Entusiast utvecklar Quake 2-demo med stöd för path tracing i realtid

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2010
Skrivet av Ozzed:

Asmaffigt ju!

Hoppas de gör det till första Quake också. Jag har alltid tyckt att Quake II inte var lika bra som ettan, det känndes för "polerat" medans ettan gav en mer opolerad, skitig ock otäck upplevelse.

OCK? OCK? !!!! KÄNNDES? KÄNNDES?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2012

https://svenska.se/tre/?sok=ock&pz=1

"!!!!" ???

Skrivet av nils45:

OCK? OCK? !!!! KÄNNDES? KÄNNDES?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Okt 2003

Det faktum att spelet kunnat moddas så här antyder att Nvidia har rätt i sitt påstående att DXR-programmering är enkelt och smidigt.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Q2, så jag kan inte kommentera om det märks någon skillnad utseendemässigt.

Skrivet av Hucke:

Har vi inte kommit längre än att det blir nyheter av att man uppnår hela 60FPS med det senaste grafikkortet på marknaden i ett spel från 1997?

Med de grafikkort som fanns 97 var det knappast möjligt (i 1440p, om du lyckats hitta en bildskärm med så hög upplösning). Då var det snarare 800x600 som gällde.

För övrigt anser jag att MS FlightSim X borde vara standard som ett av benchmarkprogrammen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001
Skrivet av Olle P:

Det faktum att spelet kunnat moddas så här antyder att Nvidia har rätt i sitt påstående att DXR-programmering är enkelt och smidigt.
Jag har ingen som helst erfarenhet av Q2, så jag kan inte kommentera om det märks någon skillnad utseendemässigt.

Med de grafikkort som fanns 97 var det knappast möjligt (i 1440p, om du lyckats hitta en bildskärm med så hög upplösning). Då var det snarare 800x600 som gällde.

Det var inte direkt många som fick 60 FPS - eller brydde sig om det. 24 FPS master race!

Skrivet av kissekotten4:

Vart fan är det svenska språket på väg...

i5 8600 | H100i v2 w/ ML-120 RGB PRO | 32GB Vengeance RGB PRO 3000MHz CL15 | RX580 8GB | 960 500GB + 860 EVO 250GB | AOC 2460G4 | BlackWidow Chroma v2 Green + G502 / G603 + Arctis 5 | 2*8+(2*8+2*6)+8+3+2 TB
NAD D3020 v1 + B&W 686s2 | DragonFly Black + Momentum Wireless M2 / RHA T-10

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Maj 2005
Skrivet av Lonian:

En anledning till att uppgradera grafikkortet nu då.

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Z87-Pro, I5 4670K@4.0 (4.2 single), Sapphire 290 TRI-X ~10% överklock, 16GB Crucial Tactical@stock, Deep Silent 1, Samsung Evo 250GB + 2x1TB 7200 + 500GB SSD (också Evo?)
På hyllan: E5300 2600Hz -> 3640Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av e1m1:

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Hah, känner faktiskt så själv
Hoppas att det bara är början på en flod av konverterade titlar.
Tänk dig Half Life

Faktiskt är jag lite förvånad att nVidia inte trycker in pengar i liknande projekt.
Iofs. är det inte så vanligt med spel där källkoden är släppt, men det finns ju.
DXR (och dess kusiner) måste ju få fotfäste rätt snabbt hos utvecklare för att inte bli ersatt av nånting annat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
127.0.0.1
Registrerad
Sep 2003

Kan inte slita ögonen från de extremt pixelerade skuggorna tyvärr. Kul projekt för den som gjorde RTX implementeringen dock...

1: Intel i7-3930K | 32GB Corsair Dominator GT | Asus Rampage IV Extreme x79 | 2 x 1080 GameRock Premium 8GB | 2 x Samsung Pro 840 512GB | Corsair AX1200i | BenQ XL2411 24" / W1070 135" | Bose QC25 | Windows 10 Pro x64 | HTC Vive |
2: Intel Core i7-4700HQ | 32GB RAM | Intel HM87 Express | GTX 780M | 17" | Windows 10 Pro x64 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jan 2008

Nostalgitripp delux!

CPU: Intel i5-7600K MB: MSI Z270 GAMING PRO RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR4@2800MHz GPU: MSI GTX 1070 ARMOR 8GB OC SSD: OCZ Agility-3 128GB HDD: WD 500GB Case: FD Define R4 PSU: FD Integra M 550W 80+ Bronze Screen: Benq Zowie XL2411 144hz Keyboard: Tesoro Colada Evil G3NL *BROWN* Mouse: Steelseries Rival 310

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2011
Skrivet av superegg:

Har dom gjort så att spelare går fortar än originalet eller är det jag som miss fel?

Hoppas att detta kommer till Duke Nukem 3D med.

Ser skit bra ut.

Då får dom bygga om Duke Nukem med en motor som hanterar 3D, typ ID Tech.

WS: 4770K, 16GB, 1TB SSD, GTX 970 SLI, Acer XB271HU+Asus PB278Q.
FS: Supermicro X9SCM/CSE-743TQ, Xeon 1230, 28TB
HP MS G8 Xeon 1265L. Qnap TS453A 12TB, Asrock HTPC, HP Elitebook, Aruba AP:s, HP Poe switch, Fortigate 60D

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2018
Skrivet av e1m1:

BattleField 5 med raytracing?
Ingen bryr sig

Quake 2 med raytracing?
SHUT UP AND TAKE MY MONEY!

Det är för att Quake 2 faktiskt är ett bra spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av _niko_:

Då får dom bygga om Duke Nukem med en motor som hanterar 3D, typ ID Tech.

Menar du som detta?

https://www.youtube.com/watch?v=BtD6JRqbNJ8

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sikfors
Registrerad
Feb 2007

Det är samma Fredrik som gjort Borderlands som gjorde Duke Nukem NexGen (aka reloaded) vilket är Duke Nukem 3D fast i Unrealmotorn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2017

Hoppas det är så här de bygger spel med "raytracing" i framtiden. AdoredTVs video om raytracing, och varför Pathtracing egentligen är/känns vettigare är väldigt sevärd

CPU: R7 1700 @3.8GHz | GPU: EVGA 1080 Ti SC Black Hybrid(2x SilentWings 3 Highspeed)(core: 1627 MHz, Mem: 11208 MHz) | MB: MSI X370 Gaming Pro Carbon| RAM: 2x8 GB G.Skill Ripjaws V @3200MHz CL14|Cooling: Fractal Design Celsius S24 (Corsair ML120)|PSU: EVGA Supernova G3 750W|SSD: Samsung 960 EVO 500GB + Samsung 950 pro 512GB + Samsung 850 EVO 500GB + Intel DC S3510 480 GB + 850 EVO 2TB|HDD: WD Black 1TB|FANS: Corsair ML140 x2|CASE: Fractal Design Meshify C|RGB: 4x Phanteks Halo + LED-slinga + GPU-holder

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2002

Quake 2 har fotrfarande bästa explosionerna. 3D FTW!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2009

Testade med mitt RTX 2080, ser riktigt fint ut, blev mäkta imponerad när spelet gick igång! Råkade starta spelet med originalgrafiken under installationsprocessen, vilket gjorde att skillnaden i grafik blev mer påtaglig. Är riktigt imponerad över hur snabbt grafikkorten klarar av att rendera med Ray Tracing, för bara 5-10 år sedan tog en bild i ett renderinsprogram ett halvt dygn att rendera. Det bör tilläggas att det flyter på riktigt fint i 1080P, äger tyvärr ingen mer högupplöst skärm.

Portfolio: www.heimonen.se