Testpilot: AOC Agon AG273QCX – gamingskärm med AMD Freesync och 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: AOC Agon AG273QCX – gamingskärm med AMD Freesync och 144 Hz

Testpilot Björn Höjing tar en närmare titt på AOC:s senaste 27-tumsskärm, med välvd VA-panel och 144 Hz ackompanjerat av AMD Freesync.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tack för denna recensionen. Sådär skönt icke-nördig o bra.
Att du och din son båda provade skärmen och gav era tankar gjorde recensionen levande och tacksam.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Tack för denna recensionen. Sådär skönt icke-nördig o bra.
Att du och din son båda provade skärmen och gav era tankar gjorde recensionen levande och tacksam.

Tack för de orden! Känns bra att jag träffade där jag siktade. 😊👍

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd

Något jag tycker borde införas i alla Testpilot recensioner (eller tester som ni kallar dessa) är Testufo och Lagom.nl
Med hjälp av Mobiltelefon (idag kan väl alla telefoner justera Shutter, Aperture och Iso) fotografera alt. spela in och därefter aktivera slowmotion, när man kikar efter ghosting.

Filma: Färg, Kontrast, Gamma skiftningar osv likt PCMonitors. Om man inte vill göra det, kan man syna för öga och skriva ner sitt subjektiva och exemplarets resultat.

---
Och ang er sponsormärkning i början så påverkas alltid resultaten när det gäller sådant. Vill man fortsätta få en produkt från ett företag så kan man inte vara för hård eller ge negativt omdöme/summering/slutsats.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av AdoringFan:

Något jag tycker borde införas i alla Testpilot recensioner(eller tester som ni kallar dessa) är Testufo och Lagom.nl

Inte helt uppenbart vad exakt du menar med "Testufo och Lagom.nl" – båda sajterna innehåller ju väldigt många verktyg. Men så som jag tolkar dig skulle ett sådant kriterium ställa väldigt höga krav på både kompetens och teknisk utrustning – så höga att sannolikt ingen av oss testpiloter skulle kunna testa en skärm överhuvudtaget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Efter mitt bemötande med AOC skall jag aldrig mera köpa en produkt från AOC.

Deras kundservice kommer att ge dig huvudvärk.. försök inte ens att ringa till de..ett frågetecken till receptionist svarar i England.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Något jag tycker borde införas i alla Testpilot recensioner (eller tester som ni kallar dessa) är Testufo och Lagom.nl
Med hjälp av Mobiltelefon (idag kan väl alla telefoner justera Shutter, Aperture och Iso) fotografera alt. spela in och därefter aktivera slowmotion, när man kikar efter ghosting.

Filma: Färg, Kontrast, Gamma skiftningar osv likt PCMonitors. Om man inte vill göra det, kan man syna för öga och skriva ner sitt subjektiva och exemplarets resultat.

---
Och ang er sponsormärkning i början så påverkas alltid resultaten när det gäller sådant. Vill man fortsätta få en produkt från ett företag så kan man inte vara för hård eller ge negativt omdöme/summering/slutsats.

Jag experimenterade faktiskt med just olika UFO tester och filmande med iphone. Slowmotion etc. Fick dock ge upp det, blir mycket upp till vad tittarens hårdvara visar upp. Jag redde i vart fall inte ut det.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Förlåt! Men säger du inte emot dig själv här? Annars jäkligt bra recension

Fördelar
Lättanvänd OSD-kontroll

Nackdelar
Svårt att styra menyn med spaken under skärmen

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

@mrkhaglund: Det är två olika kontroller, det första hänvisar till dosan som sitter fast i skärmen med sladd - den andra sitter under skärmen.

Permalänk
Medlem

@Kwirek: Ahaa missde jag helt, tack

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Efter mitt bemötande med AOC skall jag aldrig mera köpa en produkt från AOC.

Deras kundservice kommer att ge dig huvudvärk.. försök inte ens att ringa till de..ett frågetecken till receptionist svarar i England.

Varför ringa till deras kundservice i England?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Varför ringa till deras kundservice i England?

För det var dit man kom när man ringde på deras kontaktnummer.

''Phone: (+46) 020 792 590 (free of charge) ''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Frida 🥐
Skrivet av AdoringFan:

Och ang er sponsormärkning i början så påverkas alltid resultaten när det gäller sådant. Vill man fortsätta få en produkt från ett företag så kan man inte vara för hård eller ge negativt omdöme/summering/slutsats.

Hur menar du med "få"? Alla testexemplar returneras till tillverkaren när testaren är färdig.
Dessutom är företagen som vi samarbetar med helt införstådda i att de kan få en dålig recension. Finns många testpilotrecensioner här med dåligt omdöme där partnern ändå valt att fortsätta samarbeta med oss. Vissa är till och med tacksamma för feedbacken och har använt recensionerna för framtida produktutveckling!

Om du har fler frågor om trovärdigheten i artikelns innehåll så får du väldigt gärna skicka ett meddelande till mig så förklarar jag mer!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

För det var dit man kom när man ringde på deras kontaktnummer.

''Phone: (+46) 020 792 590 (free of charge) ''

Märkligt eftersom det där är ett Sverigenummer. Tänkte dock varför du inte kontaktade återförsäljare, som i Sverige är den som har det juridiska ansvaret.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Märkligt eftersom det där är ett Sverigenummer. Tänkte dock varför du inte kontaktade återförsäljare, som i Sverige är den som har det juridiska ansvaret.

Trodde jag också.

Blev paff när en engelsk svarade med brittisk dialekt..

Hon sade ialf att hon kunde inget göra, utan jag måste skicka in E-post (Vilket jag har gjort flertalet gånger till AOC) ((Det enda jag ville ha reda på är om AOC hinner få in leveransen på dessa skärmar innan den 1'a februari))

Börjar tro att jag inte kommer att hinna få hem min utbytesskärm innan jag ska flytta de 1'a februari.

Återförsäljaren har jag kontaktat och de är i Danmark..enda de gör är att hänvisa till AOC-Sweden, vilket jag redan har gjort och fyllt i RMA-formuläret. Sen är det tillbaka på ruta ett.

Det måste ju vara ''maximum effort'' inget kan gå till smidigt och snabbt, förutom när krav sätts på kunderna..då satan i gatan skall det gå undan!

Kommer ihåg gamla goda tiden ''Kunden har alltid rätt''

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zoyadog:

Hur menar du med "få"? Alla testexemplar returneras till tillverkaren när testaren är färdig.
Dessutom är företagen som vi samarbetar med helt införstådda i att de kan få en dålig recension. Finns många testpilotrecensioner här med dåligt omdöme där partnern ändå valt att fortsätta samarbeta med oss. Vissa är till och med tacksamma för feedbacken och har använt recensionerna för framtida produktutveckling!

Om du har fler frågor om trovärdigheten i artikelns innehåll så får du väldigt gärna skicka ett meddelande till mig så förklarar jag mer!

Har inte påstått någonting om just er artikel, utan bara påpekat gällande er notis.

Få = få fler framtida exemplar som man eventuellt returnerar, ofta får man behålla produkter. Speciellt om man är en av de sista eller en större recensent. Och beroende på hur mycket produkten kostar/lätt att skicka tillbaka.

Om t.ex. en större recensent på Youtube med flera miljoner tittare talar negativt om en eller flera t.ex. Asus produkter så tror jag notg Asus blir lite trötta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Trodde jag också.

Blev paff när en engelsk svarade med brittisk dialekt..

Hon sade ialf att hon kunde inget göra, utan jag måste skicka in E-post (Vilket jag har gjort flertalet gånger till AOC) ((Det enda jag ville ha reda på är om AOC hinner få in leveransen på dessa skärmar innan den 1'a februari))

Börjar tro att jag inte kommer att hinna få hem min utbytesskärm innan jag ska flytta de 1'a februari.

Återförsäljaren har jag kontaktat och de är i Danmark..enda de gör är att hänvisa till AOC-Sweden, vilket jag redan har gjort och fyllt i RMA-formuläret. Sen är det tillbaka på ruta ett.

Det måste ju vara ''maximum effort'' inget kan gå till smidigt och snabbt, förutom när krav sätts på kunderna..då satan i gatan skall det gå undan!

Kommer ihåg gamla goda tiden ''Kunden har alltid rätt''

Men varför lämnade du bara inte in skärmen hos återförsäljare?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Men varför lämnade du bara inte in skärmen hos återförsäljare?

Det försökte jag med, men de hänvisade till AOC.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Inte helt uppenbart vad exakt du menar med "Testufo och Lagom.nl" – båda sajterna innehåller ju väldigt många verktyg. Men så som jag tolkar dig skulle ett sådant kriterium ställa väldigt höga krav på både kompetens och teknisk utrustning – så höga att sannolikt ingen av oss testpiloter skulle kunna testa en skärm överhuvudtaget.

Behöver inte alls ha hög kompetens eller utrustning.

En vanlig telefon eller öga räcker gällande testufo och de andra. Men det är ju en bra ide att kunna filma.
Man behöver kanske inte lägga upp några videoklipp, räcker ju med skärmdump från videon om man spelat in något.
Eller så kan man skriva ner resultaten. Vilket som liksom.

Ghosting: https://www.testufo.com/ghosting -> Krävs att HW Acceleration är igång i webbläsaren. Fota med lite högre shutter motsvarande ögats suddighet vid rörelse, eller spela in och kör sedan i slowmo.
Invertering: https://www.testufo.com/inversion samma sak eller kör med ögat.
Frameskipping på skärmar som t.ex. har Freesync på Nvidia kort: https://www.testufo.com/frameskipping
Krävs att man fyller hela skärmen med block och fotar med hög shutter.
Denna är bra för VA skärmar: https://www.testufo.com/chase gällande inverse ghosting mm

Ang betraktningsvinklar så har du exempel på hur pcmonitors gör här: https://www.youtube.com/watch?v=M16VDqJ5Ohs

Ang Lagom så finns det: Kontrast, Gamma, Black och White Level, som är det mest intressanta.

Kontrast: Syns alla individuella nyanserna där?
Gamma: Vart är den ungefär? Vad kan ditt öga se? Detta är ju såklart inte lika precist som att använda en colorimeter för ~1200 kr. (billigt, tycker alla bör ha en, då de kan användas till alla skärmar och tv apparater)
Black /White Level: Syns alla blocken?

Kika på hur PCmonitors gör sina recensioner. Så får du ett hum om vad jag menar och hur det fungerar. Behöver inte så mycket kunskap egentligen, eller något verktyg för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det försökte jag med, men de hänvisade till AOC.

Det är dock olagligt. Vilken återförsäljare var det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cenorida:

Det är dock olagligt. Vilken återförsäljare var det?

ComputerSalg

Kommer inte köpa från de igen efter detta krånglet.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Aj, Dansk butik i Danmark? Inte samma skyldigheter och rättigheter som i Sverige tror jag. :/ Drygt som sören.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Deriveh:

@VadSaDu: Aj, Dansk butik i Danmark? Inte samma skyldigheter och rättigheter som i Sverige tror jag. :/ Drygt som sören.

Jupp, misstänkte det.

Men man hoppas på att få hem en ny skärm innan sommaren ialf.

Skulle varit så enkelt om ÅF hade gjort liknande..

''Skickat en retursedel via Epost..jag skriver ut denna, skickar tillbaka skärmen till ÅF..ÅF tar emot, ÅF skickar en ny..klart''

Förstår inte varför jag måste invänta AOC's huvudlager att få in nya skärmar så att AOC kan slutföra RMA't. Finns ingen logik i det..

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det försökte jag med, men de hänvisade till AOC.

Vad var det för fel på din skärm?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Vad var det för fel på din skärm?

https://www.youtube.com/watch?v=N0o-fRS830A&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=2DVqoGomUHo&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=5R5SCervMSg&feature=youtu.be

Sista länken ser man det bäst på.

Horisontellt sträck över hela övre skärmen som blinkar.

Misstänkte att det var något fel på skärmen enda sen jag startade upp det från första början, då den luktande varm elektronik och blev (Blir) varm nedtill.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Hm märkligt fel. Antar att du provat med annan kabel?

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 220volt:

Hm märkligt fel. Antar att du provat med annan kabel?

Allt har jag försökt med.

Skärmen jag har nu, en Samsung IPS nånting.. fungerar felfritt.

Här är tråden jag skapade just för den felande skärmen.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1541734-reklamera-skar...

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Har inte påstått någonting om just er artikel, utan bara påpekat gällande er notis.

Få = få fler framtida exemplar som man eventuellt returnerar, ofta får man behålla produkter. Speciellt om man är en av de sista eller en större recensent. Och beroende på hur mycket produkten kostar/lätt att skicka tillbaka.

Om t.ex. en större recensent på Youtube med flera miljoner tittare talar negativt om en eller flera t.ex. Asus produkter så tror jag notg Asus blir lite trötta.

Jag kan inte påstå att jag har så bra koll på hur saker och ting fungerar, men skärmen stannar inte hos mig i vart fall. Jag var lite bekymrad över att min recension var så positiv men jag är ärligt imponerad av skärmen. Om du tittar https://www.sweclockers.com/testpilot/26630-testpilot-aoc-agon-ag322qc4-valvd-spelskarm-med-144-hz-och-amd-freesync av en liknande skärm av samma tillverkare så är det knappast samma betyg om vi säger så. Tråkigt dock om recensionerna inte upplevs som trovärdiga.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Jag hade den här skärmen fast i 32” storleken, hade bara massa problem med pixlar. Själva skärmen var riktig bra. Men fick byta ut den pga just pixeldöd. Blev samma sak igen och igen. Blev less så jag tog Acer som idag fungerar hur bra som helst. Även med Nvidia freesync.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Skrivet av VadSaDu:

Efter mitt bemötande med AOC skall jag aldrig mera köpa en produkt från AOC.

Deras kundservice kommer att ge dig huvudvärk.. försök inte ens att ringa till de..ett frågetecken till receptionist svarar i England.

Hej,

Detta ska abolut inte få hända.
Kan du skicka mig ett PM så löser vi detta.

Mvh

Peter