Testpilot: Arctic Freezer 34 Esports Duo – kompetent kylare utan överraskningar

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Arctic Freezer 34 Esports Duo – kompetent kylare utan överraskningar

Häng med när Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist tar sig an Arctics Freezer 34 Esports Duo och ser om en högre siffra innebär en bättre kylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får nog påstå att jag hellre sett att en mer... relevant CPU än i5-3570k hade testats med den här kylaren.

Sen så är väl detta inte direkt en luftkylare som någon hade rekommenderat till en överklockad i7-9700k eller i9-9900k heller, men ändå. Sett många köptrådar här dom senaste månaderna där många bara lägger 300-400:- på sin kylare.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av MinscS2:

Får nog påstå att jag hellre sett att en mer... relevant CPU än i5-3570k hade testats med den här kylaren.

Sen så är väl detta inte direkt en luftkylare som någon hade rekommenderat till en överklockad i7-9700k eller i9-9900k heller, men ändå. Sett många köptrådar här dom senaste månaderna där många bara lägger 300-400:- på sin kylare.

Jag har bara mina egna processorer att tillgå och då blir tillgången lite begränsad. Jag räknade bort AM3 då inte alla kylare stödjer denna döende sockel, samma med LGA2011-sockeln som inte heller stöds av alla kylare. LGA1366… ja, det kanske du förstår varför jag valde bort?

Mitt mål är att samtliga tester av kylare jag gör framöver körs på en och samma plattform, således föll valet på en plattform som jag har och som kommer gå att använda i de flesta testerna framöver.

Jag håller dock med att en kylare för 300-400 kr kanske inte är en jättebra matchning med en 6 000-kronors processor.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

First off, tack för ett trevlig lässtund!
Jag tycker inte att valet av CPU spelar så stor roll. Värmeutvecklingen kan ju skilja även mellan CPUer med samma modellbeteckning. Viktigast för mig är att det finns någon slags kontinuitet i testmiljön så att man ser hur kylaren presterar i jämförelse med andra kylare under samma förutsättningar.
Hade ju i det här faller varit intressant om resultaten från de föregående testerna också var med i tabellerna, så vi får se om den verkligen är bättre än 33:an.

Jag antar att du bara testar hur kylarna presterar "out of the box", men det hade varit lite kul att se tester med samma fläkuppsättning på de andra kylarna också så att man kan avgöra huruvida det är kyltornet eller fläktarna som "gör jobbet" så att säga.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Så efter att "Gaming" blivit urmjölkat kommer alltså "Esports".

Permalänk
Medlem

@DavidtheDoom: Jag installerade en Arctic Freezer 33 Plus på min nya processor igår och upplever problem med fläkten. När datorn startas kommer (som ud beskrivit i tidigare recensioner) ett felmeddelande upp om att CPU-fläkten ej är igång. Då kan man välja att fortsätta in i BIOS, väl där startar CPU-fläkten och allt fungerar okej. Men när jag sedan väljer att boota till Windows så stänger fläkten av sig igen och processorn går snabbt upp i temperatur utan att fläkten startar.
Jag har ett moderkort från ASUS (PRIME B450M-A) och kylning enligt PWM-signal var redan aktiverat med standard-läge valt.

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Skrivet av simon15:

@DavidtheDoom: Jag installerade en Arctic Freezer 33 Plus på min nya processor igår och upplever problem med fläkten. När datorn startas kommer (som ud beskrivit i tidigare recensioner) ett felmeddelande upp om att CPU-fläkten ej är igång. Då kan man välja att fortsätta in i BIOS, väl där startar CPU-fläkten och allt fungerar okej. Men när jag sedan väljer att boota till Windows så stänger fläkten av sig igen och processorn går snabbt upp i temperatur utan att fläkten startar.
Jag har ett moderkort från ASUS (PRIME B450M-A) och kylning enligt PWM-signal var redan aktiverat med standard-läge valt.

Testa att uppdatera bios

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skaffade mig den här cpu kylaren och är förvånad över hurpass bra samt tyst den är.
26 grader i Idle och small FFT 45 minuter i prime 95 och min cpu är på 48grader.
Positivt överraskad.

Inte testat med någon OC ännu men gör det så fort tid finns ^^

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Skaffade mig den här cpu kylaren och är förvånad över hurpass bra samt tyst den är.
26 grader i Idle och small FFT 45 minuter i prime 95 och min cpu är på 48grader.
Positivt överraskad.

Inte testat med någon OC ännu men gör det så fort tid finns ^^

På vilken processor?

Permalänk
Skrivet av Grobar:

På vilken processor?

3800X

Visa signatur

Intel I7 10700K @5ghz,1.25V | MSI Z490-A Pro | 16gb 3200mhz ddr4 HyperX predator | Asus strix 2060S 8GB | Cooler Master Ml240l | Corsair Carbide 100R |
| Samsung 27" Curved 144hz. |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammalainen:

Det är ju riktigt bra!

Jag har Freezer 34 eSports DUO som kyler min 3600 och jag kommer upp i 67 grader när jag kör stress test.
Jag har ett rätt bra ventilerat chassi med...

Undrar om den pallar kyla en 5900X...