en av dom vet jag så klart inte

Permalänk
Medlem

@improwise: För att man inte jobbar i Stockholm och inte på ett företag där alla har hipsteskägg och iPhone.

Största anledningen är nog dock att jag jobbat på samma företag hela tiden.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Hade egentligen inte tänkt ge mig in i debatten men...

1. Jag har kollegor som är erkänt skickliga lärare sedan snart 40 år tillbaka. Flera av dem har precis passerat 28 000:- i månaden (på landsbygden) och närmar sig nu pension. Detta med tillägg för särskilt skicklig lärare och i ämnen med enormt stor brist på utbildad personal.

2. De flesta lärare har ferietjänst med 45-timmars arbetsvecka vilket förklarar de frekventa och sammanhängande ledigheterna.

3. Det är inte helt ovanligt att man får pikar från folk som anser att vi lärare tjänar för bra och att vi har för lång semester. Konstigt nog är det absolut ingen av dessa tyckare som själv skulle kunna tänka sig att arbeta inom läraryrket. Med tanke på hur bra vi lärare har det borde ju köerna till utbildningarna och arbetsplatserna vara milslånga. Eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Hade egentligen inte tänkt ge mig in i debatten men...

1. Jag har kollegor som är erkänt skickliga lärare sedan snart 40 år tillbaka. Flera av dem har precis passerat 28 000:- i månaden (på landsbygden) och närmar sig nu pension. Detta med tillägg för särskilt skicklig lärare och i ämnen med enormt stor brist på utbildad personal.

2. De flesta lärare har ferietjänst med 45-timmars arbetsvecka vilket förklarar de frekventa och sammanhängande ledigheterna.

3. Det är inte helt ovanligt att man får pikar från folk som anser att vi lärare tjänar för bra och att vi har för lång semester. Konstigt nog är det absolut ingen av dessa tyckare som själv skulle kunna tänka sig att arbeta inom läraryrket. Med tanke på hur bra vi lärare har det borde ju köerna till utbildningarna och arbetsplatserna vara milslånga. Eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Fortsätt göra ett bra jobb och utbilda den nästa generationen till att bli klokare!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

@Windir87: Håll i hästarna nu lite. Pikar folk idag lärare för att ha det för glassigt? Det är väl ren allmänbildning att läraryrket idag anses vara väldigt slitsamt och dåligt betalt?

Jag har stor respekt för personer som väljer att utbilda sig i fem år för att bli lärare i grundskolan, bli pissad på av dagens elever och dessutom inte tjäna särskilt bra.