Dator slutade fungera efter uppgradering av grafikkort samt rengöring av övriga komponenter, vad kan ha hänt?

Permalänk

Dator slutade fungera efter uppgradering av grafikkort samt rengöring av övriga komponenter, vad kan ha hänt?

Hej! Jag och en polare skulle städa min dator. Vi tog ut alla delar, dammade av dem och bytte ut grafikkortet. (från GTX 650 till GTX 970).
När jag kopplade tillbaks alla delar och satte in det nya grafikkortet så testade jag att starta datorn. Datorn startade men jag har fortfarande några problem:

-Datorn stängs av helt, ungefär 10 sekunder efter att jag har startat den och sedan sätts på igen efter 3 sekunder.
-Det är helt svart på skärmen (står ''no signal''). Jag har testat med sladd både till grafikkortet och till moderkortet men inget funkar.
-Inga usb-portar verkar fungera heller. (Testade att koppla in mus-och tangentbord men ingen lampa tändes)
-Gpu-fläktarna slutar också att snurra efter någon minut.

Mina specs:
Ram: Corsair 1600mhz 2x8GB
CPU- i5-4690K
CpU kylare- stock
Hårddiskar- 1Tb Seagate + 128 gb
GPU- MSI GTX 970 Gaming edition 4GB
Nätagg: Corsair CX500 (500w)
Chassi: Cooler Master Elite 130
Moderkort: MSI Z97I Gaming AC

Kan det vara något fel på moderkortet? Har testat med det gamla grafikkortet och det funkar inte heller.

Mvh Romeo

§3.1
Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara någon strömkabel som inte sitter korrekt.

Hur dammade ni av datorn?

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att det är en kabel som inte sitter riktigt där den ska, prova kolla alla kablar: CPU, Grafikkort 28-Pin kabeln, hade GTX650 1 eller 2 8-pin? och vad kräver nya grafikkortet?

Visa signatur

Glöm inte att gilla bra inlägg!

AMD Ryzen 7 2700X | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 2060 6GB OC Gaming |
Fractal Design Meshify S2 (Blackout) | ASUS ROG STRIX X470-F Gaming |
G.Skill Trident Z RGB 3200mhz 16GB | Samsung 970 EVO Series 500 GB M2 | Seasonic Focus Plus 750W

Permalänk
Medlem

Funkar det igen om du sätter in gamla grafikkortet eller är det samma sak med det?

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk

@InCyBoy: Jag använde tryckluft på burk.

@Muddyvaines: Samma sak

@Farthinder: Det förra (GTX 650) krävde bara 1 6-pin. Det nya grafikkortet kräver 1: 8-pin och 1: 6-pin. Har dock kopplat in båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@InCyBoy: Jag använde tryckluft på burk.

Som @Farthinder också skrev, kolla alla strömkablar. 4/8-pin vid CPU och 24-pin.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Avstängd

Ni använde alltså inte statiskt armband?
Lär nog vara statisk elektricitet som pajat din datorn.
Bara att slänga datorn o köpa ny.

***bort/mod***

Permalänk

@InCyBoy: Har redan gjort det. Dock så slutar gpu-fläktarna att snurra efter någon minut eller så.

Permalänk

@tumvanten: Jag gjorde ett einlägg om just statiska armband innan jag började pilla innuti datorn och de flesta sa att det inte behövs. Och vilka delar kan fortfarande funka?

Permalänk
Medlem

Förutsatt att alla kablar är på plats-

1. Ta ut ena ramstickan och testa, gör samma med andra om det inte hjälper. Kolla manual för vilken/vilka slot som gäller. EDIT: för att vara mer tydlig- testa alltså med bara en sticka i åt gången, och sedan med bara andra i. En sticka kan vara dålig, eller så kan ni ha satt tillbaka dem i fel slot.
2. Testa med gamla grafikkortet igen om möjligt
3. Testa grafikkortet i en annan PCIE slot
4. Ta bort grafikkortet helt och testa att koppla skärm till integrerade (Din CPU och ditt MOBO ser båda ut att stödja iGPU) Såg att du testat detta- tog du bort grafikkortet helt?
5. Kolla i manual/online hur du återställer bios i manual, antingen med knapp/switch, jumper eller bara ta ut CMOS batteri om det är tillgängligt

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RomeoLundmark:

@tumvanten: Jag gjorde ett einlägg om just statiska armband innan jag började pilla innuti datorn och de flesta sa att det inte behövs. Och vilka delar kan fortfarande funka?

De flesta sa att det inte behövs.
Tillåt mig att skratta.
All form av elektronik tar stryk av statisk elektricitet.

Men då har du lärt dig det nu o gör aldrig om det.
Du får prova dig fram vilka delar som fortfarande fungerar.
Det är ingen på forumet som kan veta det.

Permalänk
Medlem

@tumvanten: Vänta med att anta att allt är dött tills de testat sig fram lite mer- att inte få POST har hänt mig vid något tillfälle på de flesta datorer jag byggt själv utan att någon faktiskt varit trasig.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@Chris_Kadaver: Vad exakt är söndrigt?

Vad som kan vara fel är att en ramsticka glappar ellrt att grafikkortet gett upp. Om du ska koppla bildsignal från moderkott så ta först ut grafikkortet. Moderkortet kan ha gett upp eller så är det nätagget som gett upp.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Permalänk
Medlem

@RomeoLundmark: Ta loss och sätt tillbaka alla delar och kablar. Det har ofta löst olika fel trots att man aldrig såg eller kände något fel. Glöm inte att andra änden av vissa kablar också går att ta loss.

Om du om några månader får problem igen så är ditt budget nätagg ett av sakerna du behöver misstänka och felsöka genom att låna ett annat.

Permalänk

@panpo98: Har redan gjort det ett antal ggr. Det måste ju vara något som har gått sönder?

Permalänk
Medlem

Jag vet exakt vad problemet är då jag faktiskt hade just det problemet. Moderkortet är trasigt. Du har förstört det på något sätt när ni tog ur det och dammade den.

Permalänk
Skrivet av tumvanten:

Ni använde alltså inte statiskt armband?
Lär nog vara statisk elektricitet som pajat din datorn.
Bara att slänga datorn o köpa ny.

Jag ger dig 100kr för minnena.

Sluta trolla. Det är väl ingen i hela världshistorien som har använt ESD-armband vid datorbygge eller komponentbyten!!!!
Ha ha ha ha ha!

Permalänk
Skrivet av RomeoLundmark:

Hej! Jag och en polare skulle städa min dator. Vi tog ut alla delar, dammade av dem och bytte ut grafikkortet. (från GTX 650 till GTX 970).
När jag kopplade tillbaks alla delar och satte in det nya grafikkortet så testade jag att starta datorn. Datorn startade men jag har fortfarande några problem:

-Datorn stängs av helt, ungefär 10 sekunder efter att jag har startat den och sedan sätts på igen efter 3 sekunder.
-Det är helt svart på skärmen (står ''no signal''). Jag har testat med sladd både till grafikkortet och till moderkortet men inget funkar.
-Inga usb-portar verkar fungera heller. (Testade att koppla in mus-och tangentbord men ingen lampa tändes)
-Gpu-fläktarna slutar också att snurra efter någon minut.

Mina specs:
Ram: Corsair 1600mhz 2x8GB
CPU- i5-4690K
CpU kylare- stock
Hårddiskar- 1Tb Seagate + 128 gb
GPU- MSI GTX 970 Gaming edition 4GB
Nätagg: Corsair CX500 (500w)
Chassi: Cooler Master Elite 130
Moderkort: MSI Z97I Gaming AC

Kan det vara något fel på moderkortet? Har testat med det gamla grafikkortet och det funkar inte heller.

Mvh Romeo

Ta ut allt, blås av det igen för att säkerställa att damm inte letat sig ner någonstans som det inte ska vara damm.
Smäck ihop datorn noggrant och testa!

Permalänk

@Cypress_86: Blev också lite fundersam....

EDIT: Har redan testat att göra det...

Permalänk

@AGI: Tänkte också att det kan vara så. Bytte du bara moderkortet för att det skulle fungera igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RomeoLundmark:

@InCyBoy: Jag använde tryckluft på burk.

Luftburkar kan spruta ut skit som kortsluter saker, särskilt gamla och dom som inte är avsett för datorer.

Men mer troligt att något är felkopplat eller att ni pajade CPU socket om du tog ur CPUn.

Permalänk

@Sinery: Jag har faktist inte rört varken cpu:n eller cpu-fläkten.

Och den sprayen som jag använde var till för dator-komponenter.

Permalänk
Medlem

@RomeoLundmark: Du har fortfarande inte berättat om datorn fungerar med det gamla grafikkortet. Eftersom ni gjorde två saker, dammade ur datorn och bytte grafikkort, så bör ju första steget vara att ta reda på vilken av de två sakerna som orsakade problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

@RomeoLundmark: Du har fortfarande inte berättat om datorn fungerar med det gamla grafikkortet. Eftersom ni gjorde två saker, dammade ur datorn och bytte grafikkort, så bör ju första steget vara att ta reda på vilken av de två sakerna som orsakade problemet.

"Har testat med det gamla grafikkortet och det funkar inte heller."

Permalänk
Skrivet av Cypress_86:

Sluta trolla. Det är väl ingen i hela världshistorien som har använt ESD-armband vid datorbygge eller komponentbyten!!!!
Ha ha ha ha ha!

Det här är nog faktiskt ett av de mer okunniga inläggen som tyvärr gör att folks komponenter ger sig.
ESD är en mycket vanlig orsak till döda/skadade komponenter.

Jag använder alltid armband eller ESD-matta när jag jobbar med datorer och liknande.

Att sitta och säga "Jag använde inget och min funkar" är lite som att säga att "Jag körde bil utan bälte och jag dog inte" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

All form av elektronik tar stryk av statisk elektricitet.

inte helt sant, försökte bränna en hiss motor jag monterade utan statiskt armband en gång(kände mig lite vågad) men det fungerade inte så bra, den gick runt 2 varv men stannade sedan men det gick inte sönder

skämt åsido så brukar statisk elektricitet skador märkas av senare och datorer med dessa skador kan fungera länge utan symtom. att den bara tvärdör som den gjort här känns som det beror på något annat. såvida han inte gnidit allt mot mattan förstås.

jag använder aldrig antistat armband, jag har istället ständig kontakt med lådan på annat sätt (det är både skönt och sensuellt att bygga dator naken )

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

inte helt sant, försökte bränna en hiss motor jag monterade utan statiskt armband en gång(kände mig lite vågad) men det fungerade inte så bra, den gick runt 2 varv men stannade sedan men det gick inte sönder

skämt åsido så brukar statisk elektricitet skador märkas av senare och datorer med dessa skador kan fungera länge utan symtom. att den bara tvärdör som den gjort här känns som det beror på något annat. såvida han inte gnidit allt mot mattan förstås.

jag använder aldrig antistat armband, jag har istället ständig kontakt med lådan på annat sätt (det är både skönt och sensuellt att bygga dator naken )

Jag brukar sitta naken på huk med fötterna på chassikanten och gräva nere i lådan, cave-man style.
Slår alla ESB armband i världen!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

"Har testat med det gamla grafikkortet och det funkar inte heller."

Ok, missade att TS lagt till det i trådstarten. Då är väl nästa steg att testa med enbart moderkort, processor, minne och nätagg, och se om man får bild via moderkortet.

Permalänk
Skrivet av PatrickDayZ:

Det här är nog faktiskt ett av de mer okunniga inläggen som tyvärr gör att folks komponenter ger sig.
ESD är en mycket vanlig orsak till döda/skadade komponenter.

Jag använder alltid armband eller ESD-matta när jag jobbar med datorer och liknande.

Att sitta och säga "Jag använde inget och min funkar" är lite som att säga att "Jag körde bil utan bälte och jag dog inte" ...

Ok, jag håller med. Bygg aldrig dator utan ESD-armband barn!

Skickades från m.sweclockers.com