Testpilot: Arctic Freezer 34 Esports Duo – kompetent kylare utan överraskningar

Trädvy Permalänk
Pattern Juggler
Registrerad
Dec 1999

Testpilot: Arctic Freezer 34 Esports Duo – kompetent kylare utan överraskningar

Häng med när Testpiloten David "DavidtheDoom" Kvist tar sig an Arctics Freezer 34 Esports Duo och ser om en högre siffra innebär en bättre kylare.

Läs hela artikeln här

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystad
Registrerad
Jan 2012

Får nog påstå att jag hellre sett att en mer... relevant CPU än i5-3570k hade testats med den här kylaren.

Sen så är väl detta inte direkt en luftkylare som någon hade rekommenderat till en överklockad i7-9700k eller i9-9900k heller, men ändå. Sett många köptrådar här dom senaste månaderna där många bara lägger 300-400:- på sin kylare.

CPU: i7-8700k @ 5 GHz + Noctua NH-U14S || GPU: Palit RTX 2080 Ti GamingPro OC.
MoBo: Asus Rog Strix Z370-F Gaming || RAM 16 GB G.Skill Trident Z RGB 3200 MHz.
PSU: Seasonic Focus+ 850W Gold || Chassi: Corsair Crystal 460X + 6st Corsair LL120.
Lagring: Samsung 830(128 GB), Samsung 860 EVO(500GB) Crucial MX300(525 GB).
Skärmar: Acer Predator XB271HU + Samsung C27F396 || OS: Win 10 Pro N.

Trädvy Permalänk
Festpilot, Antiallo
David Kvist
Plats
Göteborg
Registrerad
Jun 2012
Skrivet av MinscS2:

Får nog påstå att jag hellre sett att en mer... relevant CPU än i5-3570k hade testats med den här kylaren.

Sen så är väl detta inte direkt en luftkylare som någon hade rekommenderat till en överklockad i7-9700k eller i9-9900k heller, men ändå. Sett många köptrådar här dom senaste månaderna där många bara lägger 300-400:- på sin kylare.

Jag har bara mina egna processorer att tillgå och då blir tillgången lite begränsad. Jag räknade bort AM3 då inte alla kylare stödjer denna döende sockel, samma med LGA2011-sockeln som inte heller stöds av alla kylare. LGA1366… ja, det kanske du förstår varför jag valde bort?

Mitt mål är att samtliga tester av kylare jag gör framöver körs på en och samma plattform, således föll valet på en plattform som jag har och som kommer gå att använda i de flesta testerna framöver.

Jag håller dock med att en kylare för 300-400 kr kanske inte är en jättebra matchning med en 6 000-kronors processor.

Synpunkter på min moderering? Kontakt:
| PM:a mig | Maila mig | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin
| Geeks Officiella Discord-server |
Forumregler

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Aug 2005

First off, tack för ett trevlig lässtund!
Jag tycker inte att valet av CPU spelar så stor roll. Värmeutvecklingen kan ju skilja även mellan CPUer med samma modellbeteckning. Viktigast för mig är att det finns någon slags kontinuitet i testmiljön så att man ser hur kylaren presterar i jämförelse med andra kylare under samma förutsättningar.
Hade ju i det här faller varit intressant om resultaten från de föregående testerna också var med i tabellerna, så vi får se om den verkligen är bättre än 33:an.

Jag antar att du bara testar hur kylarna presterar "out of the box", men det hade varit lite kul att se tester med samma fläkuppsättning på de andra kylarna också så att man kan avgöra huruvida det är kyltornet eller fläktarna som "gör jobbet" så att säga.

i7 4790K, 16GB 1600Mhz, Intel 520 SSD, ASUS Z97-A, Sapphire RX Vega 56 Pulse, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S, Maelstrom 240T

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2011

Så efter att "Gaming" blivit urmjölkat kommer alltså "Esports".

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2015

@DavidtheDoom: Jag installerade en Arctic Freezer 33 Plus på min nya processor igår och upplever problem med fläkten. När datorn startas kommer (som ud beskrivit i tidigare recensioner) ett felmeddelande upp om att CPU-fläkten ej är igång. Då kan man välja att fortsätta in i BIOS, väl där startar CPU-fläkten och allt fungerar okej. Men när jag sedan väljer att boota till Windows så stänger fläkten av sig igen och processorn går snabbt upp i temperatur utan att fläkten startar.
Jag har ett moderkort från ASUS (PRIME B450M-A) och kylning enligt PWM-signal var redan aktiverat med standard-läge valt.

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av simon15:

@DavidtheDoom: Jag installerade en Arctic Freezer 33 Plus på min nya processor igår och upplever problem med fläkten. När datorn startas kommer (som ud beskrivit i tidigare recensioner) ett felmeddelande upp om att CPU-fläkten ej är igång. Då kan man välja att fortsätta in i BIOS, väl där startar CPU-fläkten och allt fungerar okej. Men när jag sedan väljer att boota till Windows så stänger fläkten av sig igen och processorn går snabbt upp i temperatur utan att fläkten startar.
Jag har ett moderkort från ASUS (PRIME B450M-A) och kylning enligt PWM-signal var redan aktiverat med standard-läge valt.

Testa att uppdatera bios

Skickades från m.sweclockers.com